Rettigová, Jindřiška: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
m
 
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Jindřiška</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Jindřiška</ee:firstname> <ee:lastname>Rettigová</ee:lastname>
+
| příjmení=<ee:lastname>Rettigová</ee:lastname>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
10. 6. 1813
 
10. 6. 1813
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Přelouč
 
Přelouč
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
14. 9. 1854
 
14. 9. 1854
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Mnichov, Německo
 
Mnichov, Německo
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>zpěvačka</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>zpěvačka</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
Psána též Henrietta Anna Joana, na divadelních cedulích Rittich, Rettich, Rettichová. Dcera spisovatelky Magdaleny Dobromily R. a práv­níka a spisovatele Jana Sudiprava R. Bývá za­měňována s herečkou Julií Rettich-Gley, která ve stejné době vícekrát hostovala ve StD.
<ee:content>
+
 
<p style="text-align: justify;">Psána též Henrietta Anna Joana, na divadelních cedulích Rittich, Rettich, Rettichová. Dcera spisovatelky Magdaleny Dobromily R. a práv­níka a spisovatele Jana Sudiprava R. Bývá za­měňována s herečkou Julií Rettich-Gley, která ve stejné době vícekrát hostovala ve StD.</p><p style="text-align: justify;">Vyrostla v českém vlasteneckém prostředí. Od dětství se věnovala zpěvu a hře na klavír. Vystupovala v Ústí n. Orlicí, kam se rodina 1818 přestěhovala, v Rychnově nad Kněžnou, kde žila od 1824, a 1834 v Litomyšli. O jejím hudebním, zejm. pěveckém školení není nic bližšího známo; zřejmě se jí při návštěvách ro­diny příležitostně věnoval též pražský varhaník a skladatel K. Pitsch. Účinkovala v ochotnic­kých představeních v rodičovském domě (mj. ve hře své matky ''Hygea a Lindor neb Láska a ctnost vždy zvítězí'') a při chrámových produk­cích v Rychnově a Litomyšli. 1834 se ucházela o angažmá ve StD v Praze (Menenio, Pacini: ''Pompeji’s Untergang'') a od září t. r. byla přijata. Počínaje debutem hrála často chlapecké role.</p><p style="text-align: justify;">21. 12. 1834 vystoupila jako Liduška při pre­miéře Tylovy a Škroupovy hry ''Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka ''a její výkon ocenil Tyl i Chmelenský. 1839 odešla do divadla ve Štýrském Hradci a během dvou let se stala jed­nou z předních členek souboru. V létě 1841 se úspěšně ucházela o angažmá v mnichovské dvorní opeře a 18. 3. 1842 se rozloučila s pub­likem ve Štýrském Hradci (Lucrezia, Donizet­ti: ''Lucrezia Borgia''). Od května 1842 přesídlila do Mnichova, odkud zajížděla zpět do Štýrského Hradce (6 představení 1843), do Prahy (v srpnu 1844 ve StD) a do Vídně (1846 Thea­ter an der Wien). Zůstala neprovdána; 1840 po­rodila dceru Karolinu Josefu Henriettu. Zemře­la předčasně v Mnichově jako jedna z obětí při epidemii cholery.</p><p style="text-align: justify;">Jako většina zpěváků–začátečníků vystupo­vala ve StD i v činohrách. Při zpěvu byl její projev „nenucený a lehký“ a hlas zpočátku „lí­bezný a sladký“, pro operu však poněkud slabý. 6. 11. 1835 zaskočila za nemocnou Podhorskou jako Libuše při prvním provedení neúplného třetího aktu z opery ''Libušin soud ''od F. Škrou­pa. Role přesahovala její možnosti, ale všeo­becně byla oceněna velká snaha, s níž zvládla part během jednoho dne. Zpočátku nebyla pří­liš často obsazována. Divadelní praxí a dalším školením se zbavila nejistoty v hereckém proje­vu a zdokonalila svoji pěveckou techniku. Se zvučnějším sopránem a zvonivou koloraturou (též Královna noci, Mozart: ''Die Zauberflöte'') se v souboru dobře uplatnila, zvl. v českých představeních. Několikrát vystoupila v roli Růženy ve Škroupově ''Dráteníkovi ''a jako Jarmila v opeře ''Oldřich a Božena ''téhož autora (při své benefici 4. 1. 1839, v německé verzi jako Lád­ka). V sopránových rolích německých, fran­couzských a italských oper (zvl. Bellini a Doni­zetti), které zpívala ve StD německy, získala zkušenosti pro obor, který později v zahraničí tvořil jádro jejího repertoáru. 17. 4. 1836 zpíva­la též jako sólistka na dobročinném koncertě ve Spohrově oratoriu ''Des Heiland letzte Stunde ''(spolu s Lutzerovou, Pöckem, Emmingerem, Strakatým). Její umělecká dráha vyvrcholila posléze v Mnichově, kde získala titul královské bavorské dvorní pěvkyně a proslula zvl. výteč­nou interpretací Meyerbeerových koloraturních rolí.</p>
+
Vyrostla v českém vlasteneckém prostředí. Od dětství se věnovala zpěvu a hře na klavír. Vystupovala v Ústí n. Orlicí, kam se rodina 1818 přestěhovala, v Rychnově nad Kněžnou, kde žila od 1824, a 1834 v Litomyšli. O jejím hudebním, zejm. pěveckém školení není nic bližšího známo; zřejmě se jí při návštěvách ro­diny příležitostně věnoval též pražský varhaník a skladatel K. Pitsch. Účinkovala v ochotnic­kých představeních v rodičovském domě (mj. ve hře své matky ''Hygea a Lindor neb Láska a ctnost vždy zvítězí'') a při chrámových produk­cích v Rychnově a Litomyšli. 1834 se ucházela o angažmá ve StD v Praze (Menenio, Pacini: ''Pompeji’s Untergang'') a od září t. r. byla přijata. Počínaje debutem hrála často chlapecké role. 21. 12. 1834 vystoupila jako Liduška při pre­miéře Tylovy a Škroupovy hry ''Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka ''a její výkon ocenil Tyl i Chmelenský. 1839 odešla do divadla ve Štýrském Hradci a během dvou let se stala jed­nou z předních členek souboru. V létě 1841 se úspěšně ucházela o angažmá v mnichovské dvorní opeře a 18. 3. 1842 se rozloučila s pub­likem ve Štýrském Hradci (Lucrezia, Donizet­ti: ''Lucrezia Borgia''). Od května 1842 přesídlila do Mnichova, odkud zajížděla zpět do Štýrského Hradce (6 představení 1843), do Prahy (v srpnu 1844 ve StD) a do Vídně (1846 Thea­ter an der Wien). Zůstala neprovdána; 1840 po­rodila dceru Karolinu Josefu Henriettu. Zemře­la předčasně v Mnichově jako jedna z obětí při epidemii cholery.
 +
 
