Recitační skupina Vpřed: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>
 
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>
 
{{Infobox Instituce
 
{{Infobox Instituce
| název = <ee:label>Recitační skupina Vpřed </ee:label>
+
| název = <ee:label>Recitační skupina Vpřed</ee:label>
| letopočet = <ee:era>Praha 1975 - dosud </ee:era>
+
| letopočet = <ee:era>Praha 1975 - dosud</ee:era>
 
| alias = <ee:alias>
 
| alias = <ee:alias>
 
Recitační skupina Vpřed 1975–89; Divadlo Vpřed 1990–96; Recyklovaná skupina Vpřed 1996–dosud
 
Recitační skupina Vpřed 1975–89; Divadlo Vpřed 1990–96; Recyklovaná skupina Vpřed 1996–dosud
Řádka 9: Řádka 9:
 
| type = <ee:type></ee:type>
 
| type = <ee:type></ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
<br/>
+
 
 
</ee:address>
 
</ee:address>
| zobrazit_adresu = <ee:address_filled>1</ee:address_filled>
+
| zobrazit_adresu = <ee:address_filled></ee:address_filled>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
 
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
Amatérskou recitační skupinu inicioval O''. ''Tuček, po jehož odchodu do zahraničí sestavil a vedl soubor jeho bratr Lumír, autor textů a herec (občanským povoláním architekt). RSV se rodila v polovině 70. let, inspirována nepoddajností folkové tvorby, zahraničním i domácím rockem a aktuálním rapem, které umožnily objevit originální rytmicko-pohybový jazyk, skandovaný a stylizovaný projev, zčásti analogický voicebandové recitaci E. F. Buriana. Soubor se dlouho realizoval takřka výhradně při společných vystoupeních s rockovými formacemi, často v symbióze s nimi. Na přelomu 70. a 80. let se v nerozsáhlém milieu pražského alternativního amatérského divadelnictví setkal Tuček s D''. ''Vávrou z divadla Sklep a od 1980 obě skupiny, zárodek generačního sdružení Pražská pětka, úzce spolupracovaly. Dařilo se především improvizacím a jednorázovým neopakovatelným akcím (''Recitační noviny''; ''A budeš hodný aneb Čtyři obrazy pro Jižní Město''; ''Paralýza''; ''Paralela''; ''Lážoplážo – ''1981; ''Vlk mezi beránky, ''1982 ad.). S vůdčí osobností L. Tučka působil sehraný a zaujatý tým (H''. ''Dočekalová, V''. ''Klimová-Víchová, J''. ''Klimová-Tučková, A''. ''Sedláková, A''. ''Shameti, L''. ''Vychodilová, R''. ''Dočekal, Z''. ''Marek, M''. ''Maruška) a hudební skupina M''. ''Vícha.  
+
Amatérskou recitační skupinu inicioval O''. ''Tuček, po jehož odchodu do zahraničí sestavil a vedl soubor jeho bratr Lumír, autor textů a herec (občanským povoláním architekt). RSV se rodila v polovině 70. let, inspirována nepoddajností folkové tvorby, zahraničním i domácím rockem a aktuálním rapem, které umožnily objevit originální rytmicko-pohybový jazyk, skandovaný a stylizovaný projev, zčásti analogický voicebandové recitaci E. F. Buriana. Soubor se dlouho realizoval takřka výhradně při společných vystoupeních s rockovými formacemi, často v symbióze s nimi. Na přelomu 70. a 80. let se v nerozsáhlém milieu pražského alternativního amatérského divadelnictví setkal Tuček s D''. ''Vávrou z divadla Sklep a od 1980 obě skupiny, zárodek generačního sdružení Pražská pětka, úzce spolupracovaly. Dařilo se především improvizacím a jednorázovým neopakovatelným akcím (''Recitační noviny''; ''A budeš hodný aneb Čtyři obrazy pro Jižní Město''; ''Paralýza''; ''Paralela''; ''Lážoplážo – ''1981; ''Vlk mezi beránky, ''1982 ad.). S vůdčí osobností L. Tučka působil sehraný a zaujatý tým (H''. ''Dočekalová, V''. ''Klimová-Víchová, J''. ''Klimová-Tučková, A''. ''Sedláková, A''. ''Shameti, L''. ''Vychodilová, R''. ''Dočekal, Z''. ''Marek, M''. ''Maruška) a hudební skupina M''. ''Vícha.
  
