Malířová, Helena: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
(Automatická aktualizace šablony)
 
(Není zobrazeno 12 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">4</span>
 
<span id="PageFillProgress">4</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Helena</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Helena</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Malířová</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Malířová</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
31. 10. 1877
 
31. 10. 1877
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Praha (CZ)
 
Praha (CZ)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
17. 2. 1940
 
17. 2. 1940
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Praha (CZ)
 
Praha (CZ)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage>malirovah.jpg</ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>prozaička, publicistka, překladatelka, dramatička</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc>Helena Malířová, b. d., foto: J. Heinrich. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-50/2011, sign. 57 F 290</ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>prozaička, publicistka, překladatelka, dramatička</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
Hlavním tématem literátky přelomu století bylo postavení žen v soudobé společnosti. Jako dramatička uspěla dramatickým portrétem mladých českých radikálů ''Bratrství''; hru uvedlo 1905 Národní divadlo. Po vstupu do KSČ (1921) pracovala jako politická aktivistka, redaktorka novin a časopisů, autorka a organizátorka kulturních akcí, určených především dětem. Pro tyto příležitosti napsala řadu krátkých dramatických scén agitačního rázu.
+
Hlavním tématem literátky přelomu století bylo postavení žen v soudobé společnosti. Jako dramatička uspěla portrétem mladých českých radikálů ''Bratrství''. Po vstupu do KSČ (1921) pracovala jako politická aktivistka, redaktorka novin a časopisů, autorka a organizátorka kulturních akcí, určených především dětem. Pro tyto příležitosti napsala řadu krátkých dramatických scén agitačního rázu.
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
Rozená Nosková. Sestra R. Naskové, herečky Národního divadla. Vyrůstala v měšťanské rodině, otec, který byl krátce důstojníkem, pak hospodářským správcem a úředníkem na pražském magistrátu, se věnoval literární činnosti. '''M.''' chodila do klášterní, poté do dívčí školy v Ječné ul., studovala zpěv, hru na klavír a kreslení, od raného mládí projevovala literární sklony. Pomýšlela na herecké nebo učitelské povolání. Na konci devadesátých let 19. stol. navštěvovala Společenský klub Slávie a Dělnickou akademii, jejímž prostřednictvím se dostala do společenství anarchisticky orientovaných literátů. Zde se seznámila se svým prvním mužem, Janem Malířem, studentem práv a autorem dekadentních veršů (sňatek 1904). Když onemocněl tuberkulózou, živila rodinu a po jeho předčasné smrti 1909 cestovala po Evropě. Za srbsko-turecké války 1912 působila jako ošetřovatelka a reportérka na Balkáně. 1913–16 pobývala ve Vídni, kde se sblížila s I. Olbrachtem, který ji přivedl do řad sociální demokracie a do redakce tamních Dělnických listů. Po návratu do Prahy žili společně až do poloviny třicátých let. Po vzniku ČSR, která nenaplňovala představu '''M. '''o sociálně spravedlivém státu, se přiklonila k radikální levici a 1921 vstoupila do KSČ (zakládající členka). 1920 odjela ilegálně do Ruska na sjezd 3. komunistické internacionály. Pro stranu po celá dvacátá léta oddaně pracovala jako politická aktivistka mezi dělnictvem, jako redaktorka novin a časopisů (Rudé právo, Komunistka, Rozsévačka); za svou činnost byla perzekvována a několikrát vězněna. Po rozchodu s KSČ (1929 vyloučena) realizovala své veřejněpolitické angažmá zejména v antifašistické činnosti; mj. se účastnila výjezdu čs. intelektuálů do Španělska za občanské války 1936. Zemřela po dlouhotrvající srdeční chorobě.
<ee:content>
+
Rozená Nosková. Sestra R. Naskové, herečky Národního divadla. Vyrůstala v měšťanské rodině, od raného mládí projevovala literární sklony. Na konci devadesátých let 19. stol. navštěvovala Společenský klub Slávie a Dělnickou akademii, jejímž prostřednictvím se dostala do společenství anarchisticky orientovaných literátů. Zde se seznámila se svým prvním mužem, dekadentním básníkem Janem Malířem. Po jeho předčasné smrti 1909 cestovala po Evropě, 1913 se ve Vídni seznámila s I. Olbrachtem, který ji přivedl do řad sociální demokracie a stal se jejím dlouholetým životním partnerem. Zemřela po dlouhotrvající srdeční chorobě.
+
  
