Švanda ze Semčic, Pavel st.: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(zalořžení hesla)
 
(založení hesla)
Řádka 20: Řádka 20:
 
| povolání = <ee:profession>divadelní ředitel, režisér, herec</ee:profession>
 
| povolání = <ee:profession>divadelní ředitel, režisér, herec</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
<p style="text-align: justify;">Křtěn Pavel Antonín Martin. Manžel herečky, spisovatelky a překladatelky Elišky Peškové (1832–1895). Divadelnímu podnikání se věno­valy i tři z jejich čtyř dětí. Dcera Marie (provd. Stankovská, později Koldínská, zemř. 1906) byla ředitelkou smíchovských divadel, syn Ka­rel (1867–1928) jejich artistickým správcem a Pavel ml. (1855–1923) zpěvákem a dědicem mimopražské divadelní koncese.</p><p style="text-align: justify;">Rodina patřila k drobné šlechtě, v době '''Š. '''narození však vedla již měšťanský způsob živo­ta. Rodinná divadelní tradice sahala až ke '''Š. '''ot­ci Antonínovi, který po 1812 hrával ve StD ve Štěpánkových ochotnických představeních. Syn vystudoval malostranské gymnázium a fi­lozofické ročníky univerzity, po dvou letech však z bohoslovecké fakulty odešel. 1845 se stal úředníkem státní účtárny, aby si zajistil zá­zemí pro literární a novinářskou činnost. Se­známil se s Tylem, přispíval do ''Květů'', 1848 re­digoval vlastní časopisy ''Pozor ''a ''Hab’acht'', psal do listů ''Salon ''a ''Prag''. 1850 občas přispíval di­vadelními kritikami do ''Pražského večerního li­stu'', kde zastával stanovisko jeho radikálně de­mokratické redakce. 1848–55 vyučoval češtině na veřejné podreálce v pražském Josefově. Asi od podzimu 1853 do léta 1857 převzal po Mi­kovcovi divadelní rubriku ''Lumíra ''i s programo­vým zaměřením. 1853–63 řídil ochotnické Mi­kulášské divadlo na Starém Městě v Praze a byl tu uznávaným hercem a režisérem. E. Pešková, s níž se oženil 1850, mu byla při jeho podnikání mnohostrannou oporou. 1862 byl '''Š. '''správcem pražského chudobince na Karlově. Od listopadu 1862 do léta 1866 působil jako dramaturg, ta­jemník, vrchní režisér a pokladník nově otevře­ného PD, kde během krátké doby zajistil kaž­dodenní provoz. 1865 byl pověřen vedením českého Městského právovárečnického divadla v Plzni, a zřídil k tomu účelu vlastní společ­nost. Na tuto tzv. mimopražskou koncesi hrál v zimních měsících nejen v Plzni (1865–75, 1878–81, 1884–86), ale 1886–91 v Národním divadle v Brně a v létě ve vlastní plzeňské aré­ně Na staré poště (1873–75). 1869 získal další koncesi pro bezprostřední okolí tehdejší Prahy (tzv. pražskou) v souvislosti se stavbou Arény ve Pštrosce na Král. Vinohradech (1869–71). Později zakotvil v létě trvale na Smíchově, kde postupně provozoval několik objektů: 1871–85 Arénu v Eggenberku (též V lesíčku, na místě dnešního Justičního paláce), od 1881 Divadlo U Libuše (otevřeno Smetanovou ''Hubičkou ''za přítomnosti skladatele, od 1886 pod jménem Letní divadlo na Smíchově, později Švandovo divadlo) a od 1891 Arénu na Smíchově na ná­břeží u železničního mostu, kterou po jeho smrti dokončila E. Pešková. V létě 1876 vedl krátce též Národní arénu staročeského divadel­ního družstva (tzv. „trucarénu“).