Pokorný, Jaroslav: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
<span id="PageFillProgress">3</span>
+
<span id="PageFillProgress">4</span>
 
</ee:progress>{{Infobox Osoba
 
</ee:progress>{{Infobox Osoba
 
| jméno=<ee:firstname>Jaroslav</ee:firstname>  
 
| jméno=<ee:firstname>Jaroslav</ee:firstname>  
 
| příjmení=<ee:lastname>Pokorný</ee:lastname>
 
| příjmení=<ee:lastname>Pokorný</ee:lastname>
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym>JP, pn, rn</ee:pseudonym>
 
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
13. 11. 1920
 
13. 11. 1920
Řádka 55: Řádka 55:
 
'''P. '''zaujímá v historii českého divadla rozporuplné postavení. Vstoupil do něj v období německého protektorátu a jeho další směřování zásadním způsobem ovlivnil okruh komunisticky orientovaných intelektuálů kolem E. F. Buriana. Profesní i osobní vazby s M. Kouřilem, vůdčí postavou poválečné kulturní politiky KSČ v oblasti divadla, jej vynesly mezi čelné ideology, prosazující centrální řízení sítě divadel jakožto nástroj marxistické indoktrinace. Od počátku 50. let '''P'''. oddanost komunistické ideologii slábla, nevyhýbal se ani kritice chyb, kterých se sám v předchozím období tzv. kultu osobnosti dopouštěl. Marxistické postoje zcela opustil v 70. letech, kdy své teoretické texty vyvázal z ideologických hledisek a přiklonil se k pozitivistickému výkladu, založenému na bohatých faktografických znalostech.  Přes silně problematickou roli, kterou sehrál v českém divadelnictví v době komunistického převzetí moci a těsně po něm, představuje osobnost, která díky širokým znalostem historie i teorie byla respektována v Československu i v zahraničí.  
 
'''P. '''zaujímá v historii českého divadla rozporuplné postavení. Vstoupil do něj v období německého protektorátu a jeho další směřování zásadním způsobem ovlivnil okruh komunisticky orientovaných intelektuálů kolem E. F. Buriana. Profesní i osobní vazby s M. Kouřilem, vůdčí postavou poválečné kulturní politiky KSČ v oblasti divadla, jej vynesly mezi čelné ideology, prosazující centrální řízení sítě divadel jakožto nástroj marxistické indoktrinace. Od počátku 50. let '''P'''. oddanost komunistické ideologii slábla, nevyhýbal se ani kritice chyb, kterých se sám v předchozím období tzv. kultu osobnosti dopouštěl. Marxistické postoje zcela opustil v 70. letech, kdy své teoretické texty vyvázal z ideologických hledisek a přiklonil se k pozitivistickému výkladu, založenému na bohatých faktografických znalostech.  Přes silně problematickou roli, kterou sehrál v českém divadelnictví v době komunistického převzetí moci a těsně po něm, představuje osobnost, která díky širokým znalostem historie i teorie byla respektována v Československu i v zahraničí.  
 
</ee:content>
 
</ee:content>
<ee:bibliography/>
+
<ee:bibliography>
 +
== <ee:bibliography_label>Pseudonymy a šifry</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>JP, pn, rn</ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Divadelní texty</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>D ''Plavci'', D 41 1940, rozmnoženo b. d.
 +
 
 +
D ''Písně Omara pijáka'', Větrník 1942, publikováno 1947 (hudba A. Cerhan)
 +
 
 +
Úpr.''Jak se Honza učil bát'', Pražské dětské divadlo 1943, rozmnoženo b. d. (dle prózy J. Š. Kubína)
 +
 
 +
D ''Ejhle, město!'', Obratník 1945 (spolupráce J. Dalík)
 +
 
 +
Úpr. ''Candida'', Národní divadlo 1946 (dle divadelní hry G. B. Shawa)
 +
 
 +
D ''Křídový kruh'', Činohra 5. května 1947, i publikováno
 +
 
 +
D ''Marlin (Pohřběte mrtvé!)'', publikováno 1947, Studio Národního divadla 1948 (hudba J. Hanuš)
 +
 
