Frejka, Jiří: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 89: Řádka 89:
 
<ee:bibliography_content>Molière: ''Cirkus Dandin'' ''čili Ošálený manžel'', Zkušební scéna, Masarykova síň 1925; Aristofanes: ''Když ženy něco slaví'', Divadlo mladých v Divadle Na Slupi 1926; W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', Umělecká beseda 1929; R. Kipling: ''Mauglí'', ND 1933; Aristofanes: ''Ptáci'', ND 1934 (s V. Lacinou); V. K. Klicpera: ''Zlý jelen'', ND 1942, t. 1960; J. K. Tyl: ''Strakonický dudák'', ND 1943, t. 1950; J. K. Tyl, h. V. Trojan: ''Paní Marjánka, matka pluku'', Divadlo hl. m. Prahy v Karlíně 1951, t. 1952 (s F. Rachlíkem); J. K. Tyl: ''Fidlovačka'', rozmn. Dilia 1952, Divadlo hl. m. Prahy v Karlíně 1953; A. Dumas st.: ''Tři mušketýři'', rozmn. Dilia 1952, Divadlo v Karlíně 1953.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Molière: ''Cirkus Dandin'' ''čili Ošálený manžel'', Zkušební scéna, Masarykova síň 1925; Aristofanes: ''Když ženy něco slaví'', Divadlo mladých v Divadle Na Slupi 1926; W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', Umělecká beseda 1929; R. Kipling: ''Mauglí'', ND 1933; Aristofanes: ''Ptáci'', ND 1934 (s V. Lacinou); V. K. Klicpera: ''Zlý jelen'', ND 1942, t. 1960; J. K. Tyl: ''Strakonický dudák'', ND 1943, t. 1950; J. K. Tyl, h. V. Trojan: ''Paní Marjánka, matka pluku'', Divadlo hl. m. Prahy v Karlíně 1951, t. 1952 (s F. Rachlíkem); J. K. Tyl: ''Fidlovačka'', rozmn. Dilia 1952, Divadlo hl. m. Prahy v Karlíně 1953; A. Dumas st.: ''Tři mušketýři'', rozmn. Dilia 1952, Divadlo v Karlíně 1953.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Redeamus?, ''Studentský časopis'' 2, 1922/23, s. 109–110; Ohnivá radost ohnivé naděje, tamtéž, s. 179–180; Jevištní deformace, ''Pásmo ''1, 1924/25, č. 13–14, s. 8; O konstruktivní scénu u nás, ''Host'' 5, 1925/26, s. 61–62; Spolupráce architekta a režiséra v divadle, ''Stavba'' 4, 1925, č. 5, s. 69–71 (spolu s A. Heythumem); Divadlo nenapodobuje, ''Avantgarda'' 2, 1926, č. 2, s. 30; Spolupracujte s Osvobozeným divadlem, ''Reflektor'' 2, 1926, č. 16, s. 9–11; O revuální tvar, ''Národní osvobození'' 10. 7. 1926; Lidé nemoderních nervů, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 2, nestr.; Od literatury ke scénismu, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 8, nestr.; Divadelní monopol – Theatermonopol – Le monopole théâtre, in sb. ''FRONTA'', red. F. Halas – V. Průša – Z. Rossmann – B. Václavek, Brno 1927, s. 95–98; O universálním jevišti, tamtéž, s. 106–107; Nepředmětné herectví, ''Host'' 6, 1926/27, s. 130–133; Psychologie, psychologie, hihi, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 24, nestr.; Labyrint světa a ráj srdce – v kabaretu, ''Signál'' 1, 1928, s. 74–76; Státní divadlo a jeho studio, ''Národní osvobození'' 11. 9. 1928; ''Člověk, který se stal hercem'', Praha 1929; Pohybové školení herce, ''Český svět'' 18. 7. 