Divadélko pod okapem: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/> | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/> | ||
{{Infobox Instituce | {{Infobox Instituce | ||
− | | název = <ee:label>Divadélko pod okapem </ee:label> | + | | název = <ee:label>Divadélko pod okapem</ee:label> |
− | | letopočet = <ee:era>Ostrava 1961 - 1968 </ee:era> | + | | letopočet = <ee:era>Ostrava 1961 - 1968</ee:era> |
| alias = <ee:alias> | | alias = <ee:alias> | ||
− | + | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
| type = <ee:type>divadlo</ee:type> | | type = <ee:type>divadlo</ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
− | + | ||
</ee:address> | </ee:address> | ||
− | | zobrazit_adresu = <ee:address_filled> | + | | zobrazit_adresu = <ee:address_filled></ee:address_filled> |
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | + | ||
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content> | </ee:perex><cshow logged="1"><ee:content> | ||
− | Amatérský soubor založený 1961 studenty tehdejšího Pedagogického institutu v Ostravě. U zrodu stáli L. Nekuda, E. Schiffauer, P. Ullman, P. Veselý, v dalších letech přibyli M. Beránková, R. Dulíková, Z. Chrastinová, Z. Majvaldová, E. Popelíková, M. Šajdková, I. Binar, P. Paprstein, T. Sláma, E. Vybíral ad. První premiérou, studentským večerem ''H3 PO4, ''se autoři a interpreti přihlásili k vlně divadel malých jevištních forem, k text-appealu, improvizaci a programové „nedivadelnosti“. Po počáteční inspiraci Semaforem si soubor záhy vytvořil vlastní poetiku ovlivněnou ostravským kontextem, vyznačujícím se silnou ideologizací a depresivností životního prostoru. Snad proto byl humor DPO na rozdíl od pražských scén ironičtější, s nádechem sarkasmu a skepse. Jako autorská a herecká dvojice se od počátku prosadili L. Nekuda a P. Veselý. Po poetickém pásmu z prací L. Aškenazyho ''Černá bedýnka ''(1961) se programovými inscenacemi staly autorské kabarety ''Ta rakev ''(1962) a ''Šlápoty ''(1963), vyjadřující pocit mladé generace, hledající svůj „pevný bod“ ve společnosti a kriticky odmítající kariérismus, pokrytectví a fráze. ''Šlápoty ''společně s ''P.F. Kabaretem pro štěstí ''(1963) se staly nejúspěšnějšími inscenacemi souboru. | + | Amatérský soubor založený 1961 studenty tehdejšího Pedagogického institutu v Ostravě. U zrodu stáli L. Nekuda, E. Schiffauer, P. Ullman, P. Veselý, v dalších letech přibyli M. Beránková, R. Dulíková, Z. Chrastinová, Z. Majvaldová, E. Popelíková, M. Šajdková, I. Binar, P. Paprstein, T. Sláma, E. Vybíral ad. První premiérou, studentským večerem ''H3 PO4, ''se autoři a interpreti přihlásili k vlně divadel malých jevištních forem, k text-appealu, improvizaci a programové „nedivadelnosti“. Po počáteční inspiraci Semaforem si soubor záhy vytvořil vlastní poetiku ovlivněnou ostravským kontextem, vyznačujícím se silnou ideologizací a depresivností životního prostoru. Snad proto byl humor DPO na rozdíl od pražských scén ironičtější, s nádechem sarkasmu a skepse. Jako autorská a herecká dvojice se od počátku prosadili L. Nekuda a P. Veselý. Po poetickém pásmu z prací L. Aškenazyho ''Černá bedýnka ''(1961) se programovými inscenacemi staly autorské kabarety ''Ta rakev ''(1962) a ''Šlápoty ''(1963), vyjadřující pocit mladé generace, hledající svůj „pevný bod“ ve společnosti a kriticky odmítající kariérismus, pokrytectví a fráze. ''Šlápoty ''společně s ''P.F. Kabaretem pro štěstí ''(1963) se staly nejúspěšnějšími inscenacemi souboru. |
