Slancová, Eliška: Porovnání verzí
m (založení hesla) |
m |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Eliška</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Eliška</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Slancová</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Slancová</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
29. 3. 1921 | 29. 3. 1921 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
30. 10. 1999 | 30. 10. 1999 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečnice,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečnice,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Žačka M. Klimešové-Máchové a R. Macharovského. Tanečnice Švandova divadla v Praze 1937–45 (s výjimkou 1938, kdy působila v Tylově divadle v Nuslích), sólistka Liberec 1945/46, SND Bratislava 1946–48, Brno 1948/49, Košice 1949–53, SND Bratislava 1953/54, ND Praha 1954–63. E. Slancová patřila k nezaměnitelným osobnostem baletu 50. a 60. let, všechny její role se vyznačovaly neokázalou prostotou, opravdovostí, citovou hloubkou, jímavostí: Odetta v ''Labutím jezeře ''(Liberec 1946, SND Bratislava 1947), Balerína v ''Petruškovi ''(SND Bratislava 1948, Košice 1950), tit. role v ''Giselle ''(1950) a v ''Gajané'' (Košice 1951), Julie v ''Romeovi a Julii'' (Košice 1952, SND Bratislava 1954), Aurora ve ''Spící krasavici ''(Košice 1953), Tao-Choa v ''Rudém máku ''(SND Bratislava 1954), Maruška v ''Soli nad zlato'' (1956), Markétka v ''Doktoru Faustovi ''(1958), Clarice ve ''Sluhovi dvou pánů ''(1958), Jiskřička v ''Kamenném kvítku ''(1960) aj. 1. manželka Miroslava Kůry. | Žačka M. Klimešové-Máchové a R. Macharovského. Tanečnice Švandova divadla v Praze 1937–45 (s výjimkou 1938, kdy působila v Tylově divadle v Nuslích), sólistka Liberec 1945/46, SND Bratislava 1946–48, Brno 1948/49, Košice 1949–53, SND Bratislava 1953/54, ND Praha 1954–63. E. Slancová patřila k nezaměnitelným osobnostem baletu 50. a 60. let, všechny její role se vyznačovaly neokázalou prostotou, opravdovostí, citovou hloubkou, jímavostí: Odetta v ''Labutím jezeře ''(Liberec 1946, SND Bratislava 1947), Balerína v ''Petruškovi ''(SND Bratislava 1948, Košice 1950), tit. role v ''Giselle ''(1950) a v ''Gajané'' (Košice 1951), Julie v ''Romeovi a Julii'' (Košice 1952, SND Bratislava 1954), Aurora ve ''Spící krasavici ''(Košice 1953), Tao-Choa v ''Rudém máku ''(SND Bratislava 1954), Maruška v ''Soli nad zlato'' (1956), Markétka v ''Doktoru Faustovi ''(1958), Clarice ve ''Sluhovi dvou pánů ''(1958), Jiskřička v ''Kamenném kvítku ''(1960) aj. 1. manželka Miroslava Kůry. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 46: | Řádka 44: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 290{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | '''Zdroj:''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 62: | Řádka 54: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 16. 2. 2017, 14:24
Žačka M. Klimešové-Máchové a R. Macharovského. Tanečnice Švandova divadla v Praze 1937–45 (s výjimkou 1938, kdy působila v Tylově divadle v Nuslích), sólistka Liberec 1945/46, SND Bratislava 1946–48, Brno 1948/49, Košice 1949–53, SND Bratislava 1953/54, ND Praha 1954–63. E. Slancová patřila k nezaměnitelným osobnostem baletu 50. a 60. let, všechny její role se vyznačovaly neokázalou prostotou, opravdovostí, citovou hloubkou, jímavostí: Odetta v Labutím jezeře (Liberec 1946, SND Bratislava 1947), Balerína v Petruškovi (SND Bratislava 1948, Košice 1950), tit. role v Giselle (1950) a v Gajané (Košice 1951), Julie v Romeovi a Julii (Košice 1952, SND Bratislava 1954), Aurora ve Spící krasavici (Košice 1953), Tao-Choa v Rudém máku (SND Bratislava 1954), Maruška v Soli nad zlato (1956), Markétka v Doktoru Faustovi (1958), Clarice ve Sluhovi dvou pánů (1958), Jiskřička v Kamenném kvítku (1960) aj. 1. manželka Miroslava Kůry.
Literatura
V. V.: Slancová Eliška in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988 • Vašut, V.: Za Eliškou Slancovou, Taneční listy 1999, č. 10, str. 10
Životní události
- 29. 3. 1921: narození, Praha
- 30. 10. 1999: úmrtí, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 290