Pokorný, Jaroslav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 65: | Řádka 65: | ||
příspěvky ve sbornících:<br/>Dramatik v divadle, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 12‒18<br/>Divadelní agentury, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 57‒61<br/>O nové české drama, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 25‒31<br/>Dramaturgie na teplické konferenci, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 32‒44<br/>K další činnosti dramaturgického odboru DDR, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 44‒55<br/>Relazione del dottor J. Pokorný (Cecoslovacchia), in ''Atti del II. Congresso Internazionale di Storia del teatro'', Venezia 1960, s. 146‒152, 213‒221<br/>Shakespeare na českém jevišti, in ''Shakespeare v hudbě a na našem jevišti'', 1964, s. 107‒126<br/>Trampoty opozičních novinářů, in F. Černý (ed.): ''Theater.'' ''Divadlo'', 1965, s. 53‒60<br/>Pokus o heslo encyklopedie [divadlo], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1970, sv. 1, s. 22‒28<br/>Pokus o definici [inscenace], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 38‒41<br/>Pokus o definici [dramatu], ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 62‒66<br/>Burian E. F., ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 39‒42<br/>Honzl J., in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 43‒45<br/>Divadelní žánry, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 4, s. 90‒97<br/>Struktura a metodika divadelní vědy, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 6, s. 37‒39<br/>Vzpomínka na válečné doby, in ''60/Miroslav Kouřil'', 1971, s. 84‒88<br/>O dramatu, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1972, sv. 13, s. 80‒85<br/>J. Burian: the Scenography of J. Svoboda, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1973, sv. 16, s. 62‒65<br/>Mýtus a skutečnost Machiavelliho v alžbětinském dramatu, in ''Alžbětinské divadlo. Shakespearovi předchůdci'', 1978, s. 233‒246 | příspěvky ve sbornících:<br/>Dramatik v divadle, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 12‒18<br/>Divadelní agentury, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 57‒61<br/>O nové české drama, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 25‒31<br/>Dramaturgie na teplické konferenci, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 32‒44<br/>K další činnosti dramaturgického odboru DDR, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 44‒55<br/>Relazione del dottor J. Pokorný (Cecoslovacchia), in ''Atti del II. Congresso Internazionale di Storia del teatro'', Venezia 1960, s. 146‒152, 213‒221<br/>Shakespeare na českém jevišti, in ''Shakespeare v hudbě a na našem jevišti'', 1964, s. 107‒126<br/>Trampoty opozičních novinářů, in F. Černý (ed.): ''Theater.'' ''Divadlo'', 1965, s. 53‒60<br/>Pokus o heslo encyklopedie [divadlo], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1970, sv. 1, s. 22‒28<br/>Pokus o definici [inscenace], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 38‒41<br/>Pokus o definici [dramatu], ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 62‒66<br/>Burian E. F., ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 39‒42<br/>Honzl J., in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 43‒45<br/>Divadelní žánry, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 4, s. 90‒97<br/>Struktura a metodika divadelní vědy, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 6, s. 37‒39<br/>Vzpomínka na válečné doby, in ''60/Miroslav Kouřil'', 1971, s. 84‒88<br/>O dramatu, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1972, sv. 13, s. 80‒85<br/>J. Burian: the Scenography of J. Svoboda, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1973, sv. 16, s. 62‒65<br/>Mýtus a skutečnost Machiavelliho v alžbětinském dramatu, in ''Alžbětinské divadlo. Shakespearovi předchůdci'', 1978, s. 233‒246 | ||
