Chvalovský, Edmund: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Řádka 20: | Řádka 20: | ||
| povolání = <ee:profession>režisér, herec, pedagog,</ee:profession> | | povolání = <ee:profession>režisér, herec, pedagog,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | + | <br/> | |
</ee:perex> | </ee:perex> | ||
<cshow logged="1"> | <cshow logged="1"> | ||
Řádka 27: | Řádka 27: | ||
Maturoval na pražském Akademickém gymnáziu, studium na technice nedokončil. Od 1855 hrál s ochotníky v klášteře sv. Anežky Na Františku, od 1860 v ochotnickém Mikulášském divadle na Starém Městě. Zde se seznámil s P. Švandou st., který ho přijal 1862 do formujícího se souboru PD a 1865/66 mu svěřil režii u své společnosti v Plzni. Od 1866 byl '''Ch. '''v PD obsazován do menších charakterních rolí, později jako operetní komik. 1873 byl na návrh Smetany a Hostinského jmenován režisérem opery, od 1876 režíroval i činohry, operety, féerie a výpravné frašky. Od 1873 přednášel deklamaci, mimiku a dějiny umění na Lukesově operní škole při PD. Se souborem PD přešel do ND, na jehož dramatické škole učil 1892–94 kulturní historii. V 90. letech byl osvědčeným režisérem české činoherní klasiky (Macháček, Štěpánek, Klicpera, Tyl), současných veseloher z prostředí malého města (K. Pippich) a dětských představení. Jeho vrcholnou činoherní režií byla ''Maryša ''bratří Mrštíků (1894). Formálně byl členem ND ještě 1901/02, v posledních letech však pracoval už jen výjimečně, žil na odpočinku v Soběslavi a pomáhal místním ochotníkům. Jeho rukopisné paměti zahrnují vývoj českého divadla od 40. let do konce 19. stol. | Maturoval na pražském Akademickém gymnáziu, studium na technice nedokončil. Od 1855 hrál s ochotníky v klášteře sv. Anežky Na Františku, od 1860 v ochotnickém Mikulášském divadle na Starém Městě. Zde se seznámil s P. Švandou st., který ho přijal 1862 do formujícího se souboru PD a 1865/66 mu svěřil režii u své společnosti v Plzni. Od 1866 byl '''Ch. '''v PD obsazován do menších charakterních rolí, později jako operetní komik. 1873 byl na návrh Smetany a Hostinského jmenován režisérem opery, od 1876 režíroval i činohry, operety, féerie a výpravné frašky. Od 1873 přednášel deklamaci, mimiku a dějiny umění na Lukesově operní škole při PD. Se souborem PD přešel do ND, na jehož dramatické škole učil 1892–94 kulturní historii. V 90. letech byl osvědčeným režisérem české činoherní klasiky (Macháček, Štěpánek, Klicpera, Tyl), současných veseloher z prostředí malého města (K. Pippich) a dětských představení. Jeho vrcholnou činoherní režií byla ''Maryša ''bratří Mrštíků (1894). Formálně byl členem ND ještě 1901/02, v posledních letech však pracoval už jen výjimečně, žil na odpočinku v Soběslavi a pomáhal místním ochotníkům. Jeho rukopisné paměti zahrnují vývoj českého divadla od 40. let do konce 19. stol. | ||
− | V PD a ND inscenoval zvl. italská a francouzská díla a uvedl podstatnou část soudobé české tvorby: vedle Smetany studoval premiéry Dvořákovy (''Král a uhlíř'', 1874, ''Vanda'', 1876, '' | + | V PD a ND inscenoval zvl. italská a francouzská díla a uvedl podstatnou část soudobé české tvorby: vedle Smetany studoval premiéry Dvořákovy (''Král a uhlíř'', 1874, ''Vanda'', 1876, ''Šelma sedlák'', 1878), Rozkošného ''Záviše z Falkenštejna ''(1877), Šeborovu ''Zmařenou svatbu ''(1879), později díla Bendlova, Kovařovicova, Sudova, Kličkova ad. Až na výjimky se vyhnul německé hudbě. Jeho významným dirigentským partnerem v ND s podobným dramaturgickým profilem byl M. Anger (s výjimkou oper Smetanových), s nímž '''Ch. '''připravil většinu operet, jež tvořily přibližně polovinu všech jeho režií. Jeho nastudování se dlouho držela na repertoáru (např. Smetanův ''Dalibor ''1886 měl 81 repríz). |
