Grund, Arnošt: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
Řádka 25: Řádka 25:
 
<ee:content>
 
<ee:content>
 
<div>
 
<div>
Vyučený zlatník. Otec herce, zpěváka a režisé­ra Arnošta G. (1866–1929). Od mládí vystupo­val se smíchovskými ochotníky. Do PD byl an­gažován na jaře 1863 jako herec a do března 1866, kdy činohru opustil, vytvořil asi 150 rolí různého charakteru a významu, včetně postav v klasických dramatech. Ač vystupoval i ve hrách se zpěvy a v první operetě na scéně PD (1863, Mars, Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''), povšimlo si vedení divadla jeho pěveckých dis­pozic až 1865 a doporučilo mu navštěvovat Pi­vodovu pěveckou školu. 27. 10. 1865 vystoupil '''G. '''v PD poprvé jako tenorista (Liborín, Weber: ''Střelec kouzelník'') a na konci roku byl angažo­ván pro sólistické role. V září 1868 odešel do Vídně, kde se chtěl doškolit a ucházet o angaž­má, v dvorním divadle však nakonec nevystou­pil. Po krátkém návratu do PD na podzim 1869 odešel 1870 na německé scény, kde působil asi deset let (Berlín, Breslau [Wroclaw], Basilej, Brémy, Hamburk, Darmstadt, Štětín [Stettin], Štrasburk). 1873 vytvořil v Koblenci se znač­ným ohlasem ve 4 reprízách postavu Lohengri­na (Wagner: ''Lohengrin''). 1877, když v PD v lé­tě hostoval, uvažovalo se o jeho angažmá, byl však vázán ve svém působišti v Dessau. Po ná­vratu do Čech vystoupil v PD opět v prosinci 1880 jako Jíra ve Smetanových ''Braniborech ''v ''Čechách ''a 1881/82 byl přijat. Po této sezoně z ND odešel. Vrátil se jako host 1890 v operetě (Celestin, Hervé: ''Mamzelle Nitouche'') a 1892 ve výpravné hře (Jolivet, Verne–Csepreghy: ''Carův kurýr''), v době, kdy byl členem Budilovy společnosti (1891–95 zvl. v Plzni). Při Budilo­vě stagioně v letní aréně v Praze 1893 zpíval též Vaška ze Smetanovy ''Prodané nevěsty''. Jeho další osud není v podrobnostech znám, 1913 byl režisérem v Záhřebu.
+
Vyučený zlatník. Otec herce, zpěváka a režisé­ra Arnošta G. (1866–1929). Od mládí vystupo­val se smíchovskými ochotníky. Do PD byl an­gažován na jaře 1863 jako herec a do března 1866, kdy činohru opustil, vytvořil asi 150 rolí různého charakteru a významu, včetně postav v klasických dramatech. Ač vystupoval i ve hrách se zpěvy a v první operetě na scéně PD (1863, Mars, Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''), povšimlo si vedení divadla jeho pěveckých dispozic až 1865 a doporučilo mu navštěvovat Pi­vodovu pěveckou školu. 27. 10. 1865 vystoupil '''G. '''v PD poprvé jako tenorista (Liborín, Weber: ''Střelec kouzelník'') a na konci roku byl angažo­ván pro sólistické role. V září 1868 odešel do Vídně, kde se chtěl doškolit a ucházet o angaž­má, v dvorním divadle však nakonec nevystou­pil. Po krátkém návratu do PD na podzim 1869 odešel 1870 na německé scény, kde působil asi deset let (Berlín, Breslau [Wrocław], Basilej, Brémy, Hamburk, Darmstadt, Štětín [Stettin], Štrasburk). 1873 vytvořil v Koblenci se znač­ným ohlasem ve 4 reprízách postavu Lohengri­na (Wagner: ''Lohengrin''). 1877, když v PD v lé­tě hostoval, uvažovalo se o jeho angažmá, byl však vázán ve svém působišti v Dessau. Po ná­vratu do Čech vystoupil v PD opět v prosinci 1880 jako Jíra ve Smetanových ''Braniborech ''v ''Čechách ''a 1881/82 byl přijat. Po této sezoně z ND odešel. Vrátil se jako host 1890 v operetě (Celestin, Hervé: ''Mamzelle Nitouche'') a 1892 ve výpravné hře (Jolivet, Verne–Csepreghy: ''Carův kurýr''), v době, kdy byl členem Budilovy společnosti (1891–95 zvl. v Plzni). Při Budilo­vě stagioně v letní aréně v Praze 1893 zpíval též Vaška ze Smetanovy ''Prodané nevěsty''. Jeho další osud není v podrobnostech znám, 1913 byl režisérem v Záhřebu.
 
