Šanda, Otto: Porovnání verzí
(založení hesla) |
m |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">2</span> | <span id="PageFillProgress">2</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Otto</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Otto</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Šanda</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Šanda</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
21. 3. 1932 | 21. 3. 1932 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> |
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> |
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog, </ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, pedagog,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Původně hobojista, ve 3. ročníku Konzervatoře v Praze přešel na TKP, kterou absolvoval 1953. Během studia tanečník v Ústí n. Labem 1950/51, sólista Armádní opery 1952–55 a po jejím zrušení v ND Praha 1955–89 (od 1956 sólista). Od 70. let se uplatnil i jako asistent režie a pedagog operního baletu ND Praha, 1992–99 choreograf a vedoucí baletu Státní opery (1997/98 zástupce ředitele). Do profese si přinesl ze sportu fyzickou sílu a mohutný skok, vytvořil přes 40 velkých úloh. K interpretačním pilířům patřil v ND Praha víc než dvě desetiletí. Jeho oborem byly hrdinské a charakterní postavy, např. Satan a Vévoda v ''Doktoru Faustovi ''(1958), Dorcon v ''Dafnidovi a Chloe ''(1960), Danila v ''Kamenném kvítku ''(1960), Tybalt v ''Romeovi a Julii'' (1962), Maur v ''Petruškovi ''(1962), Rotbart v ''Labutím jezeře ''(1963), Franz v ''Coppélii'' (1965), Hilarion v ''Giselle ''(1969), Odysseus v ''Bloudění Odysseově'' (1969), Escamillo ve ''Vášni/Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina (1972), Juráš v ''Ondrášovi'' (1974). Vynikl jako představitel poctivých a chrabrých lidových postav, např. Honza v ''Soli nad zlato'' (1951), tit. role v ''Ludasi Matyiovi ''(1961), Honza v ''Pohádce o Honzovi ''(1970), tit. role v ''Enšpíglových šibalstvích'', Švec a Mládenec ve ''Špalíčku'' (1972). Jeho postavy působily vždy dojmem spontánnosti, nehledanosti, přirozenosti. Pedagogicky se uplatňoval již od 60. let (ČSSPT, moderní gymnastika aj.). Jako choreograf se věnoval především spolupráci s operou, podílel se na desítkách inscenací v ND Praha, Státní opeře i v ČST. | Původně hobojista, ve 3. ročníku Konzervatoře v Praze přešel na TKP, kterou absolvoval 1953. Během studia tanečník v Ústí n. Labem 1950/51, sólista Armádní opery 1952–55 a po jejím zrušení v ND Praha 1955–89 (od 1956 sólista). Od 70. let se uplatnil i jako asistent režie a pedagog operního baletu ND Praha, 1992–99 choreograf a vedoucí baletu Státní opery (1997/98 zástupce ředitele). Do profese si přinesl ze sportu fyzickou sílu a mohutný skok, vytvořil přes 40 velkých úloh. K interpretačním pilířům patřil v ND Praha víc než dvě desetiletí. Jeho oborem byly hrdinské a charakterní postavy, např. Satan a Vévoda v ''Doktoru Faustovi ''(1958), Dorcon v ''Dafnidovi a Chloe ''(1960), Danila v ''Kamenném kvítku ''(1960), Tybalt v ''Romeovi a Julii'' (1962), Maur v ''Petruškovi ''(1962), Rotbart v ''Labutím jezeře ''(1963), Franz v ''Coppélii'' (1965), Hilarion v ''Giselle ''(1969), Odysseus v ''Bloudění Odysseově'' (1969), Escamillo ve ''Vášni/Carmen'' G. Bizeta/R. Ščedrina (1972), Juráš v ''Ondrášovi'' (1974). Vynikl jako představitel poctivých a chrabrých lidových postav, např. Honza v ''Soli nad zlato'' (1951), tit. role v ''Ludasi Matyiovi ''(1961), Honza v ''Pohádce o Honzovi ''(1970), tit. role v ''Enšpíglových šibalstvích'', Švec a Mládenec ve ''Špalíčku'' (1972). Jeho postavy působily vždy dojmem spontánnosti, nehledanosti, přirozenosti. Pedagogicky se uplatňoval již od 60. let (ČSSPT, moderní gymnastika aj.). Jako choreograf se věnoval především spolupráci s operou, podílel se na desítkách inscenací v ND Praha, Státní opeře i v ČST. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 41: | Řádka 39: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 311–312{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | '''Zdroj:''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 57: | Řádka 49: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 17. 2. 2017, 13:48
Původně hobojista, ve 3. ročníku Konzervatoře v Praze přešel na TKP, kterou absolvoval 1953. Během studia tanečník v Ústí n. Labem 1950/51, sólista Armádní opery 1952–55 a po jejím zrušení v ND Praha 1955–89 (od 1956 sólista). Od 70. let se uplatnil i jako asistent režie a pedagog operního baletu ND Praha, 1992–99 choreograf a vedoucí baletu Státní opery (1997/98 zástupce ředitele). Do profese si přinesl ze sportu fyzickou sílu a mohutný skok, vytvořil přes 40 velkých úloh. K interpretačním pilířům patřil v ND Praha víc než dvě desetiletí. Jeho oborem byly hrdinské a charakterní postavy, např. Satan a Vévoda v Doktoru Faustovi (1958), Dorcon v Dafnidovi a Chloe (1960), Danila v Kamenném kvítku (1960), Tybalt v Romeovi a Julii (1962), Maur v Petruškovi (1962), Rotbart v Labutím jezeře (1963), Franz v Coppélii (1965), Hilarion v Giselle (1969), Odysseus v Bloudění Odysseově (1969), Escamillo ve Vášni/Carmen G. Bizeta/R. Ščedrina (1972), Juráš v Ondrášovi (1974). Vynikl jako představitel poctivých a chrabrých lidových postav, např. Honza v Soli nad zlato (1951), tit. role v Ludasi Matyiovi (1961), Honza v Pohádce o Honzovi (1970), tit. role v Enšpíglových šibalstvích, Švec a Mládenec ve Špalíčku (1972). Jeho postavy působily vždy dojmem spontánnosti, nehledanosti, přirozenosti. Pedagogicky se uplatňoval již od 60. let (ČSSPT, moderní gymnastika aj.). Jako choreograf se věnoval především spolupráci s operou, podílel se na desítkách inscenací v ND Praha, Státní opeře i v ČST.
Literatura
V .V.: Šanda Otto in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988 • Tichá, E.: Jak šel a ještě stále jde život jednoho choreografa (rozhovor), Opera, Státní opera Praha 1997, č. 4
Životní události
- 21. 3. 1932: narození, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 311–312