Pujman, Ferdinand: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>režisér, dramaturg, překladatel, pedagog,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>režisér, dramaturg, překladatel, pedagog,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 34: | Řádka 34: | ||
* <ee:chronology_date_from>17. 12. 1961</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>17. 12. 1961</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 46: | Řádka 44: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 271{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Aktuální verze z 14. 2. 2017, 13:03
Vystudoval ČVUT 1912 a pracoval jako stavební inženýr. Od mládí se věnoval studiu zpěvu u A. Heřmana, V. Viktorina a H. Laška. Na FF UK mimořádně studoval dějiny opery, estetiku, instrumentaci. V Brně nastoupil jako operní režisér 1920 a v ND Praha 1921 (trvalé angažmá 1926–44, od 1945 dramaturg opery, 1947–50 vedoucí režisér, 1956–59 dramaturg a operní režisér). Byl zastáncem programové orientace na českou klasickou hudbu. Jako režisér přistupoval k inscenování s důkladnou přípravou, ctěním autorských záměrů a jeho opery byly monumentálně a obřadně koncipované. Pujmanovy široké zájmy sahaly od historie, hudby, filozofie a estetiky k teoretickému studiu pohybu a tance (autor publikace Taneční tvarosloví, Praha, Terpsichora 1941). Jedním z jeho výrazných inscenačních prvků byl pohyb a architektonicky členěný prostor. Byl ovlivněn Dalcrozovým systémem a rozvíjel dál gestický a pohybový projev svých interpretů. Z respektování fyzických možností vycházely i jeho požadavky na funkčnost kostýmů. Mezi vrcholné etapy jeho divadelní činnosti patřila spolupráce s O. Ostrčilem, z níž mj. vzešlo uvedení nekonvenčního baletu ► Fagot a flétna E. F. Buriana, které 1929 režíroval, též upravil např. libreto baletu B. Martinů ► Istar. Významná byla jeho pedagogická činnost, od 1921 na pražské konzervatoři vyučoval mimiku a operní režii, založil zde s O. Ostrčilem Operní studio, 1946–60 byl profesorem operní režie a dramaturgie na AMU (1950–59 vedoucí katedry operní režie a zpěvu). Bohatá byla jeho překladatelská, přednášková a publikační činnost, byl režisérem hudebně dramatických děl v Čs. rozhlase. Nositel Řádu práce 1953, zasloužilý umělec 1958. Manžel spisovatelky Marie Pujmanové.
Literatura
Bartoňková, O.: Ferdinand Pujman, zakladatel české moderní operní režie, disertační práce UJEP, Brno 1972 • O. J.: Pujman Ferdinand in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988
Životní události
- 23. 5. 1889: narození, Nížkov u Přibyslavi
- 17. 12. 1961: úmrtí, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 271