− | + | příspěvky v časopisech:<br/>Divadelníci a stavovská čest, ''Divadlo a hudba'' 1941/42, č. 8, s. 59‒60<br/>Divadlo a dělba umělecké práce, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 6, s. 10‒11<br/>Problém dětského divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 8, s. 11<br/>Nové pojetí divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 9, s. 12‒13<br/>Drama a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 11, s. 10<br/>Divadelní konjunktura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 20, s. 1‒2<br/>Chceme se bavit!, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 22, s. 6<br/>K teorii překladů, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 24, s. 5‒6<br/>Skleníková kultura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 28‒29, s. 2‒3, 15<br/>Velkovýroba osobností, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 30‒31, s. 5‒6<br/>Nezdařilá dramaturgie, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 36, s. 4‒6<br/>Režiséři, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 38, s. 2‒3<br/>Divadlo jako organisační problém, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 40, s. 2‒3<br/>Unitaria na cestě ke vkusu, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 42, s. 8<br/>Lidové hry a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 44, s. 5‒6<br/>Od Klicpery k Stroupežnickému, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 46, s. 4‒5<br/>Divadelní kritika, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 47, s. 3 + č. 48, s. 1‒3<br/>Reorganisace československého divadelního života, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 2, s. 3<br/>Reakcionář přichází, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 23, s. 1<br/>Divadelní krise, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 24, s. 4<br/>Černá sotňa, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 25, s. 1<br/>Rytmická výstavba klasické tragedie, ''Otázky divadla a filmu'' 1, 1945/46, s. 225‒233<br/>Klasická tragedie a politika, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 73‒76<br/>Základy marxistické dramaturgie, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 100‒103, 141‒143<br/>These o dramatu, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 145‒151<br/>Ústřední činoherní dramaturgie, ''Divadlo'' 32, 1946, s. 14‒15<br/>Zákulisí divadelní krise, ''Tvorba'' 15, 1946, s. 786<br/>Dvě divadelní, ''Lidová kultura'' 2, 1946, č. 16, s. 6<br/>Divadlo lidové a protilidové, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 384‒385<br/>Shylockové proti divadlu, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 963‒694<br/>Romeo a Julie na kolchozu, ''Národní divadlo'' 23, 1947/48, s. 222<br/>K současné situaci českého dramatu, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 1‒16<br/>Staroindická hra o vzpouře, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 75‒80<br/>Nejbližší dramaturgické problémy, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 141‒150<br/>Tvůrčí dramaturgie, ''Program D 48 umělecký měsíčník'' 11, 1947/48, s. 370‒371<br/>Poslání dnešního divadla, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 69‒72<br/>Další krok k socialistickému divadlu: herecký zákon. Zákon o uměleckých pracovnících, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 95‒97<br/>Divadlo a pětiletka, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 