Schüttky, Franz Josef: Porovnání verzí
(založení hesla) |
m |
||
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Franz Josef</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Franz Josef</ee:firstname> <ee:lastname>Schüttky</ee:lastname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Schüttky</ee:lastname> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
30. 7. 1817 | 30. 7. 1817 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Chrastava | Chrastava | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
9. 6. 1893 | 9. 6. 1893 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Stuttgart, Německo | Stuttgart, Německo | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>zpěvák</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>zpěvák</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | Psán též Schütky. Otec zpěvaček Fernandy S. (1845–1889) a Amélie Schmautz-S. (nar. kolem 1866). První hudební školení získal jako sopranista na kůru v rodném městě u místního varhaníka. Po otcově boku hrál ochotnické divadlo. Učil se sochařství, pak tkalcovskému řemeslu. Od 1837 studoval na pražské konzervatoři ve třídě prof. G. B. Gordigianiho. 1840 byl propuštěn s vysvědčením několik týdnů před absolutoriem, aby mohl nastoupit angažmá basisty ve Stavovském divadle v Linci, kde se uvedl jako Belisar (Donizetti: ''Belisar''), Tristan d’Accunha (Spohr: ''Jessonda'') a Kaspar (Weber: ''Der Freischütz''). 12. 5. 1842 hostoval v Praze v italském provedení Mozartovy opery ''Don Giovanni'', které nastudovala konzervatoř (Masetto a Komtur), a vystoupil na dalších třech večerech ve StD ve svých starších rolích. Byl přijat za člena souboru a setrval v něm do 1844. Účastnil se společenského života, mj. v salonu hraběte F. Thuna (má karikaturu v dnes nezvěstném albu, v němž malíř E. Seibert 1847 zobrazil hosty Thunových uměleckých večerů v zimě 1842/43). 1844–46 působil v německém souboru ve Lvově. Přes Vídeň (mj. Carltheater 1849), Salcburk (zde jako barytonista a režisér opery 1849) a Hamburk (Stadttheater, 1849–54) se dostal do Stuttgartu, kde vytrval v aktivitě až do své smrti, od 1864 též ve funkci režiséra opery. Vyučoval zde na konzervatoři (1868–72), komponoval církevní a vokální díla a překládal operní libreta (např. 1863 Salieriho operu ''Tarare ''z italštiny do němčiny)''. ''1858 hostoval na jubilejní slavnosti pražské konzervatoře a 1864 ve StD. | |
− | <ee:content> | + | |
− | + | Byl dobře vyškoleným basbarytonistou statného, imponujícího zjevu. Jeho doménou byly hrdinské charaktery, ale uplatnil se všestranně. Na začátku své dráhy v Praze se obtížně prosazoval vedle basistů K. Strakatého a E. Kunze a musel převzít nejen řadu epizodních činoherních rolí, ale i níže položené tenorové úlohy (Eoban Hesse, Lortzing: ''Hans Sachs''). 1842 vystoupil i v české opeře (Poustevník, Weber: ''Střelec kouzelník'', Masetto, Mozart: ''Don Juan'')''. ''Jeho vytížení sice postupně rostlo, konkurence však mohla být jedním z důvodů jeho časného odchodu. Ve Lvově působil se sopranistkou z pražské konzervatoře Annou von Riesen a získával publikum pro divadlo, jehož celkové poměry byly značně neurovnané (1844: Lucas von Beaumanoir, Marschner: ''Der Templer und die Jüdin'', j. h., 1845: Ivo, Balfe: ''Die vier Haimonskinder'', Kaspar, Weber: ''Der Freischütz''). Ve Stuttgartu se stal nástupcem J. K. Píška v úctyhodném množství barytonových i