Červená, Anna: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 31: Řádka 31:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>'''Budilova společnost'''
+
<ee:bibliography_content>'''Budilova společnost'''  
 +
 
 
Aninka (C. M. Weber: ''Čarostřelec'') j. h. – Plzeň 1899.
 
Aninka (C. M. Weber: ''Čarostřelec'') j. h. – Plzeň 1899.
  
'''Národní divadlo'''
+
'''Národní divadlo'''  
 +
 
 
Renáta (A. Valabrègue, M. Hennequin: ''Ustupte ženám!'') j. h., Jiřík (L. Stroupežnický: ''V panském čeledníku''), Cherubín (P.-A. C. de Beaumarchais: ''Figarova svatba''), Ismena (Sofokles: ''Antigona''), Josefina (F. X. Svoboda: ''Čekanky'') – 1900; Katynka (F. F. Šamberk: ''Blázinec v prvním poschodí''), Matylda (A. Dumas ml.: ''Vyzvání k tanci''), Corina (F. Hervé: ''Mamzelle Nitouche''), Hermie (W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské''), Max (J. Offenbach: ''Píseň Fortuniova'') – 1901; Ida (J. Strauss: ''Netopýr''), Brianda z Luny (J. Zeyer: ''Soud lásky''), Julie (F. F. Šamberk: ''Jedenácté přikázání''), Marie Antonovna (N. V. Gogol: ''Revisor''), Lucetta (W. Shakespeare: ''Dvé šlechticů veronských''), Dorotka (J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''), Verunka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti'') – 1902; Vojtěška (K. J. Erben: ''Sládci''), Poluša (G. Preissová: ''Gazdina roba''), Dejanira (C. Goldoni: ''Mirandolina'') – 1903; Boženka (J. Štolba: ''Vodní družstvo''), Elisa (Molière: ''Lakomec''), Rafael + Hippia + Helena (I. Madách: ''Tragedie člověka''), Lucienne (P. M. Costa: ''O lehkovážném Pierotovi''), Imma (A. Jirásek: ''Gero''), Terezka (J. K. Tyl: ''Tvrdohlavá žena''), Lidka (B. Viková-Kunětická: ''Cop'') – 1904; Nanynka (F. F. Šamberk: ''Palackého třída čís. 27''), Mercedes (J. Zeyer: ''Doňa Sanča''), Eufrozina (J. K. Tyl: ''Jiříkovo vidění)'', Hanička (A. Jirásek: ''Lucerna'') – 1905; Blažena (R. Bracco: ''Zelené ovoce''), Zerbinetta (Molière: ''Šibalství Skapinova''), Lída + Jiná víla podobná Lídě (J. Kvapil: ''Sirotek''), Prokop (J. K. Tyl: ''Paličova dcera''), Janik (J. Richepin: ''Flibustýř'') – 1906; Mirandolina (C. Goldoni: ''Mirandolina''), Nuri (A. Guimerà: ''V nížině''), Hraběnka Basildonová (O. Wilde: ''Ideální manžel'') – 1907; Lenorka (K. Horký: ''Vodopád Giessbach''), Karla (A. Jirásek: ''Samota''), Růžena (V. Štech: ''Třetí zvonění''), Bianca (W. Shakespeare: ''Othello'') – 1908; Klára (G. J. Wied: ''Její Milost stará paní''), Kitty (W. S. Maugham: ''Královská Výsost''), Julie (P. Gavault: ''Čokoládová princezna''), Hesia (G. Zapolska: ''Morálka paní Dulské''), Cigánka (J. Mahen: ''Janošík''), Alena (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně'') – 1910; Maša (L. N. Tolstoj: ''Živá mrtvola'') – 1911; Bába (I. Vojnović: ''Smrt matky Jugovičů'') – 1912; Márinka (K. Mašek: ''Ženy, které potkáváme''), Zulika (J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''), Kateřina (W. Shakespeare: ''Zkrocení zlé ženy'') – 1913; Strouhalka (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'') – 1914; Audrey (W. Shakespeare: ''Jak se vám líbí''), Diego (J. Hilbert: ''Kolumbus''), Kyralová (F. A. Šubert: ''Jan Výrava'') – 1915; Terezka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Tetka Evina (G. Preissová: ''Gazdina roba''), Rosa (V. Dyk: ''Revoluční trilogie'') – 1917; Baba (J. Mahen: ''Mrtvé moře''), Růža (G. Preissová: ''Dvě ukolébavky'') – 1918; Sestra Brigita (J. Bartoš: ''Primo vere'') – 1919; Cikánka (K. Čapek: ''Loupežník'') – 1920; Sulla (K. Čapek: ''R. U. R.''), Naivka (H.-R. Lenormand: ''Tournée'') – 1921; Lady Orreyedová (A. W. Pinero: ''Druhá paní'') – 1922; Mme Kochanovská (L. Pirandello: ''Šest postav hledá autora'') – 1923; Klára (E. Labiche: ''Slaměný klobouk'') – 1924.</ee:bibliography_content>
 