Hlavním tématem jejích literárních prací bylo postavení ženy v soudobé společnosti, jako inspirační zdroj jí sloužily především vlastní životní zážitky. Po několika dramatických juveniliích (''Potápěč'', ''Život'') 1905 uspěla v Národním divadle s hrou ''Bratrství'', kritickým portrétem mladých radikálů, kteří boj proti měšťácké společnosti vedou toliko slovně, bez opory ve skutečných činech. Hra byla kritikou přijata povětšině vlídně a získala cenu v Náprstkově soutěži o nejlepší hru roku. První uvedení ''Bratrství'' v Národním divadle v režii J. Kvapila však nemělo valný divácký ohlas (dvě reprízy). 1946 hru nastudoval E. F. Burian v D 47 jako retrospektivní pohled na minulou společnost, 1975 byla v ČST podle scénáře H. Pilné natočena televizní inscenace ''Hra na život'', líčící okolnosti vzniku ''Bratrství''. 1909–13 '''M. '''přeložila pro Národní divadlo několik her zahraničních autorů, tematicky zaměřených na partnerské a rodinné vztahy. 1913 Městské divadlo Královských Vinohrad uvedlo její aktovku ''Přítel'', lyricky laděný duchařský příběh o lásce dvou žen ke stejnému, již zemřelému muži. Zesílené sociální cítění '''M.''' po vzniku ČSR, která nenaplňovala její představu o sociálně spravedlivém státu, ji nasměrovalo k radikální levici a 1921 ke vstupu do KSČ, pro niž po celá dvacátá léta oddaně pracovala jako politická aktivistka, redaktorka novin a časopisů (Rudé právo, Komunistka, Rozsévačka) a jako autorka a organizátorka kulturních akcí, určených především dětem. Pro tyto příležitosti napsala řadu krátkých dramatických scén agitačního rázu, ve kterých na půdorysu pohádkového žánru kritizovala kapitalistické uspořádání společnosti a horovala pro následování sovětského společenského vzoru. Nepočetnou publicistickou činnost věnovanou divadlu '''M.''' soustředila na tvorbu několika svých oblíbených tvůrců: V. Buriana, X. Longenové, J. Frejky a E. F. Buriana. Psala popisným, lyricky evokativním stylem.
+
Hlavním tématem jejích literárních prací bylo postavení ženy v soudobé společnosti, jako inspirační zdroj jí sloužily především vlastní životní zážitky. Po několika dramatických juveniliích (''Potápěč'', ''Život'') uspěla 1905 v Národním divadle s hrou ''Bratrství'', kritickým portrétem mladých radikálů, kteří boj proti měšťácké společnosti vedou toliko slovně, bez opory ve skutečných činech. Kritikou převážně vlídně přijatá hra získala cenu v Náprstkově soutěži, větší zájem diváků však nevzbudila (první uvedení v režii J. Kvapila dosáhlo pouze dvou repríz). 1946 hru nastudoval E. F. Burian v D 47 jako retrospektivní pohled na minulou společnost, 1975 byla podle scénáře H. Pilné natočena televizní inscenace ''Hra na život'', líčící okolnosti vzniku ''Bratrství''. Další původní hra, aktovka ''Přítel'' je poněkud duchařským, lyricky laděným příběhem o lásce dvou žen ke stejnému, již zemřelému muži. Pro různé kulturně propagandistické akce, konané ve dvacátých letech, napsala řadu krátkých dramatických scén agitačního rázu. V části této dramatické produkce určené dětem využívala tradiční půdorys pohádkového žánru, do nějž vtělovala soudobé postavy, kritizovala kapitalistické uspořádání společnosti a horovala pro následování sovětského společenského vzoru.
  
Po vyloučení z KSČ 1929 se '''M.''' věnovala především literární tvorbě, 1932 časopisecky uveřejnila román ''Věčná Mariola'' (knižně 1940 pod názvem ''Mariola''), v němž formou beletrizované kroniky zachytila osudy divadelních rodů Kopeckých a Dvořákových od konce 18. stol. do současnosti. O Matěji Kopeckém napsala rozhlasovou hru (1937), životopisný román již nedokončila. 
+
V letech před 1. světovou válkou '''M.''' přeložila pro Národní divadlo několik her s tematikou partnerských a rodinných vztahů; přetlumočila též francouzskou dramatizaci Dostojevského ''Bratří Karamazových''.
 +
 
 +
Nepočetnou divadelní publicistiku, psanou poeticky evokativním stylem, soustředila k tvorbě několika svých oblíbených herců a režisérů: V. Buriana, X. Longenové, J. Frejky a E. F. Buriana.
 +
 
 +
Z divadelní minulosti vytěžila námět pro román ''Věčná Mariola'' (zveřejněn časopisecky 1932, posmrtně s tit. ''Mariola'', knižně 1940). Formou beletrizované kroniky v něm ztvárnila osudy loutkářského rodu Kopeckých a rodu slavného mima Deburaua-Dvořáka v časové rozloze od konce 18. stol. do současnosti. O loutkáři M. Kopeckém napsala rozhlasovou hru (1937), životopisný román již nedokončila. 
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
Řádka 35: Řádka 37:
 
