Grimaldi, Enrichetta: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
|||
Řádka 20: | Řádka 20: | ||
| povolání = <ee:profession>tanečnice,</ee:profession> | | povolání = <ee:profession>tanečnice,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | + | <br/> | |
</ee:perex> | </ee:perex> | ||
<cshow logged="1"> | <cshow logged="1"> | ||
<ee:content> | <ee:content> | ||
<div> | <div> | ||
− | Provd. Ramognino. Původem Italka. Školila ji baletní mistryně V. Legraine v Turíně, kde '''G. '''krátce působila v Teatro Carignano. V Praze poprvé vystoupila 1883 v ND jako jedna z tanečnic Polky ve Smetanově ''Prodané nevěstě. ''1885 v ND pohostinsky alternovala s primabalerínou G. Paltrinieriovou jako ústřední postava Civilisace v Marencově alegorickém baletu ''Excelsior'', vzdávajícím hold technickému a vědeckému pokroku. Hostovala pak ještě v dalších rolích (Dcera krále gnomů, Hertel: ''Flik a Flok'', Amor, Marenco: ''Amor'', obojí 1886, Fantaska, Hertel: ''Fantaska'', Sylvia, Delibes: ''Sylvia, víla Danaina'', obojí 1888 ad., vše též později v angažmá). 1890, po předčasné smrti Paltrinieriové nastoupila na její místo. Z ND odešla 1895 do Drážďan jako primabalerína dvorního divadla. 1901 hostovala v Petrohradě (mj. v titulní roli Adamovy ''Giselle''), 1901–06 byla primabalerínou ve Velkém divadle | + | Provd. Ramognino. Původem Italka. Školila ji baletní mistryně V. Legraine v Turíně, kde '''G. '''krátce působila v Teatro Carignano. V Praze poprvé vystoupila 1883 v ND jako jedna z tanečnic Polky ve Smetanově ''Prodané nevěstě. ''1885 v ND pohostinsky alternovala s primabalerínou G. Paltrinieriovou jako ústřední postava Civilisace v Marencově alegorickém baletu ''Excelsior'', vzdávajícím hold technickému a vědeckému pokroku. Hostovala pak ještě v dalších rolích (Dcera krále gnomů, Hertel: ''Flik a Flok'', Amor, Marenco: ''Amor'', obojí 1886, Fantaska, Hertel: ''Fantaska'', Sylvia, Delibes: ''Sylvia, víla Danaina'', obojí 1888 ad., vše též později v angažmá). 1890, po předčasné smrti Paltrinieriové nastoupila na její místo. Z ND odešla 1895 do Drážďan jako primabalerína dvorního divadla. 1901 hostovala v Petrohradě (mj. v titulní roli Adamovy ''Giselle''), 1901–06 byla primabalerínou ve Velkém divadle v Moskvě. Po odchodu ze scény žila údajně v Pegli u Janova. |
V pražském ND zpočátku obtížně obhajovala svou pozici. Již v roli Civilisace bylo patrné, že se své předchůdkyni nevyrovná technikou, výrazností projevu, ani citovou vroucností. Pod choreografickým vedením A. Bergera se však rychle zdokonalovala a prosadila se, na rozdíl od lyricky zádumčivé Paltrinieriové, v postavách vitálních a temperamentních, jimž dávala úsměvnou rozmarnost, dovádivost, vervu a roztomilou koketnost, např. jako Loutka Bébé v Bayerově ''Královně loutek'', kterou Berger choreograficky přizpůsobil jejím pohybovým přednostem (Bayer: ''Královna loutek'', 1891). K výrazným postavám patřila i Svanhilda v premiéře Delibesovy ''Coppélie ''na českém jevišti (1893). Dramatické dispozice prokázala v mimované roli Fenelly v Auberově opeře ''Němá z Portici'', jež byla její poslední pražskou rolí (1895). Vystoupila v mnoha tanečních vložkách v operách (též ve Wagnerově opeře ''Tannhäuser ''v tanci ve Venušině sluji, 1890), v operetách i činohrách, zvláště populární byla s A. Bergerem jako partnerem v tancích výpravné hry ''Ďáblovy pilulky ''(F. Laloue a A. Anicet-Bourgeois, 1889/90). V Šamberkově komedii ''Výlet pana Broučka z Měsíce na výstavu ''(1894) zaujala atraktivním tancem cyklistky. Sžila se s pražským prostředím, naučila se česky i německy a mohla příležitostně zpívat a hrát, např. v aktovce pro dva herce Č''eský dobrovolník a francouzská selka ''od Louise Schneidera (1892), kde vedle J. Mošny vytvořila roli selky Marie. S touto aktovkou účinkovala s Mošnou na společenských večerech a akademiích i mimo Prahu (např. v 1892 při otvírání nového divadelního sálu v Kolíně). Hned v první pražské sezoně (1890/91) hostovala s Bergrem, M. Zieglerovou a A. Valtrovou v českém divadle v Brně v ''Prodané nevěstě ''av Sullivanově operetě ''Mikado.'' | V pražském ND zpočátku obtížně obhajovala svou pozici. Již v roli Civilisace bylo patrné, že se své předchůdkyni nevyrovná technikou, výrazností projevu, ani citovou vroucností. Pod choreografickým vedením A. Bergera se však rychle zdokonalovala a prosadila se, na rozdíl od lyricky zádumčivé Paltrinieriové, v postavách vitálních a temperamentních, jimž dávala úsměvnou rozmarnost, dovádivost, vervu a roztomilou koketnost, např. jako Loutka Bébé v Bayerově ''Královně loutek'', kterou Berger choreograficky přizpůsobil jejím pohybovým přednostem (Bayer: ''Královna loutek'', 1891). K výrazným postavám patřila i Svanhilda v premiéře Delibesovy ''Coppélie ''na českém jevišti (1893). Dramatické dispozice prokázala v mimované roli Fenelly v Auberově opeře ''Němá z Portici'', jež byla její poslední pražskou rolí (1895). Vystoupila v mnoha tanečních vložkách v operách (též ve Wagnerově opeře ''Tannhäuser ''v tanci ve Venušině sluji, 1890), v operetách i činohrách, zvláště populární byla s A. Bergerem jako partnerem v tancích výpravné hry ''Ďáblovy pilulky ''(F. Laloue a A. Anicet-Bourgeois, 1889/90). V Šamberkově komedii ''Výlet pana Broučka z Měsíce na výstavu ''(1894) zaujala atraktivním tancem cyklistky. Sžila se s pražským prostředím, naučila se česky i německy a mohla příležitostně zpívat a hrát, např. v aktovce pro dva herce Č''eský dobrovolník a francouzská selka ''od Louise Schneidera (1892), kde vedle J. Mošny vytvořila roli selky Marie. S touto aktovkou účinkovala s Mošnou na společenských večerech a akademiích i mimo Prahu (např. v 1892 při otvírání nového divadelního sálu v Kolíně). Hned v první pražské sezoně (1890/91) hostovala s Bergrem, M. Zieglerovou a A. Valtrovou v českém divadle v Brně v ''Prodané nevěstě ''av Sullivanově operetě ''Mikado.'' | ||
Řádka 68: | Řádka 68: | ||
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | <br/> | |
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> |
Verze z 14. 10. 2015, 10:30
Enrichetta Grimaldi
* 1874 Turín, Itálie
† po 1924 Pegli u Janova [?], Itálie
tanečnice
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.