Lehmann-Kalisch, Lilli: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Lehmann-Kalisch Lilli na Lehmann-Kalisch, Lilli) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Lilli</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Lilli</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Lehmann-Kalisch</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Lehmann-Kalisch</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
24. 11. 1848 | 24. 11. 1848 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Würzburg, Německo | Würzburg, Německo | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
16. 5. 1929 | 16. 5. 1929 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Grünewald (Berlín), Německo | Grünewald (Berlín), Německo | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>zpěvačka,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc/> |
+ | | povolání=<ee:profession>zpěvačka,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
<div> | <div> | ||
Vl. jménem Elisabeth Maria L., provd. Kalischová. Dcera zpěvačky a harfistky Marie L.-Löw (1809–1885), starší sestra Marie L. (1851–1931). (Není příbuzná s Lotte L., čestnou členkou vídeňské Státní opery.) Od 1853 žila v Praze s matkou, harfistkou StD, a se sestrou Marií. Matka ji učila hudbě a přivedla ji do ochotnického Mikulášského divadla na Starém Městě. V autobiografické skice v ''Prager Tagblatt ''1902 uvádí, že od dětství zpívala i česky. Profesionálně debutovala 20. 10. 1865 ve StD za ředitele Wirsinga (Chlapec, Mozart: ''Die Zauberflöte'') a byla angažována 1866–1867/68 pro mladodramatické role, zpívala však i jiné postavy sopránového repertoáru; hojně se uplatňovala v činohře a v Offenbachových operetách. Po odchodu z Prahy působila jednu sezonu v Gdaňsku [Danzig], Lipsku a od srpna 1869 v Berlíně, kde teprve 1875 dosáhla prvního velkého úspěchu a začala rozvíjet mezinárodní kariéru. 1876 zpívala (vedle své sestry Marie) jednu z Dcer Rýna (Wagner: ''Ring des Nibelungen'') při prvním bayreuthském festivalu. Během působení v Berlíně hostovala zvl. v Londýně (od 1880) a ve Vídni (od 1882). 1885 vypověděla berlínskou smlouvu a stala se členkou Metropolitní opery v New Yorku (první role: Bizetova Carmen 25. 11. 1885). Vystupovala čtyři sezony v německých a italských představeních a účinkovala v řadě amerických premiér Wagnerových děl (''Tristan und Isolde ''1886, ''Siegfried ''1887, ''Götterdämmerung ''1888, kompletní ''Ring des Nibelungen ''1889). Absolvovala asi 205 vystoupení a 1896/97 uspořádala wagnerovské turné po Americe. Po odchodu z New Yorku měla pouze krátká angažmá, vedle nichž byla 1901–10 uměleckou ředitelkou salcburských slavnostních her, kde se uplatnila i jako inscenátorka. Od 1916 tam vedla pěveckou třídu. Koncertovala do 1920. | Vl. jménem Elisabeth Maria L., provd. Kalischová. Dcera zpěvačky a harfistky Marie L.-Löw (1809–1885), starší sestra Marie L. (1851–1931). (Není příbuzná s Lotte L., čestnou členkou vídeňské Státní opery.) Od 1853 žila v Praze s matkou, harfistkou StD, a se sestrou Marií. Matka ji učila hudbě a přivedla ji do ochotnického Mikulášského divadla na Starém Městě. V autobiografické skice v ''Prager Tagblatt ''1902 uvádí, že od dětství zpívala i česky. Profesionálně debutovala 20. 10. 1865 ve StD za ředitele Wirsinga (Chlapec, Mozart: ''Die Zauberflöte'') a byla angažována 1866–1867/68 pro mladodramatické role, zpívala však i jiné postavy sopránového repertoáru; hojně se uplatňovala v činohře a v Offenbachových operetách. Po odchodu z Prahy působila jednu sezonu v Gdaňsku [Danzig], Lipsku a od srpna 1869 v Berlíně, kde teprve 1875 dosáhla prvního velkého úspěchu a začala rozvíjet mezinárodní kariéru. 