 +
Úpr. ''V ukrajinských stepích'', Národní divadlo 1948, rozmnoženo 1952 (dle divadelní hry O. J. Kornijčuka)
 +
 
 +
D ''Most ''(později hráno též jako ''Most na hranicích''), Divadlo pracujících Zlín 1948, rozmnoženo b. d.
 +
 
 +
Úpr. ''Kutnohorští havíři'', rozmnoženo 1948, Národní divadlo 1949 (dle divadelní hry J. K. Tyla, spolupráce A. Dvořák)
 +
 
 +
Dram. ''Jevgenij Oněgin'', Národní divadlo 1949, rozmnoženo b. d. (dle románu A. S. Puškina)
 +
 
 +
L ''Plameny'', Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1956 (hudba J. Hanuš)
 +
 
 +
L ''Sluha dvou pánů'', Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1959 (hudba J. Hanuš)
 +
 
 +
Úpr. ''Celestina'', Divadlo československé armády 1963, rozmnoženo b. d. (dle divadelní hry F. de Rojase, spolupráce L. Pistorius)
 +
 
 +
L ''Pochodeň Prométheova'', Národní divadlo 1965 (hudba J. Hanuš)
 +
 
 +
L (balet) ''Labyrint'', Národní divadlo 1985 (spolupráce J. Hanuš, hudba J. Hanuš) </ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>knižní publikace:
 +
 
 +
''Složky divadelního výrazu'', 1946
 +
 
 +
''30 let sovětského divadla'', 1947 (spolupráce J. Honzl)
 +
 
 +
''Přehled dějin světového divadla'', skripta, 1951
 +
 
 +
''William Shakespeare, jeho doba a divadlo'', skripta, 1952
 +
 
 +
''Shakespearova doba a divadlo'', 1955, rozšířeno 1958
 +
 
 +
''Shakespeare in Czechoslovakia'', 1955
 +
 
 +
''Shakespeares Zeit und das Theater'', Berlín 1959
 +
 
 +
''Goldoni und das venezianische Theater'', Berlín 1968
 +
 
 +
''Goldoni a benátské divadlo'', strojopis, [1976]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
příspěvky ve sbornících:
 +
 
 +
Dramatik v divadle, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 12‒18
 +
 
 +
Divadelní agentury, in ''Kdo vytváří divadlo'', 1944, s. 57‒61
 +
 
 +
O nové české drama, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 25‒31
 +
 
 +
Dramaturgie na teplické konferenci, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 32‒44
 +
 
 +
K další činnosti dramaturgického odboru DDR, in ''Činoherní dramaturgie'', 1949, s. 44‒55
 +
 
 +
Relazione del dottor J. Pokorný (Cecoslovacchia), in ''Atti del II. Congresso Internazionale di Storia del teatro'', Venezia 1960, s. 146‒152, 213‒221
 +
 
 +
Shakespeare na českém jevišti, in ''Shakespeare v hudbě a na našem jevišti'', 1964, s. 107‒126
 +
 
 +
Trampoty opozičních novinářů, in F. Černý (ed.): ''Theater.'' ''Divadlo'', 1965, s. 53‒60
 +
 
 +
Pokus o heslo encyklopedie [divadlo], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1970, sv. 1, s. 22‒28
 +
 
 +
Pokus o definici [inscenace], in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 38‒41
 +
 
 +
Pokus o definici [dramatu], ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 2, s. 62‒66
 +
 
 +
Burian E. F., ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 39‒42
 +
 
 +
Honzl J., in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 3, s. 43‒45
 +
 
 +
Divadelní žánry, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 4, s. 90‒97
 +
 
 +
Struktura a metodika divadelní vědy, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 6, s. 37‒39
 +
 
 +
Vzpomínka na válečné doby, in ''60/Miroslav Kouřil'', 1971, s. 84‒88
 +
 
 +
O dramatu, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1972, sv. 13, s. 80‒85
 +
 
 +
J. Burian: the Scenography of J. Svoboda, in ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1973, sv. 16, s. 62‒65
 +
 
