Prehauser, Gottfried: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
m (založení hesla)
Řádka 3: Řádka 3:
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
| jméno = <ee:firstname>Gottfried </ee:firstname>  
+
| jméno = <ee:firstname>Gottfried</ee:firstname>  
 
| příjmení = <ee:lastname>PREHAUSER</ee:lastname>
 
| příjmení = <ee:lastname>PREHAUSER</ee:lastname>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
Řádka 19: Řádka 19:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>herec, ředitel divadelní společnosti, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>herec, ředitel divadelní společnosti,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
Řádka 25: Řádka 25:
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
Jako herec debutoval již 1716. Na polním tažení v Uhrách se seznámil s vídeňskými herci Ch. Gründlerem a P. Tillym, kteří mu zprostředkovali debut u blíže neznámé jarmareční trupy ve Vídni. Po krátkém působení u loutkáře J. Hirschnacka (1717) nastoupil ve Vídni do angažmá u společnosti Ch. E. Veltenové, s níž údajně hrál ve Vídeňském Novém Městě, v Šoproni a Eisenstadtu. Po rozpadu společnosti Veltenové a po návratu do Vídně ještě téhož roku odešel k → M. Waldtmannovi do Brna. Další angažmá nastoupil někdy mezi 1717–19 (údajně již 1717) ve Vídni u → J. H. Bruniuse. Tato perioda jeho životopisu byla dosud vždy podávána bez dostatečné opory v dokumentech a s nepřesnými daty. '''P'''. byl pravděpodobně s Bruniusem v Praze 1718 a v lednu 1719 a téhož roku odešel ke společnosti → J. B. Hilverdinga a P. Tillyho, s níž hrál v Augsburgu, v Ulmu a v Řezně. Tehdy se údajně oženil s herečkou M. A. Schulzovou a převzal poprvé roli Hanswursta. Koncem 1719 figuroval pravděpodobně jako Hanswurst v souboru J. B. Hilverdinga a P. Tillyho ve Vratislavi. 1720 se spojil s trupou → A. J. Geißlera a odjel s ním z Vratislavi (1720/21) do Nisy, Brna a Olomouce (1721). Poté založil vlastní společnost, s níž hrál 1721 v Kremži a v St. Pölten, jako konkurent Geißlerův působil 1722 v Brně. Obě společnosti se však koncem roku spojily a účinkovaly v Linci a v Řezně. '''P'''. se pak opět osamostatnil a hrál v zimě 1722/23 v Ulmu, poté delší dobu v Augsburgu. V jeho společnosti byl tehdy mj. G. Judenbart, někdejší herec J. Veltena a C. E. Veltenové. Koncem 1723 zemřela'''P'''. žena a společnost, oslabená i dalšími odchody herců, spojila začátkem 1724 svou další dráhu se společností vdovy M. E. Steinmetzové (dcery A. J. Geißlera). Absolvovala s ní mj. štace ve Steyru, Brně a Linci, kde '''P'''. v září obdržel samostatnou licenci, již využil zde a snad i v některých okolních provinčních městech (údajně Steyr 1725). O jeho nástupu do souboru → J. A. Stranitzkého ve vídeňském Divadle u Korutanské brány se tradují anekdoty (vzájemně se částečně vylučující), z nichž však lze vysoudit, že k němu došlo ještě za života Stranitzkého 1725. Začátkem tohoto roku se '''P'''. ve Vídni oženil s M. Hilverdingovou, vdovou po → J. B. Hilverdingovi (manželství trvalo až do její smrti 1759). 1726 je '''P'''. krátce doložen v Salcburku, vyloučeno není ani hostování v Praze u → J. E. Leinhaase počátkem 1726. Poté jej ve Vídni čekala dlouhá a úspěšná karié­ra hlavního komika a vůdčí osobnosti souboru německé komedie v Divadle u Korutanské brány.
+
Jako herec debutoval již 1716. Na polním tažení v Uhrách se seznámil s vídeňskými herci Ch. Gründlerem a P. Tillym, kteří mu zprostředkovali debut u blíže neznámé jarmareční trupy ve Vídni. Po krátkém působení u loutkáře J. Hirschnacka (1717) nastoupil ve Vídni do angažmá u společnosti Ch. E. Veltenové, s níž údajně hrál ve Vídeňském Novém Městě, v Šoproni a Eisenstadtu. Po rozpadu společnosti Veltenové a po návratu do Vídně ještě téhož roku odešel k → M. Waldtmannovi do Brna. Další angažmá nastoupil někdy mezi 1717–19 (údajně již 1717) ve Vídni u → J. H. Bruniuse. Tato perioda jeho životopisu byla dosud vždy podávána bez dostatečné opory v dokumentech a s nepřesnými daty. '''P'''. byl pravděpodobně s Bruniusem v Praze 1718 a v lednu 1719 a téhož roku odešel ke společnosti → J. B. Hilverdinga a P. Tillyho, s níž hrál v Augsburgu, v Ulmu a v Řezně. Tehdy se údajně oženil s herečkou M. A. Schulzovou a převzal poprvé roli Hanswursta. Koncem 1719 figuroval pravděpodobně jako Hanswurst v souboru J. B. Hilverdinga a P. Tillyho ve Vratislavi. 1720 se spojil s trupou → A. J. Geißlera a odjel s ním z Vratislavi (1720/21) do Nisy, Brna a Olomouce (1721). Poté založil vlastní společnost, s níž hrál 1721 v Kremži a v St. Pölten, jako konkurent Geißlerův působil 1722 v Brně. Obě společnosti se však koncem roku spojily a účinkovaly v Linci a v Řezně. '''P'''. se pak opět osamostatnil a hrál v zimě 1722/23 v Ulmu, poté delší dobu v Augsburgu. V jeho společnosti byl tehdy mj. G. Judenbart, někdejší herec J. Veltena a C. E. Veltenové. Koncem 1723 zemřela '''P'''. žena a společnost, oslabená i dalšími odchody herců, spojila začátkem 1724 svou další dráhu se společností vdovy M. E. Steinmetzové (dcery A. J. Geißlera). Absolvovala s ní mj. štace ve Steyru, Brně a Linci, kde '''P'''. v září obdržel samostatnou licenci, již využil zde a snad i v některých okolních provinčních městech (údajně Steyr 1725). O jeho nástupu do souboru → J. A. Stranitzkého ve vídeňském Divadle u Korutanské brány se tradují anekdoty (vzájemně se částečně vylučující), z nichž však lze vysoudit, že k němu došlo ještě za života Stranitzkého 1725. Začátkem tohoto roku se '''P'''. ve Vídni oženil s M. Hilverdingovou, vdovou po → J. B. Hilverdingovi (manželství trvalo až do její smrti 1759). 1726 je '''P'''. krátce doložen v Salcburku, vyloučeno není ani hostování v Praze u → J. E. Leinhaase počátkem 1726. Poté jej ve Vídni čekala dlouhá a úspěšná karié­ra hlavního komika a vůdčí osobnosti souboru německé komedie v Divadle u Korutanské brány.
  
