Rainoldi, Paolo: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
m
 
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Paolo</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Paolo</ee:firstname> <ee:lastname>Rainoldi</ee:lastname>
+
| příjmení=<ee:lastname>Rainoldi</ee:lastname>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
18. 4. 1784
 
18. 4. 1784
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Milán, Itálie
 
Milán, Itálie
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
1. 1. 1853
 
1. 1. 1853
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Praha
 
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečník, mim, baletní mistr</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečník, mim, baletní mistr</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
Psán též Pavel, Paul. Manžel tanečnice Angio­liny R., roz. Martignoni. Syn pekaře. Projevo­val výtvarné nadání, ale finanční situace rodiny po krachu živnosti mu neumožnila studovat. Otec, ochotnický herec, ho přivedl k divadlu. Výuku tance u baletního mistra F. Sediniho v Miláně si '''R. '''financoval prací pro výrobce divadelních paruk. Ve 14 letech se stal prvním tanečníkem dětského baletu v Bergamu. 1798–1804 vystřídal Milán, Monzu, Lodi, Turín, Bolognu a Cremonu. 1804 byl na Sediniho doporučení přijat jako figurant do vídeňského dvorního divadla, kde se specializoval na groteskní tance a pod vedením tanečníka P. Angioliniho se 1805 stal sólistou. Po sňatku s A. Martignonio­vou (1813) a po rozpuštění baletu dvorního divadla přešli manželé do Theater in der Leopoldstadt; v následujících letech rostla '''R. '''popularita a další scény, zejména Theater an der Wien, ho zvaly k hostování. 1813–30 byl balet­ním mistrem, tanečníkem, choreografem a lib­retistou v Theater in der Leopoldstadt. 1830/31 vystupoval ve vídeňském Theater in der Josef­stadt. Pak odešel s manželkou do soukromí, ale již 1833 se oba pokusili o návrat na scénu hostováním v Prešpurku [Bratislava] a Badenu, znovu v Prešpurku, Olomouci a Opavě (1835), Těšíně a v St. Pöltenu (1836), kde uváděli ví­deňský repertoár. Turné je však finančně vyčer­palo a 1837–40 se vrátili do Theater in der Jo­sefstadt, kde se '''R. '''stal baletním mistrem. Na období 1840–46 přijal nabídku ředitele J. A. Stögera na funkci baletního mistra v pražském StD po J. Raabovi. 1846–48 a 1849/50 vystu­poval opět v Theater in der Josefstadt, 1850–52 v Theater an der Wien. Nedosáhl však dřívěj­ších úspěchů a dostal se do finančních problé­mů. O Velikonocích 1852 se vrátil spolu se Stögerem do Prahy, záhy však zemřel.
<ee:content>
+
 
