Chvalovský, Edmund: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
| jméno = <ee:firstname>Edmund</ee:firstname> <ee:lastname>Chvalovský </ee:lastname>
+
| jméno = <ee:firstname>Edmund</ee:firstname> <ee:lastname>Chvalovský</ee:lastname>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
Řádka 9: Řádka 9:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
Praha  
+
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
Řádka 15: Řádka 15:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
Soběslav  
+
Soběslav
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>režisér, herec, pedagog, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>režisér, herec, pedagog,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
 
<div>
 
<div>
Maturoval na pražském Akademickém gymná­ziu, studium na technice nedokončil. Od 1855 hrál s ochotníky v klášteře sv. Anežky Na Fran­tišku, od 1860 v ochotnickém Mikulášském divadle na Starém Městě. Zde se seznámil sP.·vandou st., který ho přijal 1862 do formu­jícího se souboru PD a 1865/66 mu svěřil režii usvé společnosti v Plzni. Od 1866 byl '''Ch. '''vPD obsazován do menších charakterních rolí, po­zději jako operetní komik. 1873 byl na návrh Smetany a Hostinského jmenován režisérem opery, od 1876 režíroval i činohry, operety, fée­rie a výpravné frašky. Od 1873 přednášel dekla­maci, mimiku a dějiny umění na Lukesově oper­ní škole při PD. Se souborem PD přešel do ND, na jehož dramatické škole učil 1892–94 kul­turní historii. V 90. letech byl osvědčeným re-žisérem české činoherní klasiky (Macháček, ·těpánek, Klicpera, Tyl), současných veseloher z prostředí malého města (K. Pippich) a dět­ských představení. Jeho vrcholnou činoherní re-žií byla ''Maryša ''bratří Mrštíků (1894). Formálně byl členem ND ještě 1901/02, v posledních le­tech však pracoval už jen výjimečně, žil na od­počinku v Soběslavi a pomáhal místním ochot­níkům. Jeho rukopisné paměti zahrnují vývoj českého divadla od 40. let do konce 19. stol.
+
Maturoval na pražském Akademickém gymná­ziu, studium na technice nedokončil. Od 1855 hrál s ochotníky v klášteře sv. Anežky Na Fran­tišku, od 1860 v ochotnickém Mikulášském divadle na Starém Městě. Zde se seznámil s P. Švandou st., který ho přijal 1862 do formu­jícího se souboru PD a 1865/66 mu svěřil režii u své společnosti v Plzni. Od 1866 byl '''Ch. '''v PD obsazován do menších charakterních rolí, po­zději jako operetní komik. 1873 byl na návrh Smetany a Hostinského jmenován režisérem opery, od 1876 režíroval i činohry, operety, fée­rie a výpravné frašky. Od 1873 přednášel dekla­maci, mimiku a dějiny umění na Lukesově oper­ní škole při PD. Se souborem PD přešel do ND, na jehož dramatické škole učil 1892–94 kul­turní historii. V 90. letech byl osvědčeným režisérem české činoherní klasiky (Macháček, Štěpánek, Klicpera, Tyl), současných veseloher z prostředí malého města (K. Pippich) a dět­ských představení. Jeho vrcholnou činoherní režií byla ''Maryša ''bratří Mrštíků (1894). Formálně byl členem ND ještě 1901/02, v posledních le­tech však pracoval už jen výjimečně, žil na od­počinku v Soběslavi a pomáhal místním ochot­níkům. Jeho rukopisné paměti zahrnují vývoj českého divadla od 40. let do konce 19. stol.
</div><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/>
+
V PD a ND inscenoval zvl. italská a fran­couzská díla a uvedl podstatnou část soudobé české tvorby: vedle Smetany studoval premiéry Dvořákovy (''Král a uhlíř'', 1874, ''Vanda'', 1876, ''·elma sedlák'', 1878), Rozkošného ''Záviše z Fal­kenštejna ''(1877), ·eborovu ''Zmařenou svatbu ''(1879), později díla Bendlova, Kovařovicova, Sudova, Kličkova ad. Až na výjimky se vyhnul německé hudbě. Jeho významným dirigent­ským partnerem v ND s podobným dramatur­gickým profilem byl M. Anger (s výjimkou oper Smetanových), s nímž '''Ch. '''připravil větši­nu operet, jež tvořily přibližně polovinu všech jeho režií. Jeho nastudování se dlouho držela na repertoáru (např. Smetanův ''Dalibor ''1886 měl 81 repríz).