1876 zpívala (vedle své sestry Marie) jednu z Dcer Rýna (Wagner: ''Ring des Nibelungen'') při prvním bayreuthském festivalu. Během působení v Berlíně hostovala zvl. v Londýně (od 1880) a ve Vídni (od 1882). 1885 vypověděla berlínskou smlouvu a stala se členkou Metropolitní opery v New Yorku (první role: Bizetova Carmen 25. 11. 1885). Vystupovala čtyři sezony v německých a italských představeních a účinkovala v řadě amerických premiér Wagnerových děl (''Tristan und Isolde ''1886, ''Siegfried ''1887, ''Götterdämmerung ''1888, kompletní ''Ring des Nibelungen ''1889). Absolvovala asi 205 vystoupení a 1896/97 uspořádala wagnerovské turné po Americe. Po odchodu z New Yorku měla pouze krátká angažmá, vedle nichž byla 1901–10 uměleckou ředitelkou salcburských slavnostních her, kde se uplatnila i jako inscenátorka. Od 1916 tam vedla pěveckou třídu. Koncertovala do 1920. | ||
Řádka 58: | Řádka 56: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Ludvová]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 74: | Řádka 66: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Verze z 23. 1. 2017, 09:51
Vl. jménem Elisabeth Maria L., provd. Kalischová. Dcera zpěvačky a harfistky Marie L.-Löw (1809–1885), starší sestra Marie L. (1851–1931). (Není příbuzná s Lotte L., čestnou členkou vídeňské Státní opery.) Od 1853 žila v Praze s matkou, harfistkou StD, a se sestrou Marií. Matka ji učila hudbě a přivedla ji do ochotnického Mikulášského divadla na Starém Městě. V autobiografické skice v Prager Tagblatt 1902 uvádí, že od dětství zpívala i česky. Profesionálně debutovala 20. 10. 1865 ve StD za ředitele Wirsinga (Chlapec, Mozart: Die Zauberflöte) a byla angažována 1866–1867/68 pro mladodramatické role, zpívala však i jiné postavy sopránového repertoáru; hojně se uplatňovala v činohře a v Offenbachových operetách. Po odchodu z Prahy působila jednu sezonu v Gdaňsku [Danzig], Lipsku a od srpna 1869 v Berlíně, kde teprve 1875 dosáhla prvního velkého úspěchu a začala rozvíjet mezinárodní kariéru. 1876 zpívala (vedle své sestry Marie) jednu z Dcer Rýna (Wagner: Ring des Nibelungen) při prvním bayreuthském festivalu. Během působení v Berlíně hostovala zvl. v Londýně (od 1880) a ve Vídni (od 1882). 1885 vypověděla berlínskou smlouvu a stala se členkou Metropolitní opery v New Yorku (první role: Bizetova Carmen 25. 11. 1885). Vystupovala čtyři sezony v německých a italských představeních a účinkovala v řadě amerických premiér Wagnerových děl (Tristan und Isolde 1886, Siegfried 1887, Götterdämmerung 1888, kompletní Ring des Nibelungen 1889). Absolvovala asi 205 vystoupení a 1896/97 uspořádala wagnerovské turné po Americe. Po odchodu z New Yorku měla pouze krátká angažmá, vedle nichž byla 1901–10 uměleckou ředitelkou salcburských slavnostních her, kde se uplatnila i jako inscenátorka. Od 1916 tam vedla pěveckou třídu. Koncertovala do 1920.
L.-K. byla mimořádně přemýšlivou pěvkyní s nevelkým, ale dokonale školeným a ovládaným hlasem. Herecky byla předurčena pro tragické a vznešené role. Měla v repertoáru asi 170 postav. 1890–1900 se plně věnovala Wagnerovi a byla považována za první wagnerovskou primadonu mezinárodního formátu, od 1900 se orientovala na role a inscenace mozartovské. Napsala několik studií o interpretaci (mj. Meine Gesangkunst, Berlin 1902) a paměti (Mein Weg, Berlin 1913), přeložené též do angličtiny. V pražské Bohemii 15. 11. 1913 z nich vyšly ukázky (L. L. Prager Erinnerungen).
