Heiss, Johann: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
| jméno = <ee:firstname>Johann</ee:firstname> <ee:lastname>Heiss </ee:lastname>
+
| jméno = <ee:firstname>Johann</ee:firstname> <ee:lastname>Heiss</ee:lastname>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
Řádka 9: Řádka 9:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
Mannheim, Německo  
+
Mannheim, Německo
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
Řádka 18: Řádka 18:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečník, baletní mistr, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>tanečník, baletní mistr,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
 
<div>
 
<div>
Psán též Hais, Haiss. Manžel tanečnice Caroli­ny H. (nar. kolem 1780 v Mannheimu), otec ta­nečníka Georga H. (nar. kolem 1800).  
+
Psán též Hais, Haiss. Manžel tanečnice Caroli­ny H. (nar. kolem 1780 v Mannheimu), otec ta­nečníka Georga H. (nar. kolem 1800).
  
Pohyboval se převážně na území Čech, Mo­ravy, Rakouska a Uher. První zprávy o něm jsou z Prahy, kde debutoval 16. 2. 1797 v Nos­titzově divadle za baletního mistra G. Brunet­tiho v baletu ''Das Waldpaar oder Das ist ihnen zu Rund ''(ch: Uhlich). Již v sedmnácti letech měl ambice stát se baletním mistrem a poku­sil se zde o choreografii baletu ''Der erkannte Francoss ''(2. 4. 1797, h: ?)''. ''Názor kritiky není znám, patrně však neuspěl, protože balet měl pouze jednu reprízu a '''H. '''se jako choreograf dále neuplatnil. Sólistou byl do dubna 1798. Po dvou letech (1800), když se po L. Olivie­rim znovu stal baletním mistrem G. Brunetti, vrátil se '''H. '''do bývalého Nostitzova, nyní StD jako sólista i s manželkou Carolinou. Tento­krát prosadil, že bude vedle Brunettiho uvádět též své vlastní balety: ''Das Kosakenlager ''(18. 9. 1801, h: ?), ''Die verfolgte Wilde ''(23. 9. 1801, h: ?), ''Der Desertör ''(1. 10. 1801, h: A. Vojtíšek)''. ''V říjnu 1801 se na jevišti při skoku zranil, dva měsíce netančil a neuváděly se ani jeho balety. Novinkou pak byl až jeho „Schautanz“ ''Die Mädchenprobe in China  ''(2. 1. 1802, h:? ), posledním titulem v praž­ském angažmá byl „Schautanz“ ''Ariadne oder Die wiedergefundene Tochter des Bacchus ''(18. 2. 1802).
+
Pohyboval se převážně na území Čech, Mo­ravy, Rakouska a Uher. První zprávy o něm jsou z Prahy, kde debutoval 16. 2. 1797 v Nos­titzově divadle za baletního mistra G. Brunet­tiho v baletu ''Das Waldpaar oder Das ist ihnen zu Rund ''(ch: Uhlich). Již v sedmnácti letech měl ambice stát se baletním mistrem a poku­sil se zde o choreografii baletu ''Der erkannte Francoss ''(2. 4. 1797, h: ?)''. ''Názor kritiky není znám, patrně však neuspěl, protože balet měl pouze jednu reprízu a '''H. '''se jako choreograf dále neuplatnil. Sólistou byl do dubna 1798. Po dvou letech (1800), když se po L. Olivie­rim znovu stal baletním mistrem G. Brunetti, vrátil se '''H. '''do bývalého Nostitzova, nyní StD jako sólista i s manželkou Carolinou. Tento­krát prosadil, že bude vedle Brunettiho uvádět též své vlastní balety: ''Das Kosakenlager ''(18. 9. 1801, h: ?), ''Die verfolgte Wilde ''(23. 9. 1801, h: ?), ''Der Desertör ''(1. 10. 1801, h: A. Vojtíšek)''. ''V říjnu 1801 se na jevišti při skoku zranil, dva měsíce netančil a neuváděly se ani jeho balety. Novinkou pak byl až jeho „Schautanz“ ''Die Mädchenprobe in China  ''(2. 1. 1802, h:? ), posledním titulem v praž­ském angažmá byl „Schautanz“ ''Ariadne oder Die wiedergefundene Tochter des Bacchus ''(18. 2. 1802).
  
