Blanzi, Carl: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | povolání = <ee:profession>loutkář, </ee:profession> | + | | povolání = <ee:profession>loutkář,</ee:profession> |
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 23: | Řádka 23: | ||
Uváděn též jako Blanchi. – Pocházel z Francie. Jeho veřejné vystoupení je poprvé doloženo v Curychu, kde 1759 předváděl „pro ctěné zájemce o fyzikální vědy zatím nikde nepopsané fyzikální pokusy“. 1775 vystupoval v Řezně s mechanickým divadlem. Poté jsou známy dva časově neurčené pobyty v Norimberku, kde společně s italským mechanikem Duclosem předváděl hry s marionetami. V dubnu 1777 obdržel povolení pro uvádění marionetových „mechanických perspektiv“ v Olomouci. Patrně vystupoval i v jiných českých či moravských městech. | Uváděn též jako Blanchi. – Pocházel z Francie. Jeho veřejné vystoupení je poprvé doloženo v Curychu, kde 1759 předváděl „pro ctěné zájemce o fyzikální vědy zatím nikde nepopsané fyzikální pokusy“. 1775 vystupoval v Řezně s mechanickým divadlem. Poté jsou známy dva časově neurčené pobyty v Norimberku, kde společně s italským mechanikem Duclosem předváděl hry s marionetami. V dubnu 1777 obdržel povolení pro uvádění marionetových „mechanických perspektiv“ v Olomouci. Patrně vystupoval i v jiných českých či moravských městech. | ||
− | Podle norimberských cedulí | + | Podle norimberských cedulí předváděl '''B'''. krátké scénky, jejichž hlavní komickou figurou byl Polichinel (loutka vysoká asi 60 cm). V dalších číslech postupně vystupovali Polichinelova žena, sedlák předvádějící francouzské tance, jiný sedlák zpívající francouzské árie a řada trikových loutek (skokan přesně napodobující lidské pohyby, Španělka proměňující se ve španělského muzikanta ad.). V těchto výstupech doprovázených hudbou se mluvilo a zpívalo francouzsky a německy. Poté následovaly ukázky perspektivních dekorací měst – Benátky s náměstím sv. Marka, Paříž s pohledy na Seinu, Louvre, zahrady, pozoruhodnosti Versailles, Marseille, nakonec výjevy z Afriky s tamější zvířenou. Podobný repertoár lze předpokládat i při jeho vystoupeních v českých zemích. |
'''B'''. představuje typ loutkáře, který v polovině 18. stol. podle dobové obliby postupně proměňoval a vyhraňoval charakter svých produkcí od pohyblivých automatů přes panoramata k dialogizovaným scénkám s marionetami. | '''B'''. představuje typ loutkáře, který v polovině 18. stol. podle dobové obliby postupně proměňoval a vyhraňoval charakter svých produkcí od pohyblivých automatů přes panoramata k dialogizovaným scénkám s marionetami. | ||
Řádka 29: | Řádka 29: | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>Stadtbibliotek Nürnberg, sign. Will 558: divadelní cedule. • J. Bartoš:'' | + | <ee:bibliography_content>Stadtbibliotek Nürnberg, sign. Will 558: divadelní cedule. • J. Bartoš:''Loutkářská kronika'', Praha 1963, s. 75; H. R. Purschke: Puppenspiel und verwandte Künste in der Reichsstadt Nürnberg, ''Mitteilungen des Vereins für Geschichte der Stadt Nürnberg'' (Nürnberg) 68, 1981, s. 239.</ee:bibliography_content> |
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> |
Verze z 28. 5. 2016, 12:42
Carl BLANZI
† po 1777
loutkář
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.