Elvert, Christian Friedrich d’: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
m
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Christian Friedrich</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Christian Friedrich</ee:firstname> <ee:lastname>d’Elvert</ee:lastname>
+
| příjmení=<ee:lastname>d’Elvert</ee:lastname>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
11. 4. 1803
 
11. 4. 1803
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Brno
 
Brno
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
28. 1. 1896
 
28. 1. 1896
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Brno
 
Brno
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>spisovatel, historik divadla,</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>spisovatel, historik divadla,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
Jeho otec pocházel z Lotrinska, matka z rakouského území v Belgii; oba uprchli 1796 do Čech a pak na Moravu před Francouzskou revolucí a usadili se zde natrvalo s početnou rodinou devíti dětí. Navštěvoval německé gymnázium v Brně, filozofické ročníky univerzity v Olomouci. Po studiích práv v Praze, Štýrském Hradci a ve Vídni (ukončil 1827) se stal zemským úředníkem. Nejprve praktikoval při moravsko-slezském guberniu v Brně, 1836–38 působil u krajského úřadu v Jihlavě, 1843–49 u brněnského krajského úřadu, 1850 byl jmenován finančním radou; 1868 odešel do výslužby. Od 1850 zasedal v obecním zastupitelstvu města Brna, 1861–64 a 1870–76 zde vykonával funkci purkmistra. Od 1871 byl zemským moravským poslancem, 1871–82 říšským.
<ee:content>
+
Jeho otec pocházel z Lotrinska, matka z rakouského území v Belgii; oba uprchli 1796 do Čech a pak na Moravu před Francouzskou revolucí a usadili se zde natrvalo s početnou rodinou devíti dětí. Navštěvoval německé gymnázium v Brně, řlozořcké ročníky univerzity v Olomouci. Po studiích práv v Praze, Štýrském Hradci a ve Vídni (ukončil 1827) se stal zemským úředníkem. Nejprve praktikoval při moravsko-slezském guberniu v Brně, 1836–38 působil u krajského úřadu v Jihlavě, 1843–49 u brněnského krajského úřadu, 1850 byl jmenován řnančním radou; 1868 odešel do výslužby. Od 1850 zasedal v obecním zastupitelstvu města Brna, 1861–64 a 1870–76 zde vykonával funkci purkmistra. Od 1871 byl zemským moravským poslancem, 1871–82 říšským.
+
  
 
Vedle svého povolání se po celý život věnoval moravským vlastivědným studiím a od 1824 byl publicisticky činný. Od 1851 předsedal historicko-statistické sekci Hospodářské společnosti moravsko-slezské (zároveň redigoval spisy, které společnost vydávala), 1853 se stal též dopisujícím členem Královské české společnosti nauk. Napsal desítky článků a pojednání o moravských šlechtických rodech, dějinách moravských měst, hospodářském a kulturním vývoji Moravy. Měl značný vliv na hudební život v Brně a byl ředitelem významného spolku Brünner Musikverein. V jeho knize o hudbě na Moravě, koncipované jako lexikon (1873), jsou obsaženy životopisné údaje o moravských hudebnících (skladatelích, zpěvácích, kapelnících), včetně osobností působících v zahraničí.
 
Vedle svého povolání se po celý život věnoval moravským vlastivědným studiím a od 1824 byl publicisticky činný. Od 1851 předsedal historicko-statistické sekci Hospodářské společnosti moravsko-slezské (zároveň redigoval spisy, které společnost vydávala), 1853 se stal též dopisujícím členem Královské české společnosti nauk. Napsal desítky článků a pojednání o moravských šlechtických rodech, dějinách moravských měst, hospodářském a kulturním vývoji Moravy. Měl značný vliv na hudební život v Brně a byl ředitelem významného spolku Brünner Musikverein. V jeho knize o hudbě na Moravě, koncipované jako lexikon (1873), jsou obsaženy životopisné údaje o moravských hudebnících (skladatelích, zpěvácích, kapelnících), včetně osobností působících v zahraničí.
  
