Divadélko na dlani: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress | + | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Instituce |
− | + | ||
− | + | ||
− | {{Infobox Instituce | + | |
| název = <ee:label>Divadélko na dlani</ee:label> | | název = <ee:label>Divadélko na dlani</ee:label> | ||
| letopočet = <ee:era>Praha 1942 - 1944</ee:era> | | letopočet = <ee:era>Praha 1942 - 1944</ee:era> | ||
Řádka 9: | Řádka 6: | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
+ | | fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc> | ||
| type = <ee:type>divadlo</ee:type> | | type = <ee:type>divadlo</ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
Řádka 16: | Řádka 14: | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex | + | </ee:perex><ee:content> |
Divadélko na dlani (DND) vzniklo z iniciativy začínajícího herce a režiséra, později proslulého komika J. Štercla jako scéna dramatického odboru tzv. N-Klubu, zaměřujícího se na podněcování a podporování literární tvorby mladých autorů. Pod Šterclovým vedením se konstituovalo ve veseloherní divadlo, soustředěné kolem jeho sólistických hereckých kreací. Zaujalo již zahajovací inscenací Macháčkových ''Ženichů ''(r: J. Štercl, 1942), vrcholným projevem jeho interpretačního úsilí byla Plautova ''Komedie z Epidammu ''([''Menaechmové''], 1943). Šterclovo herectví, překypující nápady a „špílci“, proměnilo antickou frašku v revui kabaretního typu. Inscenační výraz DND se pohyboval mezi drsnější kabaretní lidovou komikou a humorem studentské recese; především poskytoval prostor pro vyhranění specifických rysů Šterclova komediálního herectví. | Divadélko na dlani (DND) vzniklo z iniciativy začínajícího herce a režiséra, později proslulého komika J. Štercla jako scéna dramatického odboru tzv. N-Klubu, zaměřujícího se na podněcování a podporování literární tvorby mladých autorů. Pod Šterclovým vedením se konstituovalo ve veseloherní divadlo, soustředěné kolem jeho sólistických hereckých kreací. Zaujalo již zahajovací inscenací Macháčkových ''Ženichů ''(r: J. Štercl, 1942), vrcholným projevem jeho interpretačního úsilí byla Plautova ''Komedie z Epidammu ''([''Menaechmové''], 1943). Šterclovo herectví, překypující nápady a „špílci“, proměnilo antickou frašku v revui kabaretního typu. Inscenační výraz DND se pohyboval mezi drsnější kabaretní lidovou komikou a humorem studentské recese; především poskytoval prostor pro vyhranění specifických rysů Šterclova komediálního herectví. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 36: | Řádka 34: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů'', ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 48{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Bořivoj Srba]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | <ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | ||
Řádka 52: | Řádka 42: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | |||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 1. 2. 2017, 15:13
Divadélko na dlani (DND) vzniklo z iniciativy začínajícího herce a režiséra, později proslulého komika J. Štercla jako scéna dramatického odboru tzv. N-Klubu, zaměřujícího se na podněcování a podporování literární tvorby mladých autorů. Pod Šterclovým vedením se konstituovalo ve veseloherní divadlo, soustředěné kolem jeho sólistických hereckých kreací. Zaujalo již zahajovací inscenací Macháčkových Ženichů (r: J. Štercl, 1942), vrcholným projevem jeho interpretačního úsilí byla Plautova Komedie z Epidammu ([Menaechmové], 1943). Šterclovo herectví, překypující nápady a „špílci“, proměnilo antickou frašku v revui kabaretního typu. Inscenační výraz DND se pohyboval mezi drsnější kabaretní lidovou komikou a humorem studentské recese; především poskytoval prostor pro vyhranění specifických rysů Šterclova komediálního herectví.
Literatura
B. Srba: České ochotnické divadelní hnutí v letech nacistické okupace a druhé světové války 1939–1945, Program ZD Brno 63, 1991/92, s. 390 + České ochotnické divadelní hnutí v letech nacistické okupace a druhé světové války, in: J. Císař a kol.: Cesty českého amatérského divadla, 1998, s. 165.
Významné události
- 1942:
zahájení činnosti
Vznik: 2000
Zdroj: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 48
Autor: Bořivoj Srba