basových rolí v pozdně romantických a novoromantických operách. Vedle Meyerbeera a Wagnera zpíval i soudobá díla, mj. premiéry oper svého pražského spolužáka z konzervatoře J. J. Aberta. Ukázky ze stuttgartského repertoáru předvedl při hostování v Praze 1864, kdy zaujal sugestivní démoničností jako zatím nejvýraznější pražský Mefisto (Gounod: ''Faust und Margarethe'') a překvapivě zvládl hlasově i herecky hybnou roli Rossiniho Figara (''Der Barbier von Sevilla''). Svůj mohutný, průrazný hlas, který pronikl i zvukovou masou velkého orchestru, si udržel do stáří. | |
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content | + | <ee:bibliography_content>Ve StD a v Novém divadle v Růžové ulici v Praze: '''1842: '''Alfonso, později Oloferno Vitellozzo (Donizetti: ''Lucrezia Borgia''), Lord Ashton (Donizetti: ''Lucia von Lammermoor''), Gaveston (Boieldieu: ''Die weisse Frau''), Marcell (Meyerbeer: ''Die Ghibellinen in Pisa ''[''Die Hugenotten''], vše j. h. i v angažmá), Matteo (Auber: ''Fra Diavolo''), Masetto (něm. i čes., Mozart: ''Don Juan''), Radní Eoban Hesse (Lortzing: ''Hans Sachs''), Gottlieb Taubenherz (Nestroy–Ad. Müller: ''Die verhängnissvolle Faschingsnacht''), Papageno (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Hortensio, hofmistr (Donizetti: ''Marie, die Regimentstochter''), Kníže Ottokar (Weber: ''Der Freischütz''); '''1843: '''Rocco (Beethoven: ''Fidelio''), Carlo (Mozart: ''Così'' ''fan tutte''), Skyt (Gluck: ''Iphigenie in Tauris''), Manfred, hrabě ze Syrakus (Mercadante: ''Bianca und Claisa''), Černý rytíř (Marschner: ''Der Templer und die Jüdin''), Lysander (Isouard: ''Joconde oder Die Abenteuer''), General Lefort (Lortzing: ''Zar und Zimmermann''), Pedro Lopez (Spohr: ''Jessonda''), Osburg, kastelán (Bellini: ''Die Unbekannte''), Otkar, kníže bulharský (Donizetti: ''Belisar''), Basilio (ital., Rossini: ''Il Barbiere di Siviglia''), Alberto, majordomus (Meyerbeer: ''Robert der Teufel''), Capulet (Bellini: ''Die Montecchi und die Capuletti''), Girot, hostinský (Hérold: ''Zweikampf''), Huayna Capak, Inka z Peru (F. X. Huber–Winter: ''Das unterbrochene Opferfest''); '''1844: '''Prefekt (Donizetti: ''Linda von Chamounix''), Gessler (Rossini: ''Wilhelm Tell''), Bartolo (Mozart: ''Die Hochzeit des Figaro''), Manfredi, vévoda z Ferrary (Auber: ''Die Ballnacht''), Mluvčí (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Ali, kapitán korzárů (Rossini: ''Die Italienerin in Algier''). – Hostování '''1846: '''Tell (Rossini: ''Wilhelm Tell''), Lovec (Kreutzer: ''Nachtlager in Granada''), Figaro (Rossini: ''Der Barbier von Sevilla''), Mephisto (Gounod: ''Faust und Margarethe''), Alfonso (Donizetti: ''Lucretia Borgia''), Belisar (Donizetti: ''Belisar''). • Ve Stuttgartu (výběr): '''1853: '''St. Bris (Meyerbeer: ''Die Hugenotten'', j. h.); '''1854: '''Pizzaro (Beethoven: ''Fidelio''), Zacharias (Meyerbeer: ''Der Prophet''), Don Juan (Mozart: ''Don Juan''), Plumket (Flotow: ''Martha''), Kaspar (Weber: ''Der Freischütz''), Alfonso (Donizetti: ''Lucrezia Borgia''), Peter Michailow (Meyerbeer: ''Der Nordstern''); '''1859: '''Hoël (Meyerbeer: ''Dinorah''); '''1861: '''Mephisto (Gounod: ''Gretchen ''[Faust]); '''1862: '''Lothario (Thomas: ''Mignon''); '''1866: '''Balbazes (Abert: ''Astorga'', prem.); '''1873: '''Gaddo (Abert: ''König Enzio''); '''1878: '''Monfort (Abert: ''Ekkehard'',prem.); '''1885: '''Wotan (Wagner: ''Die Walküre''); '''1887: '''Beckmesser (Wagner: ''Die Meistersinger von Nürnberg'').</ee:bibliography_content> |