<span style="line-height: 1.6;">V brněnské ediční řadě </span>''Schriften der historisch-statistischen Section der k. k. mährisch-schlesischen Gesellschaft des Ackerbaues, der Natur- und Landeskunde ''<span style="line-height: 1.6;">vyšly mj. jeho dějiny literatury na Moravě a ve Slezsku (1850), dějiny časopisectví, knihtisku a cenzury (1854) a také </span>''Geschichte des Theaters in Mähren und Österreichisch-Schlesien ''<span style="line-height: 1.6;">(1852). </span>'''E. '''<span style="line-height: 1.6;">podrobně popisuje činoherní a hudební divadlo na Moravě a ve Slezsku na základě městských, zámeckých a klášterních pramenů a literatury. Líčí moravské divadlo na pozadí vývoje divadla velkoněmeckého; pro tento záměr použil práce historika německého divadla R. E. Prusse (</span>''Vorlesungen über die Geschichte des deutschen Theaters''<span style="line-height: 1.6;">, Berlin 1847), s nímž ho pojilo chápání divadla jako zrcadla národní duše a míry vzdělanosti. Sleduje tvorbu od hanswurstiád 17. stol. přes italskou operu 18. stol. až k německému měšťanskému dramatu, které se distancovalo od uměleckých principů francouzského klasicismu (Lessing). Zabývá se institucionálním zakotvením divadla a jeho cestou od kočovných počátků v druhé pol. 17. stol. ke stálému divadlu ve městech (Brno, Olomouc, Jihlava, Znojmo ad.) a na šlechtických sídlech. V duchu zemského patriotismu popisuje divadelní dění bez ohledu na jazyk a zaznamenává i lidové (hanácké) opery v českém jazyce. Relativní chudobu moravského divadelnictví, jež vysvítá z konfrontace s velkoněmeckou situací, vysvětluje historickými okolnostmi, vpády Turků a Tatarů na moravské území, dopadem třicetileté války a malým soustředěním duchovní elity na Moravě, zvl. šlechty. Jeho práce nesplňuje zcela požadavky novodobé kritické historiografie, zachovala však mnoho již zmizelých pramenů.</span>
+
V brněnské ediční řadě ''Schriften der historisch-statistischen Section der k. k. mährisch-schlesischen Gesellschaft des Ackerbaues, der Natur- und Landeskunde ''vyšly mj. jeho dějiny literatury na Moravě a ve Slezsku (1850), dějiny časopisectví, knihtisku a cenzury (1854) a také ''Geschichte des Theaters in Mähren und Österreichisch-Schlesien ''(1852). '''E. '''podrobně popisuje činoherní a hudební divadlo na Moravě a ve Slezsku na základě městských, zámeckých a klášterních pramenů a literatury. Líčí moravské divadlo na pozadí vývoje divadla velkoněmeckého; pro tento záměr použil práce historika německého divadla R. E. Prusse (''Vorlesungen über die Geschichte des deutschen Theaters'', Berlin 1847), s nímž ho pojilo chápání divadla jako zrcadla národní duše a míry vzdělanosti. Sleduje tvorbu od hanswurstiád 17. stol. přes italskou operu 18. stol. až k německému měšťanskému dramatu, které se distancovalo od uměleckých principů francouzského klasicismu (Lessing). Zabývá se institucionálním zakotvením divadla a jeho cestou od kočovných počátků v druhé pol. 17. stol. ke stálému divadlu ve městech (Brno, Olomouc, Jihlava, Znojmo ad.) a na šlechtických sídlech. V duchu zemského patriotismu popisuje divadelní dění bez ohledu na jazyk a zaznamenává i lidové (hanácké) opery v českém jazyce. Relativní chudobu moravského divadelnictví, jež vysvítá z konfrontace s velkoněmeckou situací, vysvětluje historickými okolnostmi, vpády Turků a Tatarů na moravské území, dopadem třicetileté války a malým soustředěním duchovní elity na Moravě, zvl. šlechty. Jeho práce nesplňuje zcela požadavky novodobé kritické historiografie, zachovala však mnoho již zmizelých pramenů.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
Řádka 36: Řádka 35:
 
