Königsmark, Václav: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 41: Řádka 41:
 
<ee:bibliography_content>Hynek Rýdl; -vk-, -kn-, kn, vk, V. K., vkn, -vkn-  </ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Hynek Rýdl; -vk-, -kn-, kn, vk, V. K., vkn, -vkn-  </ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Mezi literaturou, divadlem a filmem, ''Česká literatura'' 22, 1974, s. 563‒564 (recenze sborníku Vančura mezi dramatem a filmem)<br/>Příběhy pokleslé aktivity, in ''Mladý muž a bílá velryba ''(program), Městská divadla pražská 1977<br/>Výročí Henrika Ibsena, ''Český jazyk a literatura'' 28, 1977/78, s. 326‒328<br/>Devadesátiletý Soud lásky, ''Tvorba'' 1977, č. 4, s. 18 (šifra -kn-) (Národní divadlo)<br/>Quo vadis, české drama?, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 1‒14 (šifra kn)'<br/>L. Janáček. Z mrtvého domu, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 23‒24 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>J. M. Barrie. Záleží na okolnostech, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 25‒26 (Divadlo E. F. Buriana) (šifra kn)<br/>Dramatizace jako projev krize i hledání východisek, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 1‒13 (šifra kn)<br/>Odpověď na otázky Ankety 1978,''Dialog'' 1, 1977/78, č. 10, s. 29 (šifra kn)<br/>W. A. Mozart. Cosi fan tutte, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 14‒16 (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) (šifra kn)<br/>G. Gorin. Pravda barona Prášila, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 21‒23 (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) (šifra kn)<br/>Varšavská komorní opera v Praze, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 28‒29 (šifra kn)<br/>B. Brecht. Muž jako muž, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 13‒14 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>J. Sypal. Napoleon z Doubku, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 15‒16 (Divadlo S. K. Neumanna) (šifra kn)<br/>M. Kuliš. Patetická sonáta, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 23‒24 (Disk) (šifra kn)<br/>Prokofjev. Semjon Kotko, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 25‒27 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>V. Páral. Mladý muž a bílá velryba, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 4, s. 15‒18 (Městská divadla pražská) (šifra kn)<br/>Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 19, 1977, č. 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 14, 17, 18, 19, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 44, 46, 47, 48, 49, 52, vždy s. 22<br/>Otázka kompetence čili Dramaturgie versus režie aneb Ať se vlk nažere, jen když koza zůstane celá, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 1‒6 (Trosečník + Velký vandr, Divadlo na provázku Brno; Dům se sedmi balkóny, Městská divadla pražská) (šifra kn)<br/>B. Brecht. Krejcarová opera, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 15‒18 (Činoherní klub) (šifra kn)<br/>Bělehradská Jenůfa, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 19‒20 (hostování bělehradské pěvkyně v inscenaci Její pastorkyňa Národního divadla) (šifra kn)<br/>K problematice kompoziční výstavby, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 9‒10 (šifra kn)<br/>A. Arbuzov. Můj ubohý Marat, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 15‒16 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>G. Verdi. Macbeth, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 18‒19 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>Bukurešťský a olomoucký import do pražského Rigoletta, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 30‒31 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>K otázce československého kulturního kontextu, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 7, s. 1‒9 (šifra kn)<br/>Gorkij po beckettovsku, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 8, s. 28‒30 (hostování Theater Berlin v Praze) (šifra kn)<br/>Slovo ke kritice, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 8, s. 31‒32 (šifra kn)<br/>V. Petrov. Mušketýři po třiceti letech,''Dialog'' 1, 1977/78, č. 9, s. 14‒17 (Divadlo S. K. Neumanna) (šifra kn)<br/>Otázky bez odpovědí (k historii a přítomnosti jednoho pražského divadla), ''Dialog ''1, 1977/78, č. 9, s. 21‒22 (Divadlo Ateliér) (šifra kn)<br/>Operní glosy, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 10, s. 1‒7 (operní inscenace na festivalu Pražské jaro 1978) (šifra kn)<br/>G. S. Kaufman – R. Hart. Přišel na večeři, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 10, s. 17‒18  (šifra kn) (Divadlo na Vinohradech, Praha)<br/>Česká dramatika v sezoně 1977‒78, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 1, s. 1‒13 (šifra kn)<br/>A. Koenigsmark. Edessa, ''Dialog ''2, 1978/79, č. 1, s. 14‒15 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>O. Daněk. Válka vypukne po přestávce, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 1, s. 18‒19 (Slezské divadlo Opava) (šifra kn)
+
<ee:bibliography_content>Mezi literaturou, divadlem a filmem, ''Česká literatura'' 22, 1974, s. 563‒564 (recenze sborníku Vančura mezi dramatem a filmem)<br/>Příběhy pokleslé aktivity, in ''Mladý muž a bílá velryba ''(program), Městská divadla pražská 1977<br/>Výročí Henrika Ibsena, ''Český jazyk a literatura'' 28, 1977/78, s. 326‒328<br/>Devadesátiletý Soud lásky, ''Tvorba'' 1977, č. 4, s. 18 (šifra -kn-) (Národní divadlo)<br/>Quo vadis, české drama?, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 1‒14 (šifra kn)'<br/>L. Janáček. Z mrtvého domu, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 23‒24 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>J. M. Barrie. Záleží na okolnostech, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 1, s. 25‒26 (Divadlo E. F. Buriana) (šifra kn)<br/>Dramatizace jako projev krize i hledání východisek, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 1‒13 (šifra kn)<br/>Odpověď na otázky Ankety 1978,''Dialog'' 1, 1977/78, č. 10, s. 29 (šifra kn)<br/>W. A. Mozart. Cosi fan tutte, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 14‒16 (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) (šifra kn)<br/>G. Gorin. Pravda barona Prášila, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 21‒23 (Divadlo J. K. Tyla Plzeň) (šifra kn)<br/>Varšavská komorní opera v Praze, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 2, s. 28‒29 (šifra kn)<br/>B. Brecht. Muž jako muž, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 13‒14 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>J. Sypal. Napoleon z Doubku, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 15‒16 (Divadlo S. K. Neumanna) (šifra kn)<br/>M. Kuliš. Patetická sonáta, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 23‒24 (Disk) (šifra kn)<br/>Prokofjev. Semjon Kotko, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 3, s. 25‒27 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>V. Páral. Mladý muž a bílá velryba, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 4, s. 15‒18 (Městská divadla pražská) (šifra kn)<br/>Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 19, 1977, č. 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 14, 17, 18, 19, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 44, 46, 47, 48, 49, 52, vždy s. 22<br/>Otázka kompetence čili Dramaturgie versus režie aneb Ať se vlk nažere, jen když koza zůstane celá, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 1‒6 (Trosečník + Velký vandr, Divadlo na provázku Brno; Dům se sedmi balkóny, Městská divadla pražská) (šifra kn)<br/>B. Brecht. Krejcarová opera, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 15‒18 (Činoherní klub) (šifra kn)<br/>Bělehradská Jenůfa, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 5, s. 19‒20 (hostování bělehradské pěvkyně v inscenaci Její pastorkyňa Národního divadla) (šifra kn)<br/>K problematice kompoziční výstavby, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 9‒10 (šifra kn)<br/>A. Arbuzov. Můj ubohý Marat, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 15‒16 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>G. Verdi. Macbeth, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 18‒19 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>Bukurešťský a olomoucký import do pražského Rigoletta, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 6, s. 30‒31 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>K otázce československého kulturního kontextu, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 7, s. 1‒9 (šifra kn)<br/>Gorkij po beckettovsku, ''Dialog'' 1, 1977/78, č. 8, s. 28‒30 (hostování Theater Berlin v Praze) (šifra kn)<br/>Slovo ke kritice, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 8, s. 31‒32 (šifra kn)<br/>V. Petrov. Mušketýři po třiceti letech,''Dialog'' 1, 1977/78, č. 9, s. 14‒17 (Divadlo S. K. Neumanna) (šifra kn)<br/>Otázky bez odpovědí (k historii a přítomnosti jednoho pražského divadla), ''Dialog ''1, 1977/78, č. 9, s. 21‒22 (Divadlo Ateliér) (šifra kn)<br/>Operní glosy, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 10, s. 1‒7 (operní inscenace na festivalu Pražské jaro 1978) (šifra kn)<br/>G. S. Kaufman – R. Hart. Přišel na večeři, ''Dialog ''1, 1977/78, č. 10, s. 17‒18  (šifra kn) (Divadlo na Vinohradech, Praha)<br/>Česká dramatika v sezoně 1977‒78, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 1, s. 1‒13 (šifra kn)<br/>A. Koenigsmark. Edessa, ''Dialog ''2, 1978/79, č. 1, s. 14‒15 (Činoherní studio Ústí nad Labem) (šifra kn)<br/>O. Daněk. Válka vypukne po přestávce, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 1, s. 18‒19 (Slezské divadlo Opava) (šifra kn)<br/>Bratři Čapkové, N. V. Gogol a J. Kačer – Lásky hra osudná aneb Revizor v provincii, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 2, s. 13‒15 (Krajské kulturní středisko Ostrava) (šifra kn)<br/>Dvě historické fresky V. Hudečka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 3, s. 8‒12 (Bílí čápi nad Brestem + Nápadníci trůnu, Národní divadlo) (šifra kn)<br/>R. Ibrahimbekov. Žena za zelenými dveřmi, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 3, s. 21‒22 (Divadlo V. Nezvala Karlovy Vary) (šifra kn)<br/>Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 20, 1978, č. 