 +
Mýtus a skutečnost Machiavelliho v alžbětinském dramatu, in ''Alžbětinské divadlo. Shakespearovi předchůdci'', 1978, s. 233‒246
 +
 
 +
 
 +
 
 +
příspěvky v časopisech:
 +
 
 +
Divadelníci a stavovská čest, ''Divadlo a hudba'' 1941/42, č. 8, s. 59‒60
 +
 
 +
Divadlo a dělba umělecké práce, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 6, s. 10‒11
 +
 
 +
Problém dětského divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 8, s. 11
 +
 
 +
Nové pojetí divadla, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 9, s. 12‒13
 +
 
 +
Drama a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 11, s. 10
 +
 
 +
Divadelní konjunktura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 20, s. 1‒2
 +
 
 +
Chceme se bavit!, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 22, s. 6
 +
 
 +
K teorii překladů, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 24, s. 5‒6
 +
 
 +
Skleníková kultura, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 28‒29, s. 2‒3, 15
 +
 
 +
Velkovýroba osobností, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 30‒31, s. 5‒6
 +
 
 +
Nezdařilá dramaturgie, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 36, s. 4‒6
 +
 
 +
Režiséři, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 38, s. 2‒3
 +
 
 +
Divadlo jako organisační problém, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 40, s. 2‒3
 +
 
 +
Unitaria na cestě ke vkusu, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 42, s. 8
 +
 
 +
Lidové hry a divadlo, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 44, s. 5‒6
 +
 
 +
Od Klicpery k Stroupežnickému, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 46, s. 4‒5
 +
 
 +
Divadelní kritika, ''Praha v týdnu'' 3, 1942, č. 47, s. 3 + č. 48, s. 1‒3
 +
 
 +
Reorganisace československého divadelního života, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 2, s. 3
 +
 
 +
Reakcionář přichází, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 23, s. 1
 +
 
 +
Divadelní krise, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 24, s. 4
 +
 
 +
Černá sotňa, ''Lidová kultura'' 1, 1945, č. 25, s. 1
 +
 
 +
Rytmická výstavba klasické tragedie, ''Otázky divadla a filmu'' 1, 1945/46, s. 225‒233
 +
 
 +
Klasická tragedie a politika, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 73‒76
 +
 
 +
Základy marxistické dramaturgie, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 100‒103, 141‒143
 +
 
 +
These o dramatu, ''Program divadla práce'' 1, 1945/46, s. 145‒151
 +
 
 +
Ústřední činoherní dramaturgie, ''Divadlo'' 32, 1946, s. 14‒15
 +
 
 +
Zákulisí divadelní krise, ''Tvorba'' 15, 1946, s. 786
 +
 
 +
Dvě divadelní, ''Lidová kultura'' 2, 1946, č. 16, s. 6
 +
 
 +
Divadlo lidové a protilidové, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 384‒385
 +
 
 +
Shylockové proti divadlu, ''Tvorba'' 16, 1947, s. 963‒694
 +
 
 +
Romeo a Julie na kolchozu, ''Národní divadlo'' 23, 1947/48, s. 222
 +
 
 +
K současné situaci českého dramatu, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 1‒16
 +
 
 +
Staroindická hra o vzpouře, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 75‒80
 +
 
 +
Nejbližší dramaturgické problémy, ''Otázky divadla a filmu'' 3, 1947/48, s. 141‒150
 +
 
 +
Tvůrčí dramaturgie, ''Program D 48 umělecký měsíčník'' 11, 1947/48, s. 370‒371
 +
 
 +
Poslání dnešního divadla, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 69‒72
 +
 
 +
Další krok k socialistickému divadlu: herecký zákon. Zákon o uměleckých pracovnících, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 95‒97
 +
 
 +
Divadlo a pětiletka, ''Divadlo'' 34, 1948, s. 154‒158
 +
 
 +
Kam s operetou a jiné otázky, ''Divadelní zápisník'' 3, 1948, s. 30‒37
 +
 
 +
Reprisa kouzel s divadelními subvencemi, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 13‒14
 +
 
