Nikolská, Jelizaveta: Porovnání verzí
m |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 3 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Jelizaveta</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Jelizaveta</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Nikolská</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Nikolská</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
24. 10. 1904 | 24. 10. 1904 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Vladivostok (Rusko) | Vladivostok (Rusko) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
1955? | 1955? | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Caracas (Venezuela) | Caracas (Venezuela) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečnice, baletní mistryně, choreografka, pedagožka,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečnice, baletní mistryně, choreografka, pedagožka,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | + | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Tanec studovala v Oděse, kde se 1919 stala členkou baletu opery. 1922 odjela s R. Remislavským do Varšavy a odtud do Prahy, kde se oba ucházeli o členství v ND Praha. Po pohostinském vystoupení v roli Odetty v ''Labutím jezeře ''(1923) se stala sólistkou ND Praha. Její angažování znamenalo výrazné posílení úrovně baletního souboru. 1925 po neshodě s Remislavským z divadla odešla, otevřela si baletní školu a pořádala taneční vystoupení v Divadle na Vinohradech aj. 1926 studovala u O. Preobraženské v Paříži; pod jménem Lila Nicolska vystupovala ve Folies Bergére. Po řadě turné v ČSR a v zahraničí působila 1930–32 jako baletní mistryně v Káhiře. Již jako věhlasná tanečnice se vrátila 1932 do Prahy, kde vystupovala zejm. s A. Drozdovem. Se svým souborem podnikla 1933 zájezd na Světovou výstavu v Chicagu a po USA, vystupovala i v divadlech po celé republice (Olomouc, Ostrava, Liberec aj.). 1934–45 primabalerína ND Praha (od 1937 choreografka a baletní mistryně, 1940–45 umělecká šéfka baletu). Její taneční technika vycházela z nejlepších tradic ruské baletní školy (bývala srovnávána s A. Pavlovovou), během svého působení v západní Evropě poznala i vývoj moderního baletu. Usilovala o zkvalitnění souboru a jeho reorganizaci. Měla brilantní techniku špičkového tance, širokou škálu výrazových prostředků i oslnivý zjev. Tančila např. Svanildu v ''Coppélii'' (1924), Auroru ve ''Spící krasavici ''(1924), tit. roli v ''Raymondě'' (1933), ''Princezně Hyacintě'' (1936) a v ''Giselle ''(1939), Pannu v ''Prométheovi ''(1943). K jejím nejvýznamnějším choreografiím patřily ''Polovecké tance'' (1932, j. h.), ''Raymonda ''(1933), ''Zbojníci (Harnasie, ''pp. 1935), ''Labutí jezero ''(1935), ''Čarodějná láska ''(1941), ''Prométheus'' (1943), ''Harlekýnovy miliony ''(1944). Byla kvalitní a precizní pedagožkou, mezi její žáky patřili S. Machov, N. Hajdašová, V. Malcev, J. Němeček aj. Její působení v Praze za okupace bylo kontroverzní, před příchodem sovětské armády uprchla z Prahy a později se usadila ve Venezuele. | Tanec studovala v Oděse, kde se 1919 stala členkou baletu opery. 1922 odjela s R. Remislavským do Varšavy a odtud do Prahy, kde se oba ucházeli o členství v ND Praha. Po pohostinském vystoupení v roli Odetty v ''Labutím jezeře ''(1923) se stala sólistkou ND Praha. Její angažování znamenalo výrazné posílení úrovně baletního souboru. 1925 po neshodě s Remislavským z divadla odešla, otevřela si baletní školu a pořádala taneční vystoupení v Divadle na Vinohradech aj. 1926 studovala u O. Preobraženské v Paříži; pod jménem Lila Nicolska vystupovala ve Folies Bergére. Po řadě turné v ČSR a v zahraničí působila 1930–32 jako baletní mistryně v Káhiře. Již jako věhlasná tanečnice se vrátila 1932 do Prahy, kde vystupovala zejm. s A. Drozdovem. Se svým souborem podnikla 1933 zájezd na Světovou výstavu v Chicagu a po USA, vystupovala i v divadlech po celé republice (Olomouc, Ostrava, Liberec aj.). 