+
  
K rozvoji české operní režie přispěl '''Ch. '''pře­devším prací na premiérách Smetanových děl, jichž se ujal na skladatelovo přání (''Dvě vdovy'', 1874, ''Hubička'', 1876, ''Tajemství'', 1878, později přestudoval také ostatní). Novátorské byly jeho scénické návrhy k opeře ''Dvě vdovy'', které in­scenoval v soudobých měšťanských civilních kostýmech. V interiéru využil opomíjený ča­louněný nábytek a draperie (které podle pře­svědčení režisérů, včetně F. Kolára, narušují akustiku) a uplatnil dosud u nás v opeře ne­používanou Semperovu reformu kulisového jeviště, jež pomocí zasklené nebo náznakové přepážky dala intimitu hluboké perspektivní scéně. Ve scéně k 1. jedn. ''Hubičky ''realisticky zachytil českou selskou světnici v Podještědí, což způsobilo průlom v inscenačních stereoty­pech PD. Také pro scénické řešení ''Tajemství ''hledal se scénografem H. Ullikem inspiraci vokolí Bezdězu, kritika mu však vytýkala (''Hu­dební a divadelní věstník ''1878), že závěrečnou scénu opery s prokopáním Bezdězu a naleze­ním pokladu, vyžadující spíše symbolické řeše­ní, pojal příliš realisticky. Pomáhal J. ·mahovi při přípravě ''Prodané nevěsty ''pro Mezinárodní hudební a divadelní výstavu ve Vídni 1892 a na Plzeňsku pořídil k inscenaci náčrtky původních selských chalup.
+
V PD a ND inscenoval zvl. italská a fran­couzská díla a uvedl podstatnou část soudobé české tvorby: vedle Smetany studoval premiéry Dvořákovy (''Král a uhlíř'', 1874, ''Vanda'', 1876, ''Š''''elma sedlák'', 1878), Rozkošného ''Záviše z Fal­kenštejna ''(1877), Šeborovu ''Zmařenou svatbu ''(1879), později díla Bendlova, Kovařovicova, Sudova, Kličkova ad. Až na výjimky se vyhnul německé hudbě. Jeho významným dirigent­ským partnerem v ND s podobným dramatur­gickým profilem byl M. Anger (s výjimkou oper Smetanových), s nímž '''Ch. '''připravil větši­nu operet, jež tvořily přibližně polovinu všech jeho režií. Jeho nastudování se dlouho držela na repertoáru (např. Smetanův ''Dalibor ''1886 měl 81 repríz).
 +
</div>
 +
K rozvoji české operní režie přispěl '''Ch. '''pře­devším prací na premiérách Smetanových děl, jichž se ujal na skladatelovo přání (''Dvě vdovy'', 1874, ''Hubička'', 1876, ''Tajemství'', 1878, později přestudoval také ostatní). Novátorské byly jeho scénické návrhy k opeře ''Dvě vdovy'', které in­scenoval v soudobých měšťanských civilních kostýmech. V interiéru využil opomíjený ča­louněný nábytek a draperie (které podle pře­svědčení režisérů, včetně F. Kolára, narušují akustiku) a uplatnil dosud u nás v opeře ne­používanou Semperovu reformu kulisového jeviště, jež pomocí zasklené nebo náznakové přepážky dala intimitu hluboké perspektivní scéně. Ve scéně k 1. jedn. ''Hubičky ''realisticky zachytil českou selskou světnici v Podještědí, což způsobilo průlom v inscenačních stereoty­pech PD. Také pro scénické řešení ''Tajemství ''hledal se scénografem H. Ullikem inspiraci v okolí Bezdězu, kritika mu však vytýkala (''Hu­dební a divadelní věstník ''1878), že závěrečnou scénu opery s prokopáním Bezdězu a naleze­ním pokladu, vyžadující spíše symbolické řeše­ní, pojal příliš realisticky. Pomáhal J. Šmahovi při přípravě ''Prodané nevěsty ''pro Mezinárodní hudební a divadelní výstavu ve Vídni 1892 a na Plzeňsku pořídil k inscenaci náčrtky původních selských chalup.