<p style="text-align: justify;">Psán též Pavel, Paul. Manžel tanečnice Angio­liny R., roz. Martignoni. Syn pekaře. Projevo­val výtvarné nadání, ale finanční situace rodiny po krachu živnosti mu neumožnila studovat. Otec, ochotnický herec, ho přivedl k divadlu. Výuku tance u baletního mistra F. Sediniho v Miláně si '''R. '''financoval prací pro výrobce divadelních paruk. Ve 14 letech se stal prvním taneč­níkem dětského baletu v Bergamu. 1798–1804 vystřídal Milán, Monzu, Lodi, Turín, Bolognu a Cremonu. 1804 byl na Sediniho doporučení přijat jako figurant do vídeňského dvorního di­vadla, kde se specializoval na groteskní tance a pod vedením tanečníka P. Angioliniho se 1805 stal sólistou. Po sňatku s A. Martignonio­vou (1813) a po rozpuštění baletu dvorního divadla přešli manželé do Theater in der Leo­poldstadt; v následujících letech rostla '''R. '''popularita a další scény, zejména Theater an der Wien, ho zvaly k hostování. 1813–30 byl balet­ním mistrem, tanečníkem, choreografem a lib­retistou v Theater in der Leopoldstadt. 1830/31 vystupoval ve vídeňském Theater in der Josef­stadt. Pak odešel s manželkou do soukromí, ale již 1833 se oba pokusili o návrat na scénu hostováním v Prešpurku [Bratislava] a Badenu, znovu v Prešpurku, Olomouci a Opavě (1835), Těšíně a v St. Pöltenu (1836), kde uváděli ví­deňský repertoár. Turné je však finančně vyčer­palo a 1837–40 se vrátili do Theater in der Jo­sefstadt, kde se '''R. '''stal baletním mistrem. Na období 1840–46 přijal nabídku ředitele J. A. Stögera na funkci baletního mistra v pražském StD po J. Raabovi. 1846–48 a 1849/50 vystu­poval opět v Theater in der Josefstadt, 1850–52 v Theater an der Wien. Nedosáhl však dřívěj­ších úspěchů a dostal se do finančních problé­mů. O Velikonocích 1852 se vrátil spolu se Stögerem do Prahy, záhy však zemřel.</p><p style="text-align: justify;">Jeho umělecký obzor formovalo prostředí ví­deňského dvorního divadla s tanečníky evrop­ského významu. Se svou schopností karikatury a parodie se stal vynikajícím komickým taneč­níkem. Svůj komický typ vypracovával ve dvorním divadle na pantomimách ''Harlekin und Colombine auf den Alpen ''od hostujícího A. Schlotthauera (1810) či ''Der blöde Ritter ''od choreografa L. Duporta (1812). V Theater in der Leopoldstadt tančil i milovníky, komické postavy a posléze charakterní role. Jako baletní mistr studoval tance do kouzelných pohádek, frašek a parodií (Raimund, Bäuerle) a na scénu uvedl asi 70 pantomim, z nichž mnohé sám napsal a pod různými názvy uváděl i jinde (mj. ''Der betrogene Vormund'', 1813; ''Die Unterhal­tung in der Ukraine'', 1814; ''Perseus und Andro­meda'', 1815; ''Der Teufel in allen Ecken'', 1818; ''Columbinens und Arlequins Entführung'', 1820; ''Der Zaubervogel'', 1823). Byl spolutvůrcem vr­cholné fáze vývoje vídeňské pantomimy, jejíž drastickou komiku a dějovou nelogičnost zača­ly koncem 30. let vytěsňovat výpravné hry se zpěvy a tanci a romantické balety. '''R. '''sice vy­hověl proměně vkusu nastudováním Toldovy frašky ''Die schlimmen Frauen im Serail ''(Thea­ter in der Josefstadt), 1840 však přijal nabídku z Prahy, protože doufal, že zde se jeho pantomima ještě uplatní.</p><p style="text-align: justify;">Působení ve StD zahájil německou a pak českou verzí Toldovy frašky ''Spurné ženské v serailu ''a vybavil ji kopiemi vídeňských kostýmů, orientálními tanci bajadér a maur­skými bitvami. Četné taneční scény připravil i pro Štěpánkovy adaptace Bäuerleho hry ''Alí­na aneb Praha v jiném dílu světa ''a Toldova ''Čarovného závoje'', obě opakované pro české i německé obecenstvo. K jeho funkci patřilo aranžování tanečních scén do oper a činoher, do kterých vkládal stylizované národní tance (mazurky, polky, čardáše, tance tyrolské, štýr­ské, cikánské, indiánské, z českých mj. strašáka, zákolanskou polku ad.)''. ''V krátké době se však vrátil k pantomimám. V Novém diva­dle v Růžové ulici, které Stöger provozoval jako soukromou scénu, '''R. '''zopakoval pod čes­kými i německými názvy většinu svých star­ších prací. Ani pražské prostředí již však nepři­jalo profesionálně nedokonalé výkony a stále obhroublejší pantomimy, jež měly blíže k pa­rodii než ke komice. '''R. '''ve své autobiografii soudí, že příčina byla v návštěvnické krizi po otevření divadla v Růžové ulici, jež ho nutila spěšně produkovat stále nové krátké tituly. Hlubším důvodem však bylo rozšíření romantických výpravných her s tanci i do Prahy. '''R. '''nezachytil nastupující trend romantických ba­letů, jejichž interpretace i choreografie vyža­dovaly klasickou taneční techniku. Soubor StD, nepočetný a málo vyškolený, nový balet ani nemohl realizovat. Poslední pantomima ''Die Verwirrung in der Schusterwerkstatt'', kte­rou '''R. '''uvedl po návratu do Prahy 1852, již zcela propadla.</p>
+
Jeho umělecký obzor formovalo prostředí ví­deňského dvorního divadla s tanečníky evrop­ského významu. Se svou schopností karikatury a parodie se stal vynikajícím komickým taneč­níkem. Svůj komický typ vypracovával ve dvorním divadle na pantomimách ''Harlekin und Colombine auf den Alpen ''od hostujícího A. Schlotthauera (1810) či ''Der blöde Ritter ''od choreografa L. Duporta (1812). V Theater in der Leopoldstadt tančil i milovníky, komické postavy a posléze charakterní role. Jako baletní mistr studoval tance do kouzelných pohádek, frašek a parodií (Raimund, Bäuerle) a na scénu uvedl asi 70 pantomim, z nichž mnohé sám napsal a pod různými názvy uváděl i jinde (mj. ''Der betrogene Vormund'', 1813; ''Die Unterhal­tung in der Ukraine'', 1814; ''Perseus und Andro­meda'', 1815; ''Der Teufel in allen Ecken'', 1818; ''Columbinens und Arlequins Entführung'', 1820; ''Der Zaubervogel'', 1823). Byl spolutvůrcem vrcholné fáze vývoje vídeňské pantomimy, jejíž drastickou komiku a dějovou nelogičnost zača­ly koncem 30. let vytěsňovat výpravné hry se zpěvy a tanci a romantické balety. '''R. '''sice vy­hověl proměně vkusu nastudováním Toldovy frašky ''Die schlimmen Frauen im Serail ''(Thea­ter in der Josefstadt), 1840 však přijal nabídku z Prahy, protože doufal, že zde se jeho pantomima ještě uplatní.
 +
 
