Kvapil, Jaroslav: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
m |
m |
||
Řádka 81: | Řádka 81: | ||
LA PNP: osobní fond, inventář (včetně H. Kvapilové) → J. Wagner, 1963. </ee:bibliography_content> | LA PNP: osobní fond, inventář (včetně H. Kvapilové) → J. Wagner, 1963. </ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>J. Neužilová, M. Dvorová: ''J. K. Výběrová personální bibliografie'', Plzeň 2008 | + | <ee:bibliography_content>J. Neužilová, M. Dvorová: ''J. K. Výběrová personální bibliografie'', Plzeň 2008 ■ Č [F. V. Krejčí], ref. překladu Talisman, ''Niva'' 5, 1894/95, s. 127 ● ref. Přítmí: J. Karásek, ''Literární listy'' 16, 1895, s. 168–169; P., ''Světozor ''31, 1896/97, s. 623; K. [J. Kamper]: ''Česká revue'' 4, 1900/01, s. 853; r. [F. V. Krejčí], ''Právo lidu'' 10. 3. 1901 ● ref. Bludička: J. Třebický, ''Rozhledy'' 5, 1895/96, s. 463–465; K. Čupr, ''Zlatá Praha'' 13, 1895/96, s. 240, 252; F. X. Šalda, ''Literární listy'' 17, 1895/96, s. 305–309 → ''Krit. projevy'' III, Praha 1950 ● ref. Memento: Kj. [F. V. Krejčí], ''Rozhledy'' 6, 1896/97, s. 358; Quidam [F. X. Šalda], ''Literární listy'' 18, 1896/97, s. 104–105 → ''Kritické projevy ''III, Praha 1950; F. Zákrejs, ''Osvěta'' 27, 1897, s. 474–475, 746–747 ● ref. Princezna Pampeliška: P., ''Světozor'' 31, 1896/97, s. 574; F. Zákrejs, ''Osvěta ''27, 1897, s. 1028; N-k [J. Kamper], ''Česká revue'' 1, 1897/98, s. 240–244; K. [F. V. Krejčí], ''Rozhledy ''7, 1897/98, s. 84–86; F. X. Š. [Šalda], ''Literární listy'' 19, 1897/98, s. 34–36 → ''Kritické projevy'' IV, Praha 1951; S. K. N. [Neumann], ''Moderní revue'' 4, 1897/98, sv. 7, s. 32 ● j.T., ''Radikální listy'' 7. 1. 1900 [ref. Hervieu: Kleště] ● ref. Oblaka: r. [F. V. Krejčí], ''Právo lidu'' 12. 12. 1903; A. N. [Novák], ''Samostatnost ''7, 1903, s. 543; ech [V. Štech], ''Máj'' 2, 1903/04, s. 241–242 ; J. Hilbert, ''Moderní revue'' 15, 1903/04, sv. 15, s. 203–204; P. [J. Pelcl], ''Rozhledy'' 14, 1903/04, s. 290–291; J. Lý. [Ladecký], ''Zvon'' 4, 1903/04, s. 194 ● ref. Sirotek: O. Theer, ''Lumír'' 34, 1905/06, s. 430; A. [J. Arbes], ''Máj'' 4, 1905/06, s. 670; KMČ. [Čapek-Chod], ''Zvon'' 6, 1905/06, s. 671–672; J. Ladecký, ''Osvěta'' 36, 1906, s. 945 ● J. Borecký: ''J. K.'', 1918; O. Fischer: J. K., ''Cesta ''1, 1918/19, s. 458–459 → ''K dramatu'', Praha 1919; jv. [Vodák], Ještě hra jubilejní, ''Lidové noviny'' 11. 9. 1918 [Oblaka]; J. Karásek ze Lvovic: J. K., ''Impresionisté a ironikové'', 1926, s. 68–80; K. Eysselt-Klimpély: ''Německé drama let devadesátých na českém jevišti a jeho vliv na drama české'', Praha 1926, s. 70, 72, 78–87, 106–109, 144–145, 147–174, 177; O. Štorch-Marien: U J. K., ''Rozpravy Aventina'' 2, 1926/27, s. 14 ● k šedesátinám: AN. [Novák], ''Lidové noviny'' 25. 9. 1928; G. [F. Götz], ''Národní osvobození'' 25. 