Grondona, Emma: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
| jméno = <ee:firstname>Emma </ee:firstname> <ee:lastname>Grondona </ee:lastname>
+
| jméno = <ee:firstname>Emma</ee:firstname> <ee:lastname>Grondona</ee:lastname>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
Řádka 18: Řádka 18:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečnice, baletní mistryně, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>tanečnice, baletní mistryně,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
Řádka 27: Řádka 27:
 
Do Prahy přišla ze Záhřebu a jako tanečnice se poprvé uplatnila v české skupině někdejšího pražského a brněnského německého režiséra Adolfa Baumanna, která uváděla od 1. 7. 1893 asi měsíc v Berlíně v divadle Unter den Linden sérii německých představení Smetanovy ''Pro­dané nevěsty ''(ch. a tanečník A. Berger). 1. 9. 1898 hostovala '''G. '''pro angažmá v pražském ně­meckém divadle (Bayer: ''Die Puppenfee''), kde do 1904 působila jako sólistka a baletní mistry­ně. Její další kariéra není známa.
 
Do Prahy přišla ze Záhřebu a jako tanečnice se poprvé uplatnila v české skupině někdejšího pražského a brněnského německého režiséra Adolfa Baumanna, která uváděla od 1. 7. 1893 asi měsíc v Berlíně v divadle Unter den Linden sérii německých představení Smetanovy ''Pro­dané nevěsty ''(ch. a tanečník A. Berger). 1. 9. 1898 hostovala '''G. '''pro angažmá v pražském ně­meckém divadle (Bayer: ''Die Puppenfee''), kde do 1904 působila jako sólistka a baletní mistry­ně. Její další kariéra není známa.
  
Vystupovala především v tanečních vlož­kách v operách; samostatných baletů mělo di­vadlo v repertoáru málo. Ztělesňovala němé operní role (1899 Fenella, Auber: ''Die Stumme von Portici'', 1900 Helena, Meyerbeer: ''Robert der Teufel'') a tančila sólové výstupy, pas de deux nebo pas de trois: ve Weingartnerově opeře ''Ge­nesius ''provedla pantomimu na biblické téma (1899), spolupůsobila v pohybovém seskupení v Gluckově opeře ''Paris und Helena ''(1901), účinkovala v tanci kněžek a ve Velkém bakcha­nále v choreografii A. Bergera v Saint-Saënso­vě opeře ''Samson und Dalila ''(1903) a ztělesni­la sultánovu bajadéru v příběhu z křižácké války (P. de la Nux: ''Zaire'', 1903). Zvláštní in­terpretační problém řešila jako tanečnice v ce­lovečerní poemě ''Gemma'', která kombinovala mluvené slovo, hudbu a tanec v příběhu o mi­lostném vztahu nemanželské dcery hraběte s jeho legitimním synem. Projevila choreogra­fickou vynalézavost v zobrazování různých prostředí v módních jednoaktových pantomi­mách z civilního života (např. domácnost po odjezdu a nečekaném návratu tchýně, ''Reisesai­son'', 1903). V „mimovaném dramatu“ ''Die ''''Hand ''vedla pohyb mluvících činoherců v kri­minální historce, v níž se v bytě tanečnice setká lupič a její milenec.
+
Vystupovala především v tanečních vlož­kách v operách; samostatných baletů mělo di­vadlo v repertoáru málo. Ztělesňovala němé operní role (1899 Fenella, Auber: ''Die Stumme von Portici'', 1900 Helena, Meyerbeer: ''Robert der Teufel'') a tančila sólové výstupy, pas de deux nebo pas de trois: ve Weingartnerově opeře ''Ge­nesius ''provedla pantomimu na biblické téma (1899), spolupůsobila v pohybovém seskupení v Gluckově opeře ''Paris und Helena ''(1901), účinkovala v tanci kněžek a ve Velkém bakcha­nále v choreografii A. Bergera v Saint-Saënso­vě opeře ''Samson und Dalila ''(1903) a ztělesni­la sultánovu bajadéru v příběhu z křižácké války (P. de la Nux: ''Zaire'', 1903). Zvláštní in­terpretační problém řešila jako tanečnice v ce­lovečerní poemě ''Gemma'', která kombinovala mluvené slovo, hudbu a tanec v příběhu o mi­lostném vztahu nemanželské dcery hraběte s jeho legitimním synem. Projevila choreogra­fickou vynalézavost v zobrazování různých prostředí v módních jednoaktových pantomi­mách z civilního života (např. domácnost po odjezdu a nečekaném návratu tchýně, ''Reisesai­son'', 1903). V „mimovaném dramatu“ ''Die 'Hand ''vedla pohyb mluvících činoherců v kri­minální historce, v níž se v bytě tanečnice setká lupič a její milenec.
 