 
Umělecký význam '''P'''. spočívá daleko více v herecké tvorbě než v občasné a nepříliš úspěšné principálské činnosti, během níž opakovaně upadal do dluhů. Z Augsburgu je znám jeho repertoár z dubna a května 1723, který obsahuje řadu všeobecně oblíbených hauptakcí (mj. ''Genoveva'', ''Tamerlan ''a ''Don Jean''). Jako herec byl nadán mimořádným komickým talentem. Debutoval sice vážnou rolí (Don Pedro [Komtur] v ''Donu Juanovi''), ale u Hilverdinga a Geißlera hrál hanswurstovské role. Od té doby se stal '''P'''., označovaný jako „vídeňský Hans-Wurst“, magnetem pro publikum na cedulích všech svých principálů. Jeho pojetí role Hanswursta vycházelo ze Stranitzkého, od něhož věrně přejal kostým i základní charakter typu. I jeho Hanswurst byl sluha, milující nadevše dobré jídlo, pití a pohodlí a postrádající smysl pro cokoliv vznešeného. Při pražských vystoupeních '''P'''. pravděpodobně ještě zcela kopíroval svůj vídeňský vzor a hrál tento ustálený hanswurstovský typ. Již zde ovšem jeho častá spoluhra s Leinhaasem (jehož zásluhou v Praze velice brzy pronikaly do repertoáru německého profesionálního divadla vlivy italské improvizované komedie) ukazuje, že mířil k jinému typu divadla, než byla hauptakce, v níž Hanswurst jako jediný vytvářel protipól historickým nebo mytologickým hrdinům hlavního děje. Nicméně ještě 1723 '''P'''. hrál zřejmě stále tento tradiční typ Hanswursta a ve vídeňském souboru, který od konce dvacátých let přecházel stále více k improvizované burlesce s početnou skupinou komických typů, si jako Hanswurst za stálé obliby obecenstva udržel vůdčí postavení až do doby prvních osvícenských útoků na improvizované divadlo. V burleskách však již nevytvářel komický protějšek hrdinů, nýbrž byl členem komediálního ansámblu, podávajícího v podstatě obraz měšťanského života, i když v antických, benátských či exotických převlecích. Tím jeho herectví nabývalo mnoha nových rysů. Zápletky těchto komedií vyžadovaly mnoho převleků, takže každá role vlastně zahrnovala rolí několik a '''P'''. v nich vytvářel různé, charakterově již částečně odlišené figury. Více než venkovský původ Hanswursta nyní akcentoval jeho světáckou protřelost, postavu modifikoval i svou dobromyslností a výrazně ji odlišoval od pojetí svého rivala Bernardona. '''P'''. herectví předznamenávalo přechod od jednoho ustáleného komického typu ke komickému oboru. V závěru své herecké dráhy, kdy osvícenská kritika hanstwurstiád mířila hlavně proti němu, zdařile vytvořil několik charakterních rolí komických starců.
 