</div> | </div> | ||
K rozvoji české operní režie přispěl '''Ch. '''především prací na premiérách Smetanových děl, jichž se ujal na skladatelovo přání (''Dvě vdovy'', 1874, ''Hubička'', 1876, ''Tajemství'', 1878, později přestudoval také ostatní). Novátorské byly jeho scénické návrhy k opeře ''Dvě vdovy'', které inscenoval v soudobých měšťanských civilních kostýmech. V interiéru využil opomíjený čalouněný nábytek a draperie (které podle přesvědčení režisérů, včetně F. Kolára, narušují akustiku) a uplatnil dosud u nás v opeře nepoužívanou Semperovu reformu kulisového jeviště, jež pomocí zasklené nebo náznakové přepážky dala intimitu hluboké perspektivní scéně. Ve scéně k 1. jedn. ''Hubičky ''realisticky zachytil českou selskou světnici v Podještědí, což způsobilo průlom v inscenačních stereotypech PD. Také pro scénické řešení ''Tajemství ''hledal se scénografem H. Ullikem inspiraci v okolí Bezdězu, kritika mu však vytýkala (''Hudební a divadelní věstník ''1878), že závěrečnou scénu opery s prokopáním Bezdězu a nalezením pokladu, vyžadující spíše symbolické řešení, pojal příliš realisticky. Pomáhal J. Šmahovi při přípravě ''Prodané nevěsty ''pro Mezinárodní hudební a divadelní výstavu ve Vídni 1892 a na Plzeňsku pořídil k inscenaci náčrtky původních selských chalup. | K rozvoji české operní režie přispěl '''Ch. '''především prací na premiérách Smetanových děl, jichž se ujal na skladatelovo přání (''Dvě vdovy'', 1874, ''Hubička'', 1876, ''Tajemství'', 1878, později přestudoval také ostatní). Novátorské byly jeho scénické návrhy k opeře ''Dvě vdovy'', které inscenoval v soudobých měšťanských civilních kostýmech. V interiéru využil opomíjený čalouněný nábytek a draperie (které podle přesvědčení režisérů, včetně F. Kolára, narušují akustiku) a uplatnil dosud u nás v opeře nepoužívanou Semperovu reformu kulisového jeviště, jež pomocí zasklené nebo náznakové přepážky dala intimitu hluboké perspektivní scéně. Ve scéně k 1. jedn. ''Hubičky ''realisticky zachytil českou selskou světnici v Podještědí, což způsobilo průlom v inscenačních stereotypech PD. Také pro scénické řešení ''Tajemství ''hledal se scénografem H. Ullikem inspiraci v okolí Bezdězu, kritika mu však vytýkala (''Hudební a divadelní věstník ''1878), že závěrečnou scénu opery s prokopáním Bezdězu a nalezením pokladu, vyžadující spíše symbolické řešení, pojal příliš realisticky. Pomáhal J. Šmahovi při přípravě ''Prodané nevěsty ''pro Mezinárodní hudební a divadelní výstavu ve Vídni 1892 a na Plzeňsku pořídil k inscenaci náčrtky původních selských chalup. | ||
Řádka 69: | Řádka 69: | ||
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | <br/> | |
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> |
Verze z 22. 10. 2015, 14:03
Edmund Chvalovský
* 26. 7. 1839 Praha
† 1. 10. 1934 Soběslav
režisér, herec, pedagog
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.