Pražské zkušenosti sehrály značnou roli při dalším '''H. '''působení ve funkci baletního mistra v Pešti za ředitele M. A. Cibulky. V jediné se­zoně 1802/03 zde '''H. '''uvedl kolem třiceti titulů, mezi nimiž se objevily i balety, které znal z Pra­hy: ''Agnes Bernauer ''(10. 1. 1803, h: Tuczek), ''Mina die Fee oder Der Traum Achilles ''(18. 1. 1803, v Praze uváděl G. Brunetti), ''Das Wald­mädchen ''(15. 9. 1802 s hudbou P. Vranického). Svůj repertoár '''H. '''přizpůsoboval uherskému obecenstvu a uváděním lokalizovaných baletů (''Der edelmütige Ungar unter den Räubern bei ''''Mehadia ''a ''Eduard und Etelka oder Die Zigeu­nerbraut bei Kecskeméth'', oba v září 1802)''.''
+
Pražské zkušenosti sehrály značnou roli při dalším '''H. '''působení ve funkci baletního mistra v Pešti za ředitele M. A. Cibulky. V jediné se­zoně 1802/03 zde '''H. '''uvedl kolem třiceti titulů, mezi nimiž se objevily i balety, které znal z Pra­hy: ''Agnes Bernauer ''(10. 1. 1803, h: Tuczek), ''Mina die Fee oder Der Traum Achilles ''(18. 1. 1803, v Praze uváděl G. Brunetti), ''Das Wald­mädchen ''(15. 9. 1802 s hudbou P. Vranického). Svůj repertoár '''H. '''přizpůsoboval uherskému obecenstvu a uváděním lokalizovaných baletů (''Der edelmütige Ungar unter den Räubern bei 'Mehadia ''a ''Eduard und Etelka oder Die Zigeu­nerbraut bei Kecskeméth'', oba v září 1802)''.''
 
</div>
 
</div>
 
Další zprávy o něm jsou až ze Štýrského Hradce, kde kritika 1810 chválila malý balet, „který docela dobře baví“. '''H. '''jako tanečníkovi se dařila zejména postava Harlekýna; vystoupil v pantomimě ''Die Cavallerie zu Fuss oder Narrheit über Narrheit ''(Pierota tančil herec a tanečník Reisinger z rozvětvené tanečnické rodiny). Ve svém repertoáru však měl '''H. '''i ná­ročnější tituly, než byly pantomimy, ve Št. Hradci uvedl Vranického balet ''Das Waldmäd­chen ''(17. 7. 1810) a komický divertissement ''Die eifersüchtige Ehefrau oder Der Vauxhall in London''. Zde se zejména uplatnila manželka Caroline v důstojnickém převleku jako obratná šermířka. V divertissementu ''Der Schmied auf dem Lande ''(26. 7. 1810) uzavřel '''H. '''představe­ní vynalézavým kontratancem, v němž taneční­ci splétali pentle visící ze stožáru. Ve Št. Hrad­ci uvedl dále balety ''Die Zigeunerhochzeit ''(2. 9. 1810), ''Die taube Wirthin ''(26. 9. 1810'', ''v hlavní roli Caroline), ''Die drei Buckligen von Damas­co ''(27. 2. 1811), ''Das stolze Bauernmädchen ''(5. 3. 1811, h: Kauer), ''Das Kosakenlager ''(18. 4. 1811). Tisk oznámil '''H. '''odchod do Lvo­va, ale už v létě byla rodina v městském divadle v Opavě. Jejich půlroční působení, od července 1812 do prosince 1812, zde opět přineslo balet ''Minna die Fee ''(31. 7. 1812) z pražského Bru­nettiho repertoáru, v němž '''H. '''kdysi tančil. Po činoherní benefici Caroliny následoval balet ''Die Cavallerie zu Fuss ''a historický balet o 2 jedn. ''Die Reue des Pygmaleons. ''Od září 1813 do června 1814 se H. zdržovali v Brně, kde zahajovali 24. 9. baletem ''Der Fassbinder''. Jejich bohatý repertoár obsahoval dále ''Die Ca­vallerie zu Fuss ''(zde jako velkou pantomimu o 2 jedn., h: Tuczek) a tři tituly s hudbou Vo­lánkovou: ''Der Vogelsteller ''(27. 12. 1813, diver­tissement, 1 jedn.), ''Das von den Kosaken ero­berte Lager oder Die gerettete russische Braut ''(21. 3. 1814, velký pant. balet, 3 jedn.) a ''Der Talisman oder Arlekin als Schneider ''(11. 5. 1814, kom. pantomima, 1 jedn.). Vcelku dávali v Brně 11 novinek a '''H. '''velmi dobře využíval zejm. baletního sboru.
 