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 50, vždy s. 22<br/>Nejedlého postoj k otázce dramatu ve dvacátých letech, in ''Z. Nejedlý, klasik naší vědy a kultury'', 1979, s. 125‒133 (kritické reflexe hry F. X. Šaldy Dítě u Z. Nejedlého a J. Fučíka)<br/>Tylova historická dramata v dramaturgickém pojetí J. Honzla a E. F. Buriana, in ''Václavkova Olomouc 1976''. ''Pocta F. Palackému'', Olomouc 1979, s. 270‒276<br/>Formování postav ve Vančurově Rozmarném létě a v jeho divadelních adaptacích, ''Česká literatura ''27, 1979, s. 121‒132 (Vančurova próza a její divadelní zpracování režiséry E. Sokolovským a F. Štěpánkem)<br/>Cestou k divadelnímu realismu. L. Stroupežnický 6. 1. 1850 – 11. 8. 1892, ''Český jazyk a literatura'' 30, 1979, s. 175‒177<br/>I. Babel – Z. Turba. Moje první husa,''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 11‒12 (Divadlo X Brno) (šifra kn)<br/>Hanácké divadlo v Praze,''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 25‒26 (Depeše na kolečkách, Ondráš) (šifra kn)<br/>H. Krejčí, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 40 (šifra kn)<br/>Hledání tvaru, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 5, s. 69‒70 (hostování Divadla leninského komsomolu z Moskvy) (šifra kn)<br/>S. Wyspiański. Veselka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 5, s. 69‒70 (Teatr Narodowy Varšava) (šifra kn)<br/>P. Hacks – J. Offenbach. Krásná Helena, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 7, s. 11‒12 (Divadlo Vítězného února Hradec Králové) (šifra kn)<br/>G. Gorin. Thyl Ulenspiegel, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 7, s. 24‒25 (Horácké divadlo Jihlava) (šifra kn)<br/>Pohyb ve stojatých vodách pražské divadelní kultury?, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 1‒8 (Hodina mezi psem a vlkem, Realistické divadlo Z. Nejedlého) (šifra kn)<br/>A. Nikolaj. Tři na lavičce,''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 13‒14 (Viola) (šifra kn)<br/>J. Voskovec + J. Werich + J. Ježek. Golem, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 17‒18 (Hudební divadlo Karlín) (šifra kn)<br/>O. Ostrčil. Honzovo království, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 16‒17 (Státní divadlo Olomouc) (šifra kn)<br/>B. Martinů. Hlas lesa – A. Lortzing. Zkouška na operu, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 22‒24 (Pražská konzervatoř) (šifra kn)<br/>Ch. Gounod. Faust a Markétka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 25‒29 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>Operní glosy II, ''Dialog ''2, 1978/79, č. 10, s. 32‒39 (šifra kn)<br/>Odpověď na Anketu 1979,''Dialog'' 2, 1978/79, č. 10, s. 5 (šifra kn)<br/>V. Eliášková. A ten měl tři dcery…, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 10, s. 18‒20 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)<br/>Otazníky nad PQ, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 1, s. 12‒15 (šifra kn)<br/>E. Dutka. Autobus do Wollongongu, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 1, s. 18‒19 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)<br/>Naši furianti ‘79, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 2, s. 11‒13 (Národní divadlo) (šifra kn)<br/>A. Jirásková. Domov v havárii,''Dialog'' 3, 1979/80, č. 3‒4, s. 23‒25 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)<br/>Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 21, 1979, č. 1, s. 22 + č. 4, 5, 6, 8, 9, 10, 16, 19, 20, 21, 24, 26, 32, 34, 38, 40, 42, 48, vždy s. 23<br/>K otázce žánrové digrese v dramatice 70. let, in ''Sborník z mezinárodní literárněvědné konference Bezručova Opava 1978''. Ostrava 1980, s. 128‒134<br/>Tvorba souborů…, ''Scéna'' 5, 1980, č. 24, s. 2 (recenze sborníku České divadlo 2)<br/>K pojetí a stavu českého dramatu v sedmdesátých letech, ''Tvorba'' 1980, č. 23, s. 1‒8 (příloha)<br/>Dar k sedmdesátinám?, ''Tvorba'' 1980, č. 48, s. 18‒19 (Kráska a zvíře, Národní divadlo)<br/>Pražský Rváč, ''Dialog ''3, 1979/80, č. 5‒6, s. 8 (Divadlo E. F. Buriana) (šifra kn)<br/>J. Radičkov. Lazařina,''Dialog'' 3, 1979/80, č. 5‒6, s. 22‒24 (Divadlo na provázku Brno) (šifra kn)<br/>K otázce hereckého stylu v současném českém divadle, ''Dialog ''3, 1979/80, č. 7‒8, s. 1‒18 (šifra kn)<br/>Přísně utajené hostování, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 5‒6, s. 29‒31 (hostování Burgtheateru v Praze) (šifra kn)<br/>Odpověď na Anketu 1980, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 8‒9, s. 20‒21 (šifra kn)<br/>F. Šrámek. Červen – Dvě království, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 9‒10, s. 29‒30 (Divadlo J. Wolkera) (šifra kn)<br/>Hledání vlastní tváře, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1981, s. 198‒202 (Hanácké divadlo Prostějov)<br/>Pábitelovo jevištní Krasosmutnění: na okraj Válovy inscenace v Divadle na okraji, ''Program Státního divadla Brno ''52, 1980/81, s. 203‒204<br/>Dobové tance, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1980/81, s. 334‒335 (Činoherního studio Ústí nad Labem)<br/>Ypsilonka v Národním divadle, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1980/81, s. 335 (Každý něco pro vlast, Národní divadlo)<br/>O adaptaci jako divadelním žánru i autorské metodě, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 82‒86<br/>Valdštejnský antimýtus jako dějinná metafora, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 107‒108 (Vévodkyně valdštejnských vojsk, Národní divadlo)<br/>Krize dramatu, nebo krize kritérií?, ''Tvorba ''1981, č. 6, s. 6<br/>Ha-divadlo 1981, ''Scéna ''6, 1981, č. 23, s. 4 (Panoptikum + Hra bez pravidel, HaDivadlo Prostějov)<br/>A. a V. Mrštíkové. Maryša, ''Český jazyk a literatura'' 31, 1980/81, s. 400‒405<br/>Adaptace v současném divadle. České drama v epoše socialismu (1945‒1981), in ''Referáty a diskusní příspěvky z literárněvědné konference 24. Bezručovy Opavy ''(16.‒17. 9. 1981),  Opava 1982, s. 18‒27<br/>K pojmu inscenácie jako typu interpretácie literárneho diela, in ''O interpretácii uměleckého textu'', Nitra 1982, s. 209‒219<br/>Marxistická kritika dramatu, in ''Spoluvytvářet pravdu zítřka'', 1982, s. 330‒350<br/>O vztahu k dramatickému umění, ''Česká literatura'' 30, 1982, s. 287‒288<br/>Teoretické aspekty jevištních adaptací filmového díla, ''Film a doba'' 28, 1982, s. 31‒36<br/>O autentičnosti deskriptivní a stylizované, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 218‒219 (dramatické adaptace próz B. Hrabala)<br/>Hamlet jako teatrum mundi, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 76‒78 (Národní divadlo)<br/>Příspěvek do ankety, ''Scéna ''7, 1982, č. 15‒16, s. 5<br/>Hledání operní divadelnosti,''Scéna'' 7, 1982, č. 24, s. 5 (Komorní triptych, Národní divadlo)<br/>Dar i trýzeň senzibility, ''Tvorba'' 1982, č. 10, s. 10 (montáž o básníku M. Kubesovi, Prostějov)<br/>Vztah současného dramatu k literatuře, ''Tvorba ''1982, č. 28, s. 1‒8 (příloha)<br/>O dnešní smysl včerejšího díla. Operní pokusy o hledání divadelní řeči, ''Program Státního divadla Brno ''54, 1982/83, s. 217‒218 (Chytračka + Modrovousův hrad + Silnice, Národní divadlo)<br/>Nad novými inscenacemi Hanáckého divadla, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1983/84, s. 243‒246<br/>Cesta k moderní komedii aneb Štěstí není švindl, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 266‒267 (Adié miláčku, Městská divadla pražská)<br/>O integraci jako rozpadu plnohodnotného lidství, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 267‒268 (Průběh, Studio Ypsilon)<br/>Quijote a Sancho současníci?, ''Program Státního divadla'' ''Brno'' 54, 1982/83, s. 298n. (Komedie s Quijotem, Divadlo S. K. Neumanna)<br/>Opera o cti a revoluci, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 389 (Hra o lásce a smrti, Národní divadlo)<br/>Anabáze Ypsilonky za J. Haškem, ''Program Státního divadla Brno'' 55, 1983/84, s. 75‒76 (Voni sou hodnej chlapec)<br/>O umění jevištní konkretizace, ''Program Státního divadla Brno'' 55, l983/84, s. 143‒144 (Maryša, Státní divadlo Brno + Divadlo Vítězného února Hradec Králové)<br/>Být zrcadlem a kronikou své doby, ''Scéna'' 8, 1983, č. 1, s. 4 (Hamlet, Národní divadlo Praha)<br/>První loutkářská přehlídka pro dospělé (a nejen o ní), ''Československý loutkář ''33, 1983, s. 266<br/>Posluchači DAMU v Komedii o skříni, ''Československý loutkář'' 33, 1983, s. 276<br/>Příklad tvůrčí divadelní práce, ''Program Státního divadla Brno'' 55, 1983/84, s. 239‒240 (hostování Divadla A. Bagára Nitra v Praze)
 