</p><p style="text-align: justify;">Svůj rozsáhlý podnik řídil '''Š. '''pomocí tzv. artistických správců. 1865–66, kdy byl pracov­ně vázán v PD, vedl plzeňský soubor J. Barák, v 70. letech spravoval jeho zeť J. J. Stankovský pražské předměstské arény. Během '''Š. '''nemoci 1889–90 byla společnost rozdělena na část brněnskou, pod vedením basisty J. Malého, a smíchovskou, řízenou hercem J. Kubíkem. Umělecký profil však formoval sám '''Š. '''spolu s E. Peškovou, která 1870 opustila PD a stala se členkou manželovy společnosti. Udržovala její soudržnost až do své smrti 1895, kdy byl vel­kopodnik rozdělen mezi jednotlivé dědice. </p><p style="text-align: justify;">Pražskému i mimopražskému divadlu této doby přinesl '''Š. '''více v oblasti činohry. Zasloužil se o zdomácnění moderní francouzské konver­zační veselohry a komedie mravů, o vznik no­vodobé české veselohry (Jeřábek, Sabina, Pfle­ger, Šamberk), v PD uvedl cyklus Molièrových her. Rozvíjel revolučně romantický program české demokratické inteligence z poloviny 19. stol., evropské divadelní dění ho ale později přivedlo k divadlu realistickému a naturalistic­kému (české premiéry B. Bjørnsona, H. Ibsena, dramatizace románů E. Zoly, některé hry F. X. Svobody, V. Štecha a J. Štolby). Po třicet let na­hrazovali '''Š. '''a Pešková chybějící českou herec­kou konzervatoř a dodávali PD a ND vynikají­cí síly; '''Š. '''vyškolil též režiséry E. Chvalovského a J. Šmahu.</p><p style="text-align: justify;">Nedostatek hudebních děl v plzeňském re­pertoáru nahrazoval '''Š. '''zprvu hostováním opery a baletu PD (výpravná hra s hudbou a baletem ''Život ve snách'',Rossini: ''Lazebník sevillský'', 1866). 1868 založil na přání městské rady oper­ní soubor a 28. 9. zahájil Verdiho ''Troubadou­rem''. Základ orchestru tvořilo asi 20 plzeňských hudebníků s dirigentem M. Angerem a režisé­rem a buffo tenoristou J. Kyselou. Sbor měl na počátku 8 žen a 11 mužů. Sólisté přišli většinou z Pivodovy nebo Lukesovy školy. '''Š. '''zval hosty z PD (A. Vávra, který zůstal v Plzni několik týdnů, J. Lukes, J. Paleček, J. Lev, Eleonora z Ehrenbergů, později E. Maislerová-Sáková, K. Čech) a z ND (V. Heš, M. Sittová, C. Raver­ta a baletní mistr A. Berger s manželkou G. Paltrinieriovou). Od 1870 byl v Plzni kapelní­kem F. Hruška, od 1872 místní rodák B. Hříma­lý, 1878 J. Hartl, 1879–81 a 1884–86 E. Engel­bert a od února 1886 A. Kott (15 let). Brněn­skou operu vedli K. Weis (1886/87) a A. Kott, režisérem byl basista J. Malý. Od sezony 1872/73 byla ve '''Š. '''orchestru angažována část rodiny Ondříčků, bratři houslisty Františka Ondříčka Stanislav a Karel a jeho otec Jan.</p><p style="text-align: justify;">Mezi '''Š. '''umělci byla silná fluktuace, protože talentované zpěváky přebíralo PD, ND nebo za­hraniční scény. Delší dobu zůstali mezzosopra­nistka K. Summová (7 let, pak host), koloratur­ní pěvkyně F. Vidimská (4 roky, pak host), barytonista J. Novák (opakovaně po jedné sezo­ně), tenoristé H. Trochlil (4 roky) a Č. Melichá­rek (20 let), basista K. Tauš (3 roky), sopranistky H. Vávrová (1878–79, jako provd. Schieblová hostovala), M. Chlostíková (první plzeňská Car­men