  
V ND nikdy nestudoval Wagnera, ač by po­dle názoru Smetany i Hostinského, kteří byli obeznámeni s problematikou Wagnerova hu­debního dramatu, byl schopen představu sou­borného uměleckého díla (Gesamtkunstwerk) realizovat a doplnit ji principy, které v činohře praktikovalo Meiningenské divadlo (autenticita prostředí a kostýmů, provázanost jednotlivých scénických složek, emancipace režie, akčnost komparsu aj.). V tomto duchu vedl '''Ch. '''zpěvá­ky kpřirozenější deklamaci a kladl důraz na hereckou stránku projevu. Opernímu sboru při­soudil roli dramatického činitele a po vzoru Meiningenských jej zapojil do hry. Jako první u nás se snažil využít svého kulturněhistorické­ho vzdělání, a u kostýmů a dekorací, jejichž ná­vrhy sám kreslil, dbal o dobovou a místní věro­hodnost. Znalosti fyziky a chemie uplatnil ve výpravných féeriích, u cestopisných a vědecko­-fantastických kusů podle J. Verna. Pro Nové české divadlo sestrojil elektrickou baterii a na­vrhoval triky a scénické efekty. Svou režijní metodou směřoval k jevištnímu realismu, který od 1887 rozvíjel J. ·maha.
+
V ND nikdy nestudoval Wagnera, ač by po­dle názoru Smetany i Hostinského, kteří byli obeznámeni s problematikou Wagnerova hu­debního dramatu, byl schopen představu sou­borného uměleckého díla (Gesamtkunstwerk) realizovat a doplnit ji principy, které v činohře praktikovalo Meiningenské divadlo (autenticita prostředí a kostýmů, provázanost jednotlivých scénických složek, emancipace režie, akčnost komparsu aj.). V tomto duchu vedl '''Ch. '''zpěvá­ky k přirozenější deklamaci a kladl důraz na hereckou stránku projevu. Opernímu sboru při­soudil roli dramatického činitele a po vzoru Meiningenských jej zapojil do hry. Jako první u nás se snažil využít svého kulturněhistorické­ho vzdělání, a u kostýmů a dekorací, jejichž ná­vrhy sám kreslil, dbal o dobovou a místní věro­hodnost. Znalosti fyziky a chemie uplatnil ve výpravných féeriích, u cestopisných a vědecko­-fantastických kusů podle J. Verna. Pro Nové české divadlo sestrojil elektrickou baterii a na­vrhoval triky a scénické efekty. Svou režijní metodou směřoval k jevištnímu realismu, který od 1887 rozvíjel J. Šmaha.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Režie</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>(hry s hudbou v PD a ND): '''1873: '''Smetana: ''Prodaná nevěsta''; '''1874: '''Dvořák: ''Král a uhlíř ''(prem.), Smetana: ''Dvě vdovy ''(prem.); '''1876: '''Ver­ne–Suppé: ''Ku měsíci'', d’Ennery–Verne–Csepreghy: ''Cesta kolem světa v 80ti dnech'', Dvořák: ''Vanda ''(prem.), Smetana: ''Hubička ''(prem.); '''1877: '''Verne– růz. aut.: ''Carův kurýr'', Rozkošný: ''Záviš z Falkenštej­na ''(prem.); '''1878: '''Dvořák: ''Š''''elma sedlák ''(prem.), Smetana: ''Tajemství ''(prem.); '''1879: '''Šebor: ''Zmařená svatba ''(prem.); '''1884: '''Ricciové: ''Kryšpín a kmotra'', Verdi: ''La Traviata'', Verdi: ''Ernani'', Rossini: ''Lazebník sevillský'', Weber: ''Č''''arostřelec'', Suppé: ''Dona Juanita'', Auber: ''Němá z Portici'', Flotow: ''Marta'', Thomas: ''Mignon'', Delibes: ''Lakmé''; '''1885: '''Grisar: ''Zahradníkův pes'', Smetana: ''Braniboři v Čechách'', Massenet: ''Manon Lescaut''; '''1886: '''Kovařovic: ''Cesta oknem ''(prem.), Adam: ''U věrného pastýře'', J. Klička: ''Spanilá mly­nářka ''(prem.), Lortzing: ''Car a tesař'', Smetana: ''Dali­bor''; '''1887: '''Maillart: ''Poustevníkův zvonek'', Donizetti: ''Nápoj lásky'', Donizetti: ''Dcera pluku'', Meyerbeer: ''Di­norah''; '''1888: '''Delibes: ''Král to řekl'', Planquette: ''Zvon­ky cornevillské'', Offenbach: ''Orfeus v podsvětí'', Joh. Strauss: ''Netopýr''; '''1889: '''Joncières: ''Jan Lotarinský'', Brüll: ''Zlatý křížek''; '''1890: '''Serpette: ''Č''''ervená Karkul­ka'', Auber: ''Zedník a zámečník'', Adam: ''Sládek pres­tonský'', Boieldieu: ''Bílá paní'', Hervé: ''Mamzelle Ni­touche''; '''1891: '''Offenbach: ''Svatba při lucernách'', Auber: ''Č''''erné domino''; '''1892: '''Audran: ''Miss Helyett'', Méhul: ''Josef v Egyptě'', Messager: ''Cech písařů'', Mas­cagni: ''Kmotr Fricek'', Messager: ''Bearňanka'', Serpet­te: ''Popelička'', Gounod: ''Filemon a Baucis''; '''1893: '''Leoncavallo: ''Komedianti'', Grisar: ''Dobrou noc, pane Pantalone'', Mascagni: ''Rantzauové'', Varney: ''Fancho­nin kolovrátek''; '''1894: '''Banès: ''Toto'', Lortzing: ''Zbrojíř'', Suppé: ''Krásná Galathea'', Suppé: ''Dívčí ústav''; '''1895: '''Donizetti: ''Don Pasquale'', Benizzo: ''Una famiglia fi­na /Vzorná rodina'', Lecocq: ''Angot'', Smetana: ''Libuše'', Bendl: ''Matka Míla ''(prem.), F. Škroup: ''Dráteník'', Rozkošný: ''Svatojanské proudy'', V. Hřímalý: ''Zakletý princ'', Chapí: ''Č''''arodějka'', Humperdinck: ''Perníková chaloupka'', Massenet: ''Podobizna Manony''; '''1896: '''Roger: ''Rezervistka'', Weis: ''Viola'', Offenbach: ''Paní a pan Denis'', Offenbach: ''Hoffmannovy povídky'', Franchetti: ''Kryštof Kolumbus'', Roger: ''Miss Nicol­-Nick'', Rimskij-Korsakov: ''Májová noc''; '''1897: '''Varney: ''Nevinné ovečky'', Godard: ''Markytánka'', Nešvera: ''Per­dita ''(prem.), Donizetti: ''Lucie z Lammermooru'', Bendl: ''Starý ženich'', Suda: ''U božích muk''; '''1898: '''Dvořák: ''Tvrdé palice'', Offenbach: ''Bandité'', Rozkošný: ''Sata­nella ''(prem.).</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>(hry s hudbou v PD a ND): '''1873: '''Smetana: ''Prodaná nevěsta''; '''1874: '''Dvořák: ''Král a uhlíř ''(prem.), Smetana: ''Dvě vdovy ''(prem.); '''1876: '''Ver­ne–Suppé: ''Ku měsíci'', d’Ennery–Verne–Csepreghy: ''Cesta kolem světa v 80ti dnech'', Dvořák: ''Vanda ''(prem.), Smetana: ''Hubička ''(prem.); '''1877: '''Verne– růz. aut.: ''Carův kurýr'', Rozkošný: ''Záviš z Falkenštej­na ''(prem.); '''1878: '''Dvořák: ''Šelma sedlák ''(prem.), Smetana: ''Tajemství ''(prem.); '''1879:''' Šebor: ''Zmařená svatba ''(prem.); '''1884: '''Ricciové: ''Kryšpín a kmotra'', Verdi: ''La Traviata'', Verdi: ''Ernani'', Rossini: ''Lazebník sevillský'', Weber: ''Čarostřelec'', Suppé: ''Dona Juanita'', Auber: ''Němá z Portici'', Flotow: ''Marta'', Thomas: ''Mignon'', Delibes: ''Lakmé''; '''1885: '''Grisar: ''Zahradníkův pes'', Smetana: ''Braniboři v Čechách'', Massenet: ''Manon Lescaut''; '''1886: '''Kovařovic: ''Cesta oknem ''(prem.), Adam: ''U věrného pastýře'', J. Klička: ''Spanilá mly­nářka ''(prem.), Lortzing: ''Car a tesař'', Smetana: ''Dali­bor''; '''1887: '''Maillart: ''Poustevníkův zvonek'', Donizetti: ''Nápoj lásky'', Donizetti: ''Dcera pluku'', Meyerbeer: ''Di­norah''; '''1888: '''Delibes: ''Král to řekl'', Planquette: ''Zvon­ky cornevillské'', Offenbach: ''Orfeus v podsvětí'', Joh. Strauss: ''Netopýr''; '''1889: '''Joncières: ''Jan Lotarinský'', Brüll: ''Zlatý křížek''; '''1890: '''Serpette: ''Červená Karkul­ka'', Auber: ''Zedník a zámečník'', Adam: ''Sládek pres­tonský'', Boieldieu: ''Bílá paní'', Hervé: ''Mamzelle Ni­touche'';'''1891:''' Offenbach: ''Svatba při lucernách'', Auber:''Černé domino''; '''1892: '''Audran: ''Miss Helyett'', Méhul: ''Josef v Egyptě'', Messager: ''Cech písařů'', Mas­cagni: ''Kmotr Fricek'', Messager: ''Bearňanka'', Serpet­te: ''Popelička'', Gounod: ''Filemon a Baucis''; '''1893: '''Leoncavallo: ''Komedianti'', Grisar: ''Dobrou noc, pane Pantalone'', Mascagni: ''Rantzauové'', Varney: ''Fancho­nin kolovrátek''; '''1894: '''Banès: ''Toto'', Lortzing: ''Zbrojíř'', Suppé: ''Krásná Galathea'', Suppé: ''Dívčí ústav''; '''1895: '''Donizetti: ''Don Pasquale'', Benizzo: ''Una famiglia fi­na /Vzorná rodina'', Lecocq: ''Angot'', Smetana: ''Libuše'', Bendl: ''Matka Míla ''(prem.), F. Škroup: ''Dráteník'', Rozkošný: ''Svatojanské proudy'', V. Hřímalý: ''Zakletý princ'', Chapí: ''Čarodějka''Humperdinck: ''Perníková chaloupka'', Massenet: ''Podobizna Manony'';'''1896: '''Roger:''Rezervistka'', Weis: ''Viola'', Offenbach: ''Paní a pan Denis'', Offenbach: ''Hoffmannovy povídky'', Franchetti: ''Kryštof Kolumbus'', Roger: ''Miss Nicol­-Nick'', Rimskij-Korsakov: ''Májová noc''; '''1897:''' Varney: ''Nevinné ovečky'', Godard: ''Markytánka'', Nešvera: ''Per­dita ''(prem.), Donizetti: ''Lucie z Lammermooru'', Bendl: ''Starý ženich'', Suda: ''U božích muk''; '''1898:''' Dvořák: ''Tvrdé palice'', Offenbach: ''Bandité'', Rozkošný: ''Sata­nella ''(prem.).</ee:bibliography_content>
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Paměti z pozůstalos­ti, rkp. v NMd. – A. Kittl: činohra PD. • ''Hudební a divadelní věstník ''2, 1878, s. 116 [Tajemství]; F. A. Šubert: ''Moje divadelní toulky'', II, 1902; A. Čech: ''Z mých divadelních pamětí'', [1903], s. 7, 108, 110; B. Benoni: ''Moje vzpomínky a dojmy, ''I–II, 1917, 1919, rejstřík ve sv. II; ''Svátkův divadelní almanach Republiky československé'', Čes. Budějovice 1921, s. 48–49; 1922, s. 113, 124; Bartoš: PD činohra; Bartoš: PD opera; A. Chaloupka: ''Úprava scény. Sborník statí divadelním ochotníkům'', 1939; A. Chaloupka: ''česká divadelní dekorace'', 1939, s. 12; ''český herec'', sb. Svazu českého herectva 1909–1939, 1940, s. 44–45; L. Hájek: ''Paměti Augustina Bergra'', 1942, s. 120, 122, 130, 142, 144, 176; L. Novák'': Stará gar­da Národního divadla. Činohra–Opera–Balet'', 1944; K. Engelmüller: Z ''letopisů českého divadelnictví'', I, 1946, s. 25, 39, 46, 86, 87, 119, 124, 128, 138–139, 145, 172, 181, 206; K. Engelmüller: ''O slávě herecké. Z letopisů českého divadelnictví'', II, 1947, s. 43–48; P. Pražák: ''Smetanovy zpěvohry'', I–IV, 1948, rejstřík ve sv. IV; ''Listy z dějin českého divadla. Sb. studií a dokumentů'', II, 1954; V. Hepner: ''Scénická výprava na jevišti Národního divadla v letech 1883–1900'', 1955; Javorin, s. 25, 87; ''150 let pražské konzervato­ř''e, sb., 1961, s. 283; P. Pražák: ''Smetanova Prodaná nevěsta. Vznik a osudy díla'', 1962; ''Sto let českého di­vadla v Plzni 1865–1965'', Plzeň–Praha 1965; Pala: Ostrčil; J. Paclt: Hudba v českém divadle a činohře 1848–1918, ''Prolegomena scénografické encyklope­die'', 7, 1971, 7, s. 107–124; 8, s. 91–138; Soupis re­pertoáru ND; F. Černý: ''Kapitoly z dějin českého di­vadla'', 2000; PD 1862–83; Trávníčková: PD • Otto, i Dodatky; NDp.