1934–45 primabalerína ND Praha (od 1937 choreografka a baletní mistryně, 1940–45 umělecká šéfka baletu). Její taneční technika vycházela z nejlepších tradic ruské baletní školy (bývala srovnávána s A. Pavlovovou), během svého působení v západní Evropě poznala i vývoj moderního baletu. Usilovala o zkvalitnění souboru a jeho reorganizaci. Měla brilantní techniku špičkového tance, širokou škálu výrazových prostředků i oslnivý zjev. Tančila např. Svanildu v ''Coppélii'' (1924), Auroru ve ''Spící krasavici ''(1924), tit. roli v ''Raymondě'' (1933), ''Princezně Hyacintě'' (1936) a v ''Giselle ''(1939), Pannu v ''Prométheovi ''(1943). K jejím nejvýznamnějším choreografiím patřily ''Polovecké tance'' (1932, j. h.), ''Raymonda ''(1933), ''Zbojníci (Harnasie, ''pp. 1935), ''Labutí jezero ''(1935), ''Čarodějná láska ''(1941), ''Prométheus'' (1943), ''Harlekýnovy miliony ''(1944). Byla kvalitní a precizní pedagožkou, mezi její žáky patřili S. Machov, N. Hajdašová, V. Malcev, J. Němeček aj. Její působení v Praze za okupace bylo kontroverzní, před příchodem sovětské armády uprchla z Prahy a později se usadila ve Venezuele. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 46: | Řádka 44: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 220{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | '''Zdroj:''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 59: | Řádka 51: | ||
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 10. 2. 2017, 13:11
Tanec studovala v Oděse, kde se 1919 stala členkou baletu opery. 1922 odjela s R. Remislavským do Varšavy a odtud do Prahy, kde se oba ucházeli o členství v ND Praha. Po pohostinském vystoupení v roli Odetty v Labutím jezeře (1923) se stala sólistkou ND Praha. Její angažování znamenalo výrazné posílení úrovně baletního souboru. 1925 po neshodě s Remislavským z divadla odešla, otevřela si baletní školu a pořádala taneční vystoupení v Divadle na Vinohradech aj. 1926 studovala u O. Preobraženské v Paříži; pod jménem Lila Nicolska vystupovala ve Folies Bergére. Po řadě turné v ČSR a v zahraničí působila 1930–32 jako baletní mistryně v Káhiře. Již jako věhlasná tanečnice se vrátila 1932 do Prahy, kde vystupovala zejm. s A. Drozdovem. Se svým souborem podnikla 1933 zájezd na Světovou výstavu v Chicagu a po USA, vystupovala i v divadlech po celé republice (Olomouc, Ostrava, Liberec aj.). 1934–45 primabalerína ND Praha (od 1937 choreografka a baletní mistryně, 1940–45 umělecká šéfka baletu). Její taneční technika vycházela z nejlepších tradic ruské baletní školy (bývala srovnávána s A. Pavlovovou), během svého působení v západní Evropě poznala i vývoj moderního baletu. Usilovala o zkvalitnění souboru a jeho reorganizaci. Měla brilantní techniku špičkového tance, širokou škálu výrazových prostředků i oslnivý zjev. Tančila např. Svanildu v Coppélii (1924), Auroru ve Spící krasavici (1924), tit. roli v Raymondě (1933), Princezně Hyacintě (1936) a v Giselle (1939), Pannu v Prométheovi (1943). K jejím nejvýznamnějším choreografiím patřily Polovecké tance (1932, j. h.), Raymonda (1933), Zbojníci (Harnasie, pp. 1935), Labutí jezero (1935), Čarodějná láska (1941), Prométheus (1943), Harlekýnovy miliony (1944). Byla kvalitní a precizní pedagožkou, mezi její žáky patřili S. Machov, N. Hajdašová, V. Malcev, J. Němeček aj. Její působení v Praze za okupace bylo kontroverzní, před příchodem sovětské armády uprchla z Prahy a později se usadila ve Venezuele.
Literatura
M. K.–J. P.: Nikolská Jelizaveta in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988 • Nikolskaja, J.: Od staré školy k modernismu, Praha, Komedie 1925, sv. 1 • Siblík, E.: Příklady Jelizavety Nikolské–tanečnice, Rozpravy Aventina, 1929/30, sv. 5 • Siblík, E.: in Tanec mimo nás i v nás, Praha, Václav Petr 1937 • Tumlíř, J.: Epigramy – Jelizaveta Nikolská, Praha, Komedie 1925, sv. 1
Životní události
- 24. 10. 1904: narození, Vladivostok (Rusko)
- 1955?: úmrtí, Caracas (Venezuela)
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 220