</div>
 
</div>
 
'''G'''. působení v PD bylo ovlivněno skutečnos­tí, že nebyl dostatečně odborně vyškolen. Jeho hrdinný tenor s mohutným fondem a čistou in­tonací trpěl technickými nedostatky, jež v praxi zmizely jen částečně. Vzhledem ke značné za­městnanosti na scéně PD neměl '''G. '''čas na další studium. Své pražské pěvecké angažmá nastou­pil v ansámblu ředitele Maýra a spolu se čtyřmi dalšími tenoristy přešel do ansámblu Smetano­va. Naplnil očekávání zejména v rolích voje­vůdců, rytířů, mstitelů, zloduchů a lidových hrdinů, kde mohl uplatnit mohutný hlas (např. Jíra při premiéře Smetanových ''Braniborů v Če­chách''). Také některé jeho lyrické postavy, pro které neměl dost kultivovaný pěvecký projev, však působily vcelku uspokojivě díky hereckým schopnostem, zdokonaleným činoherní praxí. Krátkost jeho spolupráce s PD vyplynula spíše z nestability pražského souboru a měnících se provozních okolností, než z jeho nedostateč­ných pěveckých kvalit.
 
'''G'''. působení v PD bylo ovlivněno skutečnos­tí, že nebyl dostatečně odborně vyškolen. Jeho hrdinný tenor s mohutným fondem a čistou in­tonací trpěl technickými nedostatky, jež v praxi zmizely jen částečně. Vzhledem ke značné za­městnanosti na scéně PD neměl '''G. '''čas na další studium. Své pražské pěvecké angažmá nastou­pil v ansámblu ředitele Maýra a spolu se čtyřmi dalšími tenoristy přešel do ansámblu Smetano­va. Naplnil očekávání zejména v rolích voje­vůdců, rytířů, mstitelů, zloduchů a lidových hrdinů, kde mohl uplatnit mohutný hlas (např. Jíra při premiéře Smetanových ''Braniborů v Če­chách''). Také některé jeho lyrické postavy, pro které neměl dost kultivovaný pěvecký projev, však působily vcelku uspokojivě díky hereckým schopnostem, zdokonaleným činoherní praxí. Krátkost jeho spolupráce s PD vyplynula spíše z nestability pražského souboru a měnících se provozních okolností, než z jeho nedostateč­ných pěveckých kvalit.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Role (v PD, zpěvoherní)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>(v PD, zpěvoherní): '''1863: '''Mars (Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''); '''1865: '''Liborín (Weber: ''Střelec kouzelník''), Don Enriques de Santoval (Auber: ''Dia­manty koruny''); '''1866: '''Jíra (Smetana: ''Braniboři v Če­chách'', prem.), Sir Edgar (Donizetti: ''Lucie z Lam­mermooru''), Masaniello (Auber: ''Němá z Portici''), Rinaldo (Gluck: ''Armida''), Eleazar (Halévy: ''Židov­ka''), Chapelou (Adam: ''Postilion z Lonjumeau''), Arnold (Rossini: ''Vilém Tell''); '''1867: '''Milín (Šebor: ''Drahomíra'', prem.), Robinson (Adam: ''Sládek preston­ský''), Jindřich (Duniecki: ''·otek'', prem.), Abayaldos (Donizetti: ''Dom Sebastian''), Manrico (Verdi: ''Trouba­dour''); '''1868: '''Vojevůdce Muza ben Abil Gazan (Bendl: ''Lejla'', prem.), Robert (Meyerbeer: ''Robert ďábel''), Jan (Skuherský: ''Lora'', prem.), Alfred Germont (Verdi: ''Violetta ''[''La Traviata'']), Gaston (Auber: ''První den štěstí''); '''1869: '''Horatio Masarenno (Auber: ''Černé do­mino''), Isidor Coquerill (Adam: ''U věrného pastýře''); '''1881: '''Zdeněk ze Zásmuk (Fibich: ''Blaník'', prem.), Lyonel (Halévy: ''Blesk''), Rytíř dánský (Gluck: ''Armida'').