</div>
 
</div>
 
Ač pražská kritika pojímala balet spíše jako nutnou daň divadelní zábavě a nevěnovala mu mnoho místa, upoutala '''G. '''pozornost svým něž­ným zjevem, dokonalou pohybovou technikou a výrazovou vyspělostí.
 
Ač pražská kritika pojímala balet spíše jako nutnou daň divadelní zábavě a nevěnovala mu mnoho místa, upoutala '''G. '''pozornost svým něž­ným zjevem, dokonalou pohybovou technikou a výrazovou vyspělostí.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Role </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>(v baletech): '''1899: '''''Ein Tag in Prag ''(bal. fan­tazie, 1 jedn., h: Lincke, ch: Poggiolesi); ''Vor der Vorstellung ''(bal. scéna, 1 jedn., h: Bayer, ch: Poggio­lesi); ''Vergissmeinnicht ''(tan. pohádka, 1 jedn., h: Goldberger, r: J. Hassreiter, ch: Poggiolesi, G. tanči­la Fialku Maju); '''1901: '''''Die Rekruten ''(balet, h: Schuh, libr. a ch: Poggiolesi); ''Die Tänzerin auf Rei­sen ''(bal. pantomima, 1 jedn., h: sestavil Hoguet, ch: Poggiolesi, role tanečnice Marie Gardelle); '''1902: '''''Carneval in Venedig ''(balet, 1 jedn., h: Berté, ch: Boggio); '''1903: '''''Gemma ''(tan. poema, h: Zichy, ch: Smeraldi, G. tančila roli Olympie); '''1904: '''''Phanta­sien in Bremer Ratskeller ''(tan. divertissement, h:A. Steinmann, ch: Strigel).</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>(v baletech): '''1899: '''''Ein Tag in Prag ''(bal. fan­tazie, 1 jedn., h: Lincke, ch: Poggiolesi); ''Vor der Vorstellung ''(bal. scéna, 1 jedn., h: Bayer, ch: Poggio­lesi); ''Vergissmeinnicht ''(tan. pohádka, 1 jedn., h: Goldberger, r: J. Hassreiter, ch: Poggiolesi, G. tanči­la Fialku Maju); '''1901: '''''Die Rekruten ''(balet, h: Schuh, libr. a ch: Poggiolesi); ''Die Tänzerin auf Rei­sen ''(bal. pantomima, 1 jedn., h: sestavil Hoguet, ch: Poggiolesi, role tanečnice Marie Gardelle); '''1902: '''''Carneval in Venedig ''(balet, 1 jedn., h: Berté, ch: Boggio); '''1903: '''''Gemma ''(tan. poema, h: Zichy, ch: Smeraldi, G. tančila roli Olympie); '''1904: '''''Phanta­sien in Bremer Ratskeller ''(tan. divertissement, h:A. Steinmann, ch: Strigel).</ee:bibliography_content>
== <ee:bibliography_label>Choreografie </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Choreografie</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>'''1900: '''''Die schöne Gärtnerin ''(tan. divertissement, h: Manas, prem.); '''1901: '''Gör­ner: ''Dornröschen ''(vánoční pohádka); '''1902: '''''Die Hand ''(mimodrama, 1 jedn., text: Berényi); Joël: ''Sonntagskind ''(vánoční pohádka); '''1903: '''''Vergissmein­nicht ''(tan. pantomima, h: Goldberger); ''Reisesaison ''(tan. pantomima, 1 jedn., h: Guttmansthal); '''1904: '''Gundlach: ''Rosenfest ''(vánoční pohádka).</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>'''1900: '''''Die schöne Gärtnerin ''(tan. divertissement, h: Manas, prem.); '''1901: '''Gör­ner: ''Dornröschen ''(vánoční pohádka); '''1902: '''''Die Hand ''(mimodrama, 1 jedn., text: Berényi); Joël: ''Sonntagskind ''(vánoční pohádka); '''1903: '''''Vergissmein­nicht ''(tan. pantomima, h: Goldberger); ''Reisesaison ''(tan. pantomima, 1 jedn., h: Guttmansthal); '''1904: '''Gundlach: ''Rosenfest ''(vánoční pohádka).</ee:bibliography_content>
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1899, s. 17; L. Hájek: ''Paměti Au­gustina Bergra'', 1942, foto za s. 176, s. 188, 226; Gremlicová: Taneční umění NDT.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1899, s. 17; L. Hájek: ''Paměti Au­gustina Bergra'', 1942, foto za s. 176, s. 188, 226; Gremlicová: Taneční umění NDT.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
Řádka 67: Řádka 67:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 14. 10. 2015, 10:47

Emma Grondona
* [[DatumNarozeni::[?]]]
[[DatumUmrti::[?]]]
tanečnice, baletní mistryně



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.