154‒158<br/>Kam s operetou a jiné otázky, ''Divadelní zápisník'' 3, 1948, s. 30‒37<br/>Reprisa kouzel s divadelními subvencemi, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 13‒14<br/>Konec šmeliny s dramaturgií, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 178‒179<br/>nesign.: J. Pokorný o své nové hře (rozhovor o hře Marlin), ''Lidová kultura'' 4, 1948, č. 2, s. 8<br/>Kdo je V. Car-Emin, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 2, s. 9<br/>„Maryša“ jako předěl dvou dob, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 3, s. 14‒16<br/>Zakladatel novočeského dramatu, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 4, s. 4‒7<br/>Současné české drama, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 13, s. 10‒11<br/>J. K. Tyl a české drama, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 19, s. 3‒5<br/>Hra se zpěvy a tanci, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 22, s. 9‒10<br/>K Puškinovu „Oněginu“ na jevišti, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 26, s. 11‒12<br/>Úkoly a perspektivy, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 1‒9<br/>Propagace našeho divadla v Polsku, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 44‒45<br/>Bratislavská konference, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 64‒73<br/>Saudkův Shakespeare, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 107‒111<br/>Pokroková západní tvorba a naše dramaturgie, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 112<br/>K dramaturgii. Referát na teplické konferenci DDR a DKP 18. a 19. 6. 1949, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 126‒141<br/>Dramaturgie na II. celostátní konferenci ROH – Svazu zaměstnanců umělecké a kulturní služby v Bratislavě 19. a 20. 11. 1949, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 235‒243<br/>Hra o J. Fučíkovi, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 244<br/>Sofoklův „Oidipús vladař“ (K vydání nového překladu), ''Divadlo'' 1, 1949/50, s. 250‒257<br/>Pokroková západní tvorba a naše dramaturgie, ''Divadlo'' 1, 1949/50, s. 417<br/>A. Kornejčuk, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 1, s. 9 <br/>Na okraj dramatu, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 31, s. 4‒8<br/>Sluha nad pány, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 32, s. 1‒7<br/>Na okraj inscenace. Čeští dudáci, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 40, s. 6‒12<br/>Aischylos nebo Aristofanes, ''Kulturní práce'' 3, 1949, č. 21, s. 2<br/>Odborné školení divadelníků, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 3, s. 7<br/>K zvýšení theoretického vzdělání divadelníků, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 4, s. 4 + č. 5, s. 10‒11<br/>K diskusi o usnesení předsednictva KSČ o filmu, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 18, s. 10‒11 + č. 19, s. 10‒11<br/>K diskusi o divadelním ústavu, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 23, s. 9‒10<br/>Sluha nad pány, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 1‒2, s. 15‒17<br/>Tvůrce kladného hrdiny, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 3, s. 5‒6<br/>Český básník antického dramatu, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 9‒10, s. 7‒10<br/>Činohra Národního divadla, in Národní divadlo od květnové revoluce. Soupis repertoiru 1945‒1950, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 29‒31, s. VIII‒XII, vydáno jako separát, 1951<br/>Dramaturgický plán je základnou naší práce, ''Práce Národního divadla'' 1, 1950/51, č. 1, s. 1‒3<br/>Články J. V. Stalina o jazykovědě a otázky divadla, ''Sovětské