<ee:bibliography_content>''Geschichte des Theaters in Mähren und Oesterr.-Schlesien'', v ediční řadě ''Schriften der historisch-statistischen Section der k. k. mährisch-schlesischen Gesellschaft des Ackerbaues, der Natur- und Landeskunde'', Brünn 1852, IV, s. 3–166; ''Geschichte der Musik in Mähren und Oesterr.-Schlesien'', v téže ediční řadě, Brünn 1873, jako samostatný svazek.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>''Geschichte des Theaters in Mähren und Oesterr.-Schlesien'', v ediční řadě ''Schriften der historisch-statistischen Section der k. k. mährisch-schlesischen Gesellschaft des Ackerbaues, der Natur- und Landeskunde'', Brünn 1852, IV, s. 3–166; ''Geschichte der Musik in Mähren und Oesterr.-Schlesien'', v téže ediční řadě, Brünn 1873, jako samostatný svazek.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Ch. F. d’Elvert: ''Eine biographische Skizze'', Brünn 1858; ''Christian Ritter d’Elverts Gedenkblätter zu seinem 90. Geburtstage'', Brünn 1893; ''Český časopis historický ''2, 1896 s. 133; A. Altrichter, in: ''Eine Stadt als Vermächtnis. Das Buch vom deutschen Brünn'', Stuttgart 1958; E. Štaudová: ''Ch. d’E. a jeho přínos k hudební historiografii Moravy'', dipl. práce řl. fak. brněnské univ. 1984.  •  Rieger; ADB, sv. 47; Otto; ÖBL; ČHS; Biografický slovník Slezska I; Lexikon zur deutschen Musik.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Ch. F. d’Elvert: ''Eine biographische Skizze'', Brünn 1858; ''Christian Ritter d’Elverts Gedenkblätter zu seinem 90. Geburtstage'', Brünn 1893; ''Český časopis historický ''2, 1896 s. 133; A. Altrichter, in: ''Eine Stadt als Vermächtnis. Das Buch vom deutschen Brünn'', Stuttgart 1958; E. Štaudová: ''Ch. d’E. a jeho přínos k hudební historiografii Moravy'', dipl. práce fil. fak. brněnské univ. 1984.  •  Rieger; ADB, sv. 47; Otto; ÖBL; ČHS; Biografický slovník Slezska I; Lexikon zur deutschen Musik.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 53: Řádka 52:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 139–140{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Lenka Kusáková]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Publikováno:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Lenka Kusáková]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 69: Řádka 62:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 8. 2. 2017, 12:09

Christian Friedrich d’Elvert
* 11. 4. 1803 Brno
28. 1. 1896 Brno
spisovatel, historik divadla


Jeho otec pocházel z Lotrinska, matka z rakouského území v Belgii; oba uprchli 1796 do Čech a pak na Moravu před Francouzskou revolucí a usadili se zde natrvalo s početnou rodinou devíti dětí. Navštěvoval německé gymnázium v Brně, filozofické ročníky univerzity v Olomouci. Po studiích práv v Praze, Štýrském Hradci a ve Vídni (ukončil 1827) se stal zemským úředníkem. Nejprve praktikoval při moravsko-slezském guberniu v Brně, 1836–38 působil u krajského úřadu v Jihlavě, 1843–49 u brněnského krajského úřadu, 1850 byl jmenován finančním radou; 1868 odešel do výslužby. Od 1850 zasedal v obecním zastupitelstvu města Brna, 1861–64 a 1870–76 zde vykonával funkci purkmistra. Od 1871 byl zemským moravským poslancem, 1871–82 říšským.