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content | + | <ee:bibliography_content>Cedule StD 1842–44, 1864, NMd. • ''Almanach für Freunde der Schauspielkunst ''[Berlin] 4, 1840 až 17, 1853; ''Allgemeine Theaterzeitung ''[Wien] 34, 1841, s. 308; 35, 1842, s. 832, 1066; 38, 1845, s. 1200; 39, 1846, s. 40, 124, 483; ''Deutscher Bühnen-Almanach ''[Berlin] 18, 1854 až 43, 1879, zvl. s. 128–130; E. Meliš: Nynější stav hudby v Čechách vůbec a v Praze zvlášť, ''Lumír ''7, 1857, s. 1239; F. Brendel: Die 50jährige Stiftungsfeier des Prager Conservatoriums, ''Neue Zeitschrift für Musik ''49, 1858, červen až prosinec, s. 31, 42; ''Bohemia ''24. a 27. 7., 1., 3., 6., 8. a 13. 8. 1864; Theateralmanach [Prag], auf das Jahr 1865,s. 28–29; ''Dalibor ''1, 1879, s. 97; Teuber III, s. 265; J. R. Kronbauer: Kniha karikatur z uměleckých dýchánků u hraběte Frant. Thuna v Praze v zimě 1842–1843, ''Máj ''3, 1905, s. 363–364; R. Kraus: ''Das Stuttgarter Hoftheater von den ältesten Zeiten bis zur Gegenwart'', Stuttgart 1908; Kittl: Opera StD 1824–62; H. Abert: ''Johann Joseph Abert'', Bad Neustadt/Saale 1983; Got: Lvov. • Eisenberg; Kosch; ČHS; Kutsch 1997; ÖBL.</ee:bibliography_content> |
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
Řádka 50: | Řádka 51: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 478–479{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Adolf Scherl]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] |
− | < | + | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
− | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]</ee:category> | + | |
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
Řádka 65: | Řádka 61: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 13. 2. 2017, 11:07
Psán též Schütky. Otec zpěvaček Fernandy S. (1845–1889) a Amélie Schmautz-S. (nar. kolem 1866). První hudební školení získal jako sopranista na kůru v rodném městě u místního varhaníka. Po otcově boku hrál ochotnické divadlo. Učil se sochařství, pak tkalcovskému řemeslu. Od 1837 studoval na pražské konzervatoři ve třídě prof. G. B. Gordigianiho. 1840 byl propuštěn s vysvědčením několik týdnů před absolutoriem, aby mohl nastoupit angažmá basisty ve Stavovském divadle v Linci, kde se uvedl jako Belisar (Donizetti: Belisar), Tristan d’Accunha (Spohr: Jessonda) a Kaspar (Weber: Der Freischütz). 12. 5. 1842 hostoval v Praze v italském provedení Mozartovy opery Don Giovanni, které nastudovala konzervatoř (Masetto a Komtur), a vystoupil na dalších třech večerech ve StD ve svých starších rolích. Byl přijat za člena souboru a setrval v něm do 1844. Účastnil se společenského života, mj. v salonu hraběte F. Thuna (má karikaturu v dnes nezvěstném albu, v němž malíř E. Seibert 1847 zobrazil hosty Thunových uměleckých večerů v zimě 1842/43). 1844–46 působil v německém souboru ve Lvově. Přes Vídeň (mj. Carltheater 1849), Salcburk (zde jako barytonista a režisér opery 1849) a Hamburk (Stadttheater, 1849–54) se dostal do Stuttgartu, kde vytrval v aktivitě až do své smrti, od 1864 též ve funkci režiséra opery. Vyučoval zde na konzervatoři (1868–72), komponoval církevní a vokální díla a překládal operní libreta (např. 1863 Salieriho operu Tarare z italštiny do němčiny). 1858 hostoval na jubilejní slavnosti pražské konzervatoře a 1864 ve StD.