− | DPO působilo v klubu Atlantik na Hornopolní ul. a na Černé louce. Hudebně se na pořadech podílely skupina Jezztet, skupina J. Skřehoty a Jezz Sextet Okap pod vedením J. Kostřiby. Vedle kmenových autorů L. Nekudy a P. Veselého se prosadil jako textař i autor I. Binar, jako režisér většiny pořadů P. Paprstein. Po hře ''Čekání na Agátu ''(1965), která byla pokusem o absurdní hříčku, se autorská dvojice Nekuda–Veselý rozešla. Poslední éra DPO byla spojena s tvůrčí aktivitou L. Nekudy. Jeho muzikál ''Skok ''(1966) byl ironickým pohledem na mýtus českých dějin a společenskou satirou namířenou proti totalitnímu systému. Minikomedií ''Koníček ''(1967) a Hoffmeisterovou dadaistickou hříčkou ''Nevěsta ''(připravenou pro festival studentských divadel v Nancy 1967) DPO, v té době již působící jako poloprofesionální soubor, svou činnost 1968 uzavřelo. Vedle celovečerních inscenací byly důležitou součástí tvorby večery soudobé poezie a hudby ''Jazz and Poetry'', pravidelné text-appealy a poetické pořady ''Ještě jeden pohled ''a ''Malý princ''. | + | DPO působilo v klubu Atlantik na Hornopolní ul. a na Černé louce. Hudebně se na pořadech podílely skupina Jezztet, skupina J. Skřehoty a Jezz Sextet Okap pod vedením J. Kostřiby. Vedle kmenových autorů L. Nekudy a P. Veselého se prosadil jako textař i autor I. Binar, jako režisér většiny pořadů P. Paprstein. Po hře ''Čekání na Agátu ''(1965), která byla pokusem o absurdní hříčku, se autorská dvojice Nekuda–Veselý rozešla. Poslední éra DPO byla spojena s tvůrčí aktivitou L. Nekudy. Jeho muzikál ''Skok ''(1966) byl ironickým pohledem na mýtus českých dějin a společenskou satirou namířenou proti totalitnímu systému. Minikomedií ''Koníček ''(1967) a Hoffmeisterovou dadaistickou hříčkou ''Nevěsta ''(připravenou pro festival studentských divadel v Nancy 1967) DPO, v té době již působící jako poloprofesionální soubor, svou činnost 1968 uzavřelo. Vedle celovečerních inscenací byly důležitou součástí tvorby večery soudobé poezie a hudby ''Jazz and Poetry'', pravidelné text-appealy a poetické pořady ''Ještě jeden pohled ''a ''Malý princ''. |
DPO je příkladem mimopražského autorského divadla 60. let, založeného na kabaretním principu divadla-dialogu a na generační výpovědi. Volným pokračovatelem DPO bylo Divadlo Waterloo. | DPO je příkladem mimopražského autorského divadla 60. let, založeného na kabaretním principu divadla-dialogu a na generační výpovědi. Volným pokračovatelem DPO bylo Divadlo Waterloo. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
− | == <ee:bibliography_label>Literatura </ee:bibliography_label> == | + | == <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == |
<ee:bibliography_content>''Autointerview Divadélka Okap, ''Červený květ 10, 1965, č. 5, obálka s. 3; P. Veselý: ''Nejmenší divadlo, ''Ostravský kult. zpravodaj, 1969, č. 4, s. 9; L. Nekuda: ''Sešlost, ''Žďár n. S. 1994; S. Tittlerová: ''Divadélko pod okapem a Waterloo v Ostravě, ''dipl. práce, FF UP 1996.</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>''Autointerview Divadélka Okap, ''Červený květ 10, 1965, č. 5, obálka s. 3; P. Veselý: ''Nejmenší divadlo, ''Ostravský kult. zpravodaj, 1969, č. 4, s. 9; L. Nekuda: ''Sešlost, ''Žďár n. S. 1994; S. Tittlerová: ''Divadélko pod okapem a Waterloo v Ostravě, ''dipl. práce, FF UP 1996.</ee:bibliography_content> | ||
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Významné události == | == Významné události == | ||
− | * <ee:chronology_date_from>1961</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type/> <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text>založení | + | * <ee:chronology_date_from>1961</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type/> <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text>založení divadla</ee:chronology_event_text><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
Řádka 51: | Řádka 51: | ||
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> |
Verze z 8. 9. 2015, 15:00
Divadélko pod okapem
Ostrava 1961 - 1968
divadlo
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.