</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''1863: '''Mars (Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''); '''1865: '''Liborín (Weber: ''Střelec kouzelník''), Don Enriques de Santoval (Auber: ''Dia­manty koruny''); '''1866: '''Jíra (Smetana: ''Braniboři v Če­chách'', prem.), Sir Edgar (Donizetti: ''Lucie z Lam­mermooru''), Masaniello (Auber: ''Němá z Portici''), Rinaldo (Gluck: ''Armida''), Eleazar (Halévy: ''Židov­ka''), Chapelou (Adam: ''Postilion z Lonjumeau''), Arnold (Rossini: ''Vilém Tell''); '''1867: '''Milín (Šebor: ''Drahomíra'', prem.), Robinson (Adam: ''Sládek preston­ský''), Jindřich (Duniecki: ''Šotek'', prem.), Abayaldos (Donizetti: ''Dom Sebastian''), Manrico (Verdi: ''Trouba­dour''); '''1868: '''Vojevůdce Muza ben Abil Gazan (Bendl: ''Lejla'', prem.), Robert (Meyerbeer: ''Robert ďábel''), Jan (Skuherský: ''Lora'', prem.), Alfred Germont (Verdi: ''Violetta ''[''La Traviata'']), Gaston (Auber: ''První den štěstí''); '''1869: '''Horatio Masarenno (Auber: ''Černé do­mino''), Isidor Coquerill (Adam: ''U věrného pastýře''); '''1881: '''Zdeněk ze Zásmuk (Fibich: ''Blaník'', prem.), Lyonel (Halévy: ''Blesk''), Rytíř dánský (Gluck: ''Armida'').</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>''Hudební listy ''4, 1873, s. 71 [Koblenc]; ''Věstník hudební a divadelní ''1, 1877, s. 80, 96 [hostování v Praze]; ''Dalibor ''3, 1881, s. 5; O. Hostinský, ''Národní listy ''5. 6. 1881; J. Bartoš: K typologii smetanovských pěvců, ''Zprávy Společ­nosti B. Smetany ''2, 1933, s. 65; J. Bartoš: PD opera; J. Špelda: ''Plzeňská zpěvohra ve starém divadle 1868–1902'', 1950–1954, rkp. v DÚ; A. Kittl: čino­hra PD; K. Nedbal: ''Půl století s českou operou'', 1959, s. 381 [Záhřeb]; PD 1862–83; ND po 1883; Trávníčková: PD. • ČHS; NDp.
 
<ee:bibliography_content>''Hudební listy ''4, 1873, s. 71 [Koblenc]; ''Věstník hudební a divadelní ''1, 1877, s. 80, 96 [hostování v Praze]; ''Dalibor ''3, 1881, s. 5; O. Hostinský, ''Národní listy ''5. 6. 1881; J. Bartoš: K typologii smetanovských pěvců, ''Zprávy Společ­nosti B. Smetany ''2, 1933, s. 65; J. Bartoš: PD opera; J. Špelda: ''Plzeňská zpěvohra ve starém divadle 1868–1902'', 1950–1954, rkp. v DÚ; A. Kittl: čino­hra PD; K. Nedbal: ''Půl století s českou operou'', 1959, s. 381 [Záhřeb]; PD 1862–83; ND po 1883; Trávníčková: PD. • ČHS; NDp.

Verze z 23. 11. 2015, 14:51

Arnošt Grund
* 8. 3. 1844 Praha
20. 12. 1918 Praha
zpěvák



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.