a 1888 první česká Alžběta ve Wagnerově opeře ''Tannhäuser'', 20 let) a Th. Boschettiová (od 1881 členka, 1884 host). V subretním oboru vystupovaly delší dobu J. Kaceřovská, M. Kaminská, C. Králová, B. Růžová, B. Haislerová; kariéru zde začínali tenoristé J. Pištěk a P. Švan­da ml. Menší operetní role zpívali činoherci (J. Vilhelm, J. Šmaha, V. Budil aj.). Do brněn­ského ND přešel Č. Melichárek, dále tu působi­ly A. Maxantová a M. Wollnerová, operetu po­sílili F. a M. Zöllnerovi.</p><p style="text-align: justify;">'''·. '''operní repertoár se opíral o běžné a osvěd­čené tituly, zvl. o operu italskou a francouz­skou. Zpěvoherní soubor jako celek splňoval vysoká interpretační kritéria, obvyklá u '''·. '''spo­lečnosti, na rozdíl od činohry však nepřinesl mnoho nových uměleckých hodnot, spíše vzdě­lával a bavil mimopražské prostředí. Přesto '''·. '''dokázal v Plzni i v Brně držet krok s PD, po­zději ND, a pohotově reagovat na jejich operní novinky (Dvořák, Kovařovic, Bizet, âajkovskij ad.). Programově uváděl Smetanu; postavy z ''Prodané nevěsty ''poprvé oblékl do lidových krojů z okolí Plzně (1869), čímž založil jednu z inscenačních tradic. Mezi členy plzeňského Hlaholu, kteří posilovali sbor, byla i mladičká</p><p style="text-align: justify;">E. Krásnohorská.</p><p style="text-align: justify;">Na plzeňském smetanovském repertoáru měl '''·. '''dále ''Hubičku ''(1880) a ''Dvě vdovy ''(1884), vbrněnském ND přistoupil ''Dalibor ''(1887), ''Braniboři v âechách ''(1889) a ''Tajemství ''(1890). Z ostatních českých autorů zazněl v Plzni</p><p style="text-align: justify;">F. ·kroup (''Dráteník'', 1869), Blodek (''V studni'', 1870), V. Hřímalý (''Zakletý princ'', 1874) a Dvo­řák (''·elma sedlák'', vzápětí po PD 1878 jako první Dvořákova opera provedená mimo Pra­hu). V Brně hrál '''·. '''1886 také Kovařovicovy ''Îe­nichy''. Zahraniční tvorbu reprezentovali Verdi (''Troubadour ''a ''Ernani'', 1868, ''Rigoletto'', 1870, ''La Traviata'', 1872, 1877 s E. z Ehrenbergů</p><p style="text-align: justify;">j. h.), Donizetti (''Lucie z Lammermooru'', 1868, ''Lukrecie Borgia'', 1869), Meyerbeer (''Hugenoti'', 1868), Gounod (''Faust a Markéta'', 1869), Belli­ni (''Norma'', 1869), Weber (''âarostřelec'', 1870), Auber (''Fra Diavolo'', 1873), Lortzing (''Car a tesař'', 1877), Bizet (''Carmen'', 1885), Flotow (''Alessandro Stradella'', 1871), v Brně dále Flo­tow (''Marta'', 1886), Adam (''Postilion z Lonju­meau'', 1888), Mozart (''Don Juan'', 1888) a âaj­kovskij (''Eugen Oněgin'', 1891).</p><p style="text-align: justify;">Ve všech svých působištích se '''·. '''střídal s ně­meckými divadly, v Praze mu konkurovalo PD. Hledal proto i pořady pro nejširší publikum, např. francouzskou šansoniérku Phillipo (13 ve­čerů v městském divadle v Plzni 1868/69, v lé­tě 1869 v nové Aréně ve Pštrosce) nebo japonské gymnasty (Plzeň 1870). Na Smíchově uváděl výpravné féerie (Pohl: ''Sedm havranů'', Maren­co: ''Excelsior''), v Brně nechal nastudovat jako samostatný baletní večer 4. a 7. část Dvořáko­vých ''Slovanských tanců ''a4. a 6. scénu z Janáč­kových ''Valašských ''[''Lašských''] ''tanců ''(1889); vkusnou a nápaditou choreografii patrně při­pravila J. Friesová.