Antoš, Jan: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
(založení hesla)
Řádka 19: Řádka 19:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>kantor, skladatel, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>kantor, skladatel,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
Řádka 27: Řádka 27:
 
Psán též Antosch. – Odkud pocházel, není známo. Nejpozději od prosince 1760 působil jako učitel v Nemyčevsi u Jičína. Tam se 11. 12. oženil s místní dívkou Barborou Langrovou, s níž měl dva syny a dceru. Učil trivium, vedl kostelní zpěv a hudbou si přivydělával i po hospodách, později mu byla přidělena pole ze zrušeného panského ovčína. Po 1790 přešel do blízkého Kopidlna, tam se mu v říjnu 1791 z druhého manželství s Alžbětou Blechovou narodila dcera. V novém působišti, kde byla před jeho nástupem vystavěna dřevěná školní budova, se postavení '''A'''. zlepšovalo. Stal se měšťanem a jeho příjmy zvýšilo také založení školní fundace (1795 věnovalo škole půdu místní literátské bratrstvo a finanční obnos poskytl vídeňský dvorní klavírista J. A. Štěpán, syn bývalého kopidlnského kantora). Učitelské působení '''A'''. v Kopidlně skončilo 1806. Ve zdejší matrice zemřelých však zaznamenán není (20. 4. 1816 tu zemřel jeho syn Jan A.), zřejmě dožil na odpočinku u některého ze svých dětí na jiném místě.
 
Psán též Antosch. – Odkud pocházel, není známo. Nejpozději od prosince 1760 působil jako učitel v Nemyčevsi u Jičína. Tam se 11. 12. oženil s místní dívkou Barborou Langrovou, s níž měl dva syny a dceru. Učil trivium, vedl kostelní zpěv a hudbou si přivydělával i po hospodách, později mu byla přidělena pole ze zrušeného panského ovčína. Po 1790 přešel do blízkého Kopidlna, tam se mu v říjnu 1791 z druhého manželství s Alžbětou Blechovou narodila dcera. V novém působišti, kde byla před jeho nástupem vystavěna dřevěná školní budova, se postavení '''A'''. zlepšovalo. Stal se měšťanem a jeho příjmy zvýšilo také založení školní fundace (1795 věnovalo škole půdu místní literátské bratrstvo a finanční obnos poskytl vídeňský dvorní klavírista J. A. Štěpán, syn bývalého kopidlnského kantora). Učitelské působení '''A'''. v Kopidlně skončilo 1806. Ve zdejší matrice zemřelých však zaznamenán není (20. 4. 1816 tu zemřel jeho syn Jan A.), zřejmě dožil na odpočinku u některého ze svých dětí na jiném místě.
  
Nejznámějším dílem '''A'''. je zpěvohra o východočeské selské rebelii 1775, komponovaná 1775–77 a v pramenech nazývaná ''Opera de Rebellione Bo''''ë''''mica Rusticorum''; ''Operetta o Sedlskej Swobod''''ě''''aneb Rebelirowani'';''Opera o sedlské rebelij''; ''Sedlské pozdvižení roku 1775'', která vznikla podobně jako řada lidových ­slovesných skladeb, kronikářských záznamů i písní v bezprostřední souvislosti s povstáním a realisticky zachycuje jádro této historické události – demonstrační tažení selského vojska a vyjednávání sedláků s vrchností. Autorem libreta, sepsaného na základě zpráv o událostech, možná i se znalostí dobových kramářských tisků (např. ''Špásovná novina v píse''''ň''''uvedená o sedlské svobod''''ě'', 1777), byl zřejmě sám skladatel. Průběh rebelie ve zkratce sehrají čtyři postavy: Rychtář (tenor), Vůdce rebelie (první bas), Sedlák (alt) a Správce (druhý bas). Vůdce rebelie vyzývá k povstání, Rychtář a Sedlák vyjednávají se Správcem o zveřejnění domnělého císařského patentu, který sedlákům zaručí svobodu, zrušení roboty a daní. Patent je už oslavován, ale Vůdce přichází se zprávou o neúspěchu povstání, kterou potvrdí i Správce a závěrečný sbor. Podobný námět se objevil i v anonymní skladbě pro dva zpěváky s doprovodem smyčcového tria ''Opera iucunda Pán a sedlák'' z Bakova nad Jizerou, v níž sedlák odvážně obviňuje pána ze špatného zacházení, v závěrečném chóru však rezignuje a slibuje poslušnost.
+
Nejznámějším dílem '''A'''. je zpěvohra o východočeské selské rebelii 1775, komponovaná 1775–77 a v pramenech nazývaná ''Opera de Rebellione Boëmica Rusticorum''; ''Operetta o Sedlskej Swobodě aneb Rebelirowani''; ''Opera o sedlské rebelij''; ''Sedlské pozdvižení roku 1775'', která vznikla podobně jako řada lidových ­slovesných skladeb, kronikářských záznamů i písní v bezprostřední souvislosti s povstáním a realisticky zachycuje jádro této historické události – demonstrační tažení selského vojska a vyjednávání sedláků s vrchností. Autorem libreta, sepsaného na základě zpráv o událostech, možná i se znalostí dobových kramářských tisků (např. ''Špásovná novina v píseň uvedená o sedlské svobodě'', 1777), byl zřejmě sám skladatel. Průběh rebelie ve zkratce sehrají čtyři postavy: Rychtář (tenor), Vůdce rebelie (první bas), Sedlák (alt) a Správce (druhý bas). Vůdce rebelie vyzývá k povstání, Rychtář a Sedlák vyjednávají se Správcem o zveřejnění domnělého císařského patentu, který sedlákům zaručí svobodu, zrušení roboty a daní. Patent je už oslavován, ale Vůdce přichází se zprávou o neúspěchu povstání, kterou potvrdí i Správce a závěrečný sbor. Podobný námět se objevil i v anonymní skladbě pro dva zpěváky s doprovodem smyčcového tria ''Opera iucunda Pán a sedlák'' z Bakova nad Jizerou, v níž sedlák odvážně obviňuje pána ze špatného zacházení, v závěrečném chóru však rezignuje a slibuje poslušnost.
  