+
Bratři Čapkové, N. V. Gogol a J. Kačer – Lásky hra osudná aneb Revizor v provincii, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 2, s. 13‒15 (Krajské kulturní středisko Ostrava) (šifra kn)
+
 
+
Dvě historické fresky V. Hudečka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 3, s. 8‒12 (Bílí čápi nad Brestem + Nápadníci trůnu, Národní divadlo) (šifra kn)
+
 
+
R. Ibrahimbekov. Žena za zelenými dveřmi, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 3, s. 21‒22 (Divadlo V. Nezvala Karlovy Vary) (šifra kn)
+
 
+
Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 20, 1978, č. 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 50, vždy s. 22
+
 
+
Nejedlého postoj k otázce dramatu ve dvacátých letech, in ''Z. Nejedlý, klasik naší vědy a kultury'', 1979, s. 125‒133 (kritické reflexe hry F. X. Šaldy Dítě u Z. Nejedlého a J. Fučíka)
+
 
+
Tylova historická dramata v dramaturgickém pojetí J. Honzla a E. F. Buriana, in ''Václavkova Olomouc 1976''. ''Pocta F. Palackému'', Olomouc 1979, s. 270‒276
+
 
+
Formování postav ve Vančurově Rozmarném létě a v jeho divadelních adaptacích, ''Česká literatura ''27, 1979, s. 121‒132 (Vančurova próza a její divadelní zpracování režiséry E. Sokolovským a F. Štěpánkem)
+
 