Umělecký význam '''P'''. spočívá daleko více v herecké tvorbě než v občasné a nepříliš úspěšné principálské činnosti, během níž opakovaně upadal do dluhů. Z Augsburgu je znám jeho repertoár z dubna a května 1723, který obsahuje řadu všeobecně oblíbených hauptakcí (mj. ''Genoveva'', ''Tamerlan ''a ''Don Jean''). Jako herec byl nadán mimořádným komickým talentem. Debutoval sice vážnou rolí (Don Pedro [Komtur] v ''Donu Juanovi''), ale u Hilverdinga a Geißlera hrál hanswurstovské role. Od té doby se stal '''P'''., označovaný jako „vídeňský Hans-Wurst“, magnetem pro publikum na cedulích všech svých principálů. Jeho pojetí role Hanswursta vycházelo ze Stranitzkého, od něhož věrně přejal kostým i základní charakter typu. I jeho Hanswurst byl sluha, milující nadevše dobré jídlo, pití a pohodlí a postrádající smysl pro cokoliv vznešeného. Při pražských vystoupeních '''P'''. pravděpodobně ještě zcela kopíroval svůj vídeňský vzor a hrál tento ustálený hanswurstovský typ. Již zde ovšem jeho častá spoluhra s Leinhaasem (jehož zásluhou v Praze velice brzy pronikaly do repertoáru německého profesionálního divadla vlivy italské improvizované komedie) ukazuje, že mířil k jinému typu divadla, než byla hauptakce, v níž Hanswurst jako jediný vytvářel protipól historickým nebo mytologickým hrdinům hlavního děje. Nicméně ještě 1723 '''P'''. hrál zřejmě stále tento tradiční typ Hanswursta a ve vídeňském souboru, který od konce dvacátých let přecházel stále více k improvizované burlesce s početnou skupinou komických typů, si jako Hanswurst za stálé obliby obecenstva udržel vůdčí postavení až do doby prvních osvícenských útoků na improvizované divadlo. V burleskách však již nevytvářel komický protějšek hrdinů, nýbrž byl členem komediálního ansámblu, podávajícího v podstatě obraz měšťanského života, i když v antických, benátských či exotických převlecích. Tím jeho herectví nabývalo mnoha nových rysů. Zápletky těchto komedií vyžadovaly mnoho převleků, takže každá role vlastně zahrnovala rolí několik a '''P'''. v nich vytvářel různé, charakterově již částečně odlišené figury. Více než venkovský původ Hanswursta nyní akcentoval jeho světáckou protřelost, postavu modifikoval i svou dobromyslností a výrazně ji odlišoval od pojetí svého rivala Bernardona. '''P'''. herectví předznamenávalo přechod od jednoho ustáleného komického typu ke komickému oboru. V závěru své herecké dráhy, kdy osvícenská kritika hanstwurstiád mířila hlavně proti němu, zdařile vytvořil několik charakterních rolí komických starců.

Verze z 10. 7. 2016, 11:05

Gottfried PREHAUSER
* 8. 11. 1699 Vídeň (Rakousko)
28. 1. 1769 Vídeň
herec, ředitel divadelní společnosti



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.