 
'''A'''. hudební ztvárnění svým rozvrhem při­po­míná komická intermezza italských oper ­ba­rok­­ního období. Převažující tříhlasá sazba s čas­tými figuracemi je vytvářena řazením a opa­­kováním krátkých melodických motivů a harmonických postupů, zdařile však charakterizuje jednotlivé postavy (např. vážný patetický tón Vůdce rebelie), dokáže stupňovat výraz podle spádu děje a dokládá tak spontánní invenci autora. Po instrumentální introdukci se pravidelně střídají árie s recitativy a sbor jednajících postav kompozici o 17 číslech uzavírá. Instrumentální ­hlasy tvoří smyčcové trio (patrně s obligátním cembalem), které doprovází i recitativy a uplatňuje se v mezihrách.
 
'''A'''. hudební ztvárnění svým rozvrhem při­po­míná komická intermezza italských oper ­ba­rok­­ního období. Převažující tříhlasá sazba s čas­tými figuracemi je vytvářena řazením a opa­­kováním krátkých melodických motivů a harmonických postupů, zdařile však charakterizuje jednotlivé postavy (např. vážný patetický tón Vůdce rebelie), dokáže stupňovat výraz podle spádu děje a dokládá tak spontánní invenci autora. Po instrumentální introdukci se pravidelně střídají árie s recitativy a sbor jednajících postav kompozici o 17 číslech uzavírá. Instrumentální ­hlasy tvoří smyčcové trio (patrně s obligátním cembalem), které doprovází i recitativy a uplatňuje se v mezihrách.
Řádka 35: Řádka 35:
 
Značné rozšíření zpěvohry v českých zemích dokládá šest úplných dochovaných opisů a několik fragmentů. Z nejstarší verze skladby existují pouze dva datované vokální party („finis A[nno]. 1777“), vložené do pozdějšího kompletního exempláře z Nového Města nad Me­tují (kolem 1800), není vyloučeno, že se jedná o torzo '''A'''. autografu. Nejstarší úplný opis (asi 1777) pochází podle kopistovy poznámky z klášterního prostředí (blíže neurčený klášter nebo kostel sv. Josefa) podobně jako verze z rajhradského kláštera (1779) s českým titulním listem a latinskými poznámkami na partech, které kromě data opisu poprvé zaznamenaly také jméno skladatele („Del Sig. Antosch“). Pozdější verze jsou známy z Kutné Hory („Auth[ore]. D[ominus]. Antosch“), z Miletína (opis K. J. Erbena) a z Ústí nad Orlicí.
 
Značné rozšíření zpěvohry v českých zemích dokládá šest úplných dochovaných opisů a několik fragmentů. Z nejstarší verze skladby existují pouze dva datované vokální party („finis A[nno]. 1777“), vložené do pozdějšího kompletního exempláře z Nového Města nad Me­tují (kolem 1800), není vyloučeno, že se jedná o torzo '''A'''. autografu. Nejstarší úplný opis (asi 1777) pochází podle kopistovy poznámky z klášterního prostředí (blíže neurčený klášter nebo kostel sv. Josefa) podobně jako verze z rajhradského kláštera (1779) s českým titulním listem a latinskými poznámkami na partech, které kromě data opisu poprvé zaznamenaly také jméno skladatele („Del Sig. Antosch“). Pozdější verze jsou známy z Kutné Hory („Auth[ore]. D[ominus]. Antosch“), z Miletína (opis K. J. Erbena) a z Ústí nad Orlicí.
  