9. 1928; K. Engelmüller, ''Národní politika'' 25. 9. 1928; -k- [J. Kodíček], ''Tribuna ''25. 9. 1928; J. Träger: Průkopník české režie, ''Rozpravy Aventina'' 4, 1928/29, s. 17–18; K. H. Hilar, ''Národní a Stavovské divadlo'' 6, 1928/29, č. 4, s. 2–3 → ''Pražská dramaturgie'', Praha 1930; M. Rutte: Zakladatel moderní české režie + Soupis režií J. K., in sb. ''Nové české divadlo 1928''–''29'', Praha 1929, s. 75–78, 118–122; K. Engelmüller, ''Ročenka Kruhu solistů Městského divadla 1929'', Praha 1929, s. 45–47 ● O. Fischer: K. a Hilar, ''Divadlo'' 10 (17), 1930/31, č. 10, s. 2–4 [výňatek z přednášky Česká činohra 1900–1930]; M. Rutte: Tři doby ND, ''Národní divadlo'' 11, 1933/34, č. 6; F. Götz: ''Boj o český divadelní sloh'', Praha 1934, s. 25–39; V. Tille: ''Činohra ND od roku 1900 do převratu'' (Dějiny ND V), Praha 1935, s. 154–161, 239–265; J. Kodíček: Čtvrt století české činohry. O Kvapila. ''Přítomnost'' 14, 1937, s. 247–250; -jef- [J. Fučík]: Poznámky o Pampelišce, ''Rudé právo'' 15. 5. 1938 → ''Divadelní kritiky'', Praha 1984 ● k sedmdesátinám: A. N. [Novák], ''Lidové noviny'' 25. 9. 1938; A. M. Píša, ''Právo lidu'' 25. 9. 1938; H. J. [Jelínek], ''Lumír'' 65, 1938/39, s. 54 ● V. Müller: J. K., in sb. ''České umění dramatické. Činohra'', Praha 1941, s. 225–229; L. Kundera: ''J. K. Život a dílo'', Praha 1944; M. Rutte: Básník a bojovník, ''Svobodné slovo'' 25. 9. 1945; J. Vodák: Několik dodatečných slov o J. K., ''Divadelní zápisník'' 1, 1945/46, s. 218–222 + Národní umělec J. K., ''Československo'' 1, 1945/46, č. 10; K. Engelmüller: ''Z letopisů českého divadelnictví'' I, Praha 1946, s. 236–239; E. F. Burian, ''Kulturní politika'' 3, 1947/48, č. 53; F. Langer: Pozdrav přes oponu, ''Divadelní zápisník ''3, 1948, s. 333–335; jtg [J. Träger], tamtéž, 391–392; Z. Nejedlý: Dva portréty, ''Var ''1, 1948, s. 422–427; F. Götz: ''J. K.'', Praha 1948; K. Janský: Poslední práce Mistra J. K., ''Marginálie'' 22, 1949/50, s. 88 ● nekrology: ej [E. Janský], ''Divadlo'' 1, 1949/50, s. 137; F. Langer, jtg [J. Träger], ''Práce ''11. 1. 1950; om [Mrkvička], ''Lidové noviny'' 11. 1. 1950; lk [L. Kundera], ''Rovnost'' 11. 1. 1950; J. Kopecký, ''Lidové noviny'' 12. 1. 1950; K. Vaněk, ''Rudé právo'' 12. 1. 1950; J. Honzl, ''Tvorba ''19, 1950, s. 95–96; J. Morák, ''My 50'', 1950, č. 3, s. 8 ● V. Ficek: J. K. a Slezsko, ''Slezský sborník'' 48, 1950, s. 111–112; M. Haller: J. K., ''Národní divadlo'' 30, 1955, č. 14; E. Konrád: ''Nač vzpomenu'', Praha 1957, s. 132–134; L. Říhová: Doslov, in J. K. ''Princezna Pampeliška'', Praha 1957, s. 95–99; L. Dostalová: Náš první průbojný režisér, in sb. ''Padesát let Městských divadel pražských 1907''–''1957'', Praha 1958, s. 44–46 ''+ Herečka vzpomíná'', Praha 1960, s. 29–35; F. Kubka: J. K. čili věčný