1929; Odvaha k objevu,''Nová scéna'' 1, 1930, s. 34–35; Hledá se moderní commedia dell’arte I–II, ''Přítomnost'' 7, 1930, s. 424–425, 478–449; O nový sloh rozhlasu, ''Radiojournal'' 8, 1930, č. 46, s. 2–4; Nejprve několik vstupních slov…, in ''Regenerace dnešního divadla. Anketa Moderní revue'', Praha 1933, s. 12–13; Divadlo řádu, ''Listy pro umění a kritiku'' 1, 1933/34, s. 151–153; Mladý herec ať vytvoří hrdinu svých současníků, tamtéž 2, 1934/35, s. 353–354; Lehkonohý herec čili o točnici a vůbec o dekoraci, ''Literární noviny'' 7, 1934/35, č. 2, s. 5; ''Živé divadlo'', Kladno 1936; ''O divadlo vskutku národní'', Praha 1939; České úsilí o ryzí komedii, in ''Ročenka Sirotčího spolku členů Národního divadla v Praze'', Praha 1940; ''Smích a divadelní maska'', Praha 1942; Klicperiana, in V. K. Klicpera: ''Zlý jelen'', Praha 1943, s. 5–8; Tylův začarovaný svět, ''Národní politika ''20. 10. 1943; ''Jevištní verš a řeč tragedie'', Praha 1944; ''Železná doba divadla'', Praha 1945; Z proslovu režisérova k hercům Pseudola, in Plautus: ''Pseudolus'', Kladno 1946, s. 107–109; Předbojník K. H. Hilar, ''Divadelní zápisník ''1, 1945/46, s. 83–91; Kam jde naše divadlo?, tamtéž 2, 1946/47, s. 14–18; Sovětský vliv na naši divadelní avantgardu, tamtéž, s. 198–202; Čtyřikrát ze starých časů, ''Umělecký měsíčník'' ''D'' 11, 1947/48, č. 10 (zvláštní číslo 15 let práce D 34 – D 48), s. 377; Odkaz je úkol, ''Program Velkého divadla hl. m. Prahy v Karlíně'' k premiéře hry V + W: Nebe na zemi, 21. 12. 1950; A jeviště ať patří básníkům, ''Program Divadla hl. m. Prahy v Karlíně'' k premiéře hry V. Nezvala: Schovávaná na schodech 1952 ■ Souborně: ''J. F. Režie jako projev průbojného ducha'' (České divadlo 3), ed. J. Hájek, Praha 1980 (s doslovem J. Hájka a chronologickým přehledem J. Dvořáka); ''Jevištní řeč a verš tragedie'' (České divadlo 13), ed. L. Klosová – L. Kopáčová, Praha 1990; ''J. F. Divadlo je vesmír'', ed. L. Petišková, Praha 2004 (obs. bibliografie, soupis režií). </ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Redeamus?, ''Studentský časopis'' 2, 1922/23, s. 109–110; Ohnivá radost ohnivé naděje, tamtéž, s. 179–180; Jevištní deformace, ''Pásmo ''1, 1924/25, č. 13–14, s. 8; O konstruktivní scénu u nás, ''Host'' 5, 1925/26, s. 61–62; Spolupráce architekta a režiséra v divadle, ''Stavba'' 4, 1925, s. 69–71 (spolu s A. Heythumem); Divadlo nenapodobuje, ''Avantgarda'' 2, 1926, s. 30; Spolupracujte s Osvobozeným divadlem, ''Reflektor'' 2, 1926, č. 16, s. 9–11; O revuální tvar, ''Národní osvobození'' 10. 7. 1926; Lidé nemoderních nervů, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 2, nestr.; Od literatury ke scénismu, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 8, nestr.; Divadelní monopol – Theatermonopol – Le monopole théâtre, in sb. ''FRONTA'', red. F. Halas – V. Průša – Z. Rossmann – B. Václavek, Brno 1927, s. 95–98; O universálním jevišti, tamtéž, s. 106–107; Nepředmětné herectví, ''Host'' 6, 1926/27, s. 130–133; Psychologie, psychologie, hihi, ''Demokratický střed'' 4, 1926/27, č. 24, nestr.; Labyrint světa a ráj srdce – v kabaretu, ''Signál'' 1, 1928, s. 74–76; Státní divadlo a jeho studio, ''Národní osvobození'' 11. 