Do Prahy se opakovaně vracela. V německém divadle hostovala za ředitele Edmunda Kreibiga v dubnu 1882 (Bizet: Carmen, Thomas: Mignon). Vystoupila po boku sestry Marie, která zde byla v angažmá. Znovu hostovala v červnu 1882 (5krát Mignon v Novoměstském divadle); její výkony označil ve svých pamětech za nezapomenutelné B. Benoni. Po penzionování sopranistky E. z Ehrenbergů (1885) se správa ND pokoušela získat L.-K. pro české jeviště, podle ředitele Šuberta k tomu nedošlo údajně pro překážky berlínské intendance. L.-K. poté hostovala v Praze až v únoru 1903, opět v německém divadle za ředitele Neumanna, kde vystoupila 19. 2. na filharmonickém koncertě, 21. 2. zpívala Isoldu (upoutala jemným, lyrickým pojetím role) a 24. 2. Normu (Bellini: Norma). 20. 5. 1906 hostovala na Májových hrách v německém divadle jako Dona Anna (Mozart: Don Juan). V červnu 1908 zpívala Konstanci (Mozart: Die Entführung aus dem Serail) a Donnu Annu (Mozart: Don Juan) na mozartovském festivalu v Karlových Varech, který s exkluzivním obsazením pěvců z řad lázeňských hostí pořádal ředitel městského divadla W. Borchert. Žákyní L.-K. byla S. Jicha-Goetzlová (1889 Vimperk-1932 Frankfurt n. M.), významná členka pražského německého divadla.
Role (ve StD)
1866: Pasáček (Meyerbeer: Dinorah), Eudora (Donizetti: Belisar), Inez (Verdi: Troubadour), První dáma (Mozart: Die Zauberflöte), Zaida, otrokyně (Barbieri: Ein Abenteuer auf Vorposten), Dvorní dáma (Meyerbeer: Die Hugenotten), Družička (Weber: Der Freischütz), Inez (Donizetti: Die Favoritin), Clotilde (Bellini: Norma), Katalánský šlechtic (Genée: Der schwarze Prinz, prem.), Anna (Verdi: Nabuco); 1867: Zobeide (Auber: Maurer und Schlosser), Anna (Meyerbeer: Die Afrikanerin), Johanna (Verdi: Ernani), Služebná (Barbieri: Perdita), Bärbchen (Mozart: Die Hochzeit des Figaro), Rose, komorná (Adam: Postillon von Lonjumeau), Gertrude (Auber: Der schwarze Domino), Charlotte (Offenbach: Die Grossherzogin von Gerolstein), Venuše (Offenbach: Orpheus in der Unterwelt), Alisa (Donizetti: Lucia von Lammermoor).
Prameny a literatura
Cedule StD 1866–68, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1867, s. 13; 1868, s. 11, 1869, s. 11 [konec angažmá]; 1883, s. 33 [host. Mignon]; Teuber III, s. 469, 609, 633, 663, 666, 729, 781, 782, 858; Prager Tagblatt 7. 10. 1902 [autobiogr. skica]; Dalibor 33, 1911, s. 38; B. Benoni: Moje vzpomínky a dojmy, I, 1917, s. 132, 190; S. Jicha-Goetzl: L. L., Der Auftakt 9, 1929, s. 186–187; M. Kaufmann: Musikgeschichte des Karlsbader Stadttheaters, Karlsbad 1932; Rosenheim, s. 164, 167; L. Novák: Stará garda Národního divadla, činohra–Opera–Balet, 1944 [se záměnami matky a obou dcer]; J. Kesting: Die grossen Sänger, Düsseldorf 1986, sv. 1, s. 102–115 [popis nahrávek]. – Pazdírek; MGG 1960 a 2003; ÖBL; Grove 1980; Grove-opera [lit.]; Kutsch 1997; Piper, sv. Register.
Životní události
- 24. 11. 1848: narození, Würzburg, Německo
- 16. 5. 1929: úmrtí, Grünewald (Berlín), Německo
Další jména
Lehmann Elisabeth Maria Kalischová
Vznik: 2006
Autor: Jitka Ludvová