 +
Konec šmeliny s dramaturgií, ''Tvorba'' 17, 1948, s. 178‒179
 +
 
 +
nesign.: J. Pokorný o své nové hře (rozhovor o hře Marlin), ''Lidová kultura'' 4, 1948, č. 2, s. 8
 +
 
 +
Kdo je V. Car-Emin, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 2, s. 9
 +
 
 +
„Maryša“ jako předěl dvou dob, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 3, s. 14‒16
 +
 
 +
Zakladatel novočeského dramatu, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 4, s. 4‒7
 +
 
 +
Současné české drama, ''Národní divadlo ''24, 1948/49, č. 13, s. 10‒11
 +
 
 +
J. K. Tyl a české drama, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 19, s. 3‒5
 +
 
 +
Hra se zpěvy a tanci, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 22, s. 9‒10
 +
 
 +
K Puškinovu „Oněginu“ na jevišti, ''Národní divadlo'' 24, 1948/49, č. 26, s. 11‒12
 +
 
 +
Úkoly a perspektivy, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 1‒9
 +
 
 +
Propagace našeho divadla v Polsku, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 44‒45
 +
 
 +
Bratislavská konference, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 64‒73
 +
 
 +
Saudkův Shakespeare, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 107‒111
 +
 
 +
Pokroková západní tvorba a naše dramaturgie, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 112
 +
 
 +
K dramaturgii. Referát na teplické konferenci DDR a DKP 18. a 19. 6. 1949, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 126‒141
 +
 
 +
Dramaturgie na II. celostátní konferenci ROH – Svazu zaměstnanců umělecké a kulturní služby v Bratislavě 19. a 20. 11. 1949, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 235‒243
 +
 
 +
Hra o J. Fučíkovi, ''Otázky divadla a filmu'' 4, 1948/49, s. 244
 +
 
 +
Sofoklův „Oidipús vladař“ (K vydání nového překladu), ''Divadlo'' 1, 1949/50, s. 250‒257
 +
 
 +
Pokroková západní tvorba a naše dramaturgie, ''Divadlo'' 1, 1949/50, s. 417
 +
 
 +
A. Kornejčuk, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 1, s. 9         
 +
 
 +
Na okraj dramatu, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 31, s. 4‒8
 +
 
 +
Sluha nad pány, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 32, s. 1‒7
 +
 
 +
Na okraj inscenace. Čeští dudáci, ''Národní divadlo'' 25, 1949/50, č. 40, s. 6‒12
 +
 
 +
Aischylos nebo Aristofanes, ''Kulturní práce'' 3, 1949, č. 21, s. 2
 +
 
 +
Odborné školení divadelníků, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 3, s. 7
 +
 
 +
K zvýšení theoretického vzdělání divadelníků, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 4, s. 4 + č. 5, s. 10‒11
 +
 
 +
K diskusi o usnesení předsednictva KSČ o filmu, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 18, s. 10‒11 + č. 19, s. 10‒11
 +
 
 +
K diskusi o divadelním ústavu, ''Kulturní práce'' 4, 1950, č. 23, s. 9‒10
 +
 
 +
Sluha nad pány, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 1‒2, s. 15‒17
 +
 
 +
Tvůrce kladného hrdiny, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 3, s. 5‒6
 +
 
 +
Český básník antického dramatu, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 9‒10, s. 7‒10
 +
 
 +
Činohra Národního divadla, in Národní divadlo od květnové revoluce. Soupis repertoiru 1945‒1950, ''Národní divadlo'' 26, 1950/51, č. 29‒31, s. VIII‒XII, vydáno jako separát, 1951
 +
 
 +
Dramaturgický plán je základnou naší práce, ''Práce Národního divadla'' 1, 1950/51, č. 1, s. 1‒3
 +
 
 +
Články J. V. Stalina o jazykovědě a otázky divadla, ''Sovětské divadlo'' 1, 1951, s. 26‒52 + 130‒173
 +
 