+
Cestou k divadelnímu realismu. L. Stroupežnický 6. 1. 1850 – 11. 8. 1892, ''Český jazyk a literatura'' 30, 1979, s. 175‒177
+
 
+
I. Babel – Z. Turba. Moje první husa,''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 11‒12 (Divadlo X Brno) (šifra kn)
+
 
+
Hanácké divadlo v Praze,''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 25‒26 (Depeše na kolečkách, Ondráš) (šifra kn)
+
 
+
H. Krejčí, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 4, s. 40 (šifra kn)
+
 
+
Hledání tvaru, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 5, s. 69‒70 (hostování Divadla leninského komsomolu z Moskvy) (šifra kn)
+
 
+
S. Wyspiański. Veselka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 5, s. 69‒70 (Teatr Narodowy Varšava) (šifra kn)
+
 
+
P. Hacks – J. Offenbach. Krásná Helena, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 7, s. 11‒12 (Divadlo Vítězného února Hradec Králové) (šifra kn)
+
 
+
G. Gorin. Thyl Ulenspiegel, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 7, s. 24‒25 (Horácké divadlo Jihlava) (šifra kn)
+
 
+
Pohyb ve stojatých vodách pražské divadelní kultury?, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 1‒8 (Hodina mezi psem a vlkem, Realistické divadlo Z. Nejedlého) (šifra kn)
+
 
+
A. Nikolaj. Tři na lavičce,''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 13‒14 (Viola) (šifra kn)
+
 
+
J. Voskovec + J. Werich + J. Ježek. Golem, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 8, s. 17‒18 (Hudební divadlo Karlín) (šifra kn)
+
 
+
O. Ostrčil. Honzovo království, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 16‒17 (Státní divadlo Olomouc) (šifra kn)
+
 
+
B. Martinů. Hlas lesa – A. Lortzing. Zkouška na operu, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 22‒24 (Pražská konzervatoř) (šifra kn)
+
 
+
Ch. Gounod. Faust a Markétka, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 9, s. 25‒29 (Národní divadlo) (šifra kn)
+
 
+
Operní glosy II, ''Dialog ''2, 1978/79, č. 10, s. 32‒39 (šifra kn)
+
 
+
Odpověď na Anketu 1979,''Dialog'' 2, 1978/79, č. 10, s. 5 (šifra kn)
+
 
+
V. Eliášková. A ten měl tři dcery…, ''Dialog'' 2, 1978/79, č. 10, s. 18‒20 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)
+
 
+
Otazníky nad PQ, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 1, s. 12‒15 (šifra kn)
+
 
+
E. Dutka. Autobus do Wollongongu, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 1, s. 18‒19 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)
+
 
+
Naši furianti ‘79, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 2, s. 11‒13 (Národní divadlo) (šifra kn)
+
 
+
A. Jirásková. Domov v havárii,''Dialog'' 3, 1979/80, č. 3‒4, s. 23‒25 (Divadlo na Vinohradech) (šifra kn)
+
 
+
Tzv. Bonbony, ''Mladý svět'' 21, 1979, č. 1, s. 22 + č. 4, 5, 6, 8, 9, 10, 16, 19, 20, 21, 24, 26, 32, 34, 38, 40, 42, 48, vždy s. 23
+
 
+
K otázce žánrové digrese v dramatice 70. let, in ''Sborník z mezinárodní literárněvědné konference Bezručova Opava 1978''. Ostrava 1980, s. 128‒134
+
 
+
Tvorba souborů…, ''Scéna'' 5, 1980, č. 24, s. 2 (recenze sborníku České divadlo 2)
+
 
+
K pojetí a stavu českého dramatu v sedmdesátých letech, ''Tvorba'' 1980, č. 23, s. 1‒8 (příloha)
+
 
+
Dar k sedmdesátinám?, ''Tvorba'' 1980, č. 48, s. 18‒19 (Kráska a zvíře, Národní divadlo)
+
 
+
Pražský Rváč, ''Dialog ''3, 1979/80, č. 5‒6, s. 8 (Divadlo E. F. Buriana) (šifra kn)
+
 
+
J. Radičkov. Lazařina,''Dialog'' 3, 1979/80, č. 5‒6, s. 22‒24 (Divadlo na provázku Brno) (šifra kn)
+
 
+
K otázce hereckého stylu v současném českém divadle, ''Dialog ''3, 1979/80, č. 7‒8, s. 1‒18 (šifra kn)
+
 
+
Přísně utajené hostování, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 5‒6, s. 29‒31 (hostování Burgtheateru v Praze) (šifra kn)
+
 
+
Odpověď na Anketu 1980, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 8‒9, s. 20‒21 (šifra kn)
+
 
+
F. Šrámek. Červen – Dvě království, ''Dialog'' 3, 1979/80, č. 9‒10, s. 29‒30 (Divadlo J. Wolkera) (šifra kn)
+
 
+
Hledání vlastní tváře, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1981, s. 198‒202 (Hanácké divadlo Prostějov)
+
 
+
Pábitelovo jevištní Krasosmutnění: na okraj Válovy inscenace v Divadle na okraji, ''Program Státního divadla Brno ''52, 1980/81, s. 203‒204
+
 
+
Dobové tance, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1980/81, s. 334‒335 (Činoherního studio Ústí nad Labem)
+
 
+
Ypsilonka v Národním divadle, ''Program Státního divadla Brno'' 52, 1980/81, s. 335 (Každý něco pro vlast, Národní divadlo)
+
 
+
O adaptaci jako divadelním žánru i autorské metodě, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 82‒86
+
 
+
Valdštejnský antimýtus jako dějinná metafora, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 107‒108 (Vévodkyně valdštejnských vojsk, Národní divadlo)
+
 
+
Krize dramatu, nebo krize kritérií?, ''Tvorba ''1981, č. 6, s. 6
+
 
+
Ha-divadlo 1981, ''Scéna ''6, 1981, č. 23, s. 4 (Panoptikum + Hra bez pravidel, HaDivadlo Prostějov)
+
 
+
A. a V. Mrštíkové. Maryša, ''Český jazyk a literatura'' 31, 1980/81, s. 400‒405
+
 
+
Adaptace v současném divadle. České drama v epoše socialismu (1945‒1981), in ''Referáty a diskusní příspěvky z literárněvědné konference 24. Bezručovy Opavy ''(16.‒17. 9. 1981),  Opava 1982, s. 18‒27
+
 
+
K pojmu inscenácie jako typu interpretácie literárneho diela, in ''O interpretácii uměleckého textu'', Nitra 1982, s. 209‒219
+
 
+
Marxistická kritika dramatu, in ''Spoluvytvářet pravdu zítřka'', 1982, s. 330‒350
+
 
+
O vztahu k dramatickému umění, ''Česká literatura'' 30, 1982, s. 287‒288
+
 
+
Teoretické aspekty jevištních adaptací filmového díla, ''Film a doba'' 28, 1982, s. 31‒36
+
 