<ee:bibliography_content>Josefa Vysocká, Jos. Vrbata, R. Nosek, H., H. M.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Josefa Vysocká, Jos. Vrbata, R. Nosek, H., H. M.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Hry</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Hry</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>''Bratrství'', ND 1905, i t.; ''Pomsta'', 1906; ''Přítel'', VD 1913; ''Osud Zahradník'', t. 1922; ''Velký svátek'', t. 1922; ''Osvoboditel'', 1923; ''Štědrá bába'', t. in ''Kohoutek ''2, 1923/24, s. 154–158; ''Modelka'', t. in ''Rudé právo ''17. 8. 1924, příl. Dělnická besídka; ''Slunce a Zorka'', t. in ''Kohoutek ''3, 1924/25, s. 131–134; ''Velký hlas'', t. tamtéž, s. 294–298; ''Tři hvězdy'', Mezinárodní den žen v Praze na Žofíně 1923, t. 1925; ''Sbratření národů'', t. in ''Rudé právo ''1. a 2. 3. 1926, večerník; ''Střepiny'', t. tamtéž 19. 3. 1926, večerník; ''Oslava Prvního máje'', t. tamtéž 21. 4. 1926, večerník; ''Májové hry'', t. in ''Komunistka ''5, 1926, č. 8, s. 4–5, též in ''Rudé právo ''25. 4. 1926, příl. Dětská besídka; ''Vláda práce'', t. in ''Dělnické divadlo ''7, 1927, s. 60–62; ''Od poražené revoluce k revoluci vítězné'', Večer Rudé pomoci 1928, t. in ''Reflektor ''3, 1927, č. 19–20, s. 6; ''Zbořený stánek'', t. in ''Rudé právo ''22. 5. 1927, příl. Dělnická besídka; ''Černé ruce a bílé ruce'' (dle L. N. Sejfulliny), večer Leninova tryzna v Praze v Lucerně 1928, t. in ''Dělnické divadlo'' 8, 1928, s. 38–41; ''Svaté mateřství'', t. tamtéž, s. 79–81, 93–94. </ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>''Bratrství'', ND 1905, i t.; ''Pomsta'', 1906; ''Přítel'', MDKV 1913; ''Osud Zahradník'', t. 1922; ''Velký svátek'', t. 1922; ''Osvoboditel'', 1923; ''Štědrá bába'', t. in ''Kohoutek'' 2, 1923/24, s. 154–158; ''Modelka'', t. in ''Rudé právo'' 17. 8. 1924, příl. Dělnická besídka; ''Slunce a Zorka'', t. in ''Kohoutek'' 3, 1924/25, s. 131–134; ''Velký hlas'', t. tamtéž, s. 294–298; ''Tři hvězdy'', Mezinárodní den žen v Praze na Žofíně 1923, t. 1925; ''Sbratření národů'', t. in ''Rudé právo'' 1. a 2. 3. 1926, večerník; ''Střepiny'', t. tamtéž 19. 3. 1926, večerník; ''Oslava Prvního máje'', t. tamtéž 21. 4. 1926, večerník; ''Májové hry'', t. in ''Komunistka'' 5, 1926, č. 8, s. 4–5, též in ''Rudé právo'' 25. 4. 1926, příl. Dětská besídka; ''Vláda práce'', t. in ''Dělnické divadlo'' 7, 1927, s. 60–62; ''Od poražené revoluce k revoluci vítězné'', Večer Rudé pomoci 1928, t. in ''Reflektor'' 3, 1927, č. 19–20, s. 6; ''Zbořený stánek'', t. in ''Rudé právo'' 22. 5. 1927, příl. Dělnická besídka; ''Černé ruce a bílé ruce'' (dle L. N. Sejfulliny), Leninova tryzna v Praze v Lucerně 1928, t. in ''Dělnické divadlo'' 8, 1928, s. 38–41; ''Svaté mateřství'', t. tamtéž, s. 79–81, 93–94. </ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Překlady</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Překlady</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>G. F. Esmann: ''Rozmilá rodina'', ND 1909 (pseud. R. Nosek); G. J. Wied: ''Její Milost stará paní'', ND 1910 (pseud. R. Nosek); H. Bahr: ''Děti'', ND 1910, t. [b. d.]; J. Kosor: ''Požár vášně'', MD Plzeň 1913; H. Nathansen: ''Maminka má pravdu'', ND 1913; J. Kosor: ''Žena'', ND 1913; C. Farrère, L. Népoty: ''V předvečer války'', ND 1919; F. M. Dostojevskij, dram. J. Copeau – J. Croué: ''Bratři Karamazovi'', StD 1922, t. [b. d.]; F. Wollman: ''Člun na moři'', ZD Brno 1934 (s I. Olbrachtem).</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>G. F. Esmann: ''Rozmilá rodina'', ND 1909 (pseud. R. Nosek); G. J. Wied: ''Její Milost stará paní'', ND 1910 (pseud. R. Nosek); H. Bahr: ''Děti'', ND 1910, t. [1911]; J. Kosor: ''Požár vášní'', MD Plzeň 1913; H. Nathansen: ''Maminka má pravdu'', ND 1913; J. Kosor: ''Žena'', ND 1913; C. Farrère, L. Népoty: ''V předvečer války'', ND 1919; F. M. Dostojevskij, dram. J. Copeau – J. Croué: ''Bratři Karamazovi'', StD 1922, t. [b. d.]; F. Wollman: ''Člun na moři'', ZD Brno 1934 (s I. Olbrachtem).</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Teatralia</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Berlínská divadla. (Reinhardtova činohra. Divadlo Lessingovo), Právo lidu 24. 7. 1920, příl. Sobota; Revoluční výchova, Proletkult 1, 1922, s. 301–302; E. F. Burian: Voice-band, Rudé právo 14. 10. 1928 (šifra H. M.); O sobě a svých knihách, Rozpravy Aventina 5, 1929/30, s. 173–175.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Berlínská divadla. (Reinhardtova činohra. Divadlo Lessingovo), ''Právo lidu'' 24. 7. 1920, příl. Sobota; Revoluční výchova, ''Proletkult ''1, 1922, s. 301–302; E. F. Burian: Voice-band, ''Rudé právo'' 14. 10. 1928 (šifra H. M.); O sobě a svých knihách, ''Rozpravy Aventina'' 5, 1929/30, s. 173–175.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>LA PNP: osobní fond [obs. i rkp. fragmentu hry ''Život''], inventář → J. Wagner, 1978, E. Janásková, 1989.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>LA PNP: osobní fond (obs. i fragment hry ''Život)'', inventář → J. Wagner, 1978, E. Janásková, 1989.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>H. Martínková: ''H. M. Metodický a bibliografický materiál u příležitosti XII. sjezdu KSČ a 85. výročí narození české spisovatelky a revoluční bojovnice'', Ústí nad Labem 1962; H. Vojtková: ''H. M.'', Ústí nad Labem 1972; nesign.: ''H. M.'', Znojmo 1977 ●; ref. Bratrství: K. E. [Engelmüller], ''Zlatá Praha ''22, 1904/05, s. 610–612; nesign., ''Národní listy ''21. 9. 1905; š. [J. Kuffner], tamtéž 23. 9. a 12. 11. 