Durasová, Božena: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 27: Řádka 27:
 
Psána též Důrasová. Pocházela ze starého selského rodu. Když otec přišel o majetek, našel si místo v Praze jako úředník pojišťovny a rodina se přestěhovala 1889 nebo 1890 na Žižkov. '''D.''' studovala od třinácti let na pražské konzervatoři zpěv u Leontiny z Dötscherů a herectví u O. Sklenářové-Malé. Po absolvování školy (1904) koncertovala, 1906 se obrátila k divadelní dráze: Od května vystupovala pod pseudonymem Marita Válková ve Švandově divadle na Smíchově, v červnu oznamoval tisk její angažmá, ale na podzim 1906 hrála (pod vlastním jménem) v holešovickém Lidovém divadle Uranie. 1907 se ucházela o místo v novém Městském divadle Královských Vinohrad a navzdory nevůli ředitele F. A. Šuberta je získala. Působila tu hlavně v operetě, která dominovala její divadelní činnosti. Z berlínského angažmá, které jí nabízel F. Zavřel po svých pohostinských režiích v Praze 1914, sešlo po jeho náhlém úmrtí. 1916 se provdala za sochaře Jana Štursu (1925 spáchal sebevraždu). V konfliktu mezi částí souboru a vedením Městského divadla Královských Vinohrad, jmenovitě šéfem činohry a místoředitelem K. H. Hilarem (1919), stála na straně bouřící se opozice. Po následném odtržení zpěvoherního souboru nastoupila spolu s ním v září 1919 do nově zřízené Vinohradské zpěvohry; v srpnu 1923 zdejší angažmá ukončila a žádné další už nepřijala. Do Vinohradské zpěvohry se vracela jako host (vystupovala též v jejích operetních cyklech, pořádaných v létě 1930 a 1931 v Městském divadle na Královských Vinohradech). Hostovala i na dalších scénách (Lidové /Pištěkovo/ divadlo na Královských Vinohradech 1922, Švandovo divadlo na Smíchově 1920–24; Uranie 1923 a 1929; Varieté 1925; Tylovo divadlo v Nuslích 1931 a 1932; Městské divadlo na Kladně 1931), 1929 uspořádala letní stagionu s operetním repertoárem v přírodním divadle Šárce. Začátkem třicátých let jeviště definitivně opustila. 1922 hrála ve dvou němých filmech: V dramatickém příběhu ''Křižovatky'' (námět J. Jenčík) a ''Tulákovo srdce''. Vzpomínky na uměleckou dráhu otiskovala na pokračování v deníku Národní politika (1945). Zemřela počátkem šedesátých let, pochována je na Olšanských hřbitovech.
 
Psána též Důrasová. Pocházela ze starého selského rodu. Když otec přišel o majetek, našel si místo v Praze jako úředník pojišťovny a rodina se přestěhovala 1889 nebo 1890 na Žižkov. '''D.''' studovala od třinácti let na pražské konzervatoři zpěv u Leontiny z Dötscherů a herectví u O. Sklenářové-Malé. Po absolvování školy (1904) koncertovala, 1906 se obrátila k divadelní dráze: Od května vystupovala pod pseudonymem Marita Válková ve Švandově divadle na Smíchově, v červnu oznamoval tisk její angažmá, ale na podzim 1906 hrála (pod vlastním jménem) v holešovickém Lidovém divadle Uranie. 1907 se ucházela o místo v novém Městském divadle Královských Vinohrad a navzdory nevůli ředitele F. A. Šuberta je získala. Působila tu hlavně v operetě, která dominovala její divadelní činnosti. Z berlínského angažmá, které jí nabízel F. Zavřel po svých pohostinských režiích v Praze 1914, sešlo po jeho náhlém úmrtí. 1916 se provdala za sochaře Jana Štursu (1925 spáchal sebevraždu). V konfliktu mezi částí souboru a vedením Městského divadla Královských Vinohrad, jmenovitě šéfem činohry a místoředitelem K. H. Hilarem (1919), stála na straně bouřící se opozice. Po následném odtržení zpěvoherního souboru nastoupila spolu s ním v září 1919 do nově zřízené Vinohradské zpěvohry; v srpnu 1923 zdejší angažmá ukončila a žádné další už nepřijala. Do Vinohradské zpěvohry se vracela jako host (vystupovala též v jejích operetních cyklech, pořádaných v létě 1930 a 1931 v Městském divadle na Královských Vinohradech). Hostovala i na dalších scénách (Lidové /Pištěkovo/ divadlo na Královských Vinohradech 1922, Švandovo divadlo na Smíchově 1920–24; Uranie 1923 a 1929; Varieté 1925; Tylovo divadlo v Nuslích 1931 a 1932; Městské divadlo na Kladně 1931), 1929 uspořádala letní stagionu s operetním repertoárem v přírodním divadle Šárce. Začátkem třicátých let jeviště definitivně opustila. 1922 hrála ve dvou němých filmech: V dramatickém příběhu ''Křižovatky'' (námět J. Jenčík) a ''Tulákovo srdce''. Vzpomínky na uměleckou dráhu otiskovala na pokračování v deníku Národní politika (1945). Zemřela počátkem šedesátých let, pochována je na Olšanských hřbitovech.
  