 +
Působení ve StD zahájil německou a pak českou verzí Toldovy frašky ''Spurné ženské v serailu ''a vybavil ji kopiemi vídeňských kostýmů, orientálními tanci bajadér a maurskými bitvami. Četné taneční scény připravil i pro Štěpánkovy adaptace Bäuerleho hry ''Alí­na aneb Praha v jiném dílu světa ''a Toldova ''Čarovného závoje'', obě opakované pro české i německé obecenstvo. K jeho funkci patřilo aranžování tanečních scén do oper a činoher, do kterých vkládal stylizované národní tance (mazurky, polky, čardáše, tance tyrolské, štýr­ské, cikánské, indiánské, z českých mj. strašáka, zákolanskou polku ad.)''. ''V krátké době se však vrátil k pantomimám. V Novém diva­dle v Růžové ulici, které Stöger provozoval jako soukromou scénu, '''R. '''zopakoval pod čes­kými i německými názvy většinu svých star­ších prací. Ani pražské prostředí již však nepři­jalo profesionálně nedokonalé výkony a stále obhroublejší pantomimy, jež měly blíže k pa­rodii než ke komice. '''R. '''ve své autobiografii soudí, že příčina byla v návštěvnické krizi po otevření divadla v Růžové ulici, jež ho nutila spěšně produkovat stále nové krátké tituly. Hlubším důvodem však bylo rozšíření romantických výpravných her s tanci i do Prahy. '''R. '''nezachytil nastupující trend romantických ba­letů, jejichž interpretace i choreografie vyžadovaly klasickou taneční techniku. Soubor StD, nepočetný a málo vyškolený, nový balet ani nemohl realizovat. Poslední pantomima ''Die Verwirrung in der Schusterwerkstatt'', kte­rou '''R. '''uvedl po návratu do Prahy 1852, již zcela propadla.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Choreografie (vlastních baletů), Role (ve StD a v Novém divadle v Růžové ulici)</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Choreografie (vlastních baletů), Role (ve StD a v Novém divadle v Růžové ulici)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">u některých titulů nelze identifikovat hudbu: '''1840: '''''Venkovská kratochvíle aneb Tyrolové, ''pant., h: Karmasin; ''Arle­quin und Colombine auf den Alpen oder Der Zau­bergarten'',čes. ''Arlekin a Kolumbinka na Alpách aneb Kouzelná zahrada'', pant., h: směs; ''Die lustigen Bäckerinnen oder Der im Backofen verbrannte Har­lekin'', čes. ''Veselé pekařky aneb V peci upálený Arle­kýn'', pant., h: směs; '''1841: '''''Medvěd a zamilovaný Pierot aneb Posvícení v Hloupětíně'', pant., h: F. Vinař, role: Jiljí; ''Die glückliche Schusterin'', česky ''Šťastná ševcová aneb Statku majitel jakožto ševcovský tova­ryš'', role: Mistr Kopyto, 1845 hráno jako ''Ďábel v každém koutě aneb Proměněné ženy'', bal. pantomi­ma; ''Die Riesen- und Zwergenfamilien'', čes. ''Rodina velikánů a trpaslíků'', pant.; ''Der lustige Schuster oder Der Teufel in allen Ecken'', česky jako ''Veselý švec aneb Ďábel ve všech koutech'', pant., role: Švec; '''1842: '''''Lov na medvědy a hloupý Petr jakožto rekruta aneb Kratochvíle v Ukrajině'', pant., h: Volkert; ''Rulík z vlasů aneb Slavnost v Hloupětíně'', pant.; ''Arlekýn co ďábel, Pierot co strašidlo a slepý muzikant co šrák'', pant., role: Skřípálek; ''Perseus und Andromeda oder Zauberadler'',čes. ''Perseus a Andromeda aneb Kou­zelný orel'', pant., h: F. Vinař; ''Slavnost ožínku aneb Tyrolové'', tan. pantomima; '''1843: '''''Die Zigeuner im Schwarzwalde oder Amor als Medicus'', čes. ''Cikáni v černém lese aneb Mílek jako hojič'', balet, h: V. Fischer, role: Adam, chromý lazebník; '''1844: '''''Harle­kin als Spinne'', pant.; '''1845: '''''České národní tance'', tan. quodlibet, h: směs; '''1852:''' ''Die Verwirrung in der Schusterwerkstatt'', pant.; tan. divertissement (krako­viak, mazurka, tanec námořníků).</p></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>u některých titulů nelze identifikovat hudbu: '''1840: '''''Venkovská kratochvíle aneb Tyrolové, ''pant., h: Karmasin; ''Arlequin und Colombine auf den Alpen oder Der Zaubergarten'', čes. ''Arlekin a Kolumbinka na Alpách aneb Kouzelná zahrada'', pant., h: směs; ''Die lustigen Bäckerinnen oder Der im Backofen verbrannte Har­lekin'', čes. ''Veselé pekařky aneb V peci upálený Arlekýn'', pant., h: směs; '''1841: '''''Medvěd a zamilovaný Pierot aneb Posvícení v Hloupětíně'', pant., h: F. Vinař, role: Jiljí; ''Die glückliche Schusterin'', česky ''Šťastná ševcová aneb Statku majitel jakožto ševcovský tova­ryš'', role: Mistr Kopyto, 1845 hráno jako ''Ďábel v každém koutě aneb Proměněné ženy'', bal. pantomi­ma; ''Die Riesen- und Zwergenfamilien'', čes. ''Rodina velikánů a trpaslíků'', pant.; ''Der lustige Schuster oder Der Teufel in allen Ecken'', česky jako ''Veselý švec aneb Ďábel ve všech koutech'', pant., role: Švec; '''1842: '''''Lov na medvědy a hloupý Petr jakožto rekruta aneb Kratochvíle v Ukrajině'', pant., h: Volkert; ''Rulík z vlasů aneb Slavnost v Hloupětíně'', pant.; ''Arlekýn co ďábel, Pierot co strašidlo a slepý muzikant co šrák'', pant., role: Skřípálek; ''Perseus und Andromeda oder Zauberadler'',čes. ''Perseus a Andromeda aneb Kou­zelný orel'', pant., h: F. Vinař; ''Slavnost ožínku aneb Tyrolové'', tan. pantomima; '''1843: '''''Die Zigeuner im Schwarzwalde oder Amor als Medicus'', čes. ''Cikáni v černém lese aneb Mílek jako hojič'', balet, h: V. Fischer, role: Adam, chromý lazebník; '''1844: '''''Harle­kin als Spinne'', pant.; '''1845: '''''České národní tance'', tan. quodlibet, h: směs; '''1852:''' ''Die Verwirrung in der Schusterwerkstatt'', pant.; tan. divertissement (krako­viak, mazurka, tanec námořníků).