divadlo'' 1, 1951, s. 26‒52 + 130‒173<br/>Na okraj obsahu 4. čísla, ''Sovětské divadlo'' 1, 1951, s. 410‒411<br/>Jirásek – dramatik, ''Národní divadlo'' 27, 1951/52, č. 1, s. 7‒13<br/>MCHAT, ''Národní divadlo'' 27, 1951/52, č. 16, s. 3‒7<br/>K ideovému výkladu „Romea a Julie“. Diskuse, ''Divadlo'' 2, 1951, s. 731‒735<br/>Příklad živého překladatelského umění B. Mathesia, ''Divadlo'' 3, 1952, s. 833‒841<br/>Kapitola z dějin jevištního překladatelství, ''Sovětské divadlo'' 2, 1952, s. 455‒457<br/>These k diskusi (příspěvek na konferenci Proti kosmopolitismu a buržoasnímu nacionalismu, za proletářský internacionalismus a socialistické vlastenectví v divadelním umění), ''Sovětské divadlo'' 2, 1952, s. 615‒638<br/>K divadelní diskusi, ''Literární noviny'' 1, 1952, č. 44, s. 4<br/>S jevištěm ses loučil..., ''Národní divadlo'' 28, 1952/53, č. 20, s. 14‒16 (nekrolog J. Honzla)<br/>K recensi Thomsonova „Aischyla“, ''Divadlo'' 4, 1953, s. 436<br/>Počátky sovětské dramaturgie na scéně Národního divadla, ''Sovětské divadlo'' 3, 1953, s. 560‒579<br/>K Shakespearovi, ''Divadlo'' 5, 1954, s. 189‒203<br/>J. Honzl (14. 5. 1894 – 20. 4. 1953), ''Divadlo'' 5, 1954, s. 428‒433, 540‒547, 647‒651, 713‒718<br/>K české shakespearovské tradici (Padesátiny E. A. Saudka), ''Divadlo'' 5, 1954, s. 934‒941<br/>Ještě k naší shakespearovské tradici, ''Nový život'' 1954, s. 549‒551 (spolupráce F. Tetauer, F. Vrba)<br/>30 let, ''Národní divadlo'' 30, 1954/55, č. 1, s. 20‒21<br/>Kde nás tlačí bota, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1‒9<br/>Postavení režie,''Divadlo'' 6, 1955, s. 173‒179, 250‒257, 365‒380<br/>Divadelní překlady, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 558‒560, 637‒644, 712‒714, 799‒801<br/>Mezinárodní konference o divadelní historii 1955, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 777‒782<br/>Stratfordské poznámky, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 941‒946<br/>K modernímu přetisku klasické divadelní scénografie, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 948‒949<br/>Nad repertoárovými plány, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 953‒962<br/>Nebožtík Machiavelli aneb nepřekřtívat autory, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1033<br/>První velká divadelní encyklopedie, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1041‒1043<br/>J. Pokorný o své nové knize „Shakespearova doba a divadlo“, ''Knižní novinky'' 1955, č. 16, s. [3]<br/>Goldoniho komedie, ''Krásná literatura ''1955, červenec ‒ srpen, s. 7<br/>Shakespearovy komedie, ''Krásná literatura ''1955, listopad – prosinec, s. 3<br/>N. Machiavelli, ''Krásná literatura ''1956, leden – únor, s. 15<br/>Skutečnost a idea Národního divadla, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 5‒14<br/>K současnému dramatu, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 300‒309<br/>Poznámky z Londýna, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 358‒361, 436‒441<br/>Palladium aneb revoluce, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 618‒620<br/>K vydání Vydrovy korespondence, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 650‒652<br/>Záběry z Paříže, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 781‒788<br/>Babylon podívaných nad Seinou, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 836‒843<br/>K vydání Honzlova literárního odkazu, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 997<br/>K vývojové situaci našeho národního i Národního divadla, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 998‒1002<br/>K brechtovské divadelní estetice, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 