Kromě účasti na společných akcích Pražské pětky (divadelní karneval ''Maskáč ''v žižkovském hotelu Tichý, 1983; divadelní bál ve vysočanském Lidovém domě, 1985; ''Bludiště aneb Mimotočskřed chmelový ''v Junior klubu Na Chmelnici; ''Divadelní Lucerna – ''1986; ''Kabaret u Staré party ''v Junior klubu, 1987 ad''.'') uvedla RSV v druhé polovině 80. let, svém nejplodnějším období, pět profilových inscenací (''Hledačovo dobrodružství, ''1983; ''Den s Tomášem Mácou, ''1984; ''Čtrnáctý kilometr, ''1985; ''Brody, ''1986; ''Milovník příběhů'', 1987), které se promítly do Vorlových filmů ''Pražská pětka ''(1988) a „rytmikálu totalitního věku“ ''Kouř ''(1990). Témata kancelářských banalit a dobového projektantsko-výrobního optimismu byla traktována s vážností a zaujetím, v nevídaném rytmu, expresi a voicebandovém frázování. Zdánlivě apolitický postoj se ukázal být účinným projevem kritičnosti k chřadnoucímu byrokratickému systému.  
+
Kromě účasti na společných akcích Pražské pětky (divadelní karneval ''Maskáč ''v žižkovském hotelu Tichý, 1983; divadelní bál ve vysočanském Lidovém domě, 1985; ''Bludiště aneb Mimotočskřed chmelový ''v Junior klubu Na Chmelnici; ''Divadelní Lucerna – ''1986; ''Kabaret u Staré party ''v Junior klubu, 1987 ad''.'') uvedla RSV v druhé polovině 80. let, svém nejplodnějším období, pět profilových inscenací (''Hledačovo dobrodružství, ''1983; ''Den s Tomášem Mácou, ''1984; ''Čtrnáctý kilometr, ''1985; ''Brody, ''1986; ''Milovník příběhů'', 1987), které se promítly do Vorlových filmů ''Pražská pětka ''(1988) a „rytmikálu totalitního věku“ ''Kouř ''(1990). Témata kancelářských banalit a dobového projektantsko-výrobního optimismu byla traktována s vážností a zaujetím, v nevídaném rytmu, expresi a voicebandovém frázování. Zdánlivě apolitický postoj se ukázal být účinným projevem kritičnosti k chřadnoucímu byrokratickému systému.
  
Do 1987 působila skupina amatérsky pod hlavičkou ZO SSM Gymnázia Arabská a PKS, poté profesionálně na agenturní bázi.  
+
Do 1987 působila skupina amatérsky pod hlavičkou ZO SSM Gymnázia Arabská a PKS, poté profesionálně na agenturní bázi.
  
 
Po listopadu 1989 se ke klubovým jevištím, koncertním pódiím a nejčastějšímu působišti v Branickém divadle pantomimy (OKD Praha 4) přidružila vidina nové vlastní scény pro soubory Pražské pětky v rekonstruovaném Paláci Akropolis. Nová etapa, zahájená po Tučkově intermezzu v M-divadle v Č. Budějovicích (1992/93) hrou ''Čtyři esa české identity a žolík navrch ''(1993) tandemu Tuček-Vávra (známém z počátku 80. let pod společným jménem Luda Váček), signalizovala výraznou proměnu dosavadní poetiky a obrat k „činohernějšímu“ repertoáru. V novém domicilu (Akropolis) byly od 1996 uvedeny další premiéry: ''Hrabě Monte Christo ve světle tajných nauk ''(na motivy A. Dumase st.); L. Klíma: ''Boj o vše''; Tuček: ''U všech svatých'', tvořící cyklus ''Praha magická a jiné poudačky''. Nastoupená retrorealistická a retroexpresionistická poetika však u diváků selhala a nepomohlo ani hostování známých herců, ani atraktivní výpravnost. Poté byla obnovena úspěšná inscenace 80. let ''Hledačova dobrodružství – Den s Tomášem Mácou ''(1997).
 
Po listopadu 1989 se ke klubovým jevištím, koncertním pódiím a nejčastějšímu působišti v Branickém divadle pantomimy (OKD Praha 4) přidružila vidina nové vlastní scény pro soubory Pražské pětky v rekonstruovaném Paláci Akropolis. Nová etapa, zahájená po Tučkově intermezzu v M-divadle v Č. Budějovicích (1992/93) hrou ''Čtyři esa české identity a žolík navrch ''(1993) tandemu Tuček-Vávra (známém z počátku 80. let pod společným jménem Luda Váček), signalizovala výraznou proměnu dosavadní poetiky a obrat k „činohernějšímu“ repertoáru. V novém domicilu (Akropolis) byly od 1996 uvedeny další premiéry: ''Hrabě Monte Christo ve světle tajných nauk ''(na motivy A. Dumase st.); L. Klíma: ''Boj o vše''; Tuček: ''U všech svatých'', tvořící cyklus ''Praha magická a jiné poudačky''. Nastoupená retrorealistická a retroexpresionistická poetika však u diváků selhala a nepomohlo ani hostování známých herců, ani atraktivní výpravnost. Poté byla obnovena úspěšná inscenace 80. let ''Hledačova dobrodružství – Den s Tomášem Mácou ''(1997).
Řádka 29: Řádka 29:
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Významné události ==
 
== Významné události ==
* <ee:chronology_date_from>1975</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type/> <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text>založení divadelní skupiny z popudu O. Tučka </ee:chronology_event_text><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>1975</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type/> <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text>založení recitační skupiny z popudu O. Tučka</ee:chronology_event_text><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 53: Řádka 53:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 17. 9. 2015, 09:11

Recitační skupina Vpřed
Praha 1975 - dosud
Další názvy: Recitační skupina Vpřed 1975–89; Divadlo Vpřed 1990–96; Recyklovaná skupina Vpřed 1996–dosud



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.