Šanda, Otto: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Jakubcova přesunul stránku Šanda Otto na Šanda, Otto)
(Automatická aktualizace šablony)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">2</span>
 
<span id="PageFillProgress">2</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Otto</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Otto</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Šanda</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Šanda</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
21. 3. 1932
 
21. 3. 1932
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Praha
 
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog, </ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Původně hobojista, ve 3. ročníku Konzervatoře v Praze přešel na TKP, kterou absolvoval 1953. Během studia tanečník v Ústí n. Labem 1950/51, sólista Armádní opery 1952–55 a po jejím zrušení v ND Praha 1955–89 (od 1956 sólista). Od 70. let se uplatnil i jako asistent režie a pedagog operního baletu ND Praha, 1992–99 choreograf a vedoucí baletu Státní opery (1997/98 zástupce ředitele). Do profese si přinesl ze sportu fyzickou sílu a mohutný skok, vytvořil přes 40 velkých úloh. K interpretačním pilířům patřil v ND Praha víc než dvě desetiletí. Jeho oborem byly hrdinské a charakterní postavy, např. Satan a Vévoda v ''Doktoru Faustovi ''(1958), Dorcon v ''Dafnidovi a Chloe ''(1960), Danila v ''Kamenném kvítku ''(1960), Tybalt v ''Romeovi a Julii'' (1962), Maur v ''Petruškovi ''(1962), Rotbart v ''Labutím jezeře ''(1963), Franz v ''Coppélii'' (1965), Hilarion v ''Giselle ''(1969), Odysseus v ''Bloudění Odysseově'' (1969), Escamillo ve ''Vášni/Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina (1972), Juráš v ''Ondrášovi'' (1974). Vynikl jako představitel poctivých a chrabrých lidových postav, např. Honza v ''Soli nad zlato'' (1951), tit. role v ''Ludasi Matyiovi ''(1961), Honza v ''Pohádce o Honzovi ''(1970), tit. role v ''Enšpíglových šibalstvích'', Švec a Mládenec ve ''Špalíčku'' (1972). Jeho postavy působily vždy dojmem spontánnosti, nehledanosti, přirozenosti. Pedagogicky se uplatňoval již od 60. let (ČSSPT, moderní gymnastika aj.). Jako choreograf se věnoval především spolupráci s operou, podílel se na desítkách inscenací v ND Praha, Státní opeře i v ČST.
 
Původně hobojista, ve 3. ročníku Konzervatoře v Praze přešel na TKP, kterou absolvoval 1953. Během studia tanečník v Ústí n. Labem 1950/51, sólista Armádní opery 1952–55 a po jejím zrušení v ND Praha 1955–89 (od 1956 sólista). Od 70. let se uplatnil i jako asistent režie a pedagog operního baletu ND Praha, 1992–99 choreograf a vedoucí baletu Státní opery (1997/98 zástupce ředitele). Do profese si přinesl ze sportu fyzickou sílu a mohutný skok, vytvořil přes 40 velkých úloh. K interpretačním pilířům patřil v ND Praha víc než dvě desetiletí. Jeho oborem byly hrdinské a charakterní postavy, např. Satan a Vévoda v ''Doktoru Faustovi ''(1958), Dorcon v ''Dafnidovi a Chloe ''(1960), Danila v ''Kamenném kvítku ''(1960), Tybalt v ''Romeovi a Julii'' (1962), Maur v ''Petruškovi ''(1962), Rotbart v ''Labutím jezeře ''(1963), Franz v ''Coppélii'' (1965), Hilarion v ''Giselle ''(1969), Odysseus v ''Bloudění Odysseově'' (1969), Escamillo ve ''Vášni/Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina (1972), Juráš v ''Ondrášovi'' (1974). Vynikl jako představitel poctivých a chrabrých lidových postav, např. Honza v ''Soli nad zlato'' (1951), tit. role v ''Ludasi Matyiovi ''(1961), Honza v ''Pohádce o Honzovi ''(1970), tit. role v ''Enšpíglových šibalstvích'', Švec a Mládenec ve ''Špalíčku'' (1972). Jeho postavy působily vždy dojmem spontánnosti, nehledanosti, přirozenosti. Pedagogicky se uplatňoval již od 60. let (ČSSPT, moderní gymnastika aj.). Jako choreograf se věnoval především spolupráci s operou, podílel se na desítkách inscenací v ND Praha, Státní opeře i v ČST.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 31: Řádka 29:
 
* <ee:chronology_date_from>21. 3. 1932</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>21. 3. 1932</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
<div class="names"><ee:names/></div>
+
<div class="names"><ee:names>
 +
 
 +
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
Řádka 41: Řádka 41:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 57: Řádka 51:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Verze z 23. 1. 2017, 09:56

Otto Šanda
* 21. 3. 1932 Praha
tanečník, choreograf, pedagog


Původně hobojista, ve 3. ročníku Konzervatoře v Praze přešel na TKP, kterou absolvoval 1953. Během studia tanečník v Ústí n. Labem 1950/51, sólista Armádní opery 1952–55 a po jejím zrušení v ND Praha 1955–89 (od 1956 sólista). Od 70. let se uplatnil i jako asistent režie a pedagog operního baletu ND Praha, 1992–99 choreograf a vedoucí baletu Státní opery (1997/98 zástupce ředitele). Do profese si přinesl ze sportu fyzickou sílu a mohutný skok, vytvořil přes 40 velkých úloh. K interpretačním pilířům patřil v ND Praha víc než dvě desetiletí. Jeho oborem byly hrdinské a charakterní postavy, např. Satan a Vévoda v Doktoru Faustovi (1958), Dorcon v Dafnidovi a Chloe (1960), Danila v Kamenném kvítku (1960), Tybalt v Romeovi a Julii (1962), Maur v Petruškovi (1962), Rotbart v Labutím jezeře (1963), Franz v Coppélii (1965), Hilarion v Giselle (1969), Odysseus v Bloudění Odysseově (1969), Escamillo ve Vášni/Carmen G. Bizeta/R. Ščedrina (1972), Juráš v Ondrášovi (1974). Vynikl jako představitel poctivých a chrabrých lidových postav, např. Honza v Soli nad zlato (1951), tit. role v Ludasi Matyiovi (1961), Honza v Pohádce o Honzovi (1970), tit. role v Enšpíglových šibalstvích, Švec a Mládenec ve Špalíčku (1972). Jeho postavy působily vždy dojmem spontánnosti, nehledanosti, přirozenosti. Pedagogicky se uplatňoval již od 60. let (ČSSPT, moderní gymnastika aj.). Jako choreograf se věnoval především spolupráci s operou, podílel se na desítkách inscenací v ND Praha, Státní opeře i v ČST.


Literatura

V .V.: Šanda Otto in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988 • Tichá, E.: Jak šel a ještě stále jde život jednoho choreografa (rozhovor), Opera, Státní opera Praha 1997, č. 4

Životní události

  • 21. 3. 1932: narození, Praha


Vznik: 2001