5‒16 → Doslov, in B. Brecht: ''Matka Kuráž a její děti'', 1957, s. 103‒124<br/>O některých obecných otázkách režie, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 193‒201<br/>O divadelním tisku od podlahy, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 626‒629<br/>Druhá mezinárodní konference o divadelní historii a divadelním výzkumu, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 865‒876<br/>Ještě méně o televisní dramaturgii, ''Divadlo ''8, 1957, s. 891<br/>Naše divadelní avantgarda a Říjnová revoluce, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 894‒906<br/>Zahraniční korespondence M. Vočadla, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 977‒979<br/>C. Goldoni a jeho dílo, ''Krásná literatura ''1957, červenec – srpen, s. [16]<br/>Situace a poslání české divadelní vědy, ''Divadlo'' 9, 1958, s. 90‒98, 166‒176 → ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 5, s. 111‒126<br/>Divadlo a doba. Referát ze zasedání ústředního výboru Svazu čs. divadelních umělců 30. VI. 1958 v Bratislavě, ''Divadlo'' 9, 1958, s. 454‒471, 546‒550<br/>J. Honzl, ''Divadelní noviny'' 1, 1957/58, č. 12, s. 1‒2<br/>Náš čas – naše divadlo, ''Divadelní noviny'' 1, 1957/58, č. 16, s. 2‒3<br/>Proti povrchnosti, ''Divadelní noviny ''1, 1957/58, č. 18, s. 4<br/>Proti humbuku s neexistující „moderností“ a „experimenty“, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 9‒10, s. 4<br/>Co je a co není nové, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 12, s. 4<br/>Odpověď oponentům, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 14, s. 4 + č. 15, s. 4 (příspěvek do diskuse o původnosti principu Laterny magiky)<br/>Berlín v prosinci 1958, ''Divadlo'' 10, 1959, s. 124‒141, 206‒209<br/>Německé režie F. Zavřela, ''Divadlo'' 10, 1959, s. 460‒469<br/>Sofoklův Oidipus vladař, ''Národní divadlo'' 38, 1962/63, č. 2, s. 4‒5<br/>E. A. Saudek, ''Divadlo'' 14, 1963, č. 7, s. 69‒71<br/>Největší mezinárodní divadelní slovník dokončen, ''Divadlo'' 14, 1963, č. 9, s. 79‒80<br/>Divadelní reorganizace „chirurgickým zásahem“ a divadelní felčařina, ''Divadelní noviny'' 7, 1963/64, č. 10‒11, s. 1, 4 + č. 12, s. 6<br/>Pohlednice z Amsterodamu, ''Divadelní a filmové noviny'' 9, 1965/66, č. 3, s. 7<br/>Líčidlo a duše, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 3, s. 57‒61<br/>Italské divadlo 66´´, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 5, s. 72‒76<br/>Letní sezóna v Neapoli, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 8, s. 77‒79<br/>Elementární divadlo. Letošní rok v Neapoli, ''Divadelní noviny'' 10, 1966/67, č. 25‒26, s. 6<br/>Dopis z Neapole, ''Divadelní noviny'' 11, 1967/68, č. 22, s. 3<br/>Dějiny neapolského divadla, ''Divadelní noviny ''13, 1969/70, č. 12, s. 9<br/>Antická divadla, ''Acta scaenographica'' 11, 1970/71, s. 16‒17, 57‒59, 74‒77, 83‒86, 114‒117<br/>Monografie o J. Svobodovi, ''Acta scaenographica'' 11, 1970/71, s. 80, 98‒99<br/>Sto let benátského divadla,''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, č. 2, [3. strana obálky]<br/>Bertold Brecht: Matka kuráž a její děti, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, s. 40<br/>Francouzský sborník o divadelním prostoru, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, č. 3, [3. strana obálky]<br/>Candide, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, s. 59‒60<br/>Gorkého „Na dně“ v Činoherním klubu, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 24<br/>Kongres Mezinárodního ústavu pro divadelní bádání, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, č. 1, [3. a 4. strana obálky]<br/>Othello v Tylově divadle, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 