Renáta (A. Valabrègue, M. Hennequin: ''Ustupte ženám!'') j. h., Jiřík (L. Stroupežnický: ''V panském čeledníku''), Cherubín (P.-A. C. de Beaumarchais: ''Figarova svatba''), Ismena (Sofokles: ''Antigona''), Josefina (F. X. Svoboda: ''Čekanky'') – 1900; Katynka (F. F. Šamberk: ''Blázinec v prvním poschodí''), Matylda (A. Dumas ml.: ''Vyzvání k tanci''), Corina (F. Hervé: ''Mamzelle Nitouche''), Hermie (W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské''), Max (J. Offenbach: ''Píseň Fortuniova'') – 1901; Ida (J. Strauss: ''Netopýr''), Brianda z Luny (J. Zeyer: ''Soud lásky''), Julie (F. F. Šamberk: ''Jedenácté přikázání''), Marie Antonovna (N. V. Gogol: ''Revisor''), Lucetta (W. Shakespeare: ''Dvé šlechticů veronských''), Dorotka (J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''), Verunka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti'') – 1902; Vojtěška (K. J. Erben: ''Sládci''), Poluša (G. Preissová: ''Gazdina roba''), Dejanira (C. Goldoni: ''Mirandolina'') – 1903; Boženka (J. Štolba: ''Vodní družstvo''), Elisa (Molière: ''Lakomec''), Rafael + Hippia + Helena (I. Madách: ''Tragedie člověka''), Lucienne (P. M. Costa: ''O lehkovážném Pierotovi''), Imma (A. Jirásek: ''Gero''), Terezka (J. K. Tyl: ''Tvrdohlavá žena''), Lidka (B. Viková-Kunětická: ''Cop'') – 1904; Nanynka (F. F. Šamberk: ''Palackého třída čís. 27''), Mercedes (J. Zeyer: ''Doňa Sanča''), Eufrozina (J. K. Tyl: ''Jiříkovo vidění)'', Hanička (A. Jirásek: ''Lucerna'') – 1905; Blažena (R. Bracco: ''Zelené ovoce''), Zerbinetta (Molière: ''Šibalství Skapinova''), Lída + Jiná víla podobná Lídě (J. Kvapil: ''Sirotek''), Prokop (J. K. Tyl: ''Paličova dcera''), Janik (J. Richepin: ''Flibustýř'') – 1906; Mirandolina (C. Goldoni: ''Mirandolina''), Nuri (A. Guimerà: ''V nížině''), Hraběnka Basildonová (O. Wilde: ''Ideální manžel'') – 1907; Lenorka (K. Horký: ''Vodopád Giessbach''), Karla (A. Jirásek: ''Samota''), Růžena (V. Štech: ''Třetí zvonění''), Bianca (W. Shakespeare: ''Othello'') – 1908; Klára (G. J. Wied: ''Její Milost stará paní''), Kitty (W. S. Maugham: ''Královská Výsost''), Julie (P. Gavault: ''Čokoládová princezna''), Hesia (G. Zapolska: ''Morálka paní Dulské''), Cigánka (J. Mahen: ''Janošík''), Alena (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně'') – 1910; Maša (L. N. Tolstoj: ''Živá mrtvola'') – 1911; Bába (I. Vojnović: ''Smrt matky Jugovičů'') – 1912; Márinka (K. Mašek: ''Ženy, které potkáváme''), Zulika (J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''), Kateřina (W. Shakespeare: ''Zkrocení zlé ženy'') – 1913; Strouhalka (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'') – 1914; Audrey (W. Shakespeare: ''Jak se vám líbí''), Diego (J. Hilbert: ''Kolumbus''), Kyralová (F. A. Šubert: ''Jan Výrava'') – 1915; Terezka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Tetka Evina (G. Preissová: ''Gazdina roba''), Rosa (V. Dyk: ''Revoluční trilogie'') – 1917; Baba (J. Mahen: ''Mrtvé moře''), Růža (G. Preissová: ''Dvě ukolébavky'') – 1918; Sestra Brigita (J. Bartoš: ''Primo vere'') – 1919; Cikánka (K. Čapek: ''Loupežník'') – 1920; Sulla (K. Čapek: ''R. U. R.''), Naivka (H.-R. Lenormand: ''Tournée'') – 1921; Lady Orreyedová (A. W. Pinero: ''Druhá paní'') – 1922; Mme Kochanovská (L. Pirandello: ''Šest postav hledá autora'') – 1923; Klára (E. Labiche: ''Slaměný klobouk'') – 1924.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==

Verze z 8. 8. 2016, 09:22

Anna Červená
Anna Červená
* 9. 11. 1879 Praha (CZ)
7. 2. 1952 Praha (CZ)
herečka

Připravovala se na dráhu koloraturní sopranistky, nezískala však angažmá. To jí nabídl až 1900 G. Schmoranz, a sice do činohry Národního divadla, kde pak zůstala celých 25 let. Uplatňovala se i v operetě, pohybové předpoklady využila v baletních pantomimách. V konkurenci silné skupiny mladých hereček (L. Dostalová, I. Grégrová, A. Suchánková, později A. Sedláčková) se však v Národním divadle zřetelněji neprosadila. Od soudobého trendu niterně psychologického herectví se vzdalovala břitkou charakteristikou a tendencí k překreslování, dosahujícímu až karikaturních prvků.


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.