Pokorný, Jaroslav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 65: | Řádka 65: | ||
příspěvky ve sbornících:<br/>Dramatik v divadle, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 12‒18<br/>Divadelní agentury, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 57‒61<br/>O nové české drama, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 25‒31<br/>Dramaturgie na teplické konferenci, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 32‒44<br/>K další činnosti dramaturgického odboru DDR, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 44‒55<br/>Relazione del dottor J. Pokorný (Cecoslovacchia), in ''Atti del II. Congresso Internazionale di Storia del teatro'', Venezia 1960, s. 146‒152, 213‒221<br/>Shakespeare na českém jevišti, in ''Shakespeare v hudbě a na našem jevišti'', 1964, s. 107‒126<br/>Trampoty opozičních novinářů, in F. Černý (ed.): ''Theater.'' ''Divadlo'', 1965, s. 53‒60<br/>Pokus o heslo encyklopedie [divadlo], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1970, sv. 1, s. 22‒28<br/>Pokus o definici [inscenace], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 38‒41<br/>Pokus o definici [dramatu], ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 62‒66<br/>Burian E. F., ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 39‒42<br/>Honzl J., in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 43‒45<br/>Divadelní žánry, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 4, s. 90‒97<br/>Struktura a metodika divadelní vědy, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 6, s. 37‒39<br/>Vzpomínka na válečné doby, in ''60/Miroslav Kouřil'', 1971, s. 84‒88<br/>O dramatu, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1972, sv. 13, s. 80‒85<br/>J. Burian: the Scenography of J. Svoboda, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1973, sv. 16, s. 62‒65<br/>Mýtus a skutečnost Machiavelliho v alžbětinském dramatu, in ''Alžbětinské divadlo. Shakespearovi předchůdci'', 1978, s. 233‒246 | příspěvky ve sbornících:<br/>Dramatik v divadle, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 12‒18<br/>Divadelní agentury, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 57‒61<br/>O nové české drama, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 25‒31<br/>Dramaturgie na teplické konferenci, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 32‒44<br/>K další činnosti dramaturgického odboru DDR, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 44‒55<br/>Relazione del dottor J. Pokorný (Cecoslovacchia), in ''Atti del II. Congresso Internazionale di Storia del teatro'', Venezia 1960, s. 146‒152, 213‒221<br/>Shakespeare na českém jevišti, in ''Shakespeare v hudbě a na našem jevišti'', 1964, s. 107‒126<br/>Trampoty opozičních novinářů, in F. Černý (ed.): ''Theater.'' ''Divadlo'', 1965, s. 53‒60<br/>Pokus o heslo encyklopedie [divadlo], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1970, sv. 1, s. 22‒28<br/>Pokus o definici [inscenace], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 38‒41<br/>Pokus o definici [dramatu], ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 62‒66<br/>Burian E. F., ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 39‒42<br/>Honzl J., in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 43‒45<br/>Divadelní žánry, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 4, s. 90‒97<br/>Struktura a metodika divadelní vědy, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 6, s. 37‒39<br/>Vzpomínka na válečné doby, in ''60/Miroslav Kouřil'', 1971, s. 84‒88<br/>O dramatu, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1972, sv. 13, s. 80‒85<br/>J. Burian: the Scenography of J. Svoboda, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1973, sv. 16, s. 62‒65<br/>Mýtus a skutečnost Machiavelliho v alžbětinském dramatu, in ''Alžbětinské divadlo. Shakespearovi předchůdci'', 1978, s. 233‒246 | ||