62‒63<br/>Desátý kurs divadelních dějin v Benátkách, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 123‒124<br/>Krize, kontradikce a konflikt v dnešní společnosti a divadle, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 25‒27<br/>Shakespearovské dny ve Výmaru 1973, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 47‒48<br/>1000 let japonského divadla, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 65‒67<br/>Molièrovský kurs v Benátkách, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 119‒120<br/>Shakespearovské dny v NDR, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 4, 1974, s. 99‒100 | |
− | + | příspěvky v novinách:<br/>Divadlo patří těm, kteří je vytvářejí, ''Rudé právo'' 16. 5. 1945<br/>Poznámka k dnešní dramaturgii. Co mají hrát divadla, ''Rudé právo'' 5. 6. 1945<br/>První kulturní zákon a žáby na prameni, ''Rudé právo'' 10. 6. 1947<br/>O té očistě v kultuře, ''Rudé právo'' 19. 6. 1947<br/>České občanstvo, české divadlo, české drama, ''Rudé právo'' 26. 6. 1947<br/>Právo divadelníkovo a právo kritikovo, ''Svobodné noviny'' 10. 1. 1948<br/>Nová éra československého divadla, ''Svobodné noviny ''19. 3. 1948<br/>Reorganisace divadelního života. K velikonočnímu sjezdu divadelníků, ''Svobodné noviny'' 23. 3. 1948<br/>Divadelní zákon obecenstvu, ''Svobodné noviny ''3. 4. 1948<br/>Co s agenturami?, ''Lidové noviny'' 20. 6. 1948<br/>Novatér jevištního překladatelství, ''Lidové noviny ''14. 7. 1948<br/>Zahraniční možnosti československého divadelnictví, ''Lidové noviny'' 14. + 15. 8. 1948<br/>Divadlo Dálného Východu, ''Lidové noviny'' 5. 9. 1948<br/>Dokument současného divadla, ''Lidové noviny'' 27. 1. 1949<br/>Jevgenij Oněgin na scéně, ''Lidové noviny'' 4. 6. 1949<br/>K zvýšení úrovně divadelní práce, ''Lidové noviny ''29. 9. 1949<br/>Nehájení klasici, ''Lidové noviny'' 27. 6. 1951<br/>Otázky divadla ve světle prací J. V. Stalina o jazykovědě, ''Svobodné noviny'' 8. 2. 1952<br/>Schillerův „Don Carlos“, ''Rudé právo'' 17. 4. 1955<br/>Šmeralův Cyrano, ''Rudé právo'' 30. 12. 1956<br/>Dramatik C. Goldoni, ''Rudé právo'' 25. 2. 1957 | |
− | + | doslovy a předmluvy:<br/>Křídový kruh (doslov), in J. Pokorný: ''Křídový kruh'', 1947, s. 123‒126<br/>Oba dramatické experimenty… (doslov), in J. Pokorný: ''Dva melodramy'', 1947, s. 134‒135<br/>„Lakomec“, snad nejznámější Molièrova komedie… (předmluva), in Molière: ''Lakomec'', 1949, s. 5‒9<br/>Jiráskův „Jan Žižka“… (doslov), in A. Jirásek: ''Jan Žižka'', 1950, s. 169‒181<br/>Klasická italská commedie dell´arte… (doslov), in C. Goldoni: ''Sluha dvou pánů'', 1950, s. 183‒202<br/>Doslov, in Sofoklés: ''Oidipús vladař'', 1950, s. 93‒122<br/>Studijní poznámka (předmluva), in Lope de Vega: ''Ovčí pramen'', 1952, s. 5‒17<br/>Doslov, in G. Hauptmann: ''Bobří kožich'', 1953, s. 128‒135<br/>Doslov, in F. Schiller: ''Úklady a láska'', 1953, s. 131‒141<br/>Doslov, in T. M. Plautus: ''Tlučhuba'', 1953, s. 131‒142<br/>Úvod, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek první'', 1954, s. 7‒14<br/>Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek první'', 1954, s. 629‒673<br/>Aischylos, syn Euforiónův… (doslov), in Aischylos: ''Peršané'', 1954, s. 51‒82<br/>Doslov, in C. Goldoni: ''Poprask na laguně'', 1954, s. 140‒153<br/>Doslov, in H. Kleist: ''Rozbitý džbán'', 1954, s. 167‒181<br/>Jestliže podle Marxe a Engelse… (předmluva), in F. Mehring: ''Stati o dramatu'', 1954, s. 7‒39<br/>Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek druhý'', 1955, s. 473‒509<br/>Průkopník nové doby (předmluva), in N. Machiavelli: ''Mandragora. Belfagor'', 1956, s. 7‒35<br/>O Beaumarchaisových komediích (předmluva), in P.