 +
Na okraj obsahu 4. čísla, ''Sovětské divadlo'' 1, 1951, s. 410‒411
 +
 
 +
Jirásek – dramatik, ''Národní divadlo'' 27, 1951/52, č. 1, s. 7‒13
 +
 
 +
MCHAT, ''Národní divadlo'' 27, 1951/52, č. 16, s. 3‒7
 +
 
 +
K ideovému výkladu „Romea a Julie“. Diskuse, ''Divadlo'' 2, 1951, s. 731‒735
 +
 
 +
Příklad živého překladatelského umění B. Mathesia, ''Divadlo'' 3, 1952, s. 833‒841
 +
 
 +
Kapitola z dějin jevištního překladatelství, ''Sovětské divadlo'' 2, 1952, s. 455‒457
 +
 
 +
These k diskusi (příspěvek na konferenci Proti kosmopolitismu a buržoasnímu nacionalismu, za proletářský internacionalismus a socialistické vlastenectví v divadelním umění), ''Sovětské divadlo'' 2, 1952, s. 615‒638
 +
 
 +
K divadelní diskusi, ''Literární noviny'' 1, 1952, č. 44, s. 4
 +
 
 +
S jevištěm ses loučil..., ''Národní divadlo'' 28, 1952/53, č. 20, s. 14‒16 (nekrolog J. Honzla)
 +
 
 +
K recensi Thomsonova „Aischyla“, ''Divadlo'' 4, 1953, s. 436
 +
 
 +
Počátky sovětské dramaturgie na scéně Národního divadla, ''Sovětské divadlo'' 3, 1953, s. 560‒579
 +
 
 +
K Shakespearovi, ''Divadlo'' 5, 1954, s. 189‒203
 +
 
 +
J. Honzl (14. 5. 1894 – 20. 4. 1953), ''Divadlo'' 5, 1954, s. 428‒433, 540‒547, 647‒651, 713‒718
 +
 
 +
K české shakespearovské tradici (Padesátiny E. A. Saudka), ''Divadlo'' 5, 1954, s. 934‒941
 +
 
 +
Ještě k naší shakespearovské tradici, ''Nový život'' 1954, s. 549‒551 (spolupráce F. Tetauer, F. Vrba)
 +
 
 +
30 let, ''Národní divadlo'' 30, 1954/55, č. 1, s. 20‒21
 +
 
 +
Kde nás tlačí bota, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1‒9
 +
 
 +
Postavení režie,''Divadlo'' 6, 1955, s. 173‒179, 250‒257, 365‒380
 +
 
 +
Divadelní překlady, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 558‒560, 637‒644, 712‒714, 799‒801
 +
 
 +
Mezinárodní konference o divadelní historii 1955, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 777‒782
 +
 
 +
Stratfordské poznámky, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 941‒946
 +
 
 +
K modernímu přetisku klasické divadelní scénografie, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 948‒949
 +
 
 +
Nad repertoárovými plány, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 953‒962
 +
 
 +
Nebožtík Machiavelli aneb nepřekřtívat autory, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1033
 +
 
 +
První velká divadelní encyklopedie, ''Divadlo'' 6, 1955, s. 1041‒1043
 +
 
 +
J. Pokorný o své nové knize „Shakespearova doba a divadlo“, ''Knižní novinky'' 1955, č. 16, s. [3]
 +
 
 +
Goldoniho komedie, ''Krásná literatura ''1955, červenec ‒ srpen, s. 7
 +
 
 +
Shakespearovy komedie, ''Krásná literatura ''1955, listopad – prosinec, s. 3
 +
 
 +
N. Machiavelli, ''Krásná literatura ''1956, leden – únor, s. 15
 +
 
 +
Skutečnost a idea Národního divadla, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 5‒14
 +
 
 +
K současnému dramatu, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 300‒309
 +
 
 +
Poznámky z Londýna, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 358‒361, 436‒441
 +
 
 +
Palladium aneb revoluce, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 618‒620
 +
 
 +
K vydání Vydrovy korespondence, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 650‒652
 +
 
 +
Záběry z Paříže, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 781‒788
 +
 
 +
Babylon podívaných nad Seinou, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 836‒843
 +
 
