Neumann, Angelo: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
m (založení hesla)
Řádka 32: Řádka 32:
 
S lipským ansámblem uvedl '''N.''' ''Ring des Nibelungen'' na společensky prestižních představeních v Berlíně (Victoria-Theater 5. až 9. 5. 1881) a německy v Londýně (4. až 9. 5. 1882). 1882, kdy skončil Försterův kontrakt, nebyl '''N.''' v Lipsku jmenován ředitelem, ač to bylo všeobecně očekáváno; zdá se, že podle mínění městské rady svým pracovním režimem nadměrně zatěžoval soubor. Založil Richard-Wagner-Theater a se svým wagnerovským inventářem, s vynikajícími pěvci a dirigentem Seidlem podnikl 1882/83 turné po Evropě (Německo, Holandsko, Belgie, Rakousko-Uhersko, Itálie). Na 135 představeních provedl zvl. ''Ring des Nibelungen'', další Wagnerova díla a Beethovenovu operu ''Fidelio.'' Po skončení turné přijal místo ředitele v Brémách.
 
S lipským ansámblem uvedl '''N.''' ''Ring des Nibelungen'' na společensky prestižních představeních v Berlíně (Victoria-Theater 5. až 9. 5. 1881) a německy v Londýně (4. až 9. 5. 1882). 1882, kdy skončil Försterův kontrakt, nebyl '''N.''' v Lipsku jmenován ředitelem, ač to bylo všeobecně očekáváno; zdá se, že podle mínění městské rady svým pracovním režimem nadměrně zatěžoval soubor. Založil Richard-Wagner-Theater a se svým wagnerovským inventářem, s vynikajícími pěvci a dirigentem Seidlem podnikl 1882/83 turné po Evropě (Německo, Holandsko, Belgie, Rakousko-Uhersko, Itálie). Na 135 představeních provedl zvl. ''Ring des Nibelungen'', další Wagnerova díla a Beethovenovu operu ''Fidelio.'' Po skončení turné přijal místo ředitele v Brémách.
  
Již v létě 1884 a znovu na jaře 1885 jednal v Praze se zástupci Zemského výboru o pronájmu StD, jehož dosavadní ředitel Edmund Kreibig ekonomicky zkrachoval. 18. 5. 1885 bylo dohodnuto, že '''N.''' jako nájemce bude ve StD podnikat se zemskou subvencí a umožní odkoupením Kreibigova fundu odstupujícímu řediteli vyrovnat závazky. Jako ředitelskou kauci přijal Zemský výbor '''N.''' wagnerovský fundus. Desetiletá smlouva byla podepsána 21. 5. 1885 a postupně prodlužována až do '''N.''' smrti. '''N.''' zahájil činnost 15. července, spolu s C. Rosenheimem a s převzatým Kreibigovým spolupracovníkem K. Skraupem.  
+
Již v létě 1884 a znovu na jaře 1885 jednal v Praze se zástupci Zemského výboru o pronájmu StD, jehož dosavadní ředitel Edmund Kreibig ekonomicky zkrachoval. 18. 5. 1885 bylo dohodnuto, že '''N.''' jako nájemce bude ve StD podnikat se zemskou subvencí a umožní odkoupením Kreibigova fundu odstupujícímu řediteli vyrovnat závazky. Jako ředitelskou kauci přijal Zemský výbor '''N.''' wagnerovský fundus. Desetiletá smlouva byla podepsána 21. 5. 1885 a postupně prodlužována až do '''N.''' smrti. '''N.''' zahájil činnost 15. července, spolu s C. Rosenheimem a s převzatým Kreibigovým spolupracovníkem K. Skraupem.
  