− | příspěvky v časopisech:<br/>Divadelníci a stavovská čest, ''Divadlo a hudba'' 1941/42, č. 8, s. 59‒60<br/>Divadlo a dělba umělecké práce, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 6, s. 10‒11<br/>Problém dětského divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 8, s. 11<br/>Nové pojetí divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 9, s. 12‒13<br/>Drama a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 11, s. 10<br/>Divadelní konjunktura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 20, s. 1‒2<br/>Chceme se bavit!, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 22, s. 6<br/>K teorii překladů, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 24, s. 5‒6<br/>Skleníková kultura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 28‒29, s. 2‒3, 15<br/>Velkovýroba osobností, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 30‒31, s. 5‒6<br/>Nezdařilá dramaturgie, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 36, s. 4‒6<br/>Režiséři, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 38, s. 2‒3<br/>Divadlo jako organisační problém, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 40, s. 2‒3<br/>Unitaria na cestě ke vkusu, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 42, s. 8<br/>Lidové hry a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 44, s. 5‒6<br/>Od Klicpery k Stroupežnickému, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 46, s. 4‒5<br/>Divadelní kritika, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 47, s. 3 + č. 48, s. 1‒3 | + | příspěvky v časopisech:<br/>Divadelníci a stavovská čest, ''Divadlo a hudba'' 1941/42, č. 8, s. 59‒60<br/>Divadlo a dělba umělecké práce, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 6, s. 10‒11<br/>Problém dětského divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 8, s. 11<br/>Nové pojetí divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 9, s. 12‒13<br/>Drama a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 11, s. 10<br/>Divadelní konjunktura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 20, s. 1‒2<br/>Chceme se bavit!, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 22, s. 6<br/>K teorii překladů, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 24, s. 5‒6<br/>Skleníková kultura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 28‒29, s. 2‒3, 15<br/>Velkovýroba osobností, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 30‒31, s. 5‒6<br/>Nezdařilá dramaturgie, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 36, s. 4‒6<br/>Režiséři, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 38, s. 2‒3<br/>Divadlo jako organisační problém, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 40, s. 2‒3<br/>Unitaria na cestě ke vkusu, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 42, s. 8<br/>Lidové hry a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 44, s. 5‒6<br/>Od Klicpery k Stroupežnickému, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 46, s. 4‒5<br/>Divadelní kritika, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 47, s. 3 + č. 48, s. 1‒3<br/>Reorganisace československého divadelního života, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 2, s. 3<br/>Reakcionář přichází, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 23, s. 1<br/>Divadelní krise, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 24, s. 4<br/>Černá sotňa, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 25, s. 1<br/>Rytmická výstavba klasické tragedie, ''Otázky divadla a filmu'' 1, 1945/46, s. 225‒233<br/>Klasická tragedie a politika, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 73‒76<br/>Základy marxistické dramaturgie, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 100‒103, 141‒143<br/>These o dramatu, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 145‒151<br/>Ústřední činoherní dramaturgie, ''Divadlo'' 32, 1946, s. 14‒15<br/>Zákulisí divadelní krise, ''Tvorba'' 15, 1946, s. 786<br/>Dvě divadelní, ''Lidová kultura'' 2, 1946, č. 16, s. 6<br/>Divadlo lidové a protilidové, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 384‒385<br/>Shylockové proti divadlu, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 963‒694<br/>Romeo a Julie na kolchozu, ''Národní divadlo'' 23, 1947/48, s. 222<br/>K současné situaci českého dramatu, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 1‒16<br/>Staroindická hra o vzpouře, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 75‒80<br/>Nejbližší dramaturgické problémy, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 141‒150<br/>Tvůrčí dramaturgie, ''Program D 48 umělecký měsíčník'' 11, 1947/48, s. 370‒371<br/>Poslání dnešního divadla, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 69‒72<br/>Další krok k socialistickému divadlu: herecký zákon. Zákon o uměleckých pracovnících, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 95‒97<br/>Divadlo a pětiletka, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 154‒158<br/>Kam s operetou a jiné otázky, ''Divadelní zápisník'' 3, 1948, s. 30‒37<br/>Reprisa kouzel s divadelními subvencemi, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 13‒14<br/>Konec šmeliny s dramaturgií, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 178‒179<br/>nesign.: J. Pokorný o své nové hře (rozhovor o hře Marlin), ''Lidová kultura'' 4, 1948, č. 2, s. 8<br/>Kdo je V. Car-Emin, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 2, s. 9<br/>„Maryša“ jako předěl dvou dob, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 3, s. 14‒16<br/>Zakladatel novočeského dramatu, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 4, s. 4‒7 |