</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Choreografie (tance v kouzelných hrách a operách)</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Choreografie (tance v kouzelných hrách a operách)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">'''1840: '''Told: ''Die schlimmen Frauen im Serail'', h: Proch, čes. 1841, ''Spurné ženské v serailu''; '''1841: '''Th. Krones: ''Silfída, žínka vodní'', výprav. hra, upr. J. K[aška], h: Drechsler; '''1843: '''Told: ''Der Zau­berschleier oder Maler, Fee und Wirthin'', čes. jako ''Čarovný závoj aneb Malíř, víla a hospodská'', kouzel. hra, h: Titl; Told–Klicpera, upr. Tyl: ''Nové Amazonky aneb Ženy a muži v rozbroji'', fraška, h: Titl, Labler, Drechsler, Čapek; Bäuerle, upr. Štěpánek: ''Alína aneb Praha v jiném dílu světa'', h: W. Müller; '''1844:''' Novotný: ''Čarodějná věž v horách Krkonošských aneb Náramek, zvon a ostruha''; '''1846:''' Nestroy, upr. Tyl: ''Děvče z Karlína čili Všechno přijde najevo'', fraš­ka, h: Ad. Müller.</p></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''1840: '''Told: ''Die schlimmen Frauen im Serail'', h: Proch, čes. 1841, ''Spurné ženské v serailu''; '''1841: '''Th. Krones: ''Silfída, žínka vodní'', výprav. hra, upr. J. K[aška], h: Drechsler; '''1843: '''Told: ''Der Zau­berschleier oder Maler, Fee und Wirthin'', čes. jako ''Čarovný závoj aneb Malíř, víla a hospodská'', kouzel. hra, h: Titl; Told–Klicpera, upr. Tyl: ''Nové Amazonky aneb Ženy a muži v rozbroji'', fraška, h: Titl, Labler, Drechsler, Čapek; Bäuerle, upr. Štěpánek: ''Alína aneb Praha v jiném dílu světa'', h: W. Müller; '''1844:''' Novotný: ''Čarodějná věž v horách Krkonošských aneb Náramek, zvon a ostruha''; '''1846:''' Nestroy, upr. Tyl: ''Děvče z Karlína čili Všechno přijde najevo'', fraš­ka, h: Ad. Müller.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">Cedule StD 1840–46, NMd. • ''Allgemeine Theaterzeitung ''[Wien] 1833, s. 231 [Prešpurk]; ''Květy ''8, 1841, s. 40, 71, 414; ''Bohemia ''10., 17. a 26. 5., 4. 8., 8. 12. 1840; 26. 1., 18. 4., 24. 8. 1841; 11. 1., 5. 4. 1842; 12. 8. 1852 [po­sl. pantomima]; B. Gutt: Theater im Stögerschen Hause, ''Bohemia ''18. 12. 1842; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1847, s. 15 [odchod]; 1854, s. 19, 20; V. J. Tomášek: ''Vlastní životopis'', 1941; P. R., Bal­lett- und Pantomimenmeister, eine autobiographi­sche Skizze, ''Jahrbuch der Gesellschaft für Wiener Theaterforschung'', 1946/47, s. 60–88; O. Rommel: ''Die Alt-Wiener Volkskomödie'', Wien 1952; H. A. Mannsfeld: Theaterleute in den Akten der k. k. Ober­sten Hoftheaterverwaltung von 1792 bis 1867, ''Jahr­buch der Gesellschaft für Wiener Theaterforschung'',XIII'', ''Wien 1962; DČD II; M. H. Winter: ''Pre-Ro­mantic Ballet'', London 1974; B. Brodská: ''Dějiny čes­kého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983; R. Raab: ''Biographisches Index des Wiener Opern­ballets von 1631 bis zur Gegenwart'', Wien 1996; L. Petišková: Pantomime–internationale Kunst auf der Bühne des Ständetheaters in Prag in der ersten Hälfte des 19. Jhs., in: Deutschsprachiges Theater in Prag, 2001, s. 227, 228. • Wurzbach; ÖBL; Schnei­der: Tanzlexikon; Oxford Dictionary of Ballet; NDp; Český taneční slovník.</p></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1840–46, NMd. • ''Allgemeine Theaterzeitung ''[Wien] 1833, s. 231 [Prešpurk]; ''Květy ''8, 1841, s. 40, 71, 414; ''Bohemia ''10., 17. a 26. 5., 4. 8., 8. 12. 1840; 26. 1., 18. 4., 24. 8. 1841; 11. 1., 5. 4. 1842; 12. 8. 1852 [po­sl. pantomima]; B. Gutt: Theater im Stögerschen Hause, ''Bohemia ''18. 12. 1842; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1847, s. 15 [odchod]; 1854, s. 19, 20; V. J. Tomášek: ''Vlastní životopis'', 1941; P. R., Bal­lett- und Pantomimenmeister, eine autobiographi­sche Skizze, ''Jahrbuch der Gesellschaft für Wiener Theaterforschung'', 1946/47, s. 60–88; O. Rommel: ''Die Alt-Wiener Volkskomödie'', Wien 1952; H. A. Mannsfeld: Theaterleute in den Akten der k. k. Ober­sten Hoftheaterverwaltung von 1792 bis 1867, ''Jahr­buch der Gesellschaft für Wiener Theaterforschung'',XIII'', ''Wien 1962; DČD II; M. H. Winter: ''Pre-Ro­mantic Ballet'', London 1974; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983; R. Raab: ''Biographisches Index des Wiener Opern­ballets von 1631 bis zur Gegenwart'', Wien 1996; L. Petišková: Pantomime–internationale Kunst auf der Bühne des Ständetheaters in Prag in der ersten Hälfte des 19. Jhs., in: Deutschsprachiges Theater in Prag, 2001, s. 227, 228. • Wurzbach; ÖBL; Schnei­der: Tanzlexikon; Oxford Dictionary of Ballet; NDp; Český taneční slovník.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 52: Řádka 55:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 429–432{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Alice Dubská]], [[Jana Holeňová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Publikováno:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Alice Dubská]], [[Jana Holeňová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 68: Řádka 65:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 10. 2. 2017, 12:16