 
1905 '''N.''' těžce onemocněl (nuceného odpočinku využil k psaní pamětí, ''Erinnerungen an Richard Wagner'', Leipzig 1907). V jeho režimu osobního vedení divadla to mělo vážné důsledky zvl. proto, že musel omezit intenzivní cestování a hledání repertoáru a interpretů v zahraničí, na němž bylo divadlo závislé. Po vnitřních kompetenčních konfliktech, při nichž hrálo roli i autoritativní chování '''N.''' manželky, opustil 1907 pražskou scénu C. Rosenheim. 1909 dostal '''N.''' nabídku ředitelského místa od podnikatelské skupiny, která chtěla v Berlíně v soukromém divadle provozovat velkou operu. Přijal ji podmíněně, s plánem angažovat dirigenty A. Vignu a G. Mahlera, který právě opustil Metropolitní operu v New Yorku, berlínský projekt se však neuskutečnil. Po dalším zhoršení zdravotního stavu absolvoval '''N.''' 1910 novou operaci v Berlíně. Do Prahy se vrátil v prosinci, na zkoušce Beethovenovy opery ''Fidelio'' si přivodil nachlazení a 20. 12. podlehl zápalu plic. Jeho pohřeb byl mezinárodní společenskou událostí. Byl pohřben na evangelickém hřbitově v Praze-Strašnicích, hrob se však po druhé světové válce již nepodařilo identifikovat.
 
1905 '''N.''' těžce onemocněl (nuceného odpočinku využil k psaní pamětí, ''Erinnerungen an Richard Wagner'', Leipzig 1907). V jeho režimu osobního vedení divadla to mělo vážné důsledky zvl. proto, že musel omezit intenzivní cestování a hledání repertoáru a interpretů v zahraničí, na němž bylo divadlo závislé. Po vnitřních kompetenčních konfliktech, při nichž hrálo roli i autoritativní chování '''N.''' manželky, opustil 1907 pražskou scénu C. Rosenheim. 1909 dostal '''N.''' nabídku ředitelského místa od podnikatelské skupiny, která chtěla v Berlíně v soukromém divadle provozovat velkou operu. Přijal ji podmíněně, s plánem angažovat dirigenty A. Vignu a G. Mahlera, který právě opustil Metropolitní operu v New Yorku, berlínský projekt se však neuskutečnil. Po dalším zhoršení zdravotního stavu absolvoval '''N.''' 1910 novou operaci v Berlíně. Do Prahy se vrátil v prosinci, na zkoušce Beethovenovy opery ''Fidelio'' si přivodil nachlazení a 20. 12. podlehl zápalu plic. Jeho pohřeb byl mezinárodní společenskou událostí. Byl pohřben na evangelickém hřbitově v Praze-Strašnicích, hrob se však po druhé světové válce již nepodařilo identifikovat.
Řádka 44: Řádka 44:
 
'''N.''' operní dramaturgie vycházela z jeho uměleckých priorit: Wagner, Meyerbeer, Verdi a soudobá italská opera, z jejíž veristické větve uvedl '''N.''' vše podstatné. (Ke svým sedmdesátinám však nechal nastudovat Debussyho operu ''Pelleas a Melisanda''). Protože hrál na dvou velkých scénách pro pouhých 40 000 pražských německých obyvatel, musel přihlížet k přáním publika a uváděl značné procento operety. Plně si uvědomoval význam publika pro udržení pražského německého divadla; hned po svém příchodu se na ně obrátil (An die kunstsinnigen Bewohner der Stadt Prag, ''Bohemia'' 2. 8. 1885), provokoval je klakou a vedl o tom diskuse v tisku. Pražská situace vyžadovala hledání stále nových podnětů, k nimž patřilo i kvantitativně mimořádné hostování zahraničních dirigentů, pěvců a celých souborů. Kromě R. Strausse (poprvé 1898), E. Carusa (1901, poprvé v zaalpské zemi) a ruského baletu (vedoucí Anna Pavlova, 1909) vystoupily v německém divadle desítky vynikajících umělců.
 
'''N.''' operní dramaturgie vycházela z jeho uměleckých priorit: Wagner, Meyerbeer, Verdi a soudobá italská opera, z jejíž veristické větve uvedl '''N.''' vše podstatné. (Ke svým sedmdesátinám však nechal nastudovat Debussyho operu ''Pelleas a Melisanda''). Protože hrál na dvou velkých scénách pro pouhých 40 000 pražských německých obyvatel, musel přihlížet k přáním publika a uváděl značné procento operety. Plně si uvědomoval význam publika pro udržení pražského německého divadla; hned po svém příchodu se na ně obrátil (An die kunstsinnigen Bewohner der Stadt Prag, ''Bohemia'' 2. 8. 1885), provokoval je klakou a vedl o tom diskuse v tisku. Pražská situace vyžadovala hledání stále nových podnětů, k nimž patřilo i kvantitativně mimořádné hostování zahraničních dirigentů, pěvců a celých souborů. Kromě R. Strausse (poprvé 1898), E. Carusa (1901, poprvé v zaalpské zemi) a ruského baletu (vedoucí Anna Pavlova, 1909) vystoupily v německém divadle desítky vynikajících umělců.
  