Ve svých začátcích na pražských předměstských scénách '''D.''' dělila svou činnost mezi operetu a činohru; v Uranii se uplatňovala v činohře, která v tamním repertoáru převládala. Po nástupu do vinohradského divadla na sebe upozornila v Helmesbergerově operetě ''Děvče s fialkami'' (1907) a zvláště v roli Alice ve Fallově operetě ''Dolarové princezny'' (1908). Během prvních dvou let se vypracovala do pozice první dámy zdejší operety, kterou si udržela do konce angažmá. Zastávala subretní obor, pro který měla velmi dobré předpoklady v sytém a tvárném, kvalitně vyškoleném sopránu, v atraktivním zjevu a ve vervním temperamentu. Dobře tančila a této její schopnosti využili domácí autoři, kteří pro ni psali role s tanečními kreacemi (Piskáček: ''Steeple chase''; Pečke: ''Helenin návrat''). Její interpretace operetních rolí byla ceněna pro vytříbený vkus, cit pro míru a umělecký smysl, jež vzdalovaly její výkony i jen od náznaků hrubosti či nízkosti. Kultivovala operetní žánr, v němž co do procítěného podání postav neměla podle divadelních referentů na české zpěvoherní scéně konkurenci. Ve vinohradském divadle si vytvořila kmenový repertoár ze stěžejních rolí domácí i světové operety (Helena z ''Polské krve'', Julja z ''Vinobraní'', Saffi z ''Cikánského barona'', Paní Favartová ad.), s nímž hostovala v jiných divadlech (v Brně, Plzni) a který přenesla do Vinohradské zpěvohry, kde se už jen nemálo rozšířil.
+
[[File:Durasovadva.jpg|left|350px|Božena Durasová na civilní fotografii či v nezjištěné roli, 1918, foto: ateliér Vaněk. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-5/2011, sign. 5 F 656]]Ve svých začátcích na pražských předměstských scénách '''D.''' dělila svou činnost mezi operetu a činohru; v Uranii se uplatňovala v činohře, která v tamním repertoáru převládala. Po nástupu do vinohradského divadla na sebe upozornila v Helmesbergerově operetě ''Děvče s fialkami'' (1907) a zvláště v roli Alice ve Fallově operetě ''Dolarové princezny'' (1908). Během prvních dvou let se vypracovala do pozice první dámy zdejší operety, kterou si udržela do konce angažmá. Zastávala subretní obor, pro který měla velmi dobré předpoklady v sytém a tvárném, kvalitně vyškoleném sopránu, v atraktivním zjevu a ve vervním temperamentu. Dobře tančila a této její schopnosti využili domácí autoři, kteří pro ni psali role s tanečními kreacemi (Piskáček: ''Steeple chase''; Pečke: ''Helenin návrat''). Její interpretace operetních rolí byla ceněna pro vytříbený vkus, cit pro míru a umělecký smysl, jež vzdalovaly její výkony i jen od náznaků hrubosti či nízkosti. Kultivovala operetní žánr, v němž co do procítěného podání postav neměla podle divadelních referentů na české zpěvoherní scéně konkurenci. Ve vinohradském divadle si vytvořila kmenový repertoár ze stěžejních rolí domácí i světové operety (Helena z ''Polské krve'', Julja z ''Vinobraní'', Saffi z ''Cikánského barona'', Paní Favartová ad.), s nímž hostovala v jiných divadlech (v Brně, Plzni) a který přenesla do Vinohradské zpěvohry, kde se už jen nemálo rozšířil.
  