Paolo Rainoldi
* 18. 4. 1784 Milán, Itálie
1. 1. 1853 Praha
tanečník, mim, baletní mistr


Psán též Pavel, Paul. Manžel tanečnice Angio­liny R., roz. Martignoni. Syn pekaře. Projevo­val výtvarné nadání, ale finanční situace rodiny po krachu živnosti mu neumožnila studovat. Otec, ochotnický herec, ho přivedl k divadlu. Výuku tance u baletního mistra F. Sediniho v Miláně si R. financoval prací pro výrobce divadelních paruk. Ve 14 letech se stal prvním tanečníkem dětského baletu v Bergamu. 1798–1804 vystřídal Milán, Monzu, Lodi, Turín, Bolognu a Cremonu. 1804 byl na Sediniho doporučení přijat jako figurant do vídeňského dvorního divadla, kde se specializoval na groteskní tance a pod vedením tanečníka P. Angioliniho se 1805 stal sólistou. Po sňatku s A. Martignonio­vou (1813) a po rozpuštění baletu dvorního divadla přešli manželé do Theater in der Leopoldstadt; v následujících letech rostla R. popularita a další scény, zejména Theater an der Wien, ho zvaly k hostování. 1813–30 byl balet­ním mistrem, tanečníkem, choreografem a lib­retistou v Theater in der Leopoldstadt. 1830/31 vystupoval ve vídeňském Theater in der Josef­stadt. Pak odešel s manželkou do soukromí, ale již 1833 se oba pokusili o návrat na scénu hostováním v Prešpurku [Bratislava] a Badenu, znovu v Prešpurku, Olomouci a Opavě (1835), Těšíně a v St. Pöltenu (1836), kde uváděli ví­deňský repertoár. Turné je však finančně vyčer­palo a 1837–40 se vrátili do Theater in der Jo­sefstadt, kde se R. stal baletním mistrem. Na období 1840–46 přijal nabídku ředitele J. A. Stögera na funkci baletního mistra v pražském StD po J. Raabovi. 1846–48 a 1849/50 vystu­poval opět v Theater in der Josefstadt, 1850–52 v Theater an der Wien. Nedosáhl však dřívěj­ších úspěchů a dostal se do finančních problé­mů. O Velikonocích 1852 se vrátil spolu se Stögerem do Prahy, záhy však zemřel.