Na rozdíl od české scény, v jejímž repertoáru dominovali domácí autoři (více než 45 %), neměl '''N.''' k dispozici dostatečně kvalitní zázemí domácí původní tvorby a nahrazoval ji permanentním hledáním novinek. Uvedl v premiérách 30 operních titulů (zvl. d'Albert: ''Tiefland'',1903, ''Flauto solo'', 1905), mezi nimi i díla pražských a s Prahou spjatých autorů (Reznicek: ''Satanella'',1888,''Emerich Fortunat'',1889,''Donna Diana'',1894; Wallnöfer:''Eddystone'',1889; Grünberger:''Die Heimkehr'',1894; Kauders:''Walther von der Vogelweide'',1895; Kohout:''Stella'', 1896; Weis: ''Der polnische Jude'', 1901; Blech: ''Aschenbrödel'', 1905).
+
Na rozdíl od české scény, v jejímž repertoáru dominovali domácí autoři (více než 45 %), neměl '''N.''' k dispozici dostatečně kvalitní zázemí domácí původní tvorby a nahrazoval ji permanentním hledáním novinek. Uvedl v premiérách 30 operních titulů (zvl. d'Albert: ''Tiefland'', 1903, ''Flauto solo'', 1905), mezi nimi i díla pražských a s Prahou spjatých autorů (Reznicek: ''Satanella'', 1888, ''Emerich Fortunat'', 1889, ''Donna Diana'', 1894; Wallnöfer: ''Eddystone'', 1889; Grünberger: ''Die Heimkehr'', 1894; Kauders: ''Walther von der Vogelweide'', 1895; Kohout: ''Stella'', 1896; Weis: ''Der polnische Jude'', 1901; Blech: ''Aschenbrödel'', 1905).
  
 
Významnou součástí dramaturgie byly autorské cykly. 1885–98 se uskutečnilo osm činoherních cyklů a dva operní, jež se roku 1899 změnily v každoroční Slavnostní májové hry (Maifestspiele) nebo činoherní festival (Meisterspiele) se zahraničními umělci. V opeře byly zvláštními událostmi opakované italské stagiony (jako Maifestspiele 1901–10), jež demonstrovaly italský styl interpretace románské tvorby. Během svého funkčního období uvedl '''N.''' cyklicky díla Gluckova, Verdiho, Meyerbeerova, J. Strausse, Mozartova a Wagnerova. Festivaly měly mezinárodní ohlas a hojnost zahraničního publika. '''N.''' dramaturgická aktivita do 1905 ovlivňovala širší evropský repertoár a zvl. intenzivním pěstováním Wagnera před rokem 1900 prokázala, že navzdory původním předpokladům lze ''Ring des Nibelungen'' realizovat i mimo Bayreuth. Zájezd do Berlína 1891 s Mascagniho operou ''Cavalleria rusticana'' (více než 30 představení) pomohl rozšířit po středoevropských scénách verismus. Od sezony 1887/88 prosadil '''N.''' filharmonické koncerty divadelního orchestru, jež zůstaly zachovány téměř do druhé světové války.
 
Významnou součástí dramaturgie byly autorské cykly. 1885–98 se uskutečnilo osm činoherních cyklů a dva operní, jež se roku 1899 změnily v každoroční Slavnostní májové hry (Maifestspiele) nebo činoherní festival (Meisterspiele) se zahraničními umělci. V opeře byly zvláštními událostmi opakované italské stagiony (jako Maifestspiele 1901–10), jež demonstrovaly italský styl interpretace románské tvorby. Během svého funkčního období uvedl '''N.''' cyklicky díla Gluckova, Verdiho, Meyerbeerova, J. Strausse, Mozartova a Wagnerova. Festivaly měly mezinárodní ohlas a hojnost zahraničního publika. '''N.''' dramaturgická aktivita do 1905 ovlivňovala širší evropský repertoár a zvl. intenzivním pěstováním Wagnera před rokem 1900 prokázala, že navzdory původním předpokladům lze ''Ring des Nibelungen'' realizovat i mimo Bayreuth. Zájezd do Berlína 1891 s Mascagniho operou ''Cavalleria rusticana'' (více než 30 představení) pomohl rozšířit po středoevropských scénách verismus. Od sezony 1887/88 prosadil '''N.''' filharmonické koncerty divadelního orchestru, jež zůstaly zachovány téměř do druhé světové války.
Řádka 50: Řádka 50:
 