 +
K vydání Honzlova literárního odkazu, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 997
 +
 
 +
K vývojové situaci našeho národního i Národního divadla, ''Divadlo'' 7, 1956, s. 998‒1002
 +
 
 +
K brechtovské divadelní estetice, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 5‒16 → Doslov, in B. Brecht: ''Matka Kuráž a její děti'', 1957, s. 103‒124
 +
 
 +
O některých obecných otázkách režie, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 193‒201
 +
 
 +
O divadelním tisku od podlahy, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 626‒629
 +
 
 +
Druhá mezinárodní konference o divadelní historii a divadelním výzkumu, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 865‒876
 +
 
 +
Ještě méně o televisní dramaturgii, ''Divadlo ''8, 1957, s. 891
 +
 
 +
Naše divadelní avantgarda a Říjnová revoluce, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 894‒906
 +
 
 +
Zahraniční korespondence M. Vočadla, ''Divadlo'' 8, 1957, s. 977‒979
 +
 
 +
C. Goldoni a jeho dílo, ''Krásná literatura ''1957, červenec – srpen, s. [16]
 +
 
 +
Situace a poslání české divadelní vědy, ''Divadlo'' 9, 1958, s. 90‒98, 166‒176 → ''Prolegomena scénografické encyklopedie ''1971, sv. 5, s. 111‒126
 +
 
 +
Divadlo a doba. Referát ze zasedání ústředního výboru Svazu čs. divadelních umělců 30. VI. 1958 v Bratislavě, ''Divadlo'' 9, 1958, s. 454‒471, 546‒550
 +
 
 +
J. Honzl, ''Divadelní noviny'' 1, 1957/58, č. 12, s. 1‒2
 +
 
 +
Náš čas – naše divadlo, ''Divadelní noviny'' 1, 1957/58, č. 16, s. 2‒3
 +
 
 +
Proti povrchnosti, ''Divadelní noviny ''1, 1957/58, č. 18, s. 4
 +
 
 +
Proti humbuku s neexistující „moderností“ a „experimenty“, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 9‒10, s. 4
 +
 
 +
Co je a co není nové, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 12, s. 4
 +
 
 +
Odpověď oponentům, ''Divadelní noviny'' 2, 1958/59, č. 14, s. 4 + č. 15, s. 4 (příspěvek do diskuse o původnosti principu Laterny magiky)
 +
 
 +
Berlín v prosinci 1958, ''Divadlo'' 10, 1959, s. 124‒141, 206‒209
 +
 
 +
Německé režie F. Zavřela, ''Divadlo'' 10, 1959, s. 460‒469
 +
 
 +
Sofoklův Oidipus vladař, ''Národní divadlo'' 38, 1962/63, č. 2, s. 4‒5
 +
 
 +
E. A. Saudek, ''Divadlo'' 14, 1963, č. 7, s. 69‒71
 +
 
 +
Největší mezinárodní divadelní slovník dokončen, ''Divadlo'' 14, 1963, č. 9, s. 79‒80
 +
 
 +
Divadelní reorganizace „chirurgickým zásahem“ a divadelní felčařina, ''Divadelní noviny'' 7, 1963/64, č. 10‒11, s. 1, 4 + č. 12, s. 6
 +
 
 +
Pohlednice z Amsterodamu, ''Divadelní a filmové noviny'' 9, 1965/66, č. 3, s. 7
 +
 
 +
Líčidlo a duše, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 3, s. 57‒61
 +
 
 +
Italské divadlo 66´´, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 5, s. 72‒76
 +
 
 +
Letní sezóna v Neapoli, ''Divadlo'' 17, 1966, č. 8, s. 77‒79
 +
 
 +
Elementární divadlo. Letošní rok v Neapoli, ''Divadelní noviny'' 10, 1966/67, č. 25‒26, s. 6
 +
 