Jeho umělecký obzor formovalo prostředí ví­deňského dvorního divadla s tanečníky evrop­ského významu. Se svou schopností karikatury a parodie se stal vynikajícím komickým taneč­níkem. Svůj komický typ vypracovával ve dvorním divadle na pantomimách Harlekin und Colombine auf den Alpen od hostujícího A. Schlotthauera (1810) či Der blöde Ritter od choreografa L. Duporta (1812). V Theater in der Leopoldstadt tančil i milovníky, komické postavy a posléze charakterní role. Jako baletní mistr studoval tance do kouzelných pohádek, frašek a parodií (Raimund, Bäuerle) a na scénu uvedl asi 70 pantomim, z nichž mnohé sám napsal a pod různými názvy uváděl i jinde (mj. Der betrogene Vormund, 1813; Die Unterhal­tung in der Ukraine, 1814; Perseus und Andro­meda, 1815; Der Teufel in allen Ecken, 1818; Columbinens und Arlequins Entführung, 1820; Der Zaubervogel, 1823). Byl spolutvůrcem vrcholné fáze vývoje vídeňské pantomimy, jejíž drastickou komiku a dějovou nelogičnost zača­ly koncem 30. let vytěsňovat výpravné hry se zpěvy a tanci a romantické balety. R. sice vy­hověl proměně vkusu nastudováním Toldovy frašky Die schlimmen Frauen im Serail (Thea­ter in der Josefstadt), 1840 však přijal nabídku z Prahy, protože doufal, že zde se jeho pantomima ještě uplatní.