− | + | ||
− | Reorganisace československého divadelního života, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 2, s. 3 | + | |
− | + | ||
− | Reakcionář přichází, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 23, s. 1 | + | |
− | + | ||
− | Divadelní krise, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 24, s. 4 | + | |
− | + | ||
− | Černá sotňa, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 25, s. 1 | + | |
− | + | ||
− | Rytmická výstavba klasické tragedie, ''Otázky divadla a filmu'' 1, 1945/46, s. 225‒233 | + | |
− | + | ||
− | Klasická tragedie a politika, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 73‒76 | + | |
− | + | ||
− | Základy marxistické dramaturgie, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 100‒103, 141‒143 | + | |
− | + | ||
− | These o dramatu, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 145‒151 | + | |
− | + | ||
− | Ústřední činoherní dramaturgie, ''Divadlo'' 32, 1946, s. 14‒15 | + | |
− | + | ||
− | Zákulisí divadelní krise, ''Tvorba'' 15, 1946, s. 786 | + | |
− | + | ||
− | Dvě divadelní, ''Lidová kultura'' 2, 1946, č. 16, s. 6 | + | |
− | + | ||
− | Divadlo lidové a protilidové, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 384‒385 | + | |
− | + | ||
− | Shylockové proti divadlu, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 963‒694 | + | |
− | + | ||
− | Romeo a Julie na kolchozu, ''Národní divadlo'' 23, 1947/48, s. 222 | + | |
− | + | ||
− | K současné situaci českého dramatu, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 1‒16 | + | |
− | + | ||
− | Staroindická hra o vzpouře, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 75‒80 | + | |
− | + | ||
− | Nejbližší dramaturgické problémy, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 141‒150 | + | |
− | + | ||
− | Tvůrčí dramaturgie, ''Program D 48 umělecký měsíčník'' 11, 1947/48, s. 370‒371 | + | |
− | + | ||
− | Poslání dnešního divadla, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 69‒72 | + | |
− | + | ||
− | Další krok k socialistickému divadlu: herecký zákon. Zákon o uměleckých pracovnících, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 95‒97 | + | |
− | + | ||
− | Divadlo a pětiletka, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 154‒158 | + | |
− | + | ||
− | Kam s operetou a jiné otázky, ''Divadelní zápisník'' 3, 1948, s. 30‒37 | + | |
− | + | ||
− | Reprisa kouzel s divadelními subvencemi, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 13‒14 | + | |
− | + | ||
− | Konec šmeliny s dramaturgií, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 178‒179 | + | |
− | + | ||
− | nesign.: J. Pokorný o své nové hře (rozhovor o hře Marlin), ''Lidová kultura'' 4, 1948, č. 2, s. 8 | + | |
− | + | ||
− | Kdo je V. Car-Emin, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 2, s. 9 | + | |
− | + | ||
− | „Maryša“ jako předěl dvou dob, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 3, s. 14‒16 | + | |
− | + | ||
− | Zakladatel novočeského dramatu, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 4, s. 4‒7 | + | |
Současné české drama, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 13, s. 10‒11 | Současné české drama, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 13, s. 10‒11 |
Verze z 23. 11. 2016, 16:12
Jaroslav Pokorný
* 13. 11. 1920 Praha (CZ)
† 23. 9. 1983 Praha (CZ)
dramatik, překladatel, libretista, divadelní historik, teoretik, kritik, dramaturg, divadelní pedagog
Teatrolog, překladatel, dramaturg a dramatik, spoluurčující z pozice vlivného stranického ideologa směřování a organizaci českého divadelnictví po druhé světové válce. Trvalejší hodnotu než teoretické a historické studie i původní dramatická tvorba mají jeho překlady (zejména díla C. Goldoniho). Významný byl jeho autorský i redakční podíl na heslech českých osobností v italské divadelní encyklopedii Enciclopedia dello spettacolo.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.