Vedle svého povolání se po celý život věnoval moravským vlastivědným studiím a od 1824 byl publicisticky činný. Od 1851 předsedal historicko-statistické sekci Hospodářské společnosti moravsko-slezské (zároveň redigoval spisy, které společnost vydávala), 1853 se stal též dopisujícím členem Královské české společnosti nauk. Napsal desítky článků a pojednání o moravských šlechtických rodech, dějinách moravských měst, hospodářském a kulturním vývoji Moravy. Měl značný vliv na hudební život v Brně a byl ředitelem významného spolku Brünner Musikverein. V jeho knize o hudbě na Moravě, koncipované jako lexikon (1873), jsou obsaženy životopisné údaje o moravských hudebnících (skladatelích, zpěvácích, kapelnících), včetně osobností působících v zahraničí.

V brněnské ediční řadě Schriften der historisch-statistischen Section der k. k. mährisch-schlesischen Gesellschaft des Ackerbaues, der Natur- und Landeskunde vyšly mj. jeho dějiny literatury na Moravě a ve Slezsku (1850), dějiny časopisectví, knihtisku a cenzury (1854) a také Geschichte des Theaters in Mähren und Österreichisch-Schlesien (1852). E. podrobně popisuje činoherní a hudební divadlo na Moravě a ve Slezsku na základě městských, zámeckých a klášterních pramenů a literatury. Líčí moravské divadlo na pozadí vývoje divadla velkoněmeckého; pro tento záměr použil práce historika německého divadla R. E. Prusse (Vorlesungen über die Geschichte des deutschen Theaters, Berlin 1847), s nímž ho pojilo chápání divadla jako zrcadla národní duše a míry vzdělanosti. Sleduje tvorbu od hanswurstiád 17. stol. přes italskou operu 18. stol. až k německému měšťanskému dramatu, které se distancovalo od uměleckých principů francouzského klasicismu (Lessing). Zabývá se institucionálním zakotvením divadla a jeho cestou od kočovných počátků v druhé pol. 17. stol. ke stálému divadlu ve městech (Brno, Olomouc, Jihlava, Znojmo ad.) a na šlechtických sídlech. V duchu zemského patriotismu popisuje divadelní dění bez ohledu na jazyk a zaznamenává i lidové (hanácké) opery v českém jazyce. Relativní chudobu moravského divadelnictví, jež vysvítá z konfrontace s velkoněmeckou situací, vysvětluje historickými okolnostmi, vpády Turků a Tatarů na moravské území, dopadem třicetileté války a malým soustředěním duchovní elity na Moravě, zvl. šlechty. Jeho práce nesplňuje zcela požadavky novodobé kritické historiografie, zachovala však mnoho již zmizelých pramenů.


Dílo

Soupis prací in: Christian Ritter d’Elverts Gedenkblätter zu seinem 90. Geburtstage, Brünn 1893.

Spisy (o divadle a hudbě)

Geschichte des Theaters in Mähren und Oesterr.-Schlesien, v ediční řadě Schriften der historisch-statistischen Section der k. k. mährisch-schlesischen Gesellschaft des Ackerbaues, der Natur- und Landeskunde, Brünn 1852, IV, s. 3–166; Geschichte der Musik in Mähren und Oesterr.-Schlesien, v téže ediční řadě, Brünn 1873, jako samostatný svazek.

Prameny a literatura

Ch. F. d’Elvert: Eine biographische Skizze, Brünn 1858; Christian Ritter d’Elverts Gedenkblätter zu seinem 90. Geburtstage, Brünn 1893; Český časopis historický 2, 1896 s. 133; A. Altrichter, in: Eine Stadt als Vermächtnis. Das Buch vom deutschen Brünn, Stuttgart 1958; E. Štaudová: Ch. d’E. a jeho přínos k hudební historiografii Moravy, dipl. práce fil. fak. brněnské univ. 1984.  •  Rieger; ADB, sv. 47; Otto; ÖBL; ČHS; Biografický slovník Slezska I; Lexikon zur deutschen Musik.

Životní události

  • 11. 4. 1803: narození, Brno
  • 28. 1. 1896: úmrtí, Brno


Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 139–140
Autor: Lenka Kusáková