Florjanský, Vladislav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m (založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 28: | Řádka 28: | ||
'''F. '''mimořádná pozice v ND byla dána nejen jeho pěveckými kvalitami, ale i tehdejším kritickým nedostatkem tenoristů na této scéně. Jeho lyrický tenor měl rozsah d–b<sup>1 </sup>a praxí získával '''F. '''výrazové schopnosti i pro hrdinný obor. Publikum se sympatiemi reagovalo na jeho atraktivní zjev a příjemné vystupování. Rozhodující příležitost mu poskytla pražská premiéra Verdiho ''Otella ''v lednu 1888, kdy vystoupil v titulní roli vedle B. Foerstrové-Lautererové a B. Benoniho ve zdařilé inscenaci J. Šmahy; Otello zůstal jeho nejlepší rolí. Dále na sebe upozornil hned 1888, kdy vytvořil ke spokojenosti přítomného skladatele postavu Lenského v pražské premiéře Čajkovského ''Eugena Oněgina''; 1890 zpíval hlavní roli v mimořádně zdařilé inscenaci opery A. Franchettiho ''Asrael''; jeho interpretaci Masaniella byla 1890 přičítána zásluha o repertoárové vzkříšení Auberovy ''Němé z Portici ''v ND; 1891 vytvořil Tannhäusera při premiéře Wagnerovy opery v ND; 1892 vystoupil jako Smetanův Dalibor a Dvořákův Dimitrij v představení ND na Mezinárodní hudební a divadelní výstavě ve Vídni. | '''F. '''mimořádná pozice v ND byla dána nejen jeho pěveckými kvalitami, ale i tehdejším kritickým nedostatkem tenoristů na této scéně. Jeho lyrický tenor měl rozsah d–b<sup>1 </sup>a praxí získával '''F. '''výrazové schopnosti i pro hrdinný obor. Publikum se sympatiemi reagovalo na jeho atraktivní zjev a příjemné vystupování. Rozhodující příležitost mu poskytla pražská premiéra Verdiho ''Otella ''v lednu 1888, kdy vystoupil v titulní roli vedle B. Foerstrové-Lautererové a B. Benoniho ve zdařilé inscenaci J. Šmahy; Otello zůstal jeho nejlepší rolí. Dále na sebe upozornil hned 1888, kdy vytvořil ke spokojenosti přítomného skladatele postavu Lenského v pražské premiéře Čajkovského ''Eugena Oněgina''; 1890 zpíval hlavní roli v mimořádně zdařilé inscenaci opery A. Franchettiho ''Asrael''; jeho interpretaci Masaniella byla 1890 přičítána zásluha o repertoárové vzkříšení Auberovy ''Němé z Portici ''v ND; 1891 vytvořil Tannhäusera při premiéře Wagnerovy opery v ND; 1892 vystoupil jako Smetanův Dalibor a Dvořákův Dimitrij v představení ND na Mezinárodní hudební a divadelní výstavě ve Vídni. | ||
− | <span style="line-height: 1.6;">Pro svou benefici k 10. výročí činnosti v ND (1897) si vybral roli Jeníka z </span>''Prodané nevěsty''<span style="line-height: 1.6;">, což sice bylo přijato jako přátelské gesto cizince vůči ND, podle části kritiky se však jeho umělecký naturel pro tuto postavu nehodil. Jeho výkony začaly být předmětem četných námitek (zdrcující posudek jeho výkonu v Meyerbeerově opeře </span>''Prorok ''<span style="line-height: 1.6;">otiskly </span>''Hudební listy ''<span style="line-height: 1.6;">1889). Významnou roli sehrála konkurence K. Buriana, který sice svazek s ND po roce zrušil, ale nastavil vysoká kvalitativní měřítka. Z tohoto hlediska byla zpětně hodnocena </span>'''F. '''<span style="line-height: 1.6;">pražská kariéra i při jeho návštěvách v ND po skončení angažmá (</span>''Dalibor ''<span style="line-height: 1.6;">3. 7. 1901) a kritika ji uváděla v pochybnost (E. Hoffer: měl vždy „teatrální nátěr“ a „zdánlivě elegantní, ale nepřirozené pózy“, české umění „nemělo v panu </span>'''F. '''<span style="line-height: 1.6;">nikdy svého představitele“). V Brně však byla patetická extatičnost jeho jevištního vystupování hodnocena vstřícněji a právě </span> | + | <span style="line-height: 1.6;">Pro svou benefici k 10. výročí činnosti v ND (1897) si vybral roli Jeníka z </span>''Prodané nevěsty''<span style="line-height: 1.6;">, což sice bylo přijato jako přátelské gesto cizince vůči ND, podle části kritiky se však jeho umělecký naturel pro tuto postavu nehodil. Jeho výkony začaly být předmětem četných námitek (zdrcující posudek jeho výkonu v Meyerbeerově opeře </span>''Prorok ''<span style="line-height: 1.6;">otiskly </span>''Hudební listy ''<span style="line-height: 1.6;">1889). Významnou roli sehrála konkurence K. Buriana, který sice svazek s ND po roce zrušil, ale nastavil vysoká kvalitativní měřítka. Z tohoto hlediska byla zpětně hodnocena </span>'''F. '''<span style="line-height: 1.6;">pražská kariéra i při jeho návštěvách v ND po skončení angažmá (</span>''Dalibor ''<span style="line-height: 1.6;">3. 7. 1901) a kritika ji uváděla v pochybnost (E. Hoffer: měl vždy „teatrální nátěr“ a „zdánlivě elegantní, ale nepřirozené pózy“, české umění „nemělo v panu </span>'''F. '''<span style="line-height: 1.6;">nikdy svého představitele“). V Brně však byla patetická extatičnost jeho jevištního vystupování hodnocena vstřícněji a právě </span>v <span style="line-height: 1.6;">roli Dalibora se pro některé brněnské pěvce stal vzorem.</span> |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> |
Verze z 23. 11. 2015, 12:00
Vladislav Florjanský
* 4. 5. 1854 Lvov, Ukrajina [Halič]
† 11. 4. 1911 Lvov, Ukrajina [Halič]
zpěvák
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.