-A. Caron de Beauamarchais: ''Lazebník sevillský. Figarova svatba'', 1956, s. 7‒30<br/>Úvod, in J. Honzl: ''K novému významu umění'', 1956, s. 5‒32<br/>Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek třetí'', 1957, s. 447‒469<br/>Úvodem, in J. Honzl: ''Divadelní a literární podobizny'', 1959, s. [5]<br/>Doslov, in T. M. Plautus: ''Komedie o strašidle'', 1960, s. 74‒76<br/>Několik slov o Treperendách (doslov), in C. Goldoni: ''Treperendy'', 1962, s. 73‒78<br/>Předmluva, in ''Počátky české marxistické divadelní kritiky'', 1965, s. 7‒15</ee:bibliography_content> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | doslovy a předmluvy: | + | |
− | + | ||
− | Křídový kruh (doslov), in J. Pokorný: ''Křídový kruh'', 1947, s. 123‒126 | + | |
− | + | ||
− | Oba dramatické experimenty… (doslov), in J. Pokorný: ''Dva melodramy'', 1947, s. 134‒135 | + | |
− | + | ||
− | „Lakomec“, snad nejznámější Molièrova komedie… (předmluva), in Molière: ''Lakomec'', 1949, s. 5‒9 | + | |
− | + | ||
− | Jiráskův „Jan Žižka“… (doslov), in A. Jirásek: ''Jan Žižka'', 1950, s. 169‒181 | + | |
− | + | ||
− | Klasická italská commedie dell´arte… (doslov), in C. Goldoni: ''Sluha dvou pánů'', 1950, s. 183‒202 | + | |
− | + | ||
− | Doslov, in Sofoklés: ''Oidipús vladař'', 1950, s. 93‒122 | + | |
− | + | ||
− | Studijní poznámka (předmluva), in Lope de Vega: ''Ovčí pramen'', 1952, s. 5‒17 | + | |
− | + | ||
− | Doslov, in G. Hauptmann: ''Bobří kožich'', 1953, s. 128‒135 | + | |
− | + | ||
− | Doslov, in F. Schiller: ''Úklady a láska'', 1953, s. 131‒141 | + | |
− | + | ||
− | Doslov, in T. M. Plautus: ''Tlučhuba'', 1953, s. 131‒142 | + | |
− | + | ||
− | Úvod, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek první'', 1954, s. 7‒14 | + | |
− | + | ||
− | Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek první'', 1954, s. 629‒673 | + | |
− | + | ||
− | Aischylos, syn Euforiónův… (doslov), in Aischylos: ''Peršané'', 1954, s. 51‒82 | + | |
− | + | ||
− | Doslov, in C. Goldoni: ''Poprask na laguně'', 1954, s. 140‒153 | + | |
− | + | ||
− | Doslov, in H. Kleist: ''Rozbitý džbán'', 1954, s. 167‒181 | + | |
− | + | ||
− | Jestliže podle Marxe a Engelse… (předmluva), in F. Mehring: ''Stati o dramatu'', 1954, s. 7‒39 | + | |
− | + | ||
− | Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek druhý'', 1955, s. 473‒509 | + | |
− | + | ||
− | Průkopník nové doby (předmluva), in N. Machiavelli: ''Mandragora. Belfagor'', 1956, s. 7‒35 | + | |
− | + | ||
− | O Beaumarchaisových komediích (předmluva), in P.-A. Caron de Beauamarchais: ''Lazebník sevillský. Figarova svatba'', 1956, s. 7‒30 | + | |
− | + | ||
− | Úvod, in J. Honzl: ''K novému významu umění'', 1956, s. 5‒32 | + | |
− | + | ||
− | Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek třetí'', 1957, s. 447‒469 | + | |
− | + | ||
− | Úvodem, in J. Honzl: ''Divadelní a literární podobizny'', 1959, s. [5] | + | |
− | + | ||
− | Doslov, in T. M. Plautus: ''Komedie o strašidle'', 1960, s. 74‒76 | + | |
− | + | ||
− | Několik slov o Treperendách (doslov), in C. Goldoni: ''Treperendy'', 1962, s. 73‒78 | + | |
− | + | ||
− | Předmluva, in ''Počátky české marxistické divadelní kritiky'', 1965, s. 7‒15</ee:bibliography_content> | + | |
== <ee:bibliography_label>Účast v týmových pracích</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Účast v týmových pracích</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>''Enciclopedia dello spettacolo'', sv. 3‒11, Řím 1956‒1966</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>''Enciclopedia dello spettacolo'', sv. 3‒11, Řím 1956‒1966</ee:bibliography_content> | ||