Další zprávy o něm jsou až ze Štýrského Hradce, kde kritika 1810 chválila malý balet, „který docela dobře baví“. '''H. '''jako tanečníkovi se dařila zejména postava Harlekýna; vystoupil v pantomimě ''Die Cavallerie zu Fuss oder Narrheit über Narrheit ''(Pierota tančil herec a tanečník Reisinger z rozvětvené tanečnické rodiny). Ve svém repertoáru však měl '''H. '''i ná­ročnější tituly, než byly pantomimy, ve Št. Hradci uvedl Vranického balet ''Das Waldmäd­chen ''(17. 7. 1810) a komický divertissement ''Die eifersüchtige Ehefrau oder Der Vauxhall in London''. Zde se zejména uplatnila manželka Caroline v důstojnickém převleku jako obratná šermířka. V divertissementu ''Der Schmied auf dem Lande ''(26. 7. 1810) uzavřel '''H. '''představe­ní vynalézavým kontratancem, v němž taneční­ci splétali pentle visící ze stožáru. Ve Št. Hrad­ci uvedl dále balety ''Die Zigeunerhochzeit ''(2. 9. 1810), ''Die taube Wirthin ''(26. 9. 1810'', ''v hlavní roli Caroline), ''Die drei Buckligen von Damas­co ''(27. 2. 1811), ''Das stolze Bauernmädchen ''(5. 3. 1811, h: Kauer), ''Das Kosakenlager ''(18. 4. 1811). Tisk oznámil '''H. '''odchod do Lvo­va, ale už v létě byla rodina v městském divadle v Opavě. Jejich půlroční působení, od července 1812 do prosince 1812, zde opět přineslo balet ''Minna die Fee ''(31. 7. 1812) z pražského Bru­nettiho repertoáru, v němž '''H. '''kdysi tančil. Po činoherní benefici Caroliny následoval balet ''Die Cavallerie zu Fuss ''a historický balet o 2 jedn. ''Die Reue des Pygmaleons. ''Od září 1813 do června 1814 se H. zdržovali v Brně, kde zahajovali 24. 9. baletem ''Der Fassbinder''. Jejich bohatý repertoár obsahoval dále ''Die Ca­vallerie zu Fuss ''(zde jako velkou pantomimu o 2 jedn., h: Tuczek) a tři tituly s hudbou Vo­lánkovou: ''Der Vogelsteller ''(27. 12. 1813, diver­tissement, 1 jedn.), ''Das von den Kosaken ero­berte Lager oder Die gerettete russische Braut ''(21. 3. 1814, velký pant. balet, 3 jedn.) a ''Der Talisman oder Arlekin als Schneider ''(11. 5. 1814, kom. pantomima, 1 jedn.). Vcelku dávali v Brně 11 novinek a '''H. '''velmi dobře využíval zejm. baletního sboru.
Řádka 38: Řádka 38:
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Stát. okr. archiv Olo­mouc, plakáty, fond M 8–22, kart. C 1783–1865, sign.C 1814–1, C–1815–3, 8, 10, 13. • ''Der böhmi­sche Wandersmann ''[Prag], 1801, č. 13, s. 232, č. 14 nestr., č. 15 nestr., č. 20, s. 344, č. 21, s. 360, č. 22, s. 376, č. 24, s. 408; ''Thalia ''[Wien], 1810, č. 1, čer­ven, s. 8 [Cavallerie], č. 14, srpen [Die eifersüchtige Ehefrau]; ''Troppauer Zeitung ''1812, č. 96 [Die Reue des Pygmaleons]; ''Theaterzeitung ''[Wien], 6, 1813, 14. a 29. 9., 4. 10. [zprávy z Brna]; 7, 1814, č. 64 z 31. 5. s. 254 [Der Talisman]; Teuber II, s. 351; T. Volek: Repertoár Nostitzova divadla z let 1796–8, ''Miscellanea musicologica ''36'', ''1961; Boženek: Opa­va, sv. 2, rejstříky, s. 2; Deutsche Theater in Pest und Ofen 1770–1850, [1995]; Wurmová 1996.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Stát. okr. archiv Olo­mouc, plakáty, fond M 8–22, kart. C 1783–1865, sign.C 1814–1, C–1815–3, 8, 10, 13. • ''Der böhmi­sche Wandersmann ''[Prag], 1801, č. 13, s. 232, č. 14 nestr., č. 15 nestr., č. 20, s. 344, č. 21, s. 360, č. 22, s. 376, č. 24, s. 408; ''Thalia ''[Wien], 1810, č. 1, čer­ven, s. 8 [Cavallerie], č. 14, srpen [Die eifersüchtige Ehefrau]; ''Troppauer Zeitung ''1812, č. 96 [Die Reue des Pygmaleons]; ''Theaterzeitung ''[Wien], 6, 1813, 14. a 29. 9., 4. 10. [zprávy z Brna]; 7, 1814, č. 64 z 31. 5. s. 254 [Der Talisman]; Teuber II, s. 351; T. Volek: Repertoár Nostitzova divadla z let 1796–8, ''Miscellanea musicologica ''36'', ''1961; Boženek: Opa­va, sv. 2, rejstříky, s. 2; Deutsche Theater in Pest und Ofen 1770–1850, [1995]; Wurmová 1996.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from>kolem 1780</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Mannheim, Německo </ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>kolem 1780</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Mannheim, Německo</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>[?]</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>[?]</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
 
<div class="names"><ee:names>
 
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
<ee:names_lastname>Hais, Haiss </ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
+
<ee:names_lastname>Hais, Haiss</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 
</ee:names></div>
 
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 72: Řádka 72:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 15. 10. 2015, 13:37

Johann Heiss
* kolem 1780 Mannheim, Německo
[[DatumUmrti::[?]]]
tanečník, baletní mistr



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.