1905; nesign. [J. Vodák], ''Čas ''23. a 26. 9. 1905; Ar...ti [A. V. Kraus], ''Politik ''23. 9. 1905; r. [F. V. Krejčí], ''Právo lidu ''23. 9. 1905; nesign., ''Lidové noviny ''26. 9. 1905; -in, ''Samostatnost ''30. 9. 1905; J. Ladecký, ''Osvěta ''35, 1905, s. 1038–1039; M. Fučík, ''Divadelní list Máje ''1, 1905, s. 298–299; nesign., ''Ženský svět ''9, 1905, s. 237; P. Maternová, tamtéž, s. 260–262; -s- [R. Janský], ''Pražská lidová revue'' 1, 1905, s. 226–227; ech. [V. Štech], ''Máj ''4, 1905/06, s. 46–47; nesign., ''Přehled ''4, 1905/06, s. 15; O. T. [Theer], ''Lumír ''34, 1905/06, s. 53–54; KMČ [Čapek Chod], ''Zvon ''6, 1905/06, s. 46–47; nesign., tamtéž, s. 638; nesign., ''Ženský svět ''10, 1906, s. 35; Toman, ''Divadlo ''4, 1905/06, s. 12–13; nesign., tamtéž 13. 1. 1906; nesign., ''Národní listy'' 2. 2. 1906 ; V. Tille: ''Činohra Národního divadla od roku 1900 do převratu ''(Dějiny ND V), Praha 1935, s. 125–126; R. Nasková, ''Program D 47'', 1946, s. 105 → sb. ''Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M.'', Praha 1948, s. 96–97 a ''Kronika Armádního uměleckého divadla'', Praha 1955, s. 488–489; ● ref. Bratrství, insc. 1946: lf [Fikar], ''Mladá fronta ''19. 12. 1946; K. Milotová, ''Práce ''19. 12. 1946; kp [K. Polák], ''Právo lidu ''19. 12. 1946; mt [M. Tůma], ''Svobodné slovo ''19. 12. 1946; ej. [E. Janský], ''Zemědělské noviny ''20. 12. 1946; J. Hájek, ''Rudé právo ''20. 12. 1946; kd [E. Konrád], ''Svobodné noviny ''21. 12. 1946; sjc [J. Sajíc], ''Lidová demokracie ''21. 12. 1946; Břz [B. Březovský], ''Národní osvobození ''22. 12. 1946; J. Rybák, ''Nedělní noviny ''22. 12. 1946; Pauper [P. Tigrid], ''Obzory ''4. 1. 1947; L. Dostalová: První Málka Krušinová o H. M., in sb. ''Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M.'', Praha 1948, s. 101; R. Pochová: Moje Málka Krušinová, tamtéž, s. 102–104; nesign.: H. M., in H. M.:''Bratrství'', Praha 1961, s. [4]; va [L. Vacina], ''Pochodeň ''25. 11. 1977 ●; nesign.: H. M.-Nosková zadala..., ''Žďár ''6. 1. 1906; ● ref. Děti: V. L. [Louša], ''Přehled ''9, 1910/11, s. 257–258; J. Reichmann, ''Divadlo ''9, 1910/11, s. 154; M. Havel, ''Venkov ''2. 10. 1941; ● ref. Přítel: nesign., ''Besedy lidu ''20, 1911/12, s. 334; nesign., ''Venkov ''20. 7. 1912; A. P. [Procházka], ''Moderní revue ''19, 1912/13, sv. 26, s. 279; B. B-ová [Benešová], ''Česká kultura ''1, 1912/13, s. 375; K. Kamínek, ''Divadlo ''11, 1912/13, s. 168; O. Jakoubek, ''Vlast ''29, 1912/13, s. 573; Zv., ''Národní obzor ''7, 1912/13, č. 18, s. 5; Dr. P. [D. Panýrek], ''Máj ''11, 1912/13, s. 290–291; Hr., ''Zlatá Praha ''30, 1912/13, s. 311; J. M. [Máchal], ''Zvon ''13, 1912/13, s. 347; H. Jelínek, ''Lumír ''41, 1912/13, s. 284 + ''Samostatnost ''27. 2. 1913; J. Hilbert, ''Venkov ''27. 2. 1913; K. [F. V. Krejčí], ''Právo lidu ''27. 2. 1913; T. [V. Tille], ''Národní listy ''27. 2. 1913; F. Šorm, ''Nový obzor ''3, 1913, s. 188; K. Čvančara, ''Osvěta ''43, 1913, s. 314 ●; I. Olbracht: Klukovský kousek G. Schmoranze, ''Právo lidu ''26. 10. 1919; Odpověď G. Schmoranze „Právu lidu“, ''Venkov'' 30. 10. 1919; nesign.: Správa českého zemského a Národního divadla v Praze sděluje..., tamtéž 31. 10. 1919; M. Majerová: Dvě tryzny za J. Wolkera, ''Rudé právo ''22. 1. 1924; nesign., ''Rudé právo ''15. 5. 1925 [ref. Tři hvězdy]; ● k padesátinám: nesign., ''Rudé právo'' 30. 10. 1927; nesign., ''Literární noviny ''1, 1927, č. 13, s. 5; drb [J. Borecký], ''Zvon ''28, 1927/28, s. 99–100 ; ref. Leninova tryzna: nesign., ''Rudé právo ''17. 1. 1928, večerník; M. M. [Majerová], tamtéž 18. 1. 1928 ●; H. M.: Večer Rudé pomoci, ''Rudé právo ''21. 3. 1928; nesign.: Malířová roz. Nosková Helena, ''Kulturní adresář ČSR'', 1934, s. 260, 318; J. Kvapil: ''O čem vím'', Praha 1937, s. 350; ● k šedesátinám: AMP [Píša], ''Právo lidu ''31. 10. 1937; P. E. [Eisner], ''Prager Presse ''31. 10. 1937; -btk- [V. Brtník], ''Zvon ''38, 1937/38, s. 84 ●; ref. Mariola: V. Sokolov, ''Loutková scéna ''1, 1940/41, s. 76–77; M. Majerová: Mariola H. M., in sb. ''Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M.'', Praha 1948, s. 98–100 a Poslední román H. M., in H. M.: ''Mariola'', Praha 1957, s. 205–207 ●; R. Nasková: ''Jak šel život'', Praha 1941, s. 77–78; sb. ''Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M.'', Praha 1948 (kap. A. Pražák: H. M., s. 11–31; J. Benda: H. M. mezi mladými umělci, s. 32–35; L. Laudová-Štychová: Česká La Passionaria, s. 69–79; R. Nasková: Bratrství H. M., s. 96–97; E. F. Burian: Nikdy nezapomenu, s. 105–106); V. Kastnerová: ''Tvůrčí cesta H. M. v letech 1903''–''1923'', dipl., FF UK, Praha 1952; O. Neumannová: Pilná rozsevačka, hrdá bojovnice, in H. M.: ''Pilná rozsevačka'', Praha 1952, s. 5–29; J. Kvapil: [Dopis H. M.], ''Divadelní noviny ''2, 1958, č. 3, s. 6–7; ● 20. výr. úmrtí: K. Nový, ''Vlasta ''14, 1960, č. 38, s. 4–5 ●; J. Kopecký: ''Nedokončené zápasy'', Praha 1961, s. 67, 256; F. Buriánek: ''Generace buřičů'', Praha 1968, s. 253; nesign.: H. M., in ''Čeští spisovatelé z přelomu 19. a 20. století'', ed. Z. Pešat, Praha 1972, s. 89–92; nesign.: H. M., in ''Čeští spisovatelé 19. a počátku 20. století'', ed. M. Homolová – M. Otruba – Z. Pešat, Praha 1973, s. 180–182; I. Ciprová: Hra na život, ''Československá televize ''10, 1975, č. 8, s. 4–5; DČD III; H. Kovaříková: ''H. M.: Pokus o monografický náčrt'', dipl., FF UK Praha 1979; J. V. [Voráček]: H. M. (roz. Nosková), in ''Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež'', Praha 1985, s. 243–246; N. Sieglová, ''Počátky české socialistické literatury pro mládež'', Brno 1985, s. 79–85; nesign.: Spisovatelka – bojovnice, in ''A léta běží...'', ed. M. Houšková, Praha 1986, s. 244–254; H. Matysková: ''H. M.'', dipl., FF UK, Praha 2003 + H. M. (1877–1940), in sb. ''Žena umělkyně na přelomu 19. a 20. století'', Roztoky u Prahy 2005, s. 255–266; J. Trojan: ''H. M. Život a dílo'', disertace, LA PNP fond A. Pražáka (rkp.)