</p><p style="text-align: justify;">Zatímco v opeře kopíroval repertoár PD, uvedl v operetě '''·. '''řadu českých premiér, vybíraných tak, aby PD předešel a konkuroval i německé zemské scéně. K nejúspěšnějším autorům patři­li Suppé (''Lehká kavalerie'', Aréna ve Pštrosce</p><p style="text-align: justify;">18. 7. 1869, ''Krásná Galathea'', tamtéž 7. 5. 1870, parodie ''Bruncvík a princezna z Dragantu'', Aréna v Eggenberku 18. 7. 1875) a Offenbach, hraný vesměs v Aréně v Eggenberku (''Ostrov Tulipa­tan'', 6. 9. 1871, ''Modrovous'', 19. 7. 1873, ''Krás­ná Helena'', 4. 9. 1873, ''Růženka, spanilá voňav­kářka'', 20. 6. 1875, ''Îivot v Paříži'', 7. 8. 1875, ''Pericola'', 7. 7. 1877). U Libuše měl českou pre­miéru Millöckerův ''Vodník Apajuna ''(25. 11. 1882), v brněnském Národním divadle Dellin­gerův ''Don Cesar ''(11. 11. 1888). Pražskou udá­lostí se stala Lecocqova ''Angot, dcera zelenářky''</p><p style="text-align: justify;">(4. 7. 1874, též ''Angot, dítě pařížské tržnice'', vBrně ''Angot, dcera Zeleného trhu'') s B. Růžo­vou v hlavní roli, která jen v pražské Aréně v Eggenberku dosáhla 54 repríz. Kromě toho dával ovšem v Plzni řadu operet hraných i jinde: Offenbach (''Dafnis a Chloe ''a ''Orfeus v podsvětí'', 1868, ''Svatba při lucernách'', 1870, ''Princezna trebizondská'', 1880, ''Pytláci'', 1885); Suppé (''Îád­ný muž a tolik děvčat'', 1868, ''Dívčí ústav'', 1869, ''Fatinica, Boccaccio ''a ''Bandité'', 1879); Joh. Strauss (''Netopýr'', 1879), ''Cikánský baron ''(v Brně 1890). Operetní nabídku doplňoval Planquette (''Zvonky cornevillské'', Plzeň 1881), v Brně Lecocq (''Malý vévoda'', 1888), Millöcker (''Îeb­ravý student'', 1886) a Gilbert–Sullivan (''Mika­do'', 1889).</p><p style="text-align: justify;">'''·. '''vytvořil jednu z umělecky nejkvalitněj­ších, největších a hospodářsky nejstabilnějších společností druhé poloviny 19. stol. (asi 45 čle­nů). Starý model kočovného podnikání reformoval na divadlo zájezdové, hrající v zimě ve stálých kamenných budovách (Plzeň, Brno, Smíchov), v létě v arénách (Král. Vinohrady a Smíchov v Praze, Plzeň) nebo na zájezdech do větších měst (Písek, Tábor, Mladá Boleslav, Kolín n. L., Jičín, Hradec Králové, Mor. Ostra­va, Kroměříž, Prostějov ad.). Tento model, stojí­cí vývojově mezi cestující společností a stálým celoročním provozem, převzali vzápětí i jiní úspěšní ředitelé (J. Pištěk, V. Budil, F. Lacina).</p>
+
<p style="text-align: justify;">Křtěn Pavel Antonín Martin. Manžel herečky, spisovatelky a překladatelky Elišky Peškové (1832–1895). Divadelnímu podnikání se věno­valy i tři z jejich čtyř dětí. Dcera Marie (provd. Stankovská, později Koldínská, zemř. 1906) byla ředitelkou smíchovských divadel, syn Ka­rel (1867–1928) jejich artistickým správcem a Pavel ml. (1855–1923) zpěvákem a dědicem mimopražské divadelní koncese.</p><p style="text-align: justify;">Rodina patřila k drobné šlechtě, v době '''Š. '''narození však vedla již měšťanský způsob živo­ta. Rodinná divadelní tradice sahala až ke '''Š. '''ot­ci Antonínovi, který po 1812 hrával ve StD ve Štěpánkových ochotnických představeních. Syn vystudoval malostranské gymnázium a fi­lozofické ročníky univerzity, po dvou letech však z bohoslovecké fakulty odešel. 