Do 1905 si '''N.''' ponechával i vrchní režijní dohled. Současníci charakterizují jeho režijní styl jako pompézní divadlo s nákladnou výpravou a technickými efekty. '''N.''' vykládal text „doslovně", nesnažil se postihnout jeho smysl, ale chtěl na scéně přesně realizovat jeho obsah. Ve wagnerovských inscenacích záměrně kopíroval a dlouhodobě uchovával styl bayreuthských představení. Na začátku 20. století působil však jeho způsob práce již konzervativně. Rostla i vnitřní opozice v souboru, zvláště mezi mladými kapelníky (Bodanzky, Klemperer), namířená proti '''N.''' koncepci „divadla zvláštních událostí", opírající se o repertoárovou šíři, efektní inscenace a slavné hosty. Názorově posilováni kritikem ''Bohemie'' Felixem Adlerem, žádali kapelníci podle Mahlerova vídeňského vzoru budování německého kmenového repertoáru a systematickou práci se stabilním souborem. Při podnikatelském charakteru '''N.''' aktivit byly v pražských podmínkách tyto zásady nerealizovatelné. Vedle subvence od Zemského výboru musel '''N.''' získat většinu prostředků sám. Podle smlouvy se spolkem Deutscher Theaterverein a se Zemským výborem (26. 7. 1895 na dalších deset let) byl povinen zaměstnat 11 hereček, 17 herců, 8 pěvkyň, 9 pěvců, 24 sboristek a 24 sboristů, 3 sólové tanečnice, 8 členek baletního sboru, 2 kapelníky, 50 členů orchestru, 1 specializovaného režiséra. Přibližně tuto velikost souboru udržoval po celou svou funkční dobu. Ekonomiku divadla poškozovalo, že '''N.''' nemohl nakládat volně se StD, o němž spolurozhodoval Zemský výbor a sedm šlechtických rodin, které se 1799 podílely na koupi divadla od dědiců jeho stavebníka hraběte Nostitze a vlastnily tzv. dědičné lóže s bezplatným celoročním abonmá. Závažná byla konkurence zahraničních německých jevišť, jež lepšími honorářovými podmínkami a volnějším pracovním tempem odváděla '''N.''' umělecké síly. Již 1895 se Deutscher Theaterverein zavázal postupně odkupovat od '''N.''' wagnerovský fundus, čímž scénu fakticky subvencoval, a '''N.''' se snažil získávat prostředky obchodními akcemi. Hned v říjnu 1885 a znovu 1891 se pokusil přes prostředníka K. Skraupa dosáhnout spojení pražské a karlovarské scény s letním provozem (pražský kontrakt mu neumožňoval podnikat jinde), karlovarské městské úřady však smlouvu neuzavřely. 1900–06 si '''N.''' přes prostředníky pronajímal Deutsches Volkstheater (v zahradě podnikatele Heina proti dnešní budově Českého rozhlasu) a reguloval alespoň německou repertoárovou konkurenci v Praze. V letech, kdy měl k dispozici unikátní repertoár, mu výnosné zájezdy do Moskvy a Petrohradu (1889, ''Ring des Nibelungen'') a 1891 do Berlína (''Cavalleria rusticana'') umožnily udržet finanční rovnováhu.
 