Zpěvohra se stala východiskem pro rozsáhlejší třídílnou hru se zpěvy nazvanou ''Selská rebelie aneb Nesmysltedlné pozdvižení'', jejíž anonymní autor téměř všechny '''A'''. árie a recitativy v původní podobě zasadil do nového, mluveného prozaického textu. Úprava počítá s početnějším hereckým ansámblem a náročnějším scénických řešením (šest proměn); na jevišti se odehrávají i působivé výjevy, o nichž v předloze byla pouze zprostředkovaná zmínka (např. scéna plenění panského sídla). Podle tradovaného výkladu vznikla hra na počátku 19. stol. pro potřeby ochotníků v okolí Ústí nad Orlicí, kde opisy textu nalezli K. Adámek (rkp. z archivu hudebního spolku Cecilie, dnes nezvěstný) a J. Someš (rkp. J. Štyrského pro neuskutečněnou inscenaci 1895) a kde byla v 19. stol. při oslavách svátku sv. Cecílie tradičně pro­váděna (po 1895 v přepracování J. Kunstovného do podoby kouzelné zpěvohry ''Tafriel''). ­Mohla však vzniknout už v počátcích venkovského ochotnického hnutí v osmdesátých letech 18. stol. a podle místních názvů užitých v textu ji lze lokalizovat do středního Polabí. Tato hra se zpěvy dokládá šíření '''A'''. zpěvohry a proměny její inscenační tradice na pozadí dramaturgie pražského Vlastenského divadla (srv. Thámův překlad hry P. Weidmanna ''Št''''ě''''pán Fedynger neb Sedlská vojna'', Nosticovo divadlo 1785; ztracená hra se zpěvy M. Stuny ''Sedlské zbou''''ř''''ení'', Bouda 1786, jejímž modelem '''A'''. zpěvohra mohla být). 1975 provedli '''A'''. zpěvohru posluchači brněnské konzervatoře (d: Z. Mrkos, r: I. Petrželka).
+
Zpěvohra se stala východiskem pro rozsáhlejší třídílnou hru se zpěvy nazvanou ''Selská rebelie aneb Nesmysltedlné pozdvižení'', jejíž anonymní autor téměř všechny '''A'''. árie a recitativy v původní podobě zasadil do nového, mluveného prozaického textu. Úprava počítá s početnějším hereckým ansámblem a náročnějším scénických řešením (šest proměn); na jevišti se odehrávají i působivé výjevy, o nichž v předloze byla pouze zprostředkovaná zmínka (např. scéna plenění panského sídla). Podle tradovaného výkladu vznikla hra na počátku 19. stol. pro potřeby ochotníků v okolí Ústí nad Orlicí, kde opisy textu nalezli K. Adámek (rkp. z archivu hudebního spolku Cecilie, dnes nezvěstný) a J. Someš (rkp. J. Štyrského pro neuskutečněnou inscenaci 1895) a kde byla v 19. stol. při oslavách svátku sv. Cecílie tradičně pro­váděna (po 1895 v přepracování J. Kunstovného do podoby kouzelné zpěvohry ''Tafriel''). ­Mohla však vzniknout už v počátcích venkovského ochotnického hnutí v osmdesátých letech 18. stol. a podle místních názvů užitých v textu ji lze lokalizovat do středního Polabí. Tato hra se zpěvy dokládá šíření '''A'''. zpěvohry a proměny její inscenační tradice na pozadí dramaturgie pražského Vlastenského divadla (srv. Thámův překlad hry P. Weidmanna ''Štěpán Fedynger neb Sedlská vojna'', Nosticovo divadlo 1785; ztracená hra se zpěvy M. Stuny ''Sedlské zbouření'', Bouda 1786, jejímž modelem '''A'''. zpěvohra mohla být). 1975 provedli '''A'''. zpěvohru posluchači brněnské konzervatoře (d: Z. Mrkos, r: I. Petrželka).
  
'''A'''. komponoval také vokální chrámové skladby, dochované v řadě opisů (mariánské antifony, roráty, árie, pastorely na české texty). Několik pastorel má podobu dialogu, stejně tak jako drobná a dobově značně rozšířená skladba ''Lou''''č''''ení Pána Ježíše'' ''se svou nejmilejší matkou'' ''Marií Pannou'' pro soprán a bas s doprovodem houslí a varhan, jejíž hudebnědramatické zpracování stojí ve srovnání s pastorelami na vysoké úrovni.
+
'''A'''. komponoval také vokální chrámové skladby, dochované v řadě opisů (mariánské antifony, roráty, árie, pastorely na české texty). Několik pastorel má podobu dialogu, stejně tak jako drobná a dobově značně rozšířená skladba ''Loučení Pána Ježíše'' ''se svou nejmilejší matkou'' ''Marií Pannou'' pro soprán a bas s doprovodem houslí a varhan, jejíž hudebnědramatické zpracování stojí ve srovnání s pastorelami na vysoké úrovni.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>

Verze z 26. 5. 2016, 18:37

Jan Antoš
* kolem 1735
po 1806
kantor, skladatel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.