Řádka 399: | Řádka 81: | ||
teatralia:<br/>M. Vitruvius Pollio, J. Pollux: ''Antické divadlo'', 1944<br/>J. Furtenbach st.: ''Prospektiva: základy kukátkového divadelního prostoru'', 1944<br/>J. Furtenbach st.: ''Ohňostroj'', 1944<br/>G. Thomson: Vývoj dramatu, ''Otázky divadla a filmu'' 2, 1946/47, s. 137‒142<br/>G. Thomson: Tragedie, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 17‒28<br/>F. Mehring: ''Stati o dramatu'', 1954 (spolupráce J. Rak, M. Pokorná)</ee:bibliography_content> | teatralia:<br/>M. Vitruvius Pollio, J. Pollux: ''Antické divadlo'', 1944<br/>J. Furtenbach st.: ''Prospektiva: základy kukátkového divadelního prostoru'', 1944<br/>J. Furtenbach st.: ''Ohňostroj'', 1944<br/>G. Thomson: Vývoj dramatu, ''Otázky divadla a filmu'' 2, 1946/47, s. 137‒142<br/>G. Thomson: Tragedie, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 17‒28<br/>F. Mehring: ''Stati o dramatu'', 1954 (spolupráce J. Rak, M. Pokorná)</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>Národní muzeum ‒ divadelní oddělení: pozůstalost → M. Trávníčková: Pozůstalost J. Pokorného ve sbírkách divadelního oddělení Národního muzea v Praze, ''Časopis Národního muzea'' 165, 1996, č. 1‒2, s. 47‒50 | + | <ee:bibliography_content>Národní muzeum ‒ divadelní oddělení: pozůstalost → M. Trávníčková: Pozůstalost J. Pokorného ve sbírkách divadelního oddělení Národního muzea v Praze, ''Časopis Národního muzea'' 165, 1996, č. 1‒2, s. 47‒50</ee:bibliography_content> |
− | + | ||
− | + | ||
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>ad Plavci:<br/>jd [J. Drda]: Mládí se dívá na smrt, ''Lidové noviny'' 15. 11. 1940<br/>A. M. Brousil: „Plavci“ od břehu řeky Lethy, ''Venkov'' 15. 11. 1940<br/>Č. [V. Červinka]: Dvoudílná hra…, ''Zvon'' 41, 1940/41, s. 209<br/>Karnet [J. Kárnet]: Na Poříčí znovu Plavci, ''Mladá fronta'' 8. 11. 1945<br/>A. J. U. [A. J. Urban]: Plavci v D 46, ''Lidová demokracie'' 8. 11. 1945<br/>J. H. [J. Hájek]: Obnovení „Plavců“, ''Rudé právo'' 9. 11. 1945<br/>O. Srbová: Moralita o zaslíbené zemi, ''Práce'' 9. 11. 1945<br/>J. Černý: 1945 (České divadlo a společnost v roce 1945'')'',''Divadelní revue'' 14, 2003, č. 2, s. 18 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 42 | <ee:bibliography_content>ad Plavci:<br/>jd [J. Drda]: Mládí se dívá na smrt, ''Lidové noviny'' 15. 11. 1940<br/>A. M. Brousil: „Plavci“ od břehu řeky Lethy, ''Venkov'' 15. 11. 1940<br/>Č. [V. Červinka]: Dvoudílná hra…, ''Zvon'' 41, 1940/41, s. 209<br/>Karnet [J. Kárnet]: Na Poříčí znovu Plavci, ''Mladá fronta'' 8. 11. 1945<br/>A. J. U. [A. J. Urban]: Plavci v D 46, ''Lidová demokracie'' 8. 11. 1945<br/>J. H. [J. Hájek]: Obnovení „Plavců“, ''Rudé právo'' 9. 11. 1945<br/>O. Srbová: Moralita o zaslíbené zemi, ''Práce'' 9. 11. 1945<br/>J. Černý: 1945 (České divadlo a společnost v roce 1945'')'',''Divadelní revue'' 14, 2003, č. 2, s. 18 → ''Osudy českého divadla po druhé světové válce. Divadlo a společnost 1945''‒''1955'', 2007, s. 42 |
Verze z 23. 11. 2016, 16:18
Jaroslav Pokorný
* 13. 11. 1920 Praha (CZ)
† 23. 9. 1983 Praha (CZ)
dramatik, překladatel, libretista, divadelní historik, teoretik, kritik, dramaturg, divadelní pedagog
Teatrolog, překladatel, dramaturg a dramatik, spoluurčující z pozice vlivného stranického ideologa směřování a organizaci českého divadelnictví po druhé světové válce. Trvalejší hodnotu než teoretické a historické studie i původní dramatická tvorba mají jeho překlady (zejména díla C. Goldoniho). Významný byl jeho autorský i redakční podíl na heslech českých osobností v italské divadelní encyklopedii Enciclopedia dello spettacolo.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.