Do 1905 si '''N.''' ponechával i vrchní režijní dohled. Současníci charakterizují jeho režijní styl jako pompézní divadlo s nákladnou výpravou a technickými efekty. '''N.''' vykládal text „doslovně", nesnažil se postihnout jeho smysl, ale chtěl na scéně přesně realizovat jeho obsah. Ve wagnerovských inscenacích záměrně kopíroval a dlouhodobě uchovával styl bayreuthských představení. Na začátku 20. století působil však jeho způsob práce již konzervativně. Rostla i vnitřní opozice v souboru, zvláště mezi mladými kapelníky (Bodanzky, Klemperer), namířená proti '''N.''' koncepci „divadla zvláštních událostí", opírající se o repertoárovou šíři, efektní inscenace a slavné hosty. Názorově posilováni kritikem ''Bohemie'' Felixem Adlerem, žádali kapelníci podle Mahlerova vídeňského vzoru budování německého kmenového repertoáru a systematickou práci se stabilním souborem. Při podnikatelském charakteru '''N.''' aktivit byly v pražských podmínkách tyto zásady nerealizovatelné. Vedle subvence od Zemského výboru musel '''N.''' získat většinu prostředků sám. Podle smlouvy se spolkem Deutscher Theaterverein a se Zemským výborem (26. 7. 1895 na dalších deset let) byl povinen zaměstnat 11 hereček, 17 herců, 8 pěvkyň, 9 pěvců, 24 sboristek a 24 sboristů, 3 sólové tanečnice, 8 členek baletního sboru, 2 kapelníky, 50 členů orchestru, 1 specializovaného režiséra. Přibližně tuto velikost souboru udržoval po celou svou funkční dobu. Ekonomiku divadla poškozovalo, že '''N.''' nemohl nakládat volně se StD, o němž spolurozhodoval Zemský výbor a sedm šlechtických rodin, které se 1799 podílely na koupi divadla od dědiců jeho stavebníka hraběte Nostitze a vlastnily tzv. dědičné lóže s bezplatným celoročním abonmá. Závažná byla konkurence zahraničních německých jevišť, jež lepšími honorářovými podmínkami a volnějším pracovním tempem odváděla '''N.''' umělecké síly. Již 1895 se Deutscher Theaterverein zavázal postupně odkupovat od '''N.''' wagnerovský fundus, čímž scénu fakticky subvencoval, a '''N.''' se snažil získávat prostředky obchodními akcemi. Hned v říjnu 1885 a znovu 1891 se pokusil přes prostředníka K. Skraupa dosáhnout spojení pražské a karlovarské scény s letním provozem (pražský kontrakt mu neumožňoval podnikat jinde), karlovarské městské úřady však smlouvu neuzavřely. 1900–06 si '''N.''' přes prostředníky pronajímal Deutsches Volkstheater (v zahradě podnikatele Heina proti dnešní budově Českého rozhlasu) a reguloval alespoň německou repertoárovou konkurenci v Praze. V letech, kdy měl k dispozici unikátní repertoár, mu výnosné zájezdy do Moskvy a Petrohradu (1889, ''Ring des Nibelungen'') a 1891 do Berlína (''Cavalleria rusticana'') umožnily udržet finanční rovnováhu.
  
K českému divadlu, jež působilo v odlišných podmínkách a hrálo pro mnohonásobně větší publikum, měl '''N.''' po několika počátečních konkurenčních incidentech korektní poměr. Obě divadla si vypomáhala v mimořádných situacích a '''N.''' se společensky stýkal s řediteli Šubertem i Schmoranzem. Obchodní vztah obou scén byl zakotven ve smlouvě ze září 1888, která stanovila zásady jednání se zahraničními agenturami, výši maximálních tantiém, rozdělení přednostních práv k repertoáru z různých jazykových oblastí a pravidla pro angažmá někdejších členů obou souborů. Česká tvorba zůstala vyhrazena ND (první opera českého autora na pražské německé scéně, ''Der polnische Jude'' K. Weise, 1901, byla psána na německý text, až 1924 byla provedena Smetanova ''Hubička'').  
+
K českému divadlu, jež působilo v odlišných podmínkách a hrálo pro mnohonásobně větší publikum, měl '''N.''' po několika počátečních konkurenčních incidentech korektní poměr. Obě divadla si vypomáhala v mimořádných situacích a '''N.''' se společensky stýkal s řediteli Šubertem i Schmoranzem. Obchodní vztah obou scén byl zakotven ve smlouvě ze září 1888, která stanovila zásady jednání se zahraničními agenturami, výši maximálních tantiém, rozdělení přednostních práv k repertoáru z různých jazykových oblastí a pravidla pro angažmá někdejších členů obou souborů. Česká tvorba zůstala vyhrazena ND (první opera českého autora na pražské německé scéně, ''Der polnische Jude'' K. Weise, 1901, byla psána na německý text, až 1924 byla provedena Smetanova ''Hubička'').
  