 +
Dopis z Neapole, ''Divadelní noviny'' 11, 1967/68, č. 22, s. 3
 +
 
 +
Dějiny neapolského divadla, ''Divadelní noviny ''13, 1969/70, č. 12, s. 9
 +
 
 +
Antická divadla, ''Acta scaenographica'' 11, 1970/71, s. 16‒17, 57‒59, 74‒77, 83‒86, 114‒117
 +
 
 +
Monografie o J. Svobodovi, ''Acta scaenographica'' 11, 1970/71, s. 80, 98‒99
 +
 
 +
Sto let benátského divadla,''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, č. 2, [3. strana obálky]
 +
 
 +
Bertold Brecht: Matka kuráž a její děti, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, s. 40
 +
 
 +
Francouzský sborník o divadelním prostoru, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, č. 3, [3. strana obálky]
 +
 
 +
Candide, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 1, 1971, s. 59‒60
 +
 
 +
Gorkého „Na dně“ v Činoherním klubu, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 24
 +
 
 +
Kongres Mezinárodního ústavu pro divadelní bádání, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, č. 1, [3. a 4. strana obálky]
 +
 
 +
Othello v Tylově divadle, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 62‒63
 +
 
 +
Desátý kurs divadelních dějin v Benátkách, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 2, 1972, s. 123‒124
 +
 
 +
Krize, kontradikce a konflikt v dnešní společnosti a divadle, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 25‒27
 +
 
 +
Shakespearovské dny ve Výmaru 1973, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 47‒48
 +
 
 +
1000 let japonského divadla, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 65‒67
 +
 
 +
Molièrovský kurs v Benátkách, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 3, 1973, s. 119‒120
 +
 
 +
Shakespearovské dny v NDR, ''Interscaena: Acta scaenographica'' 4, 1974, s. 99‒100
 +
 
 +
 
 +
 
 +
příspěvky v novinách:
 +
 
 +
Divadlo patří těm, kteří je vytvářejí, ''Rudé právo'' 16. 5. 1945
 +
 
 +
Poznámka k dnešní dramaturgii. Co mají hrát divadla, ''Rudé právo'' 5. 6. 1945
 +
 
 +
První kulturní zákon a žáby na prameni, ''Rudé právo'' 10. 6. 1947
 +
 
 +
O té očistě v kultuře, ''Rudé právo'' 19. 6. 1947
 +
 
 +
České občanstvo, české divadlo, české drama, ''Rudé právo'' 26. 6. 1947
 +
 
 +
Právo divadelníkovo a právo kritikovo, ''Svobodné noviny'' 10. 1. 1948
 +
 
 +
Nová éra československého divadla, ''Svobodné noviny ''19. 3. 1948
 +
 
 +
Reorganisace divadelního života. K velikonočnímu sjezdu divadelníků, ''Svobodné noviny'' 23. 3. 1948
 +
 
 +
Divadelní zákon obecenstvu, ''Svobodné noviny ''3. 4. 1948
 +
 
 +
Co s agenturami?, ''Lidové noviny'' 20. 6. 1948
 +
 
 +
Novatér jevištního překladatelství, ''Lidové noviny ''14. 7. 1948
 +
 
 +
Zahraniční možnosti československého divadelnictví, ''Lidové noviny'' 14. + 15. 8. 1948
 +
 
 +
Divadlo Dálného Východu, ''Lidové noviny'' 5. 9. 1948
 +
 
 +
Dokument současného divadla, ''Lidové noviny'' 27. 1. 1949
 +
 
 +
Jevgenij Oněgin na scéně, ''Lidové noviny'' 4. 6. 1949
 +
 
 +
K zvýšení úrovně divadelní práce, ''Lidové noviny ''29. 9. 1949
 +
 
 +
Nehájení klasici, ''Lidové noviny'' 27. 6. 1951
 +
 
 +
Otázky divadla ve světle prací J. V. Stalina o jazykovědě, ''Svobodné noviny'' 8. 2. 1952
 +
 