 
Neovlivněna jevištním psychologismem a impresionismem dostála v činohře stylovým požadavkům režií F. Zavřela (Dyk: ''Zmoudření Dona Quijota'') a K. H. Hilara (Louÿs, Frondaie: ''Žena a tatrman'', Sternheim: ''Snob'', Strindberg: ''Tanec smrti''), jež předznamenávaly český jevištní expresionismus. Ve slibně zahájené činoherní kariéře však soustavně nepokračovala. Smysl pro moderní dramatiku a inscenační postupy stvrdila počátkem dvacátých let na smíchovské scéně, kde hrála Lulu v obou dílech Wedekindova dramatu a hlavní roli Wildgansovy ''Lásky''. V nemnoha činoherních rolích vytvářela podoby záhadného a omamného, avšak ničivého a nelítostného ženství. Vybavena štíhlými údy, téměř jinošskou postavou, tělesnou pružností šelmy a vášnivým temperamentem, který dokázala krotit a podřídit uměleckým hlediskům, dosahovala působivého pojetí a podání hrdinek především pohybovou, mimickou a celkově výtvarnou stránkou svých kreací, mluvní projev nesl ozvuky operetní manýry. Zůstala věrna operetě, kde dosáhla velkých úspěchů a popularity, ale kde ji jako subretu omezoval postupující věk.
 
Neovlivněna jevištním psychologismem a impresionismem dostála v činohře stylovým požadavkům režií F. Zavřela (Dyk: ''Zmoudření Dona Quijota'') a K. H. Hilara (Louÿs, Frondaie: ''Žena a tatrman'', Sternheim: ''Snob'', Strindberg: ''Tanec smrti''), jež předznamenávaly český jevištní expresionismus. Ve slibně zahájené činoherní kariéře však soustavně nepokračovala. Smysl pro moderní dramatiku a inscenační postupy stvrdila počátkem dvacátých let na smíchovské scéně, kde hrála Lulu v obou dílech Wedekindova dramatu a hlavní roli Wildgansovy ''Lásky''. V nemnoha činoherních rolích vytvářela podoby záhadného a omamného, avšak ničivého a nelítostného ženství. Vybavena štíhlými údy, téměř jinošskou postavou, tělesnou pružností šelmy a vášnivým temperamentem, který dokázala krotit a podřídit uměleckým hlediskům, dosahovala působivého pojetí a podání hrdinek především pohybovou, mimickou a celkově výtvarnou stránkou svých kreací, mluvní projev nesl ozvuky operetní manýry. Zůstala věrna operetě, kde dosáhla velkých úspěchů a popularity, ale kde ji jako subretu omezoval postupující věk.

Verze z 20. 6. 2016, 13:15

Božena Durasová
Božena Durasová
* 8. 3. 1885 Humny (Pchery-Humny) u Slaného (CZ)
14. 12. 1961 Praha (CZ)
zpěvačka, herečka

Ač převahou své činnosti patřila operetě (v Městském divadle Královských Vinohrad byla první dámou operety, 1907–1919), v činohře se účastnila progresivních inscenačních výbojů. Neovlivněna jevištním psychologismem a impresionismem dostála stylovým požadavkům režií F. Zavřela (nabídl jí berlínské angažmá) a K. H. Hilara, jež předznamenávaly český jevištní expresionismus.


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.