Stölzel, Gottfried Heinrich: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
m (založení hesla)
Řádka 25: Řádka 25:
 
Psán též Stöltzel, Stoelzel. – Syn učitele a varhaníka v rodné obci, ležící na německé straně Krušných hor. Hudebně se školil nejprve u otce, pak u skladatele Ch. Umlauffta v blízkém Schneebergu, za gymnaziálních studií v Geře u zámeckého kapelníka E. Kegela. Od 1707 studoval v Lipsku teologii, ale posléze se rozhodl pro skladatelské povolání. Jeho první opery byly komponovány a uvedeny 1711–13 ve Vratislavi (''Narcissus ''1711 nebo 1712) a na zámeckých scénách v Naumburgu (''Artemisia'' 1713) a v Geře. Při velké cestě po Itálii (mj. Benátky, Řím, Florencie), kterou nastoupil 1713, se seznámil téměř se všemi předními italskými operními skladateli. Zpáteční cesta jej dovedla přes Innsbruck, Linec a České Budějovice 1715 do Prahy, kde pak tři roky žil jako host u A. von Adlersfelda a účastnil se aktivit pražských milovníků hudby v Hudební akademii, založené nedlouho předtím (1713). Spřátelil se tu s hrabětem Janem Antonínem Losym a se svobodným pánem (od 1719 hrabětem) Ludwigem Josephem Hartigem a pilně se věnoval kompoziční tvorbě. 1717 přijal pozvání do Bayreuthu (na předchozí pozvání Augusta Silného do Drážďan nereflektoval) a Prahu opustil. Následoval téměř dvouletý pobyt v Geře, od listopadu 1719 až do smrti pak působil jako skladatel a kapelník v Gothě.
 
Psán též Stöltzel, Stoelzel. – Syn učitele a varhaníka v rodné obci, ležící na německé straně Krušných hor. Hudebně se školil nejprve u otce, pak u skladatele Ch. Umlauffta v blízkém Schneebergu, za gymnaziálních studií v Geře u zámeckého kapelníka E. Kegela. Od 1707 studoval v Lipsku teologii, ale posléze se rozhodl pro skladatelské povolání. Jeho první opery byly komponovány a uvedeny 1711–13 ve Vratislavi (''Narcissus ''1711 nebo 1712) a na zámeckých scénách v Naumburgu (''Artemisia'' 1713) a v Geře. Při velké cestě po Itálii (mj. Benátky, Řím, Florencie), kterou nastoupil 1713, se seznámil téměř se všemi předními italskými operními skladateli. Zpáteční cesta jej dovedla přes Innsbruck, Linec a České Budějovice 1715 do Prahy, kde pak tři roky žil jako host u A. von Adlersfelda a účastnil se aktivit pražských milovníků hudby v Hudební akademii, založené nedlouho předtím (1713). Spřátelil se tu s hrabětem Janem Antonínem Losym a se svobodným pánem (od 1719 hrabětem) Ludwigem Josephem Hartigem a pilně se věnoval kompoziční tvorbě. 1717 přijal pozvání do Bayreuthu (na předchozí pozvání Augusta Silného do Drážďan nereflektoval) a Prahu opustil. Následoval téměř dvouletý pobyt v Geře, od listopadu 1719 až do smrti pak působil jako skladatel a kapelník v Gothě.
  