<br/>Kunc I, LČL, Slovník českých spisovatelů, Slovník českých spisovatelů 2000, Příruční slovník naučný</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>H. Martínková: ''H. M. Metodický a bibliografický materiál u příležitosti XII. sjezdu KSČ a 85. výročí narození české spisovatelky a revoluční bojovnice'', Ústí nad Labem 1962; H. Vojtková: ''H. M.'', Ústí nad Labem 1972; nesign.: ''H. M.'', Znojmo 1977 ● ref. Bratrství: K. E. [Engelmüller], ''Zlatá Praha'' 22, 1904/05, s. 610–612; nesign., ''Národní listy'' 21. 9. 1905; š. [J. Kuffner], tamtéž 23. 9. a 12. 11. 1905; nesign. [J. Vodák], ''Čas'' 23. a 26. 9. 1905; Ar...ti [A. V. Kraus], ''Politik'' 23. 9. 1905; r. [F. V. Krejčí], ''Právo lidu'' 23. 9. 1905; nesign., ''Lidové noviny'' 26. 9. 1905; -in, ''Samostatnost'' 30. 9. 1905; J. Ladecký, ''Osvěta'' 35, 1905, s. 1038–1039; M. Fučík, ''Divadelní list Máje'' 1, 1905, s. 298–299; P. Maternová, ''Ženský svět'' 9, 1905, s. 260–262; -s- [R. Janský], ''Pražská lidová revue'' 1, 1905, s. 226–227; ech. [V. Štech], ''Máj'' 4, 1905/06, s. 46–47; nesign. [V. Tille], ''Přehled'' 4, 1905/06, s. 15; O. T. [Theer], ''Lumír'' 34, 1905/06, s. 53–54; KMČ [Čapek Chod], ''Zvon'' 6, 1905/06, s. 46–47 ● R. Nasková, ''Program D 47'', 1946, s. 105 → sb. ''Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M.'', Praha 1948, s. 96–97 ''Kronika Armádního uměleckého divadla'', Praha 1955, s. 488–489; L. Dostalová: První Málka Krušinová o H. M., in sb. ''Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M.'', Praha 1948, s. 101; R. Pochová: Moje Málka Krušinová, tamtéž, s. 102–104 ● ref. Přítel: nesign., ''Besedy lidu'' 20, 1911/12, s. 334; nesign., ''Venkov'' 20. 7. 1912; A. P. [Procházka], ''Moderní revue'' 19, 1912/13, sv. 26, s. 279; B. B-ová [Benešová], ''Česká kultura'' 1, 1912/13, s. 375; K. Kamínek, ''Divadlo'' 11, 1912/13, s. 168; O. Jakoubek, ''Vlasť ''29, 1912/13, s. 573; Zv., ''Národní obzor'' 7, 1912/13, č. 18, s. 5; Dr. P. [D. Panýrek], ''Máj'' 11, 1912/13, s. 290–291; Hr., ''Zlatá Praha'' 30, 1912/13, s. 311; J. M. [Máchal], ''Zvon'' 13, 1912/13, s. 347; H. Jelínek, ''Lumír'' 41, 1912/13, s. 284 + ''Samostatnost'' 27. 2. 1913; J. Hilbert, ''Venkov'' 27. 2. 1913; K. [F. V. Krejčí], ''Právo lidu'' 27. 2. 1913; T. [V. Tille], ''Národní listy'' 27. 2. 1913; F. Šorm, ''Nový obzor'' 3, 1913, s. 188; K. Čvančara, ''Osvěta'' 43, 1913, s. 314 ● I. Olbracht: Klukovský kousek G. Schmoranze, ''Právo lidu'' 26. 10. 1919; Odpověď G. Schmoranze „Právu lidu“, ''Venkov'' 30. 10. 1919; nesign.: Správa českého zemského a Národního divadla v Praze sděluje [...], tamtéž 31. 10. 1919; M. Majerová: Dvě tryzny za J. Wolkera, ''Rudé právo'' 22. 1. 1924; nesign., ref. Tři hvězdy,''Rudé právo'' 15. 5. 1925 ● ref. Leninova tryzna: nesign., ''Rudé právo'' 17. 1. 1928, večerník; M. M. [Majerová], tamtéž 18. 1. 1928 ● H. M.: Večer Rudé pomoci, ''Rudé právo'' 21. 3. 1928; J. Kvapil: ''O čem vím'', Praha 1937, s. 350 ● k šedesátinám: AMP [Píša], ''Právo lidu'' 31. 10. 1937; P. E. [Eisner], ''Prager Presse'' 31. 10. 1937; -btk- [V. Brtník], ''Zvon'' 38, 1937/38, s. 84 ● ref. Mariola: V. Sokolov, ''Loutková scéna'' 1, 1940/41, s. 76–77; M. Majerová: Mariola H. M., in sb. ''Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M.'', Praha 1948, s. 98–100 a Poslední román H. M., in H. M.: ''Mariola'', Praha 1957, s. 205–207 ● R. Nasková: ''Jak šel život'', Praha 1941, s. 77–78; sb. ''Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M.'', Praha 1948 (obs. A. Pražák: H. M.; J. Benda: H. M. mezi mladými umělci; L. Laudová-Štychová: Česká La Passionaria; R. Nasková: Bratrství H. M.; E. F. Burian: Nikdy nezapomenu); V. Kastnerová: ''Tvůrčí cesta H. M. v letech 1903''–''1923'', dipl., FF UK, Praha 1952; O. Neumannová: Pilná rozsevačka, hrdá bojovnice, in H. M.: ''Pilná rozsevačka'', Praha 1952, s. 5–29; J. Kvapil: [Dopis H. M.], ''Divadelní noviny'' 2, 1958, č. 3, s. 6–7; J. Kopecký: ''Nedokončené zápasy'', Praha 1961, s. 67, 256; F. Buriánek: ''Generace buřičů'', Praha 1968, s. 253; nesign.: H. M., in ''Čeští spisovatelé z přelomu 19. a 20. století'', ed. Z. Pešat, Praha 1972, s. 89–92; DČD III; H. Kovaříková: ''H. M.: Pokus o monografický náčrt'', dipl., FF UK Praha 1979; J. V. [Voráček]: H. M. (roz. Nosková), in ''Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež'', Praha 1985, s. 243–246; N. Sieglová, ''Počátky české socialistické literatury pro mládež'', Brno 1985, s. 79–85; nesign.: Spisovatelka – bojovnice, in ''A léta běží...'', ed. M. Houšková, Praha 1986, s. 244–254; H. Matysková: ''H. M.'', dipl., FF UK, Praha 2003 + H. M. (1877–1940), in sb. ''Žena umělkyně na přelomu 19. a 20. století'', Roztoky u Prahy 2005, s. 255–266; J. Trojan: ''H. M. Život a dílo'', disertace, LA PNP, fond A. Pražák, rkp.<br/>Kunc I, LČL, SČS 1964, SČS 2000, PSN</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 63: Řádka 65:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2015{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Martin J. Švejda]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2015</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Martin J. Švejda]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Česká činohra 1900–1945]]
 