Byl dobře vyškoleným basbarytonistou statného, imponujícího zjevu. Jeho doménou byly hrdinské charaktery, ale uplatnil se všestranně. Na začátku své dráhy v Praze se obtížně prosazoval vedle basistů K. Strakatého a E. Kunze a musel převzít nejen řadu epizodních činoherních rolí, ale i níže položené tenorové úlohy (Eoban Hesse, Lortzing: Hans Sachs). 1842 vystoupil i v české opeře (Poustevník, Weber: Střelec kouzelník, Masetto, Mozart: Don Juan). Jeho vytížení sice postupně rostlo, konkurence však mohla být jedním z důvodů jeho časného odchodu. Ve Lvově působil se sopranistkou z pražské konzervatoře Annou von Riesen a získával publikum pro divadlo, jehož celkové poměry byly značně neurovnané (1844: Lucas von Beaumanoir, Marschner: Der Templer und die Jüdin, j. h., 1845: Ivo, Balfe: Die vier Haimonskinder, Kaspar, Weber: Der Freischütz). Ve Stuttgartu se stal nástupcem J. K. Píška v úctyhodném množství barytonových i basových rolí v pozdně romantických a novoromantických operách. Vedle Meyerbeera a Wagnera zpíval i soudobá díla, mj. premiéry oper svého pražského spolužáka z konzervatoře J. J. Aberta. Ukázky ze stuttgartského repertoáru předvedl při hostování v Praze 1864, kdy zaujal sugestivní démoničností jako zatím nejvýraznější pražský Mefisto (Gounod: Faust und Margarethe) a překvapivě zvládl hlasově i herecky hybnou roli Rossiniho Figara (Der Barbier von Sevilla). Svůj mohutný, průrazný hlas, který pronikl i zvukovou masou velkého orchestru, si udržel do stáří.
Role
Ve StD a v Novém divadle v Růžové ulici v Praze: 1842: Alfonso, později Oloferno Vitellozzo (Donizetti: Lucrezia Borgia), Lord Ashton (Donizetti: Lucia von Lammermoor), Gaveston (Boieldieu: Die weisse Frau), Marcell (Meyerbeer: Die Ghibellinen in Pisa [Die Hugenotten], vše j. h. i v angažmá), Matteo (Auber: Fra Diavolo), Masetto (něm. i čes., Mozart: Don Juan), Radní Eoban Hesse (Lortzing: Hans Sachs), Gottlieb Taubenherz (Nestroy–Ad. Müller: Die verhängnissvolle Faschingsnacht), Papageno (Mozart: Die Zauberflöte), Hortensio, hofmistr (Donizetti: Marie, die Regimentstochter), Kníže Ottokar (Weber: Der Freischütz); 1843: Rocco (Beethoven: Fidelio), Carlo (Mozart: Così fan tutte), Skyt (Gluck: Iphigenie in Tauris), Manfred, hrabě ze Syrakus (Mercadante: Bianca und Claisa), Černý rytíř (Marschner: Der Templer und die Jüdin), Lysander (Isouard: Joconde oder Die Abenteuer), General Lefort (Lortzing: Zar und Zimmermann), Pedro Lopez (Spohr: Jessonda), Osburg, kastelán (Bellini: Die Unbekannte), Otkar, kníže bulharský (Donizetti: Belisar), Basilio (ital., Rossini: Il Barbiere di Siviglia), Alberto, majordomus (Meyerbeer: Robert der Teufel), Capulet (Bellini: Die Montecchi und die Capuletti), Girot, hostinský (Hérold: Zweikampf), Huayna Capak, Inka z Peru (F. X. Huber–Winter: Das unterbrochene Opferfest); 1844: Prefekt (Donizetti: Linda von Chamounix), Gessler (Rossini: Wilhelm Tell), Bartolo (Mozart: Die Hochzeit des Figaro), Manfredi, vévoda z Ferrary (Auber: Die Ballnacht), Mluvčí (Mozart: Die Zauberflöte), Ali, kapitán korzárů (Rossini: Die Italienerin in Algier). – Hostování 1846: Tell (Rossini: Wilhelm Tell), Lovec (Kreutzer: Nachtlager in Granada), Figaro (Rossini: Der Barbier von Sevilla), Mephisto (Gounod: Faust und Margarethe), Alfonso (Donizetti: Lucretia Borgia), Belisar (Donizetti: Belisar). • Ve Stuttgartu (výběr): 1853: St. Bris (Meyerbeer: Die Hugenotten, j. h.); 1854: Pizzaro (Beethoven: Fidelio), Zacharias (Meyerbeer: Der Prophet), Don Juan (Mozart: Don Juan), Plumket (Flotow: Martha), Kaspar (Weber: Der Freischütz), Alfonso (Donizetti: Lucrezia Borgia), Peter Michailow (Meyerbeer: Der Nordstern); 1859: Hoël (Meyerbeer: Dinorah); 1861: Mephisto (Gounod: Gretchen [Faust]); 1862: Lothario (Thomas: Mignon); 1866: Balbazes (Abert: Astorga, prem.); 1873: Gaddo (Abert: König Enzio); 1878: Monfort (Abert: Ekkehard,prem.); 1885: Wotan (Wagner: Die Walküre); 1887: Beckmesser (Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg).
Prameny a literatura
Cedule StD 1842–44, 1864, NMd. • Almanach für Freunde der Schauspielkunst [Berlin] 4, 1840 až 17, 1853; Allgemeine Theaterzeitung [Wien] 34, 1841, s. 308; 35, 1842, s. 832, 1066; 38, 1845, s. 1200; 39, 1846, s. 40, 124, 483; Deutscher Bühnen-Almanach [Berlin] 18, 1854 až 43, 1879, zvl. s. 128–130; E. Meliš: Nynější stav hudby v Čechách vůbec a v Praze zvlášť, Lumír 7, 1857, s. 1239; F. Brendel: Die 50jährige Stiftungsfeier des Prager Conservatoriums, Neue Zeitschrift für Musik 49, 1858, červen až prosinec, s. 31, 42; Bohemia 24. a 27. 7., 1., 3., 6., 8. a 13. 8. 1864; Theateralmanach [Prag], auf das Jahr 1865,s. 28–29; Dalibor 1, 1879, s. 97; Teuber III, s. 265; J. R. Kronbauer: Kniha karikatur z uměleckých dýchánků u hraběte Frant. Thuna v Praze v zimě 1842–1843, Máj 3, 1905, s. 363–364; R. Kraus: Das Stuttgarter Hoftheater von den ältesten Zeiten bis zur Gegenwart, Stuttgart 1908; Kittl: Opera StD 1824–62; H. Abert: Johann Joseph Abert, Bad Neustadt/Saale 1983; Got: Lvov. • Eisenberg; Kosch; ČHS; Kutsch 1997; ÖBL.
Životní události
- 30. 7. 1817: narození, Chrastava
- 9. 6. 1893: úmrtí, Stuttgart, Německo
Další jména
Schütky
Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 478–479
Autor: Adolf Scherl