1845 se stal úředníkem státní účtárny, aby si zajistil zá­zemí pro literární a novinářskou činnost. Se­známil se s Tylem, přispíval do ''Květů'', 1848 re­digoval vlastní časopisy ''Pozor ''a ''Hab’acht'', psal do listů ''Salon ''a ''Prag''. 1850 občas přispíval di­vadelními kritikami do ''Pražského večerního li­stu'', kde zastával stanovisko jeho radikálně de­mokratické redakce. 1848–55 vyučoval češtině na veřejné podreálce v pražském Josefově. Asi od podzimu 1853 do léta 1857 převzal po Mi­kovcovi divadelní rubriku ''Lumíra ''i s programo­vým zaměřením. 1853–63 řídil ochotnické Mi­kulášské divadlo na Starém Městě v Praze a byl tu uznávaným hercem a režisérem. E. Pešková, s níž se oženil 1850, mu byla při jeho podnikání mnohostrannou oporou. 1862 byl '''Š. '''správcem pražského chudobince na Karlově. Od listopadu 1862 do léta 1866 působil jako dramaturg, ta­jemník, vrchní režisér a pokladník nově otevře­ného PD, kde během krátké doby zajistil kaž­dodenní provoz. 1865 byl pověřen vedením českého Městského právovárečnického divadla v Plzni, a zřídil k tomu účelu vlastní společ­nost. Na tuto tzv. mimopražskou koncesi hrál v zimních měsících nejen v Plzni (1865–75, 1878–81, 1884–86), ale 1886–91 v Národním divadle v Brně a v létě ve vlastní plzeňské aré­ně Na staré poště (1873–75). 1869 získal další koncesi pro bezprostřední okolí tehdejší Prahy (tzv. pražskou) v souvislosti se stavbou Arény ve Pštrosce na Král. Vinohradech (1869–71). Později zakotvil v létě trvale na Smíchově, kde postupně provozoval několik objektů: 1871–85 Arénu v Eggenberku (též V lesíčku, na místě dnešního Justičního paláce), od 1881 Divadlo U Libuše (otevřeno Smetanovou ''Hubičkou ''za přítomnosti skladatele, od 1886 pod jménem Letní divadlo na Smíchově, později Švandovo divadlo) a od 1891 Arénu na Smíchově na ná­břeží u železničního mostu, kterou po jeho smrti dokončila E. Pešková. V létě 1876 vedl krátce též Národní arénu staročeského divadel­ního družstva (tzv. „trucarénu“).</p><p style="text-align: justify;">Svůj rozsáhlý podnik řídil '''Š. '''pomocí tzv. artistických správců. 1865–66, kdy byl pracov­ně vázán v PD, vedl plzeňský soubor J. Barák, v 70. letech spravoval jeho zeť J. J. Stankovský pražské předměstské arény. Během '''Š. '''nemoci 1889–90 byla společnost rozdělena na část brněnskou, pod vedením basisty J. Malého, a smíchovskou, řízenou hercem J. Kubíkem. Umělecký profil však formoval sám '''Š. '''spolu s E. Peškovou, která 1870 opustila PD a stala se členkou manželovy společnosti. Udržovala její soudržnost až do své smrti 1895, kdy byl vel­kopodnik rozdělen mezi jednotlivé dědice.</p><p style="text-align: justify;">Pražskému i mimopražskému divadlu této doby přinesl '''Š. '''více v oblasti činohry. Zasloužil se o zdomácnění moderní francouzské konver­zační veselohry a komedie mravů, o vznik no­vodobé české veselohry (Jeřábek, Sabina, Pfle­ger, Šamberk), v PD uvedl cyklus Molièrových her. Rozvíjel revolučně romantický program české demokratické inteligence z poloviny 19. stol., evropské divadelní dění ho ale později přivedlo k divadlu realistickému a naturalistic­kému (české premiéry B. Bjørnsona, H. Ibsena, dramatizace románů E. Zoly, některé hry F. X. Svobody, V. Štecha a J. Štolby). Po třicet let na­hrazovali '''Š. '''a Pešková chybějící českou herec­kou konzervatoř a dodávali PD a ND vynikají­cí síly; '''Š. '''vyškolil též režiséry E. Chvalovského a J. Šmahu.