 +
Schillerův „Don Carlos“, ''Rudé právo'' 17. 4. 1955
 +
 
 +
Šmeralův Cyrano, ''Rudé právo'' 30. 12. 1956
 +
 
 +
Dramatik C. Goldoni, ''Rudé právo'' 25. 2. 1957
 +
 
 +
 
 +
 
 +
doslovy a předmluvy:
 +
 
 +
Křídový kruh (doslov), in J. Pokorný: ''Křídový kruh'', 1947, s. 123‒126
 +
 
 +
Oba dramatické experimenty… (doslov), in J. Pokorný: ''Dva melodramy'', 1947, s. 134‒135
 +
 
 +
„Lakomec“, snad nejznámější Molièrova komedie… (předmluva), in Molière: ''Lakomec'', 1949, s. 5‒9
 +
 
 +
Jiráskův „Jan Žižka“… (doslov), in A. Jirásek: ''Jan Žižka'', 1950, s. 169‒181
 +
 
 +
Klasická italská commedie dell´arte… (doslov), in C. Goldoni: ''Sluha dvou pánů'', 1950, s. 183‒202
 +
 
 +
Doslov, in Sofoklés: ''Oidipús vladař'', 1950, s. 93‒122
 +
 
 +
Studijní poznámka (předmluva), in Lope de Vega: ''Ovčí pramen'', 1952, s. 5‒17
 +
 
 +
Doslov, in G. Hauptmann: ''Bobří kožich'', 1953, s. 128‒135
 +
 
 +
Doslov, in F. Schiller: ''Úklady a láska'', 1953, s. 131‒141
 +
 
 +
Doslov, in T. M. Plautus: ''Tlučhuba'', 1953, s. 131‒142
 +
 
 +
Úvod, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek první'', 1954, s. 7‒14
 +
 
 +
Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek první'', 1954, s. 629‒673
 +
 
 +
Aischylos, syn Euforiónův… (doslov), in Aischylos: ''Peršané'', 1954, s. 51‒82
 +
 
 +
Doslov, in C. Goldoni: ''Poprask na laguně'', 1954, s. 140‒153
 +
 
 +
Doslov, in H. Kleist: ''Rozbitý džbán'', 1954, s. 167‒181
 +
 
 +
Jestliže podle Marxe a Engelse… (předmluva), in F. Mehring: ''Stati o dramatu'', 1954, s. 7‒39
 +
 
 +
Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek druhý'', 1955, s. 473‒509
 +
 
 +
Průkopník nové doby (předmluva), in N. Machiavelli: ''Mandragora. Belfagor'', 1956, s. 7‒35
 +
 
 +
O Beaumarchaisových komediích (předmluva), in P.-A. Caron de Beauamarchais: ''Lazebník sevillský. Figarova svatba'', 1956, s. 7‒30
 +
 
 +
Úvod, in J. Honzl: ''K novému významu umění'', 1956, s. 5‒32
 +
 
 +
Komentáře a poznámky, in C. Goldoni: ''Komedie. Svazek třetí'', 1957, s. 447‒469
 +
 
 +
Úvodem, in J. Honzl: ''Divadelní a literární podobizny'', 1959, s. [5]
 +
 
 +
Doslov, in T. M. Plautus: ''Komedie o strašidle'', 1960, s. 74‒76
 +
 
 +
Několik slov o Treperendách (doslov), in C. Goldoni: ''Treperendy'', 1962, s. 73‒78
 +
 
 +
Předmluva, in ''Počátky české marxistické divadelní kritiky'', 1965, s. 7‒15</ee:bibliography_content>
 +
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==

Verze z 23. 11. 2016, 15:46

Jaroslav Pokorný
* 13. 11. 1920 Praha (CZ)
23. 9. 1983 Praha (CZ)
dramatik, překladatel, libretista, divadelní historik, teoretik, kritik, dramaturg, divadelní pedagog

Teatrolog, překladatel, dramaturg a dramatik, spoluurčující z pozice vlivného stranického ideologa směřování a organizaci českého divadelnictví po druhé světové válce. Trvalejší hodnotu než teoretické a historické studie i původní dramatická tvorba mají jeho překlady (zejména díla C. Goldoniho). Významný byl jeho autorský i redakční podíl na heslech českých osobností v italské divadelní encyklopedii Enciclopedia dello spettacolo.

Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.