+
O autentičnosti deskriptivní a stylizované, ''Program Státního divadla Brno'' 53, 1981/82, s. 218‒219 (dramatické adaptace próz B. Hrabala)
+
 
+
Hamlet jako teatrum mundi, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 76‒78 (Národní divadlo)
+
 
+
Příspěvek do ankety, ''Scéna ''7, 1982, č. 15‒16, s. 5
+
 
+
Hledání operní divadelnosti,''Scéna'' 7, 1982, č. 24, s. 5 (Komorní triptych, Národní divadlo)
+
 
+
Dar i trýzeň senzibility, ''Tvorba'' 1982, č. 10, s. 10 (montáž o básníku M. Kubesovi, Prostějov)
+
 
+
Vztah současného dramatu k literatuře, ''Tvorba ''1982, č. 28, s. 1‒8 (příloha)
+
 
+
O dnešní smysl včerejšího díla. Operní pokusy o hledání divadelní řeči, ''Program Státního divadla Brno ''54, 1982/83, s. 217‒218 (Chytračka + Modrovousův hrad + Silnice, Národní divadlo)
+
 
+
Nad novými inscenacemi Hanáckého divadla, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1983/84, s. 243‒246
+
 
+
Cesta k moderní komedii aneb Štěstí není švindl, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 266‒267 (Adié miláčku, Městská divadla pražská)
+
 
+
O integraci jako rozpadu plnohodnotného lidství, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 267‒268 (Průběh, Studio Ypsilon)
+
 
+
Quijote a Sancho současníci?, ''Program Státního divadla'' ''Brno'' 54, 1982/83, s. 298n. (Komedie s Quijotem, Divadlo S. K. Neumanna)
+
 
+
Opera o cti a revoluci, ''Program Státního divadla Brno'' 54, 1982/83, s. 389 (Hra o lásce a smrti, Národní divadlo)
+
 
+
Anabáze Ypsilonky za J. Haškem, ''Program Státního divadla Brno'' 55, 1983/84, s. 75‒76 (Voni sou hodnej chlapec)
+
 
+
O umění jevištní konkretizace, ''Program Státního divadla Brno'' 55, l983/84, s. 143‒144 (Maryša, Státní divadlo Brno + Divadlo Vítězného února Hradec Králové)
+
 
+
Být zrcadlem a kronikou své doby, ''Scéna'' 8, 1983, č. 1, s. 4 (Hamlet, Národní divadlo Praha)
+
 
+
První loutkářská přehlídka pro dospělé (a nejen o ní), ''Československý loutkář ''33, 1983, s. 266
+
 
+
Posluchači DAMU v Komedii o skříni, ''Československý loutkář'' 33, 1983, s. 276
+
 
+
Příklad tvůrčí divadelní práce,''Program Státního divadla Brno'' 55, 1983/84, s. 239‒240 (hostování Divadla A. Bagára Nitra v Praze)
+
  
 
Dvojí Dantonova smrt, ''Program Státního divadla Brno'' 55, s. 314‒315 (Činoherní studio Ústí nad Labem + Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
 
Dvojí Dantonova smrt, ''Program Státního divadla Brno'' 55, s. 314‒315 (Činoherní studio Ústí nad Labem + Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Řádka 509: Řádka 367:
 
Na scéně Žižkovského divadla, in ''20 let Žižkovského divadla'', 1997, s. 9‒18
 
Na scéně Žižkovského divadla, in ''20 let Žižkovského divadla'', 1997, s. 9‒18
  
 
+
účast v diskusích:<br/>Všichni u jednoho stolu: závěr diskuse Hovoříme o dramatu, ''Tvorba'' 13, 1981, č. 16, s. 6‒7, 14<br/>Od českého divadla k islámskému fundamentalismu (a zpět), ''Svět a divadlo'' 5, 1994, č. 5, s. 26‒48
  