'''S'''. pobyt v Praze 1715–17 tvoří významnou kapitolu v dějinách pražského operního divadla. Vedle instrumentálních kompozic, jedné gratulační kantáty, dvou oratorií i dalších duchovních skladeb tu složil také tři opery na vlastní německé texty: ''Venus und Adonis'', ''Acis und Galathea ''a''Das durch die Liebe be­siegte Glück'' [Štěstí získané láskou]''. ''U prvních dvou zůstal zachován text (vydaný při jejich pozdějším uvedení, možná v novém zpracování), u nedatovaného libreta ''Venus und Adonis'' ze zámecké knihovny v Křimicích je souvislost se '''S'''. stejnojmennou operou pouze hypotetická. Hudba pražských ani ostatních '''S'''. oper se však nedochovala vyjma několika jednotlivých árií. Jistou představu o jeho hudebnědramatickém díle si lze utvořit na základě jeho pozdějších scénických kantát. V nich se projevuje jako pozdně barokní skladatel, který principy německého polyfonního baroka mísí se silnými italskými vlivy a přijímá již i podněty rodícího se galantního slohu. Lze předpokládat, že opery, jimiž dosáhl velké proslulosti, o níž vypovídají dobová svědectví z celého území německých států, umělecky převyšovaly tyto kantáty, komponované značně šablonovitě. Ve své autobiografii udává, že jmenované kompozice v Praze „složil a provedl“, co to však v případě scénických děl znamená, není zcela jasné. Produkce pražské Hudební akademie se konaly v sále domu U Železných dveří na Starém Městě, který byl také často místem divadelních představení. Není tedy vyloučeno, že některá z oper nebo jejich části byly scénicky nebo koncertně provedeny právě tam. Koncertní provedení by přicházela v úvahu i v Losyho paláci v Hybernské ulici, kde '''S'''. s hrabětem Losym často muzicíroval a kde byly při večerech Hudební akademie pořádány přehrávky částí oper (např. J.-B. Lullyho). V Praze složil i provedl gratulační serenátu ke svatbě hraběte Franze Josepha Trautmannsdorfa (1717) a dvě oratoria, ''Jesus patiens ''[Ježíš trpitel] (1715 nebo 1716) a ''Die büßende und versöhnte Magdalena ''[Kající a smířená Magdaléna] (1716), z nichž se rovněž zachovala jen libreta tištěná k pozdějším pražským reprízám, údajně pak i třetí oratorium, ''Caino, ovvero il primo figlio malvaggio'' [Kain aneb První nezdárný syn]''.''
+
'''S'''. pobyt v Praze 1715–17 tvoří významnou kapitolu v dějinách pražského operního divadla. Vedle instrumentálních kompozic, jedné gratulační kantáty, dvou oratorií i dalších duchovních skladeb tu složil také tři opery na vlastní německé texty: ''Venus und Adonis'', ''Acis und Galathea ''''Das durch die Liebe be­siegte Glück'' [Štěstí získané láskou]''. ''U prvních dvou zůstal zachován text (vydaný při jejich pozdějším uvedení, možná v novém zpracování), u nedatovaného libreta ''Venus und Adonis'' ze zámecké knihovny v Křimicích je souvislost se '''S'''. stejnojmennou operou pouze hypotetická. Hudba pražských ani ostatních '''S'''. oper se však nedochovala vyjma několika jednotlivých árií. Jistou představu o jeho hudebnědramatickém díle si lze utvořit na základě jeho pozdějších scénických kantát. V nich se projevuje jako pozdně barokní skladatel, který principy německého polyfonního baroka mísí se silnými italskými vlivy a přijímá již i podněty rodícího se galantního slohu. Lze předpokládat, že opery, jimiž dosáhl velké proslulosti, o níž vypovídají dobová svědectví z celého území německých států, umělecky převyšovaly tyto kantáty, komponované značně šablonovitě. Ve své autobiografii udává, že jmenované kompozice v Praze „složil a provedl“, co to však v případě scénických děl znamená, není zcela jasné. Produkce pražské Hudební akademie se konaly v sále domu U Železných dveří na Starém Městě, který byl také často místem divadelních představení. Není tedy vyloučeno, že některá z oper nebo jejich části byly scénicky nebo koncertně provedeny právě tam. Koncertní provedení by přicházela v úvahu i v Losyho paláci v Hybernské ulici, kde '''S'''. s hrabětem Losym často muzicíroval a kde byly při večerech Hudební akademie pořádány přehrávky částí oper (např. J.-B. Lullyho). V Praze složil i provedl gratulační serenátu ke svatbě hraběte Franze Josepha Trautmannsdorfa (1717) a dvě oratoria, ''Jesus patiens ''[Ježíš trpitel] (1715 nebo 1716) a ''Die büßende und versöhnte Magdalena ''[Kající a smířená Magdaléna] (1716), z nichž se rovněž zachovala jen libreta tištěná k pozdějším pražským reprízám, údajně pak i třetí oratorium, ''Caino, ovvero il primo figlio malvaggio'' [Kain aneb První nezdárný syn]''.''
  
 
Poměrně krátký '''S'''. pobyt má pro dějiny pražského operního divadla význam hlavně potud, že dokládá souvislý zájem obecenstva o operu od počátku 18. stol. Absence hudebních materiálů nedovoluje konkrétnější hodnocení jeho operní tvorby, je však nepochybné, že byl výjimečnou skladatelskou osobností, o čemž svědčí nejen soudobý ohlas, ale i novodobý zájem o jeho instrumentální kompozice.
 
Poměrně krátký '''S'''. pobyt má pro dějiny pražského operního divadla význam hlavně potud, že dokládá souvislý zájem obecenstva o operu od počátku 18. stol. Absence hudebních materiálů nedovoluje konkrétnější hodnocení jeho operní tvorby, je však nepochybné, že byl výjimečnou skladatelskou osobností, o čemž svědčí nejen soudobý ohlas, ale i novodobý zájem o jeho instrumentální kompozice.

Verze z 8. 11. 2016, 14:43

Gottfried Heinrich STÖLZEL
* 13. 1. 1690 Grünstädtel u Schwarzenbergu (Německo)
27. 11. 1749 Gotha (Německo)
skladatel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.