</p><p style="text-align: justify;">Nedostatek hudebních děl v plzeňském re­pertoáru nahrazoval '''Š. '''zprvu hostováním opery a baletu PD (výpravná hra s hudbou a baletem ''Život ve snách'',Rossini: ''Lazebník sevillský'', 1866). 1868 založil na přání městské rady oper­ní soubor a 28. 9. zahájil Verdiho ''Troubadou­rem''. Základ orchestru tvořilo asi 20 plzeňských hudebníků s dirigentem M. Angerem a režisé­rem a buffo tenoristou J. Kyselou. Sbor měl na počátku 8 žen a 11 mužů. Sólisté přišli většinou z Pivodovy nebo Lukesovy školy. '''Š. '''zval hosty z PD (A. Vávra, který zůstal v Plzni několik týdnů, J. Lukes, J. Paleček, J. Lev, Eleonora z Ehrenbergů, později E. Maislerová-Sáková, K. Čech) a z ND (V. Heš, M. Sittová, C. Raver­ta a baletní mistr A. Berger s manželkou G. Paltrinieriovou). Od 1870 byl v Plzni kapelní­kem F. Hruška, od 1872 místní rodák B. Hříma­lý, 1878 J. Hartl, 1879–81 a 1884–86 E. Engel­bert a od února 1886 A. Kott (15 let). Brněn­skou operu vedli K. Weis (1886/87) a A. Kott, režisérem byl basista J. Malý. Od sezony 1872/73 byla ve '''Š. '''orchestru angažována část rodiny Ondříčků, bratři houslisty Františka Ondříčka Stanislav a Karel a jeho otec Jan.</p><p style="text-align: justify;">Mezi '''Š. '''umělci byla silná fluktuace, protože talentované zpěváky přebíralo PD, ND nebo za­hraniční scény. Delší dobu zůstali mezzosopra­nistka K. Summová (7 let, pak host), koloratur­ní pěvkyně F. Vidimská (4 roky, pak host), barytonista J. Novák (opakovaně po jedné sezo­ně), tenoristé H. Trochlil (4 roky) a Č. Melichá­rek (20 let), basista K. Tauš (3 roky), sopranistky H. Vávrová (1878–79, jako provd. Schieblová hostovala), M. Chlostíková (první plzeňská Car­men a 1888 první česká Alžběta ve Wagnerově opeře ''Tannhäuser'', 20 let) a Th. Boschettiová (od 1881 členka, 1884 host). V subretním oboru vystupovaly delší dobu J. Kaceřovská, M. Kaminská, C. Králová, B. Růžová, B. Haislerová; kariéru zde začínali tenoristé J. Pištěk a P. Švan­da ml. Menší operetní role zpívali činoherci (J. Vilhelm, J. Šmaha, V. Budil aj.). Do brněn­ského ND přešel Č. Melichárek, dále tu působi­ly A. Maxantová a M. Wollnerová, operetu po­sílili F. a M. Zöllnerovi.</p><p style="text-align: justify;">'''Š. '''operní repertoár se opíral o běžné a osvěd­čené tituly, zvl. o operu italskou a francouz­skou. Zpěvoherní soubor jako celek splňoval vysoká interpretační kritéria, obvyklá u '''Š. '''spo­lečnosti, na rozdíl od činohry však nepřinesl mnoho nových uměleckých hodnot, spíše vzdě­lával a bavil mimopražské prostředí. Přesto '''Š. '''dokázal v Plzni i v Brně držet krok s PD, po­zději ND, a pohotově reagovat na jejich operní novinky (Dvořák, Kovařovic, Bizet, Čajkovskij ad.). Programově uváděl Smetanu; postavy z ''Prodané nevěsty ''poprvé oblékl do lidových krojů z okolí Plzně (1869), čímž založil jednu z inscenačních tradic. Mezi členy plzeňského Hlaholu, kteří posilovali sbor, byla i mladičká E. Krásnohorská.