účast v diskusích:
+
autorská spolupráce na kolektivních dílech:<br/>Š. Vlašín a kolektiv: ''Slovník literární teorie'', 1977, rozšířeno 1984, značka kn: hesla absurdní drama, adaptace (spolupráce značka hř), agón, akt, aktovka, anagnorize, anaklasis, analytické drama, antagonista, antepirrhéma, antidrama, antihrdina, antilabé, antóda, apokryf, argomento, atellána, balet, biblické drama, buffonáda, burleska, církevní hra, comédie mixte, comics, commedia dell´arte, commedia erudita, crazy komedie, deus ex machina, deuteragonista, dialog, didaskalia, divadelní věda, drama, drama veršované, dramatická postava, dramatické jednoty, dramatický charakter, dramatizace, dramma per la musica, entr acte, epické drama, epilog, epirrhéma, epizoda, er-forma, exodos, expozice, extemporované drama, farce, féerie, filipika, fraška (spolupráce značka pk), gag, Gesamtkunstwerk, gnóma, groteska (spolupráce značka tn), hanswurstiáda, happyend, harlekynáda, historické drama, hra, hudební drama, husitská literatura, charakterové drama, chór, chorég, choreut, Ich-forma, improvizované drama, inscenace, interludium, intermedium, intermezzo, intrika, kabaret, kabuki, kalendář, kantáta, kasperliáda, katarze, katastrofa, kázání, kjógen, knižní drama, kolize, komedie, komedie pláště a dýky, kómmos, kompozice, kompozice chronologická, kompozice paralelní, kompozice prstencová, kompozice rámcová, kompozice retrospektivní, kompozice řetězová, kompozice stupňovitá, konflikt, konverzační hra, krize, kuklení, laicizace, lidová hra, lidové čtení, lokální fraška, lyrické drama, masky, masopustní hra, melodram, melodrama, mezihra, mimus, mirákl, mizanscéna, monodie, monodrama, monolog, montáž (spolupráce značka pt), moralita, mystérium, nó, opera, opereta, oratorium, pantomima, parabáze, parodos, pásmo postav, pásmo vypravěče, paso, pastýřská hra, paterik, patos, peripetie, písmácká literatura, pnigos, postava, poznámky scénické a režijní, prolog, proměna, protagonista, předscéna, psychologické drama, reformační literatura, replika, retardace, revue, rezonér, rozhlasová hra, rozuzlení, rytířská hra, satirická hra, satyrská hra, scéna, scénář, singspiel, situace, skeč, sotie, stasimon, stichomytie, synopse, školské drama, televizní hra, teorie dramatu, tiráda, tragédie, tragédie osudová, tragično, tragikomedie, treatment, truchlohra, vaudeville, veselohra, vnitřní monolog, vypravěč (spolupráce značka pt), vyprávění, výstup, zápletka, zauzlení děje, zcizovací efekt, zpěvohra, Životy svatých<br/>Š. Vlašín a kolektiv: ''Slovník literárních směrů a skupin'', 1983, druhé doplněné vydání, značka vk: hesla Felibrige, husitská literatura, Májovci, reformační literatura, verismus<br/>M. Zeman a kolektiv: ''Průvodce po světové literární teorii'', 1988, přepracováno pod názvem ''Průvodce po světové literární teorii 20. století'', 2012, značka vk: kniha P. Szondi: Teorie moderního dramatu<br/>V. Macura a kolektiv: ''Slovník světových literárních děl''. ''Díl I.'', 1988, značka vkn: díla K. Amis: Šťastný Jim; J. Anouilh: Skřivánek; B. Brecht: Kavkazský křídový kruh; B. Brecht: Matka Kuráž a její děti; B. Brecht: Třígrošová opera; A. Casona: Dům se sedmi balkóny; A. P. Čechov: Racek; A. P. Čechov: Tři sestry; A. P. Čechov: Višňový sad; G. Gorin: Poslední smrt Jonatana Swifta; H. Ibsen: Divoká kachna; H. Ibsen: Domov loutek; H. Ibsen: Peer Gynt; F. G. Lorca: Dům Bernardy Albové<br/>V. Macura a kolektiv: ''Slovník světových literárních děl. Díl II.'', 1988, značka vkn: díla V. Majakovskij: Mystérie–buffa, V. Majakovskij: Sprcha, J. B. Molière: Don Juan, J. B. Molière: Lakomec; J. B. Molière: Misantrop, J. B.<br/>Molière: Tartuffe,  J. B. Molière: Zdravý nemocný, L. Pirandello: Jindřich IV. (spolupráce značka bm), L. Pirandello: Šest postav hledá autora (spolupráce značka bm), A. Schnitzler: Zelený papoušek, J. Švarc: Drak<br/>V. Procházka a kolektiv: ''Národní divadlo a jeho předchůdci'', 1988, značka V. K.: hesla Čáp, B.; Horáček, P.; Jerneková, K.; Joran, J.; Karpíšek, M.; Kostka, P.; Maršík, B.; Řanda, Č.; Štěpánek, P.; Vejražka, V.; Veselá, M.; Vonásek, R.; Waleská, B.; Zítek, V,<br/>M. Zeman a kolektiv: ''Rozumět literatuře. Interpretace základních děl české literatury. Díl I''., 1989, díla J. K. Tyl: Strakonický dudák, A. a V. Mrštíkové: Maryša, V+W: Balada z hadrů<br/>kolektiv autorů: ''Česká literatura 1945''‒''1970. Interpretace vybraných děl'', 1992, díla F. Hrubín: Srpnová neděle, J. Topol: Konec masopustu <br/>kolektiv autorů: ''Československý biografický slovník'', 1992, nepodepsaná hesla: Abrhám, J.; Adamíra, J.; Bartoška, J.; Bártů, N.; Benešová, L.; Besser, V.; Burian, V.; Čech, F.; Deborská, N.; Dítětová, J.; Divíšková, N.; Dvorská, M.; Engelová, L.; Fialová, K.; Frej, L.; Galatíková, V.; Hanzlík, J.; Hartl, J.; Helšus, V.; Hlaváčová, J.; Hrušínský, J.; Husák, F.; Janžurová, I.; Kaiser, O.; Klíma, M.; Krobot, M.; Kříž, K.; Kubánková, V.; Lábus, J.; Libíček, J.; Málková, M.; Martinec, V.; Menzel, J.; Novák, K.; Opočenský, G.; Pavlovský, P.; Pospíšil, K.; Preissová, J.; Procházka, A.; Pucholt, V.; Rychlík, B.; Spurná, M.; Šarše, I.; Šašek, J.; Ševčík, O.; Šimek, L.; Šplechtová, M.; Švábová, M.; Švehlík, J.; Švorcová, J.; Švormová, L.; Taberyová, K.; Tarant, M.; Töpfer, T.; Třebická, J.; Vančurová, M.; Vlachovský, M.; Vlčková, V.; Vosková, M.; Voskovec, J.; Vostřel, D.; Weiss, I.; Werich, J.; Wiesner, E.<br/>J. Holý a kolektiv: ''Český Parnas. Vrcholy literatury 1970''‒''1990'', 1993, díla J. Topol: Dvě noci s dívkou, O. Daněk: Vévodkyně valdštejnských vojsk, K. Steigerwald: Dobové tance, D. Fischerová: Báj
 
+
Všichni u jednoho stolu: závěr diskuse Hovoříme o dramatu, ''Tvorba'' 13, 1981, č. 16, s. 6‒7, 14
+
 
+
Od českého divadla k islámskému fundamentalismu (a zpět), ''Svět a divadlo'' 5, 1994, č. 5, s. 26‒48
+
 
+
 
+
 
+
autorská spolupráce na kolektivních dílech:
+
 
+
Š. Vlašín a kolektiv: ''Slovník literární teorie'', 1977, rozšířeno 1984, značka kn: hesla absurdní drama, adaptace (spolupráce značka hř), agón, akt, aktovka, anagnorize, anaklasis, analytické drama, antagonista, antepirrhéma, antidrama, antihrdina, antilabé, antóda, apokryf, argomento, atellána, balet, biblické drama, buffonáda, burleska, církevní hra, comédie mixte, comics, commedia dell´arte, commedia erudita, crazy komedie, deus ex machina, deuteragonista, dialog, didaskalia, divadelní věda, drama, drama veršované, dramatická postava, dramatické jednoty, dramatický charakter, dramatizace, dramma per la musica, entr acte, epické drama, epilog, epirrhéma, epizoda, er-forma, exodos, expozice, extemporované drama, farce, féerie, filipika, fraška (spolupráce značka pk), gag, Gesamtkunstwerk, gnóma, groteska (spolupráce značka tn), hanswurstiáda, happyend, harlekynáda, historické drama, hra, hudební drama, husitská literatura, charakterové drama, chór, chorég, choreut, Ich-forma, improvizované drama, inscenace, interludium, intermedium, intermezzo, intrika, kabaret, kabuki, kalendář, kantáta, kasperliáda, katarze, katastrofa, kázání, kjógen, knižní drama, kolize, komedie, komedie pláště a dýky, kómmos, kompozice, kompozice chronologická, kompozice paralelní, kompozice prstencová, kompozice rámcová, kompozice retrospektivní, kompozice řetězová, kompozice stupňovitá, konflikt, konverzační hra, krize, kuklení, laicizace, lidová hra, lidové čtení, lokální fraška, lyrické drama, masky, masopustní hra, melodram, melodrama, mezihra, mimus, mirákl, mizanscéna, monodie, monodrama, monolog, montáž (spolupráce značka pt), moralita, mystérium, nó, opera, opereta, oratorium, pantomima, parabáze, parodos, pásmo postav, pásmo vypravěče, paso, pastýřská hra, paterik, patos, peripetie, písmácká literatura, pnigos, postava, poznámky scénické a režijní, prolog, proměna, protagonista, předscéna, psychologické drama, reformační literatura, replika, retardace, revue, rezonér, rozhlasová hra, rozuzlení, rytířská hra, satirická hra, satyrská hra, scéna, scénář, singspiel, situace, skeč, sotie, stasimon, stichomytie, synopse, školské drama, televizní hra, teorie dramatu, tiráda, tragédie, tragédie osudová, tragično, tragikomedie, treatment, truchlohra, vaudeville, veselohra, vnitřní monolog, vypravěč (spolupráce značka pt), vyprávění, výstup, zápletka, zauzlení děje, zcizovací efekt, zpěvohra, Životy svatých
+
 