9. 1928; ''Člověk, který se stal hercem'', Praha 1929; Pohybové školení herce, ''Český svět'' 18. 7. 1929; Odvaha k objevu,''Nová scéna'' 1, 1930, s. 34–35; Hledá se moderní commedia dell’arte I–II, ''Přítomnost'' 7, 1930, s. 424–425, 478–449; O nový sloh rozhlasu, ''Radiojournal'' 8, 1930, č. 46, s. 2–4; Nejprve několik vstupních slov…, in ''Regenerace dnešního divadla. Anketa Moderní revue'', Praha 1933, s. 12–13; Divadlo řádu, ''Listy pro umění a kritiku'' 1, 1933/34, s. 151–153; Mladý herec ať vytvoří hrdinu svých současníků, tamtéž 2, 1934/35, s. 353–354; Lehkonohý herec čili o točnici a vůbec o dekoraci, ''Literární noviny'' 7, 1934/35, č. 2, s. 5; ''Živé divadlo'', Kladno 1936; ''O divadlo vskutku národní'', Praha 1939; České úsilí o ryzí komedii, in ''Ročenka Sirotčího spolku členů Národního divadla v Praze'', Praha 1940; ''Smích a divadelní maska'', Praha 1942; Klicperiana, in V. K. Klicpera: ''Zlý jelen'', Praha 1943, s. 5–8; Tylův začarovaný svět, ''Národní politika ''20. 10. 1943; ''Jevištní verš a řeč tragedie'', Praha 1944; ''Železná doba divadla'', Praha 1945; Z proslovu režisérova k hercům Pseudola, in Plautus: ''Pseudolus'', Kladno 1946, s. 107–109; Předbojník K. H. Hilar, ''Divadelní zápisník ''1, 1945/46, s. 83–91; Kam jde naše divadlo?, tamtéž 2, 1946/47, s. 14–18; Sovětský vliv na naši divadelní avantgardu, tamtéž, s. 198–202; Čtyřikrát ze starých časů, ''Umělecký měsíčník'' ''D'' 11, 1947/48, č. 10 (zvláštní číslo 15 let práce D 34 – D 48), s. 377; Odkaz je úkol, ''Program Velkého divadla hl. m. Prahy v Karlíně'' k premiéře hry V + W: Nebe na zemi, 21. 12. 1950; A jeviště ať patří básníkům, ''Program Divadla hl. m. Prahy v Karlíně'' k premiéře hry V. Nezvala: Schovávaná na schodech 1952 ■ Souborně: ''J. F. Režie jako projev průbojného ducha'' (České divadlo 3), ed. J. Hájek, Praha 1980 (s doslovem J. Hájka a chronologickým přehledem J. Dvořáka); ''Jevištní řeč a verš tragedie'' (České divadlo 13), ed. L. Klosová – L. Kopáčová, Praha 1990; ''J. F. Divadlo je vesmír'', ed. L. Petišková, Praha 2004 (obs. bibliografie, soupis režií). </ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>NMd: pozůstalost J. F.; fotografie, plakáty, programy, rukopisy, deníky, korespondence, scénické návrhy.
 
<ee:bibliography_content>NMd: pozůstalost J. F.; fotografie, plakáty, programy, rukopisy, deníky, korespondence, scénické návrhy.

Verze z 17. 1. 2017, 00:10

Jiří Frejka
Jiří Frejka
* 6. 4. 1904 Útěchovice pod Stražištěm (CZ)
27. 10. 1952 Praha (CZ)
režisér, teoretik a kritik, pedagog, prozaik, překladatel

Čelný představitel meziválečné režie; kontinuálně rozvíjel program básnického divadla, nejprve jako režisér a zakladatel avantgardních uskupení a posléze jako režisér-syntetik na velkých pražských scénách. Režijní praxi i podněty evropského divadla soustavně teoreticky reflektoval. Jeho kariéra a život se staly obětí komunistické zvůle.

Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.