<ee:category>[[Category:Česká činohra 1900–1945]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 76: Řádka 72:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
 
+
<br/>
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:53

Helena Malířová, b. d., foto: J. Heinrich. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6p-50/2011, sign. 57 F 290
Helena Malířová
* 31. 10. 1877 Praha (CZ)
17. 2. 1940 Praha (CZ)
prozaička, publicistka, překladatelka, dramatička

Hlavním tématem literátky přelomu století bylo postavení žen v soudobé společnosti. Jako dramatička uspěla portrétem mladých českých radikálů Bratrství. Po vstupu do KSČ (1921) pracovala jako politická aktivistka, redaktorka novin a časopisů, autorka a organizátorka kulturních akcí, určených především dětem. Pro tyto příležitosti napsala řadu krátkých dramatických scén agitačního rázu.

Rozená Nosková. Sestra R. Naskové, herečky Národního divadla. Vyrůstala v měšťanské rodině, otec, který byl krátce důstojníkem, pak hospodářským správcem a úředníkem na pražském magistrátu, se věnoval literární činnosti. M. chodila do klášterní, poté do dívčí školy v Ječné ul., studovala zpěv, hru na klavír a kreslení, od raného mládí projevovala literární sklony. Pomýšlela na herecké nebo učitelské povolání. Na konci devadesátých let 19. stol. navštěvovala Společenský klub Slávie a Dělnickou akademii, jejímž prostřednictvím se dostala do společenství anarchisticky orientovaných literátů. Zde se seznámila se svým prvním mužem, Janem Malířem, studentem práv a autorem dekadentních veršů (sňatek 1904). Když onemocněl tuberkulózou, živila rodinu a po jeho předčasné smrti 1909 cestovala po Evropě. Za srbsko-turecké války 1912 působila jako ošetřovatelka a reportérka na Balkáně. 1913–16 pobývala ve Vídni, kde se sblížila s I. Olbrachtem, který ji přivedl do řad sociální demokracie a do redakce tamních Dělnických listů. Po návratu do Prahy žili společně až do poloviny třicátých let. Po vzniku ČSR, která nenaplňovala představu M. o sociálně spravedlivém státu, se přiklonila k radikální levici a 1921 vstoupila do KSČ (zakládající členka). 1920 odjela ilegálně do Ruska na sjezd 3. komunistické internacionály. Pro stranu po celá dvacátá léta oddaně pracovala jako politická aktivistka mezi dělnictvem, jako redaktorka novin a časopisů (Rudé právo, Komunistka, Rozsévačka); za svou činnost byla perzekvována a několikrát vězněna. Po rozchodu s KSČ (1929 vyloučena) realizovala své veřejněpolitické angažmá zejména v antifašistické činnosti; mj. se účastnila výjezdu čs. intelektuálů do Španělska za občanské války 1936. Zemřela po dlouhotrvající srdeční chorobě.