</p><p style="text-align: justify;">Na plzeňském smetanovském repertoáru měl '''Š. '''dále ''Hubičku ''(1880) a ''Dvě vdovy ''(1884), v brněnském ND přistoupil ''Dalibor ''(1887), ''Braniboři v Čechách ''(1889) a ''Tajemství ''(1890). Z ostatních českých autorů zazněl v Plzni F. Škroup (''Dráteník'', 1869), Blodek (''V studni'', 1870), V. Hřímalý (''Zakletý princ'', 1874) a Dvo­řák (''Šelma sedlák'', vzápětí po PD 1878 jako první Dvořákova opera provedená mimo Pra­hu). V Brně hrál '''Š. '''1886 také Kovařovicovy ''Že­nichy''. Zahraniční tvorbu reprezentovali Verdi (''Troubadour ''a ''Ernani'', 1868, ''Rigoletto'', 1870, ''La Traviata'', 1872, 1877 s E. z Ehrenbergů j. h.), Donizetti (''Lucie z Lammermooru'', 1868, ''Lukrecie Borgia'', 1869), Meyerbeer (''Hugenoti'', 1868), Gounod (''Faust a Markéta'', 1869), Belli­ni (''Norma'', 1869), Weber (''Čarostřelec'', 1870), Auber (''Fra Diavolo'', 1873), Lortzing (''Car a tesař'', 1877), Bizet (''Carmen'', 1885), Flotow (''Alessandro Stradella'', 1871), v Brně dále Flo­tow (''Marta'', 1886), Adam (''Postilion z Lonju­meau'', 1888), Mozart (''Don Juan'', 1888) a Čaj­kovskij (''Eugen Oněgin'', 1891).</p><p style="text-align: justify;">Ve všech svých působištích se '''Š. '''střídal s ně­meckými divadly, v Praze mu konkurovalo PD. Hledal proto i pořady pro nejširší publikum, např. francouzskou šansoniérku Phillipo (13 ve­čerů v městském divadle v Plzni 1868/69, v lé­tě 1869 v nové Aréně ve Pštrosce) nebo japonské gymnasty (Plzeň 1870). Na Smíchově uváděl výpravné féerie (Pohl: ''Sedm havranů'', Maren­co: ''Excelsior''), v Brně nechal nastudovat jako samostatný baletní večer 4. a 7. část Dvořáko­vých ''Slovanských tanců ''a 4. a 6. scénu z Janáč­kových ''Valašských ''[''Lašských''] ''tanců ''(1889); vkusnou a nápaditou choreografii patrně při­pravila J. Friesová.</p><p style="text-align: justify;">Zatímco v opeře kopíroval repertoár PD, uvedl v operetě '''Š. '''řadu českých premiér, vybíraných tak, aby PD předešel a konkuroval i německé zemské scéně. K nejúspěšnějším autorům patři­li Suppé (''Lehká kavalerie'', Aréna ve Pštrosce 18. 7. 1869, ''Krásná Galathea'', tamtéž 7. 5. 1870, parodie ''Bruncvík a princezna z Dragantu'', Aréna v Eggenberku 18. 7. 1875) a Offenbach, hraný vesměs v Aréně v Eggenberku (''Ostrov Tulipa­tan'', 6. 9. 1871, ''Modrovous'', 19. 7. 1873, ''Krás­ná Helena'', 4. 9. 1873, ''Růženka, spanilá voňav­kářka'', 20. 6. 1875, ''Život v Paříži'', 7. 8. 1875, ''Pericola'', 7. 7. 1877). U Libuše měl českou pre­miéru Millöckerův ''Vodník Apajuna ''(25. 11. 1882), v brněnském Národním divadle Dellin­gerův ''Don Cesar ''(11. 11. 1888). Pražskou udá­lostí se stala Lecocqova ''Angot, dcera zelenářky ''(4. 7. 