režisér, ''Na vlastní oči'', Praha 1959, s. 37–40; Z. Štěpánek: ''Herec'', Praha 1961, s. 98–111; F. Buriánek: ''Literární Klatovy'', Praha 1962, s. 81–84; F. Černý: ''Hana Kvapilová'', Praha 1963, passim; D. Moravec: ''Vezi med slovensko in česko dramo'', Ljubljana 1963, s. 90–93; J. Zhor: Nezapomínat na J. K., ''Divadelní noviny'' 10, 1966/67, č. 22; J. Port: J. K. – šéfem kabaretu Lucerna, ''Gramorevue'' 68, č. 11/12 ● ad 100. výr. narození: F. Černý, ''Rudé právo'' 25. 9. 1968; ''Lid se rozhodl. K 100. výročí narození básníka J. K. a k jubilejím táborů na Ostré hůrce'', sest. M. Rusínský, Ostrava 1968; V. Vondra, ''Práce ''25. 9. 1968; J. Träger, ''Divadelní noviny'' 12, 1968/69, č. 1 ● Dlouhán: Smlouva na Rusalku, ''Svobodné slovo ''27. 6. 1970; R. Deyl: ''O čem vím já'', Praha 1971; M. Obst: J. K., ''Prolegomena Scénografické encyklopedie'' 10, 1972, s. 59–65; V. Müller: Neodkvétající Pampeliška, ''Lidová demokracie'' 30. 9. 1972; E. Krejčí: ''J. K., dramatik a režisér'', rkp., 1973, DÚk; J. Kronbauerová: ''Hodiny pod harlekýnem'', Praha 1973, s. 54–77; DČD III; A. Závodský: Jak jsem znal J. K., ''Lidová demokracie'' 23. 9. 1978 + Vzájemná korespondence J. K. a F. Šrámka, ''Sborník prací FF Brno'', Praha 1978, s. 137–180; P. Taussig: J. K. a film, ''Záběr'' 11, 1978, č. 20; DČD IV; O. Scheinpflugová: ''Byla jsem na světě'', Praha 1988, s. 77–83; M. Mittelmann-Dedinský: ''Velkí divadelní režiséri'', Bratislava 1989, s. 68–70; J. Burda: ''J. K. Život a dílo'', Klatovy 1990; sb. ''Divadlo na Vinohradech'' 1907–97, Praha 1997, s. 41–52, 205–212; D. Tureček, in antologie ''Pohádkové drama'', Praha 1999, zvl. s. 349–367; ''Slavné osobnosti v dějinách Prahy 5'' I, eds. J. Schreiberová, H. Schreiber, Praha 2006, s. 197–199; J. Císař: ''Přehled dějin českého divadla'', Praha 2006, s. 175–177, 181–196. |
ČHS, LČL, LThI, NDp, Otto, ES, TE, ThL | ČHS, LČL, LThI, NDp, Otto, ES, TE, ThL | ||
Řádka 119: | Řádka 119: | ||
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | <br/> | |
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> |
Verze z 28. 11. 2016, 14:26
Jaroslav Kvapil
* 25. 9. 1868 Chudenice (CZ)
† 10. 1. 1950 Praha (CZ)
režisér, dramatik, libretista, dramaturg, překladatel, kritik
Literát a především režisér, s jehož jménem je spjata éra Národního divadla po změně vedení 1900. Je pokládán za zakladatele české moderní režie (uměleckou emancipaci disciplíny završil K. H. Hilar). V poezii, dramatu i v režiích vycházel jak z hnutí symbolistů, tak z realismu a naturalismu; přejímal podněty z evropské divadelní moderny, ale ctil i domácí tradici. Po vzniku ČSR se divadlu na tři roky vzdálil pro kulturně-politické úkoly. 1921–28 působil jako umělecký šéf a režisér vinohradského divadla.
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.