Ernst, Ferdinand Valentin: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(Automatická aktualizace šablony) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 22: | Řádka 22: | ||
Z Vídně do Prahy ho přivedl ředitel Franz Holbein. Ve Stavovském divadle působil jako herec (uplatnil se zejména v oboru pozitivních hrdinů). Později režíroval (převážně operu) a zasadil se o zlepšení scénické stránky představení. Autor tří veseloher t a libret německých oper pro kapelníka Fr. Škroupa (''Udalrich und Bozena, Die Geisterbraut''). Manžel herečky a zpěvačky Marianny Katharine Ernst, roz. Seidler (1808 ? – 1869). | Z Vídně do Prahy ho přivedl ředitel Franz Holbein. Ve Stavovském divadle působil jako herec (uplatnil se zejména v oboru pozitivních hrdinů). Později režíroval (převážně operu) a zasadil se o zlepšení scénické stránky představení. Autor tří veseloher t a libret německých oper pro kapelníka Fr. Škroupa (''Udalrich und Bozena, Die Geisterbraut''). Manžel herečky a zpěvačky Marianny Katharine Ernst, roz. Seidler (1808 ? – 1869). | ||
</ee:perex> | </ee:perex> | ||
− | <cshow logged="1"><ee:content> | + | <cshow logged="1"> |
+ | <ee:content> | ||
O jeho rodině a studiu nejsou žádné informace. Byl členem divadla v Mannheimu, když se seznámil se svou pozdější manželkou, zpěvačkou Katharinou Seidlerovou (uvádí [[Teuber_Oskar_Karl|Teuber]] III). Přes Linec s ní odešel Vídně, kde oba 1822 podnikli neúspěšný pokus získat angažmá ve dvorním divadle. Ve Vídni se s nimi setkal pražský ředitel Franz Holbein, který hledal síly pro stavovskou scénu, a''' E.''' nastoupil do Holbeinova souboru jako herec, Katharina jako zpěvačka. Po Holbeinově odchodu z Prahy (1824) se '''E.''' stal jednou z hlavních opor skromného provozu za ředitelů Polawského, Kainze a Štěpánka. Spřátelil se s kapelníkem Františkem Škroupem a stal se jeho libretistou. Po nástupu ředitele Stögera (1834) se začal věnovat režii a po smrti režiséra Jakoba Bernharda Freye (1836) své režijní uplatnění rozhojnil o operu; té se pak věnoval převážně. Nezřekl se hereckých ambicí, počet jeho rolí ale zůstal omezený. Patřil dlouhodobě k velmi pilným, uznávaným a také nejlépe honorovaným členům pražského souboru. Na konci 30. let byl ustanoven členem penzijní komise Stavovského divadla a po delší období spolurozhodoval o udělovaných penzích. Byl znám svou osobní solidností a dobrými kolegiálními vztahy. Ředitele Stögera zastupoval v době jeho nepřítomnosti. Na konci Stögerova ředitelského období, jež končilo o Velikonocích 1846, se přihlásil do konkurzu na místo ředitele Stavovského divadla. Hodlal zejména pokračovat ve zlepšování scénické stránky pražských inscenací (s čímž radikálně započal Stöger), chtěl rozhojnit zásobu kostýmů a věnovat se důkladněji režii. V konkurzu byl vybrán ředitel Johann Hoffmann, ale '''E.''' si udržel dobrou pozici. Spolupracoval s Hoffmannem na záchraně Stavovského divadla po finančních problémech zapříčiněných revolučními událostmi roku 1848 a je podepsán též pod Hoffmannovou žádostí o pomoc a podporu, určenou vídeňským úřadům (uvádí [[Teuber_Oskar_Karl|Teuber]] III, s. 384). | O jeho rodině a studiu nejsou žádné informace. Byl členem divadla v Mannheimu, když se seznámil se svou pozdější manželkou, zpěvačkou Katharinou Seidlerovou (uvádí [[Teuber_Oskar_Karl|Teuber]] III). Přes Linec s ní odešel Vídně, kde oba 1822 podnikli neúspěšný pokus získat angažmá ve dvorním divadle. Ve Vídni se s nimi setkal pražský ředitel Franz Holbein, který hledal síly pro stavovskou scénu, a''' E.''' nastoupil do Holbeinova souboru jako herec, Katharina jako