+
Š. Vlašín a kolektiv: ''Slovník literárních směrů a skupin'', 1983, druhé doplněné vydání, značka vk: hesla Felibrige, husitská literatura, Májovci, reformační literatura, verismus
+
 
+
M. Zeman a kolektiv: ''Průvodce po světové literární teorii'', 1988, přepracováno pod názvem ''Průvodce po světové literární teorii 20. století'', 2012, značka vk: kniha P. Szondi: Teorie moderního dramatu
+
 
+
V. Macura a kolektiv: ''Slovník světových literárních děl''. ''Díl I.'', 1988, značka vkn: díla K. Amis: Šťastný Jim; J. Anouilh: Skřivánek; B. Brecht: Kavkazský křídový kruh; B. Brecht: Matka Kuráž a její děti; B. Brecht: Třígrošová opera; A. Casona: Dům se sedmi balkóny; A. P. Čechov: Racek; A. P. Čechov: Tři sestry; A. P. Čechov: Višňový sad; G. Gorin: Poslední smrt Jonatana Swifta; H. Ibsen: Divoká kachna; H. Ibsen: Domov loutek; H. Ibsen: Peer Gynt; F. G. Lorca: Dům Bernardy Albové
+
 
+
V. Macura a kolektiv: ''Slovník světových literárních děl. Díl II.'', 1988, značka vkn: díla V. Majakovskij: Mystérie–buffa, V. Majakovskij: Sprcha, J. B. Molière: Don Juan, J. B. Molière: Lakomec; J. B. Molière: Misantrop, J. B. Molière: Tartuffe,  J. B. Molière: Zdravý nemocný, L. Pirandello: Jindřich IV. (spolupráce značka bm), L. Pirandello: Šest postav hledá autora (spolupráce značka bm), A. Schnitzler: Zelený papoušek, J. Švarc: Drak
+
 
+
V. Procházka a kolektiv: ''Národní divadlo a jeho předchůdci'', 1988, značka V. K.: hesla Čáp, B.; Horáček, P.; Jerneková, K.; Joran, J.; Karpíšek, M.; Kostka, P.; Maršík, B.; Řanda, Č.; Štěpánek, P.; Vejražka, V.; Veselá, M.; Vonásek, R.; Waleská, B.; Zítek, V,
+
 
+
M. Zeman a kolektiv: ''Rozumět literatuře. Interpretace základních děl české literatury. Díl I''., 1989, díla J. K. Tyl: Strakonický dudák, A. a V. Mrštíkové: Maryša, V+W: Balada z hadrů
+
 
+
kolektiv autorů: ''Česká literatura 1945''‒''1970. Interpretace vybraných děl'', 1992, díla F. Hrubín: Srpnová neděle, J. Topol: Konec masopustu 
+
 
+
kolektiv autorů: ''Československý biografický slovník'', 1992, nepodepsaná hesla: Abrhám, J.; Adamíra, J.; Bartoška, J.; Bártů, N.; Benešová, L.; Besser, V.; Burian, V.; Čech, F.; Deborská, N.; Dítětová, J.; Divíšková, N.; Dvorská, M.; Engelová, L.; Fialová, K.; Frej, L.; Galatíková, V.; Hanzlík, J.; Hartl, J.; Helšus, V.; Hlaváčová, J.; Hrušínský, J.; Husák, F.; Janžurová, I.; Kaiser, O.; Klíma, M.; Krobot, M.; Kříž, K.; Kubánková, V.; Lábus, J.; Libíček, J.; Málková, M.; Martinec, V.; Menzel, J.; Novák, K.; Opočenský, G.; Pavlovský, P.; Pospíšil, K.; Preissová, J.; Procházka, A.; Pucholt, V.; Rychlík, B.; Spurná, M.; Šarše, I.; Šašek, J.; Ševčík, O.; Šimek, L.; Šplechtová, M.; Švábová, M.; Švehlík, J.; Švorcová, J.; Švormová, L.; Taberyová, K.; Tarant, M.; Töpfer, T.; Třebická, J.; Vančurová, M.; Vlachovský, M.; Vlčková, V.; Vosková, M.; Voskovec, J.; Vostřel, D.; Weiss, I.; Werich, J.; Wiesner, E.
+
 
+
J. Holý a kolektiv: ''Český Parnas. Vrcholy literatury 1970''‒''1990'', 1993, díla J. Topol: Dvě noci s dívkou, O. Daněk: Vévodkyně valdštejnských vojsk, K. Steigerwald: Dobové tance, D. Fischerová: Báj
+
 
+
 
+
  
 
Nekrology herců Divadla na Vinohradech: F. Hanus, S. Skládal, V. Hlavatý, O. Sklenčka, Z. Řehoř, J. Bláha, M. Kopecký [místo publikování nezjištěno]
 
Nekrology herců Divadla na Vinohradech: F. Hanus, S. Skládal, V. Hlavatý, O. Sklenčka, Z. Řehoř, J. Bláha, M. Kopecký [místo publikování nezjištěno]
  
 
+
nepublikované texty:''<br/>O postavení dramatu v divadelním procesu. K pojetí dramatu ve 20. století a k působení proletářského a avantgardního divadla na teorii dramatu i formování marxistické divadelní kritiky především v českém kontextu dvacátých<br/>let'', kandidátská práce, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost, 1980<br/>Několik poznámek k pojmu inscenace jako typu interpretace literárního díla, in ''X. M. Červenka quinquagenario a sodalibus, amicis, discipulis oblata'', sv. I, strojopis, Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1982<br/>Ha-Divadlo, hodnocení sezony 1986/87 (interní hodnocení), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost<br/>F. de Rojas, Celestýna, F. Dürrenmatt: Herkules a Augiášův chlév, W. Shakespeare: Král Jindřich IV., W. Shakespeare: Jindřich IV., 2. díl, A. N. Ostrovskij: Deník ničemy, J. Goldman: Lev v zimě, G. Büchner: Dantonova smrt, J. Žáček: Ptákoviny, E. O´Neill: Miliónový Marco, J. Hubač: Modrý pavilon, S. Delaneyová: Chuť medu, Molière: Tartuffe, A. Strindberg: Slečna Julie (interní hodnocení inscenací Národního divadla), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost<br/>Drama jako střetávání životních hodnot, in ''Z. Pešatovi k šedesátinám'', strojopis, Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1988 <br/>Sezona 1988/89 v činohře Divadla J. K. Tyla v Plzni, Sezona 1989/90 v činohře Divadla J. K. Tyla v Plzni (interní hodnocení), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost + Archiv Divadla J. K. Tyla Plzeň (sign. D127/D/II)<br/>Inscenace jako interpretace Čapkových her, in ''Devětkrát o Karlu Čapkovi: soubor čapkovských studií'', Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1992 </ee:bibliography_content>
 