Působení ve StD zahájil německou a pak českou verzí Toldovy frašky Spurné ženské v serailu a vybavil ji kopiemi vídeňských kostýmů, orientálními tanci bajadér a maurskými bitvami. Četné taneční scény připravil i pro Štěpánkovy adaptace Bäuerleho hry Alí­na aneb Praha v jiném dílu světa a Toldova Čarovného závoje, obě opakované pro české i německé obecenstvo. K jeho funkci patřilo aranžování tanečních scén do oper a činoher, do kterých vkládal stylizované národní tance (mazurky, polky, čardáše, tance tyrolské, štýr­ské, cikánské, indiánské, z českých mj. strašáka, zákolanskou polku ad.). V krátké době se však vrátil k pantomimám. V Novém diva­dle v Růžové ulici, které Stöger provozoval jako soukromou scénu, R. zopakoval pod čes­kými i německými názvy většinu svých star­ších prací. Ani pražské prostředí již však nepři­jalo profesionálně nedokonalé výkony a stále obhroublejší pantomimy, jež měly blíže k pa­rodii než ke komice. R. ve své autobiografii soudí, že příčina byla v návštěvnické krizi po otevření divadla v Růžové ulici, jež ho nutila spěšně produkovat stále nové krátké tituly. Hlubším důvodem však bylo rozšíření romantických výpravných her s tanci i do Prahy. R. nezachytil nastupující trend romantických ba­letů, jejichž interpretace i choreografie vyžadovaly klasickou taneční techniku. Soubor StD, nepočetný a málo vyškolený, nový balet ani nemohl realizovat. Poslední pantomima Die Verwirrung in der Schusterwerkstatt, kte­rou R. uvedl po návratu do Prahy 1852, již zcela propadla.


Choreografie (vlastních baletů), Role (ve StD a v Novém divadle v Růžové ulici)

