Rainoldi, Paolo: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
(založení hesla)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
<span id="PageFillProgress">2</span>
+
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
Řádka 20: Řádka 20:
 
| povolání = <ee:profession>tanečník, mim, baletní mistr</ee:profession>
 
| povolání = <ee:profession>tanečník, mim, baletní mistr</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
<br/>
+
<p style="text-align: justify;">Psán též Pavel, Paul. Manžel tanečnice Angio­liny R., roz. Martignoni. Syn pekaře. Projevo­val výtvarné nadání, ale finanční situace rodiny po krachu živnosti mu neumožnila studovat. Otec, ochotnický herec, ho přivedl k divadlu. Výuku tance u baletního mistra F. Sediniho v Miláně si '''R. '''financoval prací pro výrobce diva­delních paruk. Ve 14 letech se stal prvním taneč­níkem dětského baletu v Bergamu. 1798–1804 vystřídal Milán, Monzu, Lodi, Turín, Bolognu a Cremonu. 1804 byl na Sediniho doporučení přijat jako figurant do vídeňského dvorního di­vadla, kde se specializoval na groteskní tance a pod vedením tanečníka P. Angioliniho se 1805 stal sólistou. Po sňatku s A. Martignonio­vou (1813) a po rozpuštění baletu dvorního divadla přešli manželé do Theater in der Leo­poldstadt; v následujících letech rostla '''R. '''popularita a další scény, zejména Theater an der Wien, ho zvaly k hostování. 1813–30 byl balet­ním mistrem, tanečníkem, choreografem a lib­retistou v Theater in der Leopoldstadt. 1830/31 vystupoval ve vídeňském Theater in der Josef­stadt. Pak odešel s manželkou do soukromí, ale již 1833 se oba pokusili o návrat na scénu hostováním v Prešpurku [Bratislava] a Badenu, znovu v Prešpurku, Olomouci a Opavě (1835), Těšíně a v St. Pöltenu (1836), kde uváděli ví­deňský repertoár. Turné je však finančně vyčer­palo a 1837–40 se vrátili do Theater in der Jo­sefstadt, kde se '''R. '''stal baletním mistrem. Na období 1840–46 přijal nabídku ředitele J. A. Stögera na funkci baletního mistra v pražském StD po J. Raabovi. 1846–48 a 1849/50 vystu­poval opět v Theater in der Josefstadt, 1850–52 v Theater an der Wien. Nedosáhl však dřívěj­ších úspěchů a dostal se do finančních problé­mů. O Velikonocích 1852 se vrátil spolu se Stögerem do Prahy, záhy však zemřel.</p><p style="text-align: justify;">Jeho umělecký obzor formovalo prostředí ví­deňského dvorního divadla s tanečníky evrop­ského významu. Se svou schopností karikatury a parodie se stal vynikajícím komickým taneč­níkem. Svůj komický typ vypracovával ve dvorním divadle na pantomimách ''Harlekin und Colombine auf den Alpen ''od hostujícího A. Schlotthauera (1810) či ''Der blöde Ritter ''od choreografa L. Duporta (1812). V Theater in der Leopoldstadt tančil i milovníky, komické postavy a posléze charakterní role. Jako baletní mistr studoval tance do kouzelných pohádek, frašek a parodií (Raimund, Bäuerle) a na scénu uvedl asi 70 pantomim, z nichž mnohé sám napsal a pod různými názvy uváděl i jinde (mj. ''Der betrogene Vormund'', 1813; ''Die Unterhal­tung in der Ukraine'', 1814; ''Perseus und Andro­meda'', 1815; ''Der Teufel in allen Ecken'', 1818; ''Columbinens und Arlequins Entführung'', 1820; ''Der Zaubervogel'', 1823). Byl spolutvůrcem vr­cholné fáze vývoje vídeňské pantomimy, jejíž drastickou komiku a dějovou nelogičnost zača­ly koncem 30. let vytěsňovat výpravné hry se zpěvy a tanci a romantické balety. '''R. '''sice vy­hověl proměně vkusu nastudováním Toldovy frašky ''Die schlimmen Frauen im Serail ''(Thea­ter in der Josefstadt), 1840 však přijal nabídku z Prahy, protože doufal, že zde se jeho panto­mima ještě uplatní.</p><p style="text-align: justify;">Působení ve StD zahájil německou a pak českou verzí Toldovy frašky ''Spurné ženské v serailu ''a vybavil ji kopiemi vídeňských kostýmů, orientálními tanci bajadér a maur­skými bitvami. Četné taneční scény připravil i pro Štěpánkovy adaptace Bäuerleho hry ''Alí­na aneb Praha v jiném dílu světa ''a Toldova ''Čarovného závoje'', obě opakované pro české i německé obecenstvo. K jeho funkci patřilo aranžování tanečních scén do oper a činoher, do kterých vkládal stylizované národní tance (mazurky, polky, čardáše, tance tyrolské, štýr­ské, cikánské, indiánské, z českých mj. stra­šáka, zákolanskou polku ad.)''. ''V krátké době se však vrátil k pantomimám. V Novém diva­dle v Růžové ulici, které Stöger provozoval jako soukromou scénu, '''R. '''zopakoval pod čes­kými i německými názvy většinu svých star­ších prací. Ani pražské prostředí již však nepři­jalo profesionálně nedokonalé výkony a stále obhroublejší pantomimy, jež měly blíže k pa­rodii než ke komice. '''R. '''ve své autobiografii soudí, že příčina byla v návštěvnické krizi po otevření divadla v Růžové ulici, jež ho nutila spěšně produkovat stále nové krátké tituly. Hlubším důvodem však bylo rozšíření roman­tických výpravných her s tanci i do Prahy. '''R. '''nezachytil nastupující trend romantických ba­letů, jejichž interpretace i choreografie vyža­dovaly klasickou taneční techniku. Soubor StD, nepočetný a málo vyškolený, nový balet ani nemohl realizovat. Poslední pantomima ''Die Verwirrung in der Schusterwerkstatt'', kte­rou '''R. '''uvedl po návratu do Prahy 1852, již zcela propadla.</p>
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
Řádka 57: Řádka 57:
 
</cshow>
 
</cshow>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
'''Publikováno:''' <ee:published></ee:published><br/>
+
'''Publikováno:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Alice Dubská]], [[Jana Holeňová]]</ee:author>
 
</cshow>
 
</cshow>
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]</ee:category>
+
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 +
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
  
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 2. 11. 2015, 11:47

Paolo Rainoldi
* 18. 4. 1784 Milán, Itálie
1. 1. 1853 Praha
tanečník, mim, baletní mistr



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.