Draghi, Antonio: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | povolání = <ee:profession>skladatel, libretista, </ee:profession> | + | | povolání = <ee:profession>skladatel, libretista,</ee:profession> |
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 31: | Řádka 31: | ||
'''D'''. doprovázel dvůr na jeho cestách a od sklonku 1679 do jara 1680 dlel v Praze, kam se dvůr uchýlil před morovou epidemií, která vypukla ve Vídni. I v mimořádné situaci se při pobytu v Praze dodržoval plánovaný kalendář hudebních událostí a '''D'''. během tohoto období zkomponoval sérii kantát, hudbu k různým slavnostním příležitostem (rodinná výročí, církevní svátky apod.), postní oratoria (''S. Cecilia'', ''S. Wenceslao'', ''Jephte'', vše 1680) a dvě opery. Jejich příprava a provedení, na nichž se podíleli Burnacini a Minato, se řídily vídeňskými zvyklostmi. Všechny hudební a hudebnědramatické produkce se konaly pouze pro členy dvora a jejich doprovod v areálu Pražského hradu, kde bylo pro slavnosti a operní představení zbudováno divadlo v objektu stojícím vedle Malé míčovny. Šlo o uzavřené dvorní akce, které stejně jako '''D'''. pražská tvorba bezprostředně neovlivnily zdejší divadelní a hudební dění. Představovaly výjimečný a ojedinělý projev importované dvorské barokní kultury. | '''D'''. doprovázel dvůr na jeho cestách a od sklonku 1679 do jara 1680 dlel v Praze, kam se dvůr uchýlil před morovou epidemií, která vypukla ve Vídni. I v mimořádné situaci se při pobytu v Praze dodržoval plánovaný kalendář hudebních událostí a '''D'''. během tohoto období zkomponoval sérii kantát, hudbu k různým slavnostním příležitostem (rodinná výročí, církevní svátky apod.), postní oratoria (''S. Cecilia'', ''S. Wenceslao'', ''Jephte'', vše 1680) a dvě opery. Jejich příprava a provedení, na nichž se podíleli Burnacini a Minato, se řídily vídeňskými zvyklostmi. Všechny hudební a hudebnědramatické produkce se konaly pouze pro členy dvora a jejich doprovod v areálu Pražského hradu, kde bylo pro slavnosti a operní představení zbudováno divadlo v objektu stojícím vedle Malé míčovny. Šlo o uzavřené dvorní akce, které stejně jako '''D'''. pražská tvorba bezprostředně neovlivnily zdejší divadelní a hudební dění. Představovaly výjimečný a ojedinělý projev importované dvorské barokní kultury. | ||
− | Provedení dvou '''D'''. oper (obě s hudebními příspěvky Leopolda I.), ''I vaticinii di Tiresia tebano ''[Proroctví Teresia thébského, 11. 1. 1680] a ''La patienza di Socrate con due mogli'' [Trpělivost Sokratova se dvěma ženami, 29. 2. a 2. 3. 1680, novodobé scénické provedení Rimini, Teatro Novelli, 6. 10. 1998, r: P. Ascola, d: A. Curtis], zůstala nadlouho jedinými operními představeními konanými v Praze. Tříaktové scherzo dramatico per musica ''La patienza di Socrate con due mogli'' ve stylu benátské komické opery s baletními scénami v závěru aktů (h: J. H. Schmelzer) bylo inscenováno v Burnaciniho barokní výpravě s pěti dekoračními proměnami. '''D'''. oratorium ''L’Abelle di Boemia overo S. Wenceslao ''[Český Ábel aneb Sv. Václav, l: N. Minato, mezi 6. 3.–17. 4. 1680, Pražský hrad – kostel Všech Svatých; novodobé provedení souborem Capella Regia v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze 15. 4. 2000, rekonstrukce partitury M. Niubò a R. Hugo (d), s: J. Dušek] lze považovat za vůbec první italské hudební dílo tematicky spjaté s českými zeměmi. 1999 se uskutečnilo též novodobé provedení oratoria ''Jephte'' (Praha, kostel P. Marie Vítězné a Pražského Jezulátka 27. 3., Ensemble Antonio Draghi, d: G. Togni) a 17. 4. 2005 uvedl v Praze soubor Collegium Marianum (r: B. Lazar) '''D'''. tříaktovou scénickou kompozici '' | + | Provedení dvou '''D'''. oper (obě s hudebními příspěvky Leopolda I.), ''I vaticinii di Tiresia tebano ''[Proroctví Teresia thébského, 11. 1. 1680] a ''La patienza di Socrate con due mogli'' [Trpělivost Sokratova se dvěma ženami, 29. 2. a 2. 3. 1680, novodobé scénické provedení Rimini, Teatro Novelli, 6. 10. 1998, r: P. Ascola, d: A. Curtis], zůstala nadlouho jedinými operními představeními konanými v Praze. Tříaktové scherzo dramatico per musica ''La patienza di Socrate con due mogli'' ve stylu benátské komické opery s baletními scénami v závěru aktů (h: J. H. Schmelzer) bylo inscenováno v Burnaciniho barokní výpravě s pěti dekoračními proměnami. '''D'''. oratorium ''L’Abelle di Boemia overo S. Wenceslao ''[Český Ábel aneb Sv. Václav, l: N. Minato, mezi 6. 3.–17. 4. 1680, Pražský hrad – kostel Všech Svatých; novodobé provedení souborem Capella Regia v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze 15. 4. 2000, rekonstrukce partitury M. Niubò a R. Hugo (d), s: J. Dušek] lze považovat za vůbec první italské hudební dílo tematicky spjaté s českými zeměmi. 1999 se uskutečnilo též novodobé provedení oratoria ''Jephte'' (Praha, kostel P. Marie Vítězné a Pražského Jezulátka 27. 3., Ensemble Antonio Draghi, d: G. Togni) a 17. 4. 2005 uvedl v Praze soubor Collegium Marianum (r: B. Lazar) '''D'''. tříaktovou scénickou kompozici ''L’avidità''' '''di Mida'' [Midova lakotná žádostivost, Vídeň 1671] v knihovním sále bývalého kláštera servitů u sv. Michala (Melantrichova ul. na Starém Městě, dnes sídlo Týnské školy). |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> |
Verze z 4. 6. 2016, 12:27
Antonio DRAGHI
* asi 1634 Rimini (Itálie)
† 16. 1. 1700 Vídeň (Rakousko)
skladatel, libretista
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.