u některých titulů nelze identifikovat hudbu: 1840: Venkovská kratochvíle aneb Tyrolové, pant., h: Karmasin; Arlequin und Colombine auf den Alpen oder Der Zaubergarten, čes. Arlekin a Kolumbinka na Alpách aneb Kouzelná zahrada, pant., h: směs; Die lustigen Bäckerinnen oder Der im Backofen verbrannte Har­lekin, čes. Veselé pekařky aneb V peci upálený Arlekýn, pant., h: směs; 1841: Medvěd a zamilovaný Pierot aneb Posvícení v Hloupětíně, pant., h: F. Vinař, role: Jiljí; Die glückliche Schusterin, česky Šťastná ševcová aneb Statku majitel jakožto ševcovský tova­ryš, role: Mistr Kopyto, 1845 hráno jako Ďábel v každém koutě aneb Proměněné ženy, bal. pantomi­ma; Die Riesen- und Zwergenfamilien, čes. Rodina velikánů a trpaslíků, pant.; Der lustige Schuster oder Der Teufel in allen Ecken, česky jako Veselý švec aneb Ďábel ve všech koutech, pant., role: Švec; 1842: Lov na medvědy a hloupý Petr jakožto rekruta aneb Kratochvíle v Ukrajině, pant., h: Volkert; Rulík z vlasů aneb Slavnost v Hloupětíně, pant.; Arlekýn co ďábel, Pierot co strašidlo a slepý muzikant co šrák, pant., role: Skřípálek; Perseus und Andromeda oder Zauberadler,čes. Perseus a Andromeda aneb Kou­zelný orel, pant., h: F. Vinař; Slavnost ožínku aneb Tyrolové, tan. pantomima; 1843: Die Zigeuner im Schwarzwalde oder Amor als Medicus, čes. Cikáni v černém lese aneb Mílek jako hojič, balet, h: V. Fischer, role: Adam, chromý lazebník; 1844: Harle­kin als Spinne, pant.; 1845: České národní tance, tan. quodlibet, h: směs; 1852: Die Verwirrung in der Schusterwerkstatt, pant.; tan. divertissement (krako­viak, mazurka, tanec námořníků).

Choreografie (tance v kouzelných hrách a operách)

1840: Told: Die schlimmen Frauen im Serail, h: Proch, čes. 1841, Spurné ženské v serailu; 1841: Th. Krones: Silfída, žínka vodní, výprav. hra, upr. J. K[aška], h: Drechsler; 1843: Told: Der Zau­berschleier oder Maler, Fee und Wirthin, čes. jako Čarovný závoj aneb Malíř, víla a hospodská, kouzel. hra, h: Titl; Told–Klicpera, upr. Tyl: Nové Amazonky aneb Ženy a muži v rozbroji, fraška, h: Titl, Labler, Drechsler, Čapek; Bäuerle, upr. Štěpánek: Alína aneb Praha v jiném dílu světa, h: W. Müller; 1844: Novotný: Čarodějná věž v horách Krkonošských aneb Náramek, zvon a ostruha; 1846: Nestroy, upr. Tyl: Děvče z Karlína čili Všechno přijde najevo, fraš­ka, h: Ad. Müller.

Prameny a literatura

Cedule StD 1840–46, NMd. • Allgemeine Theaterzeitung [Wien] 1833, s. 231 [Prešpurk]; Květy 8, 1841, s. 40, 71, 414; Bohemia 10., 17. a 26. 5., 4. 8., 8. 12. 1840; 26. 1., 18. 4., 24. 8. 1841; 11. 1., 5. 4. 1842; 12. 8. 1852 [po­sl. pantomima]; B. Gutt: Theater im Stögerschen Hause, Bohemia 18. 12. 1842; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1847, s. 15 [odchod]; 1854, s. 19, 20; V. J. Tomášek: Vlastní životopis, 1941; P. R., Bal­lett- und Pantomimenmeister, eine autobiographi­sche Skizze, Jahrbuch der Gesellschaft für Wiener Theaterforschung, 1946/47, s. 60–88; O. Rommel: Die Alt-Wiener Volkskomödie, Wien 1952; H. A. Mannsfeld: Theaterleute in den Akten der k. k. Ober­sten Hoftheaterverwaltung von 1792 bis 1867, Jahr­buch der Gesellschaft für Wiener Theaterforschung,XIII, Wien 1962; DČD II; M. H. Winter: Pre-Ro­mantic Ballet, London 1974; B. Brodská: Dějiny českého baletu do roku 1918, skripta HAMU, 1983; R. Raab: Biographisches Index des Wiener Opern­ballets von 1631 bis zur Gegenwart, Wien 1996; L. Petišková: Pantomime–internationale Kunst auf der Bühne des Ständetheaters in Prag in der ersten Hälfte des 19. Jhs., in: Deutschsprachiges Theater in Prag, 2001, s. 227, 228. • Wurzbach; ÖBL; Schnei­der: Tanzlexikon; Oxford Dictionary of Ballet; NDp; Český taneční slovník.

Životní události

  • 18. 4. 1784: narození, Milán, Itálie
  • 1. 1. 1853: úmrtí, Praha

Další jména

Pavel,  Paul


Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 429–432
Autor: Alice Dubská, Jana Holeňová