Hlavním tématem jejích literárních prací bylo postavení ženy v soudobé společnosti, jako inspirační zdroj jí sloužily především vlastní životní zážitky. Po několika dramatických juveniliích (PotápěčŽivot) uspěla 1905 v Národním divadle s hrou Bratrství, kritickým portrétem mladých radikálů, kteří boj proti měšťácké společnosti vedou toliko slovně, bez opory ve skutečných činech. Kritikou převážně vlídně přijatá hra získala cenu v Náprstkově soutěži, větší zájem diváků však nevzbudila (první uvedení v režii J. Kvapila dosáhlo pouze dvou repríz). 1946 hru nastudoval E. F. Burian v D 47 jako retrospektivní pohled na minulou společnost, 1975 byla podle scénáře H. Pilné natočena televizní inscenace Hra na život, líčící okolnosti vzniku Bratrství. Další původní hra, aktovka Přítel je poněkud duchařským, lyricky laděným příběhem o lásce dvou žen ke stejnému, již zemřelému muži. Pro různé kulturně propagandistické akce, konané ve dvacátých letech, napsala řadu krátkých dramatických scén agitačního rázu. V části této dramatické produkce určené dětem využívala tradiční půdorys pohádkového žánru, do nějž vtělovala soudobé postavy, kritizovala kapitalistické uspořádání společnosti a horovala pro následování sovětského společenského vzoru.

V letech před 1. světovou válkou M. přeložila pro Národní divadlo několik her s tematikou partnerských a rodinných vztahů; přetlumočila též francouzskou dramatizaci Dostojevského Bratří Karamazových.

Nepočetnou divadelní publicistiku, psanou poeticky evokativním stylem, soustředila k tvorbě několika svých oblíbených herců a režisérů: V. Buriana, X. Longenové, J. Frejky a E. F. Buriana.

Z divadelní minulosti vytěžila námět pro román Věčná Mariola (zveřejněn časopisecky 1932, posmrtně s tit. Mariola, knižně 1940). Formou beletrizované kroniky v něm ztvárnila osudy loutkářského rodu Kopeckých a rodu slavného mima Deburaua-Dvořáka v časové rozloze od konce 18. stol. do současnosti. O loutkáři M. Kopeckém napsala rozhlasovou hru (1937), životopisný román již nedokončila. 


Pseudonymy a šifry

Josefa Vysocká, Jos. Vrbata, R. Nosek, H., H. M.

Hry

Bratrství, ND 1905, i t.; Pomsta, 1906; Přítel, MDKV 1913; Osud Zahradník, t. 1922; Velký svátek, t. 1922; Osvoboditel, 1923; Štědrá bába, t. in Kohoutek 2, 1923/24, s. 154–158; Modelka, t. in Rudé právo 17. 8. 1924, příl. Dělnická besídka; Slunce a Zorka, t. in Kohoutek 3, 1924/25, s. 131–134; Velký hlas, t. tamtéž, s. 294–298; Tři hvězdy, Mezinárodní den žen v Praze na Žofíně 1923, t. 1925; Sbratření národů, t. in Rudé právo 1. a 2. 3. 1926, večerník; Střepiny, t. tamtéž 19. 3. 1926, večerník; Oslava Prvního máje, t. tamtéž 21. 4. 1926, večerník; Májové hry, t. in Komunistka 5, 1926, č. 8, s. 4–5, též in Rudé právo 25. 4. 1926, příl. Dětská besídka; Vláda práce, t. in Dělnické divadlo 7, 1927, s. 60–62; Od poražené revoluce k revoluci vítězné, Večer Rudé pomoci 1928, t. in Reflektor 3, 1927, č. 19–20, s. 6; Zbořený stánek, t. in Rudé právo 22. 5. 1927, příl. Dělnická besídka; Černé ruce a bílé ruce (dle L. N. Sejfulliny), Leninova tryzna v Praze v Lucerně 1928, t. in Dělnické divadlo 8, 1928, s. 38–41; Svaté mateřství, t. tamtéž, s. 79–81, 93–94. 

Překlady

G. F. Esmann: Rozmilá rodina, ND 1909 (pseud. R. Nosek); G. J. Wied: Její Milost stará paní, ND 1910 (pseud. R. Nosek); H. Bahr: Děti, ND 1910, t. [1911]; J. Kosor: Požár vášní, MD Plzeň 1913; H. Nathansen: Maminka má pravdu, ND 1913; J. Kosor: Žena, ND 1913; C. Farrère, L. Népoty: V předvečer války, ND 1919; F. M. Dostojevskij, dram. J. Copeau – J. Croué: Bratři Karamazovi, StD 1922, t. [b. d.]; F. Wollman: Člun na moři, ZD Brno 1934 (s I. Olbrachtem).

Teatralia

Berlínská divadla. (Reinhardtova činohra. Divadlo Lessingovo), Právo lidu 24. 7. 1920, příl. Sobota; Revoluční výchova, Proletkult 1, 1922, s. 301–302; E. F. Burian: Voice-band, Rudé právo 14. 10. 1928 (šifra H. M.); O sobě a svých knihách, Rozpravy Aventina 5, 1929/30, s. 173–175.

Prameny

LA PNP: osobní fond (obs. i fragment hry Život), inventář → J. Wagner, 1978, E. Janásková, 1989.