 
<ee:bibliography_content>Paměti z pozůstalos­ti, rkp. v NMd. – A. Kittl: činohra PD. • ''Hudební a divadelní věstník ''2, 1878, s. 116 [Tajemství]; F. A. Šubert: ''Moje divadelní toulky'', II, 1902; A. Čech: ''Z mých divadelních pamětí'', [1903], s. 7, 108, 110; B. Benoni: ''Moje vzpomínky a dojmy, ''I–II, 1917, 1919, rejstřík ve sv. II; ''Svátkův divadelní almanach Republiky československé'', Čes. Budějovice 1921, s. 48–49; 1922, s. 113, 124; Bartoš: PD činohra; Bartoš: PD opera; A. Chaloupka: ''Úprava scény. Sborník statí divadelním ochotníkům'', 1939; A. Chaloupka: ''česká divadelní dekorace'', 1939, s. 12; ''český herec'', sb. Svazu českého herectva 1909–1939, 1940, s. 44–45; L. Hájek: ''Paměti Augustina Bergra'', 1942, s. 120, 122, 130, 142, 144, 176; L. Novák'': Stará gar­da Národního divadla. Činohra–Opera–Balet'', 1944; K. Engelmüller: Z ''letopisů českého divadelnictví'', I, 1946, s. 25, 39, 46, 86, 87, 119, 124, 128, 138–139, 145, 172, 181, 206; K. Engelmüller: ''O slávě herecké. Z letopisů českého divadelnictví'', II, 1947, s. 43–48; P. Pražák: ''Smetanovy zpěvohry'', I–IV, 1948, rejstřík ve sv. IV; ''Listy z dějin českého divadla. Sb. studií a dokumentů'', II, 1954; V. Hepner: ''Scénická výprava na jevišti Národního divadla v letech 1883–1900'', 1955; Javorin, s. 25, 87; ''150 let pražské konzervato­ř''e, sb., 1961, s. 283; P. Pražák: ''Smetanova Prodaná nevěsta. Vznik a osudy díla'', 1962; ''Sto let českého di­vadla v Plzni 1865–1965'', Plzeň–Praha 1965; Pala: Ostrčil; J. Paclt: Hudba v českém divadle a činohře 1848–1918, ''Prolegomena scénografické encyklope­die'', 7, 1971, 7, s. 107–124; 8, s. 91–138; Soupis re­pertoáru ND; F. Černý: ''Kapitoly z dějin českého di­vadla'', 2000; PD 1862–83; Trávníčková: PD • Otto, i Dodatky; NDp.
  
Řádka 43: Řádka 43:
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from>26. 7. 1839</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha </ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>26. 7. 1839</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
* <ee:chronology_date_from>1. 10. 1934</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Soběslav </ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>1. 10. 1934</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Soběslav</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
 
<div class="names"><ee:names/></div>
 
<div class="names"><ee:names/></div>
Řádka 69: Řádka 69:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 22. 10. 2015, 14:02

Edmund Chvalovský
* 26. 7. 1839 Praha
1. 10. 1934 Soběslav
režisér, herec, pedagog



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.