 
Během svého pražského působení uvedl '''N.''' (podle Tewelese, 1924) celkem 2999 představení (686 titulů, z toho 311 novinek). Po dvacet pět let udržel pražské německé divadlo na vysoké umělecké úrovni, získal mu v zahraničí značné renomé a v Praze pozici klíčového centra společenského života. Jeho ředitelský styl, spoléhající na mimořádné individuální výkony a překvapivé dramaturgické události, však již neodpovídal vývoji, směřujícímu k novodobým kolektivním formám divadla.
 
Během svého pražského působení uvedl '''N.''' (podle Tewelese, 1924) celkem 2999 představení (686 titulů, z toho 311 novinek). Po dvacet pět let udržel pražské německé divadlo na vysoké umělecké úrovni, získal mu v zahraničí značné renomé a v Praze pozici klíčového centra společenského života. Jeho ředitelský styl, spoléhající na mimořádné individuální výkony a překvapivé dramaturgické události, však již neodpovídal vývoji, směřujícímu k novodobým kolektivním formám divadla.
Řádka 56: Řádka 56:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>N. pozůstalost nebyla nalezena, fragmenty má Archiv hl. města Prahy, jeho korespondenci s ND vlastní Národní archiv (dříve SÚA), Praha, fond ND. • Teuber III, s. 729, 768, 785, 793, 801–805, 807–849; K. Skraup: Die Zukunft des Deutschen Landestheaters, ''Deutsches Abendblatt'' mezi 14. a 25. 5. 1890; V. Joss: Die Leiter der Prager Bühne, ''Neue musikalische Presse ''[Wien] 1896, č. 52, s. 21–22 [Neumann a Šubert]; F. A. Šubert:''Moje divadelní toulky'',II, 1902; R. Tyrolt:''Aus dem Tagebuch eines Wiener Schauspielers, 1848–1902'',Wien–Leipzig 1904, s. 121, 211, 212, 338; W. Golther: A. Neumanns Richard-Wagner-Theater, ''Musica'' 6, 1906/7, IV, s. 21–26; ''Bohemia ''a ''Prager Tagblatt'' 29. a 30. 9. 1908 [k 70. nar.]; Deutsches Theater in Prag 1885–1910, ''Der Merker'' 1, 1910, č. 14 [mj. R. Batka: Die Ära A. N., P. Eger: Das Prager Landestheater in den letzten 25 Jahren. Das Schauspiel]. – Nekrology: ''Neue freie Presse'' 21. 12. 1910; ''Kunstwart'' 24, 1910; ''Bohemia'' 21. 12. 1910; ''Dalibor'' 33, 1911, s. 84; ''Hudební revue'' 4, 1911, s. 39; ''Deutsche Arbeit'' 10, 1910/11, s. 566–571; ''Der Merker'' 2, 1911, č. 7; ''Smetana'' 1, 1911, s. 102. – H. Teweles: Erinnerungen an A. N., ''Illustrierte Theaterrevue'' 1, 1911; H. Teweles: Geschichte unseres Theaters 1885–1918, ''Prager Theaterbuch'' 1924, s. 1–16; Bondi 1924; W. Kaufmann: Zu A. N. theatergeschäftlicher Tätigkeit, ''Der Auftakt'' 6, 1926, s. 155–157 [Karlovy Vary]; H. Teweles: ''Theater und Publikum. Erinnerungen und Erfahrungen'', [s mnoha chybnými daty], 1927; F. Kranich: ''Bühnentechnik der Gegenwart'', I., München–Berlin 1929, s. 24, 25 [turné 1882/83]; O. Pick: ''Um das deutsche Theater in Prag'', 1931; H. Teweles: A. N. und die ersten Prager Maisfestpiele, ''Blätter des deutschen Theaters'' 22, 1933/34, č. 37; W. Haas: Lebens-Sinnbilder. Prager Theater vor dem Krieg, ''Die Kritik'', August 1933, s. 1–2, 15; Nejedlý: Opera ND I; Rosenheim; P. Nettl: ''Mozart in Böhmen'', 1938, s. 153; L. Hájek: ''Paměti'' ''A. Bergra'', 1942, s. 188, 226, 248; W. Beetz: ''Das Wiener Opernhaus 1869–1955'', Zürich 1955, s. 98; H. Fetting: ''Die Geschichte der deutschen Staatsoper'', Berlin 1955; G. Wahnrau: ''Berlin. Stadt der Theater'', Berlin 1957, zvl. 485, 486, 517, 518; K. Nedbal: ''Půlstoletí s českou operou'', 1959, s. 59, 63, 256, 353, 382; V. Lébl: G. Mahler als Kapellmeister des deutschen Landestheaters in Prag, ''Hudební věda'' 12, 1975, s. 351–370; J. Got–E. Orzechowski: ''Repertuar teatru Krakowskiego''O. G. Bauer:''R. Wagner. Die Bühnenwerke von der UA bis heute'',Berlin–Wien 1982; P. Heyworth:''Otto Klemperer, His Life and Times'',I, Cambridge 1983, s. 31–46; J. Ludvová: Německý hudební život v Praze 1880–1939, ''Uměnovědné studie'' IV, 1983, zvl. s. 70–119 [soupis oper. repertoáru], něm. jako Das Neue Deutsche Theater in Prag (1888–1938), ''Oper heute. Ein Almanach der Musikbühne'' 6, Berlin 1983, s. 269–287; Got: Krakov; J.-H. Lederer: ''Verismo auf der deutschsprachigen Bühne 1901–1926'', Wien 1992; F. Hennenberg: ''300 Jahre Leipziger Oper. Geschichte und Gegenwart'', München 1993, s. 74–82; ''Gustav Mahler a Praha'', sb., 1997 [souběžně něm.]; J. Ludvová: Národní divadlo a menšinové divadlo. Idea a její realizace, ''Divadelní revue'' 11, 2000, č.3, s. 62–67; Deutschsprachiges Theater in Prag 2001 (obsahuje: J. Ludvová: Nationaltheater und Minderheitentheater, Ideen und Theaterpraxis; M. Ottlová: Eine unbekannte Quelle zu A. N.); J. Ludvová: Wagnerova tvorba v Praze, in: ''Richard Wagner a česká'' ''kultura'', sborník vyd. P. Petráněk, 2005, s. 17–70. • Eisenberg; Wininger IV [Angelo a Karl Eugen]; Otto-Dodatky; Kosch [další lit.]; Němeček 1963; ČHS; Kutsch 1997; Piper, sv. Register; Lexikon zur deutschen Musik; Neues deutsches Theater.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>N. pozůstalost nebyla nalezena, fragmenty má Archiv hl. města Prahy, jeho korespondenci s ND vlastní Národní archiv (dříve SÚA), Praha, fond ND. • Teuber III, s. 729, 768, 785, 793, 801–805, 807–849; K. Skraup: Die Zukunft des Deutschen Landestheaters, ''Deutsches Abendblatt'' mezi 14. a 25. 5. 1890; V. Joss: Die Leiter der Prager Bühne, ''Neue musikalische Presse ''[Wien] 1896, č. 52, s. 21–22 [Neumann a Šubert]; F. A. Šubert: ''Moje divadelní toulky'', II, 1902; R. Tyrolt: ''Aus dem Tagebuch eines Wiener Schauspielers, 1848–1902'', Wien–Leipzig 1904, s. 121, 211, 212, 338; W. Golther: A. Neumanns Richard-Wagner-Theater, ''Musica'' 6, 1906/7, IV, s. 21–26; ''Bohemia ''a ''Prager Tagblatt'' 29. a 30. 9. 1908 [k 70. nar.]; Deutsches Theater in Prag 1885–1910, ''Der Merker'' 1, 1910, č. 14 [mj. R. Batka: Die Ära A. N., P. Eger: Das Prager Landestheater in den letzten 25 Jahren. Das Schauspiel]. – Nekrology: ''Neue freie Presse'' 21. 12. 1910; ''Kunstwart'' 24, 1910; ''Bohemia'' 21. 12. 