Literatura

H. Martínková: H. M. Metodický a bibliografický materiál u příležitosti XII. sjezdu KSČ a 85. výročí narození české spisovatelky a revoluční bojovnice, Ústí nad Labem 1962; H. Vojtková: H. M., Ústí nad Labem 1972; nesign.: H. M., Znojmo 1977 ● ref. Bratrství: K. E. [Engelmüller], Zlatá Praha 22, 1904/05, s. 610–612; nesign., Národní listy 21. 9. 1905; š. [J. Kuffner], tamtéž 23. 9. a 12. 11. 1905; nesign. [J. Vodák], Čas 23. a 26. 9. 1905; Ar...ti [A. V. Kraus], Politik 23. 9. 1905; r. [F. V. Krejčí], Právo lidu 23. 9. 1905; nesign., Lidové noviny 26. 9. 1905; -in, Samostatnost 30. 9. 1905; J. Ladecký, Osvěta 35, 1905, s. 1038–1039; M. Fučík, Divadelní list Máje 1, 1905, s. 298–299; P. Maternová, Ženský svět 9, 1905, s. 260–262; -s- [R. Janský], Pražská lidová revue 1, 1905, s. 226–227; ech. [V. Štech], Máj 4, 1905/06, s. 46–47; nesign. [V. Tille], Přehled 4, 1905/06, s. 15; O. T. [Theer], Lumír 34, 1905/06, s. 53–54; KMČ [Čapek Chod], Zvon 6, 1905/06, s. 46–47 ● R. Nasková, Program D 47, 1946, s. 105 → sb. Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M., Praha 1948, s. 96–97 a Kronika Armádního uměleckého divadla, Praha 1955, s. 488–489; L. Dostalová: První Málka Krušinová o H. M., in sb. Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M., Praha 1948, s. 101; R. Pochová: Moje Málka Krušinová, tamtéž, s. 102–104 ● ref. Přítel: nesign., Besedy lidu 20, 1911/12, s. 334; nesign., Venkov 20. 7. 1912; A. P. [Procházka], Moderní revue 19, 1912/13, sv. 26, s. 279; B. B-ová [Benešová], Česká kultura 1, 1912/13, s. 375; K. Kamínek, Divadlo 11, 1912/13, s. 168; O. Jakoubek, Vlasť 29, 1912/13, s. 573; Zv., Národní obzor 7, 1912/13, č. 18, s. 5; Dr. P. [D. Panýrek], Máj 11, 1912/13, s. 290–291; Hr., Zlatá Praha 30, 1912/13, s. 311; J. M. [Máchal], Zvon 13, 1912/13, s. 347; H. Jelínek, Lumír 41, 1912/13, s. 284 + Samostatnost 27. 2. 1913; J. Hilbert, Venkov 27. 2. 1913; K. [F. V. Krejčí], Právo lidu 27. 2. 1913; T. [V. Tille], Národní listy 27. 2. 1913; F. Šorm, Nový obzor 3, 1913, s. 188; K. Čvančara, Osvěta 43, 1913, s. 314 ● I. Olbracht: Klukovský kousek G. Schmoranze, Právo lidu 26. 10. 1919; Odpověď G. Schmoranze „Právu lidu“, Venkov 30. 10. 1919; nesign.: Správa českého zemského a Národního divadla v Praze sděluje [...], tamtéž 31. 10. 1919; M. Majerová: Dvě tryzny za J. Wolkera, Rudé právo 22. 1. 1924; nesign., ref. Tři hvězdy,Rudé právo 15. 5. 1925 ● ref. Leninova tryzna: nesign., Rudé právo 17. 1. 1928, večerník; M. M. [Majerová], tamtéž 18. 1. 1928 ● H. M.: Večer Rudé pomoci, Rudé právo 21. 3. 1928; J. Kvapil: O čem vím, Praha 1937, s. 350 ● k šedesátinám: AMP [Píša], Právo lidu 31. 10. 1937; P. E. [Eisner], Prager Presse 31. 10. 1937; -btk- [V. Brtník], Zvon 38, 1937/38, s. 84 ● ref. Mariola: V. Sokolov, Loutková scéna 1, 1940/41, s. 76–77; M. Majerová: Mariola H. M., in sb. Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M., Praha 1948, s. 98–100 a Poslední román H. M., in H. M.: Mariola, Praha 1957, s. 205–207 ● R. Nasková: Jak šel život, Praha 1941, s. 77–78; sb. Jeden život. Hrst vzpomínek na H. M., Praha 1948 (obs. A. Pražák: H. M.; J. Benda: H. M. mezi mladými umělci; L. Laudová-Štychová: Česká La Passionaria; R. Nasková: Bratrství H. M.; E. F. Burian: Nikdy nezapomenu); V. Kastnerová: Tvůrčí cesta H. M. v letech 19031923, dipl., FF UK, Praha 1952; O. Neumannová: Pilná rozsevačka, hrdá bojovnice, in H. M.: Pilná rozsevačka, Praha 1952, s. 5–29; J. Kvapil: [Dopis H. M.], Divadelní noviny 2, 1958, č. 3, s. 6–7; J. Kopecký: Nedokončené zápasy, Praha 1961, s. 67, 256; F. Buriánek: Generace buřičů, Praha 1968, s. 253; nesign.: H. M., in Čeští spisovatelé z přelomu 19. a 20. století, ed. Z. Pešat, Praha 1972, s. 89–92; DČD III; H. Kovaříková: H. M.: Pokus o monografický náčrt, dipl., FF UK Praha 1979; J. V. [Voráček]: H. M. (roz. Nosková), in Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež, Praha 1985, s. 243–246; N. Sieglová, Počátky české socialistické literatury pro mládež, Brno 1985, s. 79–85; nesign.: Spisovatelka – bojovnice, in A léta běží..., ed. M. Houšková, Praha 1986, s. 244–254; H. Matysková: H. M., dipl., FF UK, Praha 2003 + H. M. (1877–1940), in sb. Žena umělkyně na přelomu 19. a 20. století, Roztoky u Prahy 2005, s. 255–266; J. Trojan: H. M. Život a dílo, disertace, LA PNP, fond A. Pražák, rkp.
Kunc I, LČL, SČS 1964, SČS 2000, PSN

Životní události

  • 31. 10. 1877: narození, Praha (CZ)
  • 17. 2. 1940: úmrtí, Praha (CZ)

Další jména

Nosková


Vznik: 2015
Autor: Martin J. Švejda