1874, též ''Angot, dítě pařížské tržnice'', v Brně ''Angot, dcera Zeleného trhu'') s B. Růžo­vou v hlavní roli, která jen v pražské Aréně v Eggenberku dosáhla 54 repríz. Kromě toho dával ovšem v Plzni řadu operet hraných i jinde: Offenbach (''Dafnis a Chloe ''a ''Orfeus v podsvětí'', 1868, ''Svatba při lucernách'', 1870, ''Princezna trebizondská'', 1880, ''Pytláci'', 1885); Suppé (''Žád­ný muž a tolik děvčat'', 1868, ''Dívčí ústav'', 1869, ''Fatinica, Boccaccio ''a ''Bandité'', 1879); Joh. Strauss (''Netopýr'', 1879), ''Cikánský baron ''(v Brně 1890). Operetní nabídku doplňoval Planquette (''Zvonky cornevillské'', Plzeň 1881), v Brně Lecocq (''Malý vévoda'', 1888), Millöcker (''Žeb­ravý student'', 1886) a Gilbert–Sullivan (''Mika­do'', 1889).</p><p style="text-align: justify;">'''Š. '''vytvořil jednu z umělecky nejkvalitněj­ších, největších a hospodářsky nejstabilnějších společností druhé poloviny 19. stol. (asi 45 čle­nů). Starý model kočovného podnikání reformoval na divadlo zájezdové, hrající v zimě ve stálých kamenných budovách (Plzeň, Brno, Smíchov), v létě v arénách (Král. Vinohrady a Smíchov v Praze, Plzeň) nebo na zájezdech do větších měst (Písek, Tábor, Mladá Boleslav, Kolín n. L., Jičín, Hradec Králové, Mor. Ostra­va, Kroměříž, Prostějov ad.). Tento model, stojí­cí vývojově mezi cestující společností a stálým celoročním provozem, převzali vzápětí i jiní úspěšní ředitelé (J. Pištěk, V. Budil, F. Lacina).</p>
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content/>
+
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">Opis křestního zápi­su z fary u sv. Štěpána v Praze, přepsal S. Langer: ''Pavel Švanda ze Semčic a Eliška Pešková'', rkp. v DÚ, část 6, dokumenty. • E. Pešková: ''Zápisky české he­rečky'', [1886]; Merhaut: ''Výbor z feuilletonů ''[1909], s. 21; A. B. Dostal: ''Čtyřicet let divadla na Smíchově ''[též pod názvem ''Světlem a stínem'', 1911]; V. Š. Táborský: ''Dějiny venkovských divadelních společností'', 1930, s. 94; Bartoš: PD činohra; Bartoš: PD opera; L. Pacák: ''Opereta'',1946; A. Špelda: ''Plzeňská zpěvo­hra ve starém divadle 1868–1902'', 1950–1954, rkp. v DÚ; Javorin; ''Velká pochodeň'', sb., Brno 1959; J. Neruda: ''České divadlo'', I–V, 1959–1966; F. Černý: ''Hana Kvapilová'', 1960; Z. Jeřábková: Brněnské pů­sobení Pavla Švandy ze Semčic, ''Vlastivědný věstník moravský ''15, 1960, s. 249–254; J. Knap: ''Umělcové na pouti. České divadelní společnosti v 19. století'', 1961; ''Sto let českého divadla v Plzni 1865–1965'', Plzeň–Praha 1965; Buchner: Cedule, s. 187–191; R. Deyl: ''Vavříny s trny'', 1973, s. 13–34; České divadlo v Brně, 1974; DČD III; O. Spalová: ''Sága rodu Budi­lova'', 1978; M. Obst: ''Švandovo divadlo 1881–1981'', 1981; J. Šmaha: ''Dělali jsme divadlo'', vyd. F. Černý, Hradec Králové 1982; ''Divadelní tradice Plzně od ''''19. století do současnosti'', sb., Plzeň 1983; Šulc: Opereta; S. Šnajperková: ''P. Š. ze Semčic, divadelní podnikatel 2. pol. 19. stol.'', dipl. práce FF UK, 2002.• ČHS [s chybným datem nar.]; NDp; Postavy I [též Pešková]; Česká divadla.</p></ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 61: Řádka 61:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 11. 11. 2015, 13:02

Pavel Švanda ze Semčic st.
* 28. 11. 1825 Praha
5. 1. 1891 Brno
divadelní ředitel, režisér, herec



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.