1910; ''Dalibor'' 33, 1911, s. 84; ''Hudební revue'' 4, 1911, s. 39; ''Deutsche Arbeit'' 10, 1910/11, s. 566–571; ''Der Merker'' 2, 1911, č. 7; ''Smetana'' 1, 1911, s. 102. – H. Teweles: Erinnerungen an A. N., ''Illustrierte Theaterrevue'' 1, 1911; H. Teweles: Geschichte unseres Theaters 1885–1918, ''Prager Theaterbuch'' 1924, s. 1–16; Bondi 1924; W. Kaufmann: Zu A. N. theatergeschäftlicher Tätigkeit, ''Der Auftakt'' 6, 1926, s. 155–157 [Karlovy Vary]; H. Teweles: ''Theater und Publikum. Erinnerungen und Erfahrungen'', [s mnoha chybnými daty], 1927; F. Kranich: ''Bühnentechnik der Gegenwart'', I., München–Berlin 1929, s. 24, 25 [turné 1882/83]; O. Pick: ''Um das deutsche Theater in Prag'', 1931; H. Teweles: A. N. und die ersten Prager Maisfestpiele, ''Blätter des deutschen Theaters'' 22, 1933/34, č. 37; W. Haas: Lebens-Sinnbilder. Prager Theater vor dem Krieg, ''Die Kritik'', August 1933, s. 1–2, 15; Nejedlý: Opera ND I; Rosenheim; P. Nettl: ''Mozart in Böhmen'', 1938, s. 153; L. Hájek: ''Paměti'' ''A. Bergra'', 1942, s. 188, 226, 248; W. Beetz: ''Das Wiener Opernhaus 1869–1955'', Zürich 1955, s. 98; H. Fetting: ''Die Geschichte der deutschen Staatsoper'', Berlin 1955; G. Wahnrau: ''Berlin. Stadt der Theater'', Berlin 1957, zvl. 485, 486, 517, 518; K. Nedbal: ''Půlstoletí s českou operou'', 1959, s. 59, 63, 256, 353, 382; V. Lébl: G. Mahler als Kapellmeister des deutschen Landestheaters in Prag, ''Hudební věda'' 12, 1975, s. 351–370; J. Got–E. Orzechowski: ''Repertuar teatru Krakowskiego''O. G. Bauer: ''R. Wagner. Die Bühnenwerke von der UA bis heute'', Berlin–Wien 1982; P. Heyworth:''Otto Klemperer, His Life and Times'', I, Cambridge 1983, s. 31–46; J. Ludvová: Německý hudební život v Praze 1880–1939, ''Uměnovědné studie'' IV, 1983, zvl. s. 70–119 [soupis oper. repertoáru], něm. jako Das Neue Deutsche Theater in Prag (1888–1938), ''Oper heute. Ein Almanach der Musikbühne'' 6, Berlin 1983, s. 269–287; Got: Krakov; J.-H. Lederer: ''Verismo auf der deutschsprachigen Bühne 1901–1926'', Wien 1992; F. Hennenberg: ''300 Jahre Leipziger Oper. Geschichte und Gegenwart'', München 1993, s. 74–82; ''Gustav Mahler a Praha'', sb., 1997 [souběžně něm.]; J. Ludvová: Národní divadlo a menšinové divadlo. Idea a její realizace, ''Divadelní revue'' 11, 2000, č.3, s. 62–67; Deutschsprachiges Theater in Prag 2001 (obsahuje: J. Ludvová: Nationaltheater und Minderheitentheater, Ideen und Theaterpraxis; M. Ottlová: Eine unbekannte Quelle zu A. N.); J. Ludvová: Wagnerova tvorba v Praze, in: ''Richard Wagner a česká'' ''kultura'', sborník vyd. P. Petráněk, 2005, s. 17–70. • Eisenberg; Wininger IV [Angelo a Karl Eugen]; Otto-Dodatky; Kosch [další lit.]; Němeček 1963; ČHS; Kutsch 1997; Piper, sv. Register; Lexikon zur deutschen Musik; Neues deutsches Theater.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>

Verze z 2. 12. 2015, 12:06

Angelo Neumann
* 18. 8. 1838 Vídeň, Rakousko
20. 12. 1910 Praha
zpěvák, divadelní ředitel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.