Dessauer, Josef: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | ||
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | ||
− | 28. 5. 1798 | + | 28. 5. 1798 |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | ||
Řádka 12: | Řádka 12: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | ||
− | 8. 7. 1876 | + | 8. 7. 1876 |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | ||
− | Mödling u Vídně, Rakousko | + | Mödling u Vídně, Rakousko |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
<ee:content> | <ee:content> | ||
<div> | <div> | ||
− | Pocházel z dobře situované rodiny obchodníka textilem. Při přípravě na obchodnické povolání studoval klavír soukromě u ředitele pražské konzervatoře F. D. Webera a skladbu u V. J. Tomáška, v jehož domácnosti se seznámil s F. Palackým. 1821 podnikl koncertní cestu do Itálie. V pražských salonech, zvl. u rodiny Rittersberkovy, se seznámil s advokátem a skladatelem L. E. Měchurou a fürstenberským sekretářem a literátem C. E. Ebertem. V dubnu 1825, po otcově smrti, převzal obchod a žil střídavě ve Vídni a v Praze. Podporoval české patriotické snahy (1827 byl odběratelem ''Časopisu Českého muzea''). 1831–32 koncertoval v Itálii (kde navázal přátelství s Halévym), ve Francii a | + | Pocházel z dobře situované rodiny obchodníka s textilem. Při přípravě na obchodnické povolání studoval klavír soukromě u ředitele pražské konzervatoře F. D. Webera a skladbu u V. J. Tomáška, v jehož domácnosti se seznámil s F. Palackým. 1821 podnikl koncertní cestu do Itálie. V pražských salonech, zvl. u rodiny Rittersberkovy, se seznámil s advokátem a skladatelem L. E. Měchurou a fürstenberským sekretářem a literátem C. E. Ebertem. V dubnu 1825, po otcově smrti, převzal obchod a žil střídavě ve Vídni a v Praze. Podporoval české patriotické snahy (1827 byl odběratelem ''Časopisu Českého muzea''). 1831–32 koncertoval v Itálii (kde navázal přátelství s Halévym), ve Francii a v Anglii. 1837 se usadil ve Vídni a věnoval se převážně hudbě. Jeho písně a komorní hudba byly rozšířeny zvl. v amatérských kruzích a vydávány renomovanými nakladateli (Doblinger, Novello, Mechetti, Ricordi, Schlesinger). Znal se s Bellinim, 1842 a 1843 cestoval do Paříže, kde se stýkal s Chopinem (který mu věnoval své Polonézy op. 26), Berliozem, Lisztem (který napsal klavírní fantazii na jeho písně), Meyerbeerem, George Sandovou a s Wagnerem. Měl pověst vzdělaného člověka, vlastnil cennou kolekci hudebních autografů a byl známým sběratelem a restaurátorem starého nábytku. K 70. narozeninám dostal řád Františka Josefa I., 1871 se stal čestným členem vídeňské Gesellschaft der Musikfreunde. Ke konci života téměř oslepl a stáhl se do soukromí. |
− | Jeho kompoziční typ charakterizoval 1876 E. Hanslick jako „intenzivní poetický talent“, jehož melodicky bohaté a invenčně původní písně dobře vyjadřují náladu básnického slova. '''D. '''upravil písně řady evropských národů a vypěstoval si smysl pro jejich | + | Jeho kompoziční typ charakterizoval 1876 E. Hanslick jako „intenzivní poetický talent“, jehož melodicky bohaté a invenčně původní písně dobře vyjadřují náladu básnického slova. '''D. '''upravil písně řady evropských národů a vypěstoval si smysl pro jejich specifiku. Nejen v Čechách, ale i ve vídeňských listech (Hanslick) byl podporován jako představitel „charakteristické národní“ operní alternativy k „hudebně prázdné“, virtuózní italské tvorbě. Jeho opery, které „stojí mezi italskou a německou hudbou“ (''Bohemia ''1836), si zachovávají kompoziční jednoduchost písní a komorních skladeb, ale přijímají dějové i hudební výrazové rysy romantismu. |
