Pujman, Ferdinand: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Jakubcova přesunul stránku Pujman Ferdinand na Pujman, Ferdinand)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Ferdinand</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Ferdinand</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Pujman</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Pujman</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
23. 5. 1889
 
23. 5. 1889
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Nížkov u Přibyslavi
 
Nížkov u Přibyslavi
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
17. 12. 1961
 
17. 12. 1961
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Praha
 
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>režisér, dramaturg, překladatel, pedagog, </ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
 +
| povolání=<ee:profession>režisér, dramaturg, překladatel, pedagog,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Vystudoval ČVUT 1912 a pracoval jako stavební inženýr. Od mládí se věnoval studiu zpěvu u A. Heřmana, V. Viktorina a H. Laška. Na FF UK mimořádně studoval dějiny opery, estetiku, instrumentaci. V Brně nastoupil jako operní režisér 1920 a v ND Praha 1921 (trvalé angažmá 1926–44, od 1945 dramaturg opery, 1947–50 vedoucí režisér, 1956–59 dramaturg a operní režisér). Byl zastáncem programové orientace na českou klasickou hudbu. Jako režisér přistupoval k inscenování s důkladnou přípravou, ctěním autorských záměrů a jeho opery byly monumentálně a obřadně koncipované. Pujmanovy široké zájmy sahaly od historie, hudby, filozofie a estetiky k teoretickému studiu pohybu a tance (autor publikace Taneční tvarosloví, Praha, Terpsichora 1941). Jedním z jeho výrazných inscenačních prvků byl pohyb a architektonicky členěný prostor. Byl ovlivněn Dalcrozovým systémem a rozvíjel dál gestický a pohybový projev svých interpretů. Z respektování fyzických možností vycházely i jeho požadavky na funkčnost kostýmů. Mezi vrcholné etapy jeho divadelní činnosti patřila spolupráce s O. Ostrčilem, z níž mj. vzešlo uvedení nekonvenčního baletu ► ''Fagot a flétna ''E. F. Buriana, které 1929 režíroval, též upravil např. libreto baletu B. Martinů ► ''Istar''. Významná byla jeho pedagogická činnost, od 1921 na pražské konzervatoři vyučoval mimiku a operní režii, založil zde s O. Ostrčilem Operní studio, 1946–60 byl profesorem operní režie a dramaturgie na AMU (1950–59 vedoucí katedry operní režie a zpěvu). Bohatá byla jeho překladatelská, přednášková a publikační činnost, byl režisérem hudebně dramatických děl v Čs. rozhlase. Nositel Řádu práce 1953, zasloužilý umělec 1958. Manžel spisovatelky Marie Pujmanové.
 
Vystudoval ČVUT 1912 a pracoval jako stavební inženýr. Od mládí se věnoval studiu zpěvu u A. Heřmana, V. Viktorina a H. Laška. Na FF UK mimořádně studoval dějiny opery, estetiku, instrumentaci. V Brně nastoupil jako operní režisér 1920 a v ND Praha 1921 (trvalé angažmá 1926–44, od 1945 dramaturg opery, 1947–50 vedoucí režisér, 1956–59 dramaturg a operní režisér). Byl zastáncem programové orientace na českou klasickou hudbu. Jako režisér přistupoval k inscenování s důkladnou přípravou, ctěním autorských záměrů a jeho opery byly monumentálně a obřadně koncipované. Pujmanovy široké zájmy sahaly od historie, hudby, filozofie a estetiky k teoretickému studiu pohybu a tance (autor publikace Taneční tvarosloví, Praha, Terpsichora 1941). Jedním z jeho výrazných inscenačních prvků byl pohyb a architektonicky členěný prostor. Byl ovlivněn Dalcrozovým systémem a rozvíjel dál gestický a pohybový projev svých interpretů. Z respektování fyzických možností vycházely i jeho požadavky na funkčnost kostýmů. Mezi vrcholné etapy jeho divadelní činnosti patřila spolupráce s O. Ostrčilem, z níž mj. vzešlo uvedení nekonvenčního baletu ► ''Fagot a flétna ''E. F. Buriana, které 1929 režíroval, též upravil např. libreto baletu B. Martinů ► ''Istar''. Významná byla jeho pedagogická činnost, od 1921 na pražské konzervatoři vyučoval mimiku a operní režii, založil zde s O. Ostrčilem Operní studio, 1946–60 byl profesorem operní režie a dramaturgie na AMU (1950–59 vedoucí katedry operní režie a zpěvu). Bohatá byla jeho překladatelská, přednášková a publikační činnost, byl režisérem hudebně dramatických děl v Čs. rozhlase. Nositel Řádu práce 1953, zasloužilý umělec 1958. Manžel spisovatelky Marie Pujmanové.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 36: Řádka 34:
 
* <ee:chronology_date_from>17. 12. 1961</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>17. 12. 1961</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
<div class="names"><ee:names/></div>
+
<div class="names"><ee:names>
 +
 
 +
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
Řádka 46: Řádka 46:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 62: Řádka 56:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:55

Ferdinand Pujman
* 23. 5. 1889 Nížkov u Přibyslavi
17. 12. 1961 Praha
režisér, dramaturg, překladatel, pedagog


Vystudoval ČVUT 1912 a pracoval jako stavební inženýr. Od mládí se věnoval studiu zpěvu u A. Heřmana, V. Viktorina a H. Laška. Na FF UK mimořádně studoval dějiny opery, estetiku, instrumentaci. V Brně nastoupil jako operní režisér 1920 a v ND Praha 1921 (trvalé angažmá 1926–44, od 1945 dramaturg opery, 1947–50 vedoucí režisér, 1956–59 dramaturg a operní režisér). Byl zastáncem programové orientace na českou klasickou hudbu. Jako režisér přistupoval k inscenování s důkladnou přípravou, ctěním autorských záměrů a jeho opery byly monumentálně a obřadně koncipované. Pujmanovy široké zájmy sahaly od historie, hudby, filozofie a estetiky k teoretickému studiu pohybu a tance (autor publikace Taneční tvarosloví, Praha, Terpsichora 1941). Jedním z jeho výrazných inscenačních prvků byl pohyb a architektonicky členěný prostor. Byl ovlivněn Dalcrozovým systémem a rozvíjel dál gestický a pohybový projev svých interpretů. Z respektování fyzických možností vycházely i jeho požadavky na funkčnost kostýmů. Mezi vrcholné etapy jeho divadelní činnosti patřila spolupráce s O. Ostrčilem, z níž mj. vzešlo uvedení nekonvenčního baletu ► Fagot a flétna E. F. Buriana, které 1929 režíroval, též upravil např. libreto baletu B. Martinů ► Istar. Významná byla jeho pedagogická činnost, od 1921 na pražské konzervatoři vyučoval mimiku a operní režii, založil zde s O. Ostrčilem Operní studio, 1946–60 byl profesorem operní režie a dramaturgie na AMU (1950–59 vedoucí katedry operní režie a zpěvu). Bohatá byla jeho překladatelská, přednášková a publikační činnost, byl režisérem hudebně dramatických děl v Čs. rozhlase. Nositel Řádu práce 1953, zasloužilý umělec 1958. Manžel spisovatelky Marie Pujmanové.


Literatura

Bartoňková, O.: Ferdinand Pujman, zakladatel české moderní operní režie, disertační práce UJEP, Brno 1972 • O. J.: Pujman Ferdinand in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988

Životní události

  • 23. 5. 1889: narození, Nížkov u Přibyslavi
  • 17. 12. 1961: úmrtí, Praha


Vznik: 2001