Divadélko pod okapem: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
 
<span id="PageFillProgress"></span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Instituce
{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Divadélko pod okapem</ee:label>
 
| název = <ee:label>Divadélko pod okapem</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era>Ostrava 1961 - 1968</ee:era>
 
| letopočet = <ee:era>Ostrava 1961 - 1968</ee:era>
Řádka 9: Řádka 8:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc/>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 16: Řádka 16:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Amatérský soubor založený 1961 studenty tehdejšího Pedagogického institutu v Ostravě. U zrodu stáli L. Nekuda, E. Schiffauer, P. Ullman, P. Veselý, v dalších letech přibyli M. Beránková, R. Dulíková, Z. Chrastinová, Z. Majvaldová, E. Popelíková, M. Šajdková, I. Binar, P. Paprstein, T. Sláma, E. Vybíral ad. První premiérou, studentským večerem ''H3 PO4, ''se autoři a interpreti přihlásili k vlně divadel malých jevištních forem, k text-appealu, improvizaci a programové „nedivadelnosti“. Po počáteční inspiraci Semaforem si soubor záhy vytvořil vlastní poetiku ovlivněnou ostravským kontextem, vyznačujícím se silnou ideologizací a depresivností životního prostoru. Snad proto byl humor DPO na rozdíl od pražských scén ironičtější, s nádechem sarkasmu a skepse. Jako autorská a herecká dvojice se od počátku prosadili L. Nekuda a P. Veselý. Po poetickém pásmu z prací L. Aškenazyho ''Černá bedýnka ''(1961) se programovými inscenacemi staly autorské kabarety ''Ta rakev ''(1962) a ''Šlápoty ''(1963), vyjadřující pocit mladé generace, hledající svůj „pevný bod“ ve společnosti a kriticky odmítající kariérismus, pokrytectví a fráze. ''Šlápoty ''společně s ''P.F. Kabaretem pro štěstí ''(1963) se staly nejúspěšnějšími inscenacemi souboru.
 
Amatérský soubor založený 1961 studenty tehdejšího Pedagogického institutu v Ostravě. U zrodu stáli L. Nekuda, E. Schiffauer, P. Ullman, P. Veselý, v dalších letech přibyli M. Beránková, R. Dulíková, Z. Chrastinová, Z. Majvaldová, E. Popelíková, M. Šajdková, I. Binar, P. Paprstein, T. Sláma, E. Vybíral ad. První premiérou, studentským večerem ''H3 PO4, ''se autoři a interpreti přihlásili k vlně divadel malých jevištních forem, k text-appealu, improvizaci a programové „nedivadelnosti“. Po počáteční inspiraci Semaforem si soubor záhy vytvořil vlastní poetiku ovlivněnou ostravským kontextem, vyznačujícím se silnou ideologizací a depresivností životního prostoru. Snad proto byl humor DPO na rozdíl od pražských scén ironičtější, s nádechem sarkasmu a skepse. Jako autorská a herecká dvojice se od počátku prosadili L. Nekuda a P. Veselý. Po poetickém pásmu z prací L. Aškenazyho ''Černá bedýnka ''(1961) se programovými inscenacemi staly autorské kabarety ''Ta rakev ''(1962) a ''Šlápoty ''(1963), vyjadřující pocit mladé generace, hledající svůj „pevný bod“ ve společnosti a kriticky odmítající kariérismus, pokrytectví a fráze. ''Šlápoty ''společně s ''P.F. Kabaretem pro štěstí ''(1963) se staly nejúspěšnějšími inscenacemi souboru.
  
Řádka 40: Řádka 40:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Tatjana Lazorčáková]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
<ee:source></ee:source><br/>
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2000</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Tatjana Lazorčáková]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
  
Řádka 56: Řádka 48:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:50

Divadélko pod okapem
Ostrava 1961 - 1968
divadlo


Amatérský soubor založený 1961 studenty tehdejšího Pedagogického institutu v Ostravě. U zrodu stáli L. Nekuda, E. Schiffauer, P. Ullman, P. Veselý, v dalších letech přibyli M. Beránková, R. Dulíková, Z. Chrastinová, Z. Majvaldová, E. Popelíková, M. Šajdková, I. Binar, P. Paprstein, T. Sláma, E. Vybíral ad. První premiérou, studentským večerem H3 PO4, se autoři a interpreti přihlásili k vlně divadel malých jevištních forem, k text-appealu, improvizaci a programové „nedivadelnosti“. Po počáteční inspiraci Semaforem si soubor záhy vytvořil vlastní poetiku ovlivněnou ostravským kontextem, vyznačujícím se silnou ideologizací a depresivností životního prostoru. Snad proto byl humor DPO na rozdíl od pražských scén ironičtější, s nádechem sarkasmu a skepse. Jako autorská a herecká dvojice se od počátku prosadili L. Nekuda a P. Veselý. Po poetickém pásmu z prací L. Aškenazyho Černá bedýnka (1961) se programovými inscenacemi staly autorské kabarety Ta rakev (1962) a Šlápoty (1963), vyjadřující pocit mladé generace, hledající svůj „pevný bod“ ve společnosti a kriticky odmítající kariérismus, pokrytectví a fráze. Šlápoty společně s P.F. Kabaretem pro štěstí (1963) se staly nejúspěšnějšími inscenacemi souboru.

DPO působilo v klubu Atlantik na Hornopolní ul. a na Černé louce. Hudebně se na pořadech podílely skupina Jezztet, skupina J. Skřehoty a Jezz Sextet Okap pod vedením J. Kostřiby. Vedle kmenových autorů L. Nekudy a P. Veselého se prosadil jako textař i autor I. Binar, jako režisér většiny pořadů P. Paprstein. Po hře Čekání na Agátu (1965), která byla pokusem o absurdní hříčku, se autorská dvojice Nekuda–Veselý rozešla. Poslední éra DPO byla spojena s tvůrčí aktivitou L. Nekudy. Jeho muzikál Skok (1966) byl ironickým pohledem na mýtus českých dějin a společenskou satirou namířenou proti totalitnímu systému. Minikomedií Koníček (1967) a Hoffmeisterovou dadaistickou hříčkou Nevěsta (připravenou pro festival studentských divadel v Nancy 1967) DPO, v té době již působící jako poloprofesionální soubor, svou činnost 1968 uzavřelo. Vedle celovečerních inscenací byly důležitou součástí tvorby večery soudobé poezie a hudby Jazz and Poetry, pravidelné text-appealy a poetické pořady Ještě jeden pohled a Malý princ.

DPO je příkladem mimopražského autorského divadla 60. let, založeného na kabaretním principu divadla-dialogu a na generační výpovědi. Volným pokračovatelem DPO bylo Divadlo Waterloo.


Literatura

Autointerview Divadélka Okap, Červený květ 10, 1965, č. 5, obálka s. 3; P. Veselý: Nejmenší divadlo, Ostravský kult. zpravodaj, 1969, č. 4, s. 9; L. Nekuda: Sešlost, Žďár n. S. 1994; S. Tittlerová: Divadélko pod okapem a Waterloo v Ostravě, dipl. práce, FF UP 1996.

Významné události

  • 1961:
    založení divadla


Vznik: 2000
Autor: Tatjana Lazorčáková