První '''D'''. operní prací byla ''Lidwinna ''na Ebertovo libreto, uvedená poprvé ve StD 1836 [literatura mylně uvádí, že ke korunovaci Ferdinanda I. Dobrotivého českým králem, jež se konala 2. 9. 1836]. Hlavní roli chudé schovanky ze mlýna, která se i za cenu spojení s pekelnými silami chce domoci bohatství, ale je osudově potrestána, zpívala J. Lutzerová (Mlynář–K. Strakatý, jeho syn Milon–F. Demmer, zloduch Hrabě Maldonado, vytvořený podle vzoru Bertrama z Meyerbeerovy opery ''Robert ďábel–''J. Pöck). Premiéra byla hodnocena jako začátek nové epochy, překonávající nadvládu italského zpěvu, konaly se však pouze 3 reprízy, protože „vážná, temná hudba oslovila publikum jen zčásti“ [Teuber]. Opera má mluvené pasáže a 15 uzavřených hudebních čísel (scéna a dueto, dialog a dueto, sbor, árie, melodram, recitativ a árie ad.). V bohaté výpravě se uplatnily četné technické triky a efekty romantického divadla, včetně požáru mlýna, plamenů šlehajících ze skal, roztříštěného kouzelného zrcadla, kouzelné komnaty se záhadnými postavami ad. (scéna de Pian a Mössner, technika G. Weber). Trvalejší úspěch měla '''D. '''komická opera ''Ein Besuch in St''. ''Cyr z ''prostředí dvora Ludvíka XIV., napsaná 1838 pro dvorní divadlo v Drážďanech podle francouzského vzoru, náročná na pěvecké výkony a nákladnou výpravu (ve StD nastudována 31. 1. 1839, znovu 2. 5. 1849). Vídeňské premiéry oper ''Paquitta ''(ukázky na koncertě pražské konzervatoře 13. 4. 1851) a ''Dominga ''ze španělského prostředí prošly s malým zájmem. | První '''D'''. operní prací byla ''Lidwinna ''na Ebertovo libreto, uvedená poprvé ve StD 1836 [literatura mylně uvádí, že ke korunovaci Ferdinanda I. Dobrotivého českým králem, jež se konala 2. 9. 1836]. Hlavní roli chudé schovanky ze mlýna, která se i za cenu spojení s pekelnými silami chce domoci bohatství, ale je osudově potrestána, zpívala J. Lutzerová (Mlynář–K. Strakatý, jeho syn Milon–F. Demmer, zloduch Hrabě Maldonado, vytvořený podle vzoru Bertrama z Meyerbeerovy opery ''Robert ďábel–''J. Pöck). Premiéra byla hodnocena jako začátek nové epochy, překonávající nadvládu italského zpěvu, konaly se však pouze 3 reprízy, protože „vážná, temná hudba oslovila publikum jen zčásti“ [Teuber]. Opera má mluvené pasáže a 15 uzavřených hudebních čísel (scéna a dueto, dialog a dueto, sbor, árie, melodram, recitativ a árie ad.). V bohaté výpravě se uplatnily četné technické triky a efekty romantického divadla, včetně požáru mlýna, plamenů šlehajících ze skal, roztříštěného kouzelného zrcadla, kouzelné komnaty se záhadnými postavami ad. (scéna de Pian a Mössner, technika G. Weber). Trvalejší úspěch měla '''D. '''komická opera ''Ein Besuch in St''. ''Cyr z ''prostředí dvora Ludvíka XIV., napsaná 1838 pro dvorní divadlo v Drážďanech podle francouzského vzoru, náročná na pěvecké výkony a nákladnou výpravu (ve StD nastudována 31. 1. 1839, znovu 2. 5. 1849). Vídeňské premiéry oper ''Paquitta ''(ukázky na koncertě pražské konzervatoře 13. 4. 1851) a ''Dominga ''ze španělského prostředí prošly s malým zájmem. | ||
Řádka 43: | Řádka 43: | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
− | * <ee:chronology_date_from>28. 5. 1798 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | + | * <ee:chronology_date_from>28. 5. 1798</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
− | * <ee:chronology_date_from>8. 7. 1876 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Mödling u Vídně, Rakousko </ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | + | * <ee:chronology_date_from>8. 7. 1876</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Mödling u Vídně, Rakousko</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
<div class="names"><ee:names/></div> | <div class="names"><ee:names/></div> |
Verze z 19. 11. 2015, 12:18
Josef Dessauer
* 28. 5. 1798 Praha
† 8. 7. 1876 Mödling u Vídně, Rakousko
skladatel, pianista
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.