zpěvačka. Po Holbeinově odchodu z Prahy (1824) se '''E.''' stal jednou z hlavních opor skromného provozu za ředitelů Polawského, Kainze a Štěpánka. Spřátelil se s kapelníkem Františkem Škroupem a stal se jeho libretistou. Po nástupu ředitele Stögera (1834) se začal věnovat režii a po smrti režiséra Jakoba Bernharda Freye (1836) své režijní uplatnění rozhojnil o operu; té se pak věnoval převážně. Nezřekl se hereckých ambicí, počet jeho rolí ale zůstal omezený. Patřil dlouhodobě k velmi pilným, uznávaným a také nejlépe honorovaným členům pražského souboru. Na konci 30. let byl ustanoven členem penzijní komise Stavovského divadla a po delší období spolurozhodoval o udělovaných penzích. Byl znám svou osobní solidností a dobrými kolegiálními vztahy. Ředitele Stögera zastupoval v době jeho nepřítomnosti. Na konci Stögerova ředitelského období, jež končilo o Velikonocích 1846, se přihlásil do konkurzu na místo ředitele Stavovského divadla. Hodlal zejména pokračovat ve zlepšování scénické stránky pražských inscenací (s čímž radikálně započal Stöger), chtěl rozhojnit zásobu kostýmů a věnovat se důkladněji režii. V konkurzu byl vybrán ředitel Johann Hoffmann, ale '''E.''' si udržel dobrou pozici. Spolupracoval s Hoffmannem na záchraně Stavovského divadla po finančních problémech zapříčiněných revolučními událostmi roku 1848 a je podepsán též pod Hoffmannovou žádostí o pomoc a podporu, určenou vídeňským úřadům (uvádí [[Teuber_Oskar_Karl|Teuber]] III, s. 384). | ||
Řádka 73: | Řádka 74: | ||
| resultsfooter=\n\n | | resultsfooter=\n\n | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
− | }}</cshow> | + | }} |
− | <cshow logged="0">'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''</cshow> | + | </cshow> |
− | <cshow logged="1">'''Publikováno:''' <ee:published>30.11.2012</ee:published><br/> | + | <cshow logged="0"> |
− | '''Autor:''' <ee:author>[[Jitka Ludvová]]</ee:author></cshow> | + | '''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.''' |
+ | </cshow> | ||
+ | <cshow logged="1"> | ||
+ | '''Publikováno:''' <ee:published>30.11.2012</ee:published><br/> | ||
+ | '''Autor:''' <ee:author>[[Jitka Ludvová]]</ee:author> | ||
+ | </cshow> | ||
<ee:category>[[Category:Divadelní osobnosti]] | <ee:category>[[Category:Divadelní osobnosti]] | ||
[[Category:Německá činohra v českých zemích v 19. století]]</ee:category> | [[Category:Německá činohra v českých zemích v 19. století]]</ee:category> | ||
− | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"><ee:documentation> | + | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> |
+ | <ee:documentation> | ||
− | </ee:documentation></cshow> | + | </ee:documentation> |
− | + | </cshow> | |
− | <cshow logged="1"><references></references></cshow> | + | <cshow logged="1"> |
+ | <references></references> | ||
+ | </cshow> | ||
<noinclude><languages>[[de:Ernst Ferdinand Valentin]]</languages></noinclude> | <noinclude><languages>[[de:Ernst Ferdinand Valentin]]</languages></noinclude> |
Verze z 12. 8. 2015, 16:28
Ferdinand Valentin Ernst
* 1799 Mainz nebo Darmstadt
† 8.3. 1852 Praha
herec, divadelní režisér, dramatik
Z Vídně do Prahy ho přivedl ředitel Franz Holbein. Ve Stavovském divadle působil jako herec (uplatnil se zejména v oboru pozitivních hrdinů). Později režíroval (převážně operu) a zasadil se o zlepšení scénické stránky představení. Autor tří veseloher t a libret německých oper pro kapelníka Fr. Škroupa (Udalrich und Bozena, Die Geisterbraut). Manžel herečky a zpěvačky Marianny Katharine Ernst, roz. Seidler (1808 ? – 1869).
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.