+
nepublikované texty:
+
 
+
''O postavení dramatu v divadelním procesu. K pojetí dramatu ve 20. století a k působení proletářského a avantgardního divadla na teorii dramatu i formování marxistické divadelní kritiky především v českém kontextu dvacátých let'', kandidátská práce, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost, 1980
+
 
+
Několik poznámek k pojmu inscenace jako typu interpretace literárního díla, in ''X. M. Červenka quinquagenario a sodalibus, amicis, discipulis oblata'', sv. I, strojopis, Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1982
+
 
+
Ha-Divadlo, hodnocení sezony 1986/87 (interní hodnocení), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost
+
 
+
F. de Rojas, Celestýna, F. Dürrenmatt: Herkules a Augiášův chlév, W. Shakespeare: Král Jindřich IV., W. Shakespeare: Jindřich IV., 2. díl, A. N. Ostrovskij: Deník ničemy, J. Goldman: Lev v zimě, G. Büchner: Dantonova smrt, J. Žáček: Ptákoviny, E. O´Neill: Miliónový Marco, J. Hubač: Modrý pavilon, S. Delaneyová: Chuť medu, Molière: Tartuffe, A. Strindberg: Slečna Julie (interní hodnocení inscenací Národního divadla), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost
+
 
+
Drama jako střetávání životních hodnot, in ''Z. Pešatovi k šedesátinám'', strojopis, Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1988 
+
 
+
Sezona 1988/89 v činohře Divadla J. K. Tyla v Plzni, Sezona 1989/90 v činohře Divadla J. K. Tyla v Plzni (interní hodnocení), strojopis, Literární archiv Památníku národního písemnictví ‒ pozůstalost + Archiv Divadla J. K. Tyla Plzeň (sign. D127/D/II)
+
 
+
Inscenace jako interpretace Čapkových her, in ''Devětkrát o Karlu Čapkovi: soubor čapkovských studií'', Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky – knihovna, 1992
+
 
+
 </ee:bibliography_content>
+
 
== <ee:bibliography_label>Dramaturgie</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Dramaturgie</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>A. Vampilov: ''Rozloučení s červnem, ''DISK 1976<br/>J. Radičkov: ''Pokus o ''létání, Státní divadlo Oldřicha Stibora Olomouc 1986 (dramaturgická spolupráce)<br/>E. Ionesco: ''Král umírá'', Divadlo Odysseus Olomouc 1991 (dramaturgická spolupráce)<br/>J. Osborne: Komik, Divadlo na Vinohradech 1992<br/>W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', Divadlo na Vinohradech 1992<br/>G. Preissová: ''Gazdina roba'', Divadlo na Vinohradech 1992<br/>O. Daněk: ''Jak snadné je vládnout aneb Karel IV. – autoportrét'', Divadlo na Vinohradech 1993<br/>B. Friel: ''Tanec na konci léta'', Divadlo na Vinohradech 1993<br/>P. Barnes: ''Červené nosy'', Divadlo na Vinohradech 1993<br/>J. Anouilh: ''Julien aneb Neprobuďte madam, ''Divadlo na Vinohradech 1994<br/>E. O´Neill: ''Smutek sluší Elektře'', Divadlo na Vinohradech 1995<br/>B. Friel: ''Otcové a děti'', Divadlo na Vinohradech 1995''<br/>...a Ester je jasná hvězda'', Agentura Elektra 1995<br/>Ch. Keatleyová: ''Máma říkala, že bych neměla'', Divadlo na Vinohradech 1995<br/>J. Krofta – J. Kroftová: ''Don Quijote'', Divadlo Drak Hradec Králové 1996<br/>A. P. Čechov: ''Višňový sad'', Národní divadlo 1996<br/>D. Fo: ''Zrod potulného komedianta. Mysteria Buffa'', Divadlo v Řeznické 1996</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>A. Vampilov: ''Rozloučení s červnem, ''DISK 1976<br/>J. Radičkov: ''Pokus o ''létání, Státní divadlo Oldřicha Stibora Olomouc 1986 (dramaturgická spolupráce)<br/>E. Ionesco: ''Král umírá'', Divadlo Odysseus Olomouc 1991 (dramaturgická spolupráce)<br/>J. Osborne: Komik, Divadlo na Vinohradech 1992<br/>W. Shakespeare: ''Romeo a Julie'', Divadlo na Vinohradech 1992<br/>G. Preissová: ''Gazdina roba'', Divadlo na Vinohradech 1992<br/>O. Daněk: ''Jak snadné je vládnout aneb Karel IV. – autoportrét'', Divadlo na Vinohradech 1993<br/>B. Friel: ''Tanec na konci léta'', Divadlo na Vinohradech 1993<br/>P. Barnes: ''Červené nosy'', Divadlo na Vinohradech 1993<br/>J. Anouilh: ''Julien aneb Neprobuďte madam, ''Divadlo na Vinohradech 1994<br/>E. O´Neill: ''Smutek sluší Elektře'', Divadlo na Vinohradech 1995<br/>B. Friel: ''Otcové a děti'', Divadlo na Vinohradech 1995''<br/>...a Ester je jasná hvězda'', Agentura Elektra 1995<br/>Ch. Keatleyová: ''Máma říkala, že bych neměla'', Divadlo na Vinohradech 1995<br/>J. Krofta – J. Kroftová: ''Don Quijote'', Divadlo Drak Hradec Králové 1996<br/>A. P. Čechov: ''Višňový sad'', Národní divadlo 1996<br/>D. Fo: ''Zrod potulného komedianta. Mysteria Buffa'', Divadlo v Řeznické 1996</ee:bibliography_content>

Verze z 21. 11. 2016, 14:59

Václav Königsmark
* 26. 5. 1946 Praha (CZ)
17. 5. 1996 Praha (CZ)
divadelní a literární kritik a teoretik, dramaturg, pedagog

V české divadelní kritice 70. a 80. let 20. století patřil k nejvýraznějším představitelům mladé generace, spjaté s hnutím studiových divadel. V referátech obsáhl celou šíři divadelního spektra (činohra, opera, opereta, loutkové divadlo, pantomima ad.), i bez ohledu na dobové dělení scén na „kamenné“, „studiové“ či amatérské.  Teoreticky fundovanými kritikami napomáhal v normalizačním období rozšiřovat zúžený prostor veřejného diskurzu. 

Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.