 +
Jako většina zpěváků–začátečníků vystupo­vala ve StD i v činohrách. Při zpěvu byl její projev „nenucený a lehký“ a hlas zpočátku „lí­bezný a sladký“, pro operu však poněkud slabý. 6. 11. 1835 zaskočila za nemocnou Podhorskou jako Libuše při prvním provedení neúplného třetího aktu z opery ''Libušin soud ''od F. Škrou­pa. Role přesahovala její možnosti, ale všeo­becně byla oceněna velká snaha, s níž zvládla part během jednoho dne. Zpočátku nebyla pří­liš často obsazována. Divadelní praxí a dalším školením se zbavila nejistoty v hereckém proje­vu a zdokonalila svoji pěveckou techniku. Se zvučnějším sopránem a zvonivou koloraturou (též Královna noci, Mozart: ''Die Zauberflöte'') se v souboru dobře uplatnila, zvl. v českých představeních. Několikrát vystoupila v roli Růženy ve Škroupově ''Dráteníkovi ''a jako Jarmila v opeře ''Oldřich a Božena ''téhož autora (při své benefici 4. 1. 1839, v německé verzi jako Lád­ka). V sopránových rolích německých, fran­couzských a italských oper (zvl. Bellini a Doni­zetti), které zpívala ve StD německy, získala zkušenosti pro obor, který později v zahraničí tvořil jádro jejího repertoáru. 17. 4. 1836 zpíva­la též jako sólistka na dobročinném koncertě ve Spohrově oratoriu ''Des Heiland letzte Stunde ''(spolu s Lutzerovou, Pöckem, Emmingerem, Strakatým). Její umělecká dráha vyvrcholila posléze v Mnichově, kde získala titul královské bavorské dvorní pěvkyně a proslula zvl. výteč­nou interpretací Meyerbeerových koloraturních rolí.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">Ve StD, české a německé činoherní: '''1835: '''Liduška (Tyl: ''Fidlovačka''), Karolínka (něm., Kotze­bue: ''Epigram'', čes. ''Což si mne žádná nevezme''?), Franciska (Lessing: ''Minna von Barnhelm''); '''1836: '''Mulatka z Podola (Bäuerle–A. Bayer: ''Kacafírek Fe­rina ''[''Der Tausendsassa'']), Kamila (Nestroy, upr. Ště­pánek, h: Ad. Müller: ''Zlý duch Lumpacivagabun­dus''); '''1837: '''Pepička (Ph. Hafner, upr. Štěpánek, h: W. Müller: ''Dvě sestry z Jihlavy''), Rozinka (Rai­mund–W. Müller: ''Krakonoš a nevlídník''), Lidunka (Raimund–Drechsler: ''Dívka z čarovných krajů''), Ca­roline (J. B. Frey: ''Das Margarethen-Fest in Stern''). • Ve StD české a německé operní: '''1834: '''Menenio (Pacini: ''Pompeji’s Untergang''); '''1835: '''Gemmy (Ros­sini: ''Wilhelm Tell''), Elvira (Auber: ''Die Stumme von Portici'',čes. 1837), Libuše (F. Škroup: ''Libušin soud''), Růžena (F. Škroup: ''Dráteník''), Isoletta (Bellini: ''Die Unbekannte''), Jarmila (F. Škroup: ''Oldřich a Božena''), Zulma (Rossini: ''Die Italienerin in Algier''), Röschen (Th. Krones–Drechsler: ''Sylphide, das Seefräulein''), Albina (Rossini: ''Das Fräulein am See''), Mina (Auber: ''Die Braut''), Ismena (Rossini: ''Die Belage­rung von Corinth''), Florida, společnice (Marliani: ''Der Bandit''); '''1836: '''Zerlina (Mozart: ''Don Juan''), Lieschen, komorná (Paisiello: ''Die Müllerin''), Lorez­za (Boieldieu: ''Johann von Paris''), Therese (Bellini: ''Die Nachtwandlerin''), Puck (Weber: ''Oberon''), Dáma (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Marzellina (Beethoven: ''Fidelio''); '''1837: '''Louise (Ant. Fischer: ''Das Hausge­sinde''), Dáma (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Susanna (Hérold: ''Der Zweikampf''), Hamei (Meisl–Ad. Mül­ler: ''Die schwarze Frau''), Ludmilla (Spohr: ''Der Berg­geist''), Gretti (Meisl–Gläser: ''Peter Stieglitz''), Adele (Donizetti: ''Hugo, Graf von Paris''); '''1838: '''Bärbchen (Mozart: ''Figaros Hochzeit''), Palma (Meyerbeer: ''Kreuzritter in Egypten'', čes. v quodlibetu 2. 12. 1838), Elise (Bellini: ''Die Nachtwandlerin''), Jeanette (Doni­zetti: ''Der Liebestrank''), Servilia (Mozart: ''Titus''), Donna Elvira (Mozart: ''Don Juan''), Královna noci (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Fanny (Grétry: ''Richard Löwenherz''), Therese (Guolfinger von Steinsberg–Tuček: ''Hans Klachel''), Alice, venkovská dívka (Ros­sini: ''Graf Ory''); '''1839: '''Ládka (F. Škroup: ''Udalrich und Božena''), Víla Erlinda (Hensler–Kauer: ''Die Do­nauweibchen''), Slečna Mitzerl (Perinet–W. Müller: ''Die Schwestern von Prag''). Hostování: '''1844: '''Antoni­na (Donizetti: ''Belisar''), Elvira (Bellini: ''Die Purita­ner''), Norma (Bellini: ''Norma''), Amina (Bellini: ''Die Nachtwandlerin''), Julie (Bellini: ''Montecchi und Ca­puletti''), Královna noci (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Adina (Donizetti: ''Der Liebestrank''), Constanze (Mo­zart: ''Belmonte und Constanze ''= [''Die Entfüh­rung ''…]). • Štýrský Hradec, výběr: '''1839–42: '''Lucia (Donizetti: ''Lucia von Lammermoor''), Elvira (Bellini: ''Die Puritaner''), Amina (Bellini: ''Die Nachtwandle­rin''), Adina (Donizetti: ''Der Liebestrank''), Agathe (Weber: ''Der Freischütz''), Norma (Bellini: ''Norma''), Violetta (Marsiani: ''Der Bravo''), Zerlina (Auber: ''Fra Diavolo''), Lucrezia (Donizetti: ''Lucrezia Borgia''). • Mnichov, výběr: '''1842–51: '''Eudoxia (Halévy: ''Die Jüdin''), Gretchen (Lortzing: ''Der Wildschütz''), Elektra (Mozart: ''Idomenäus''), Donna Anna (Mozart: ''Don Juan''), Královna noci (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Linda (Donizetti: ''Linda von Chamounix''), Kunigun­da (Spohr: ''Faust''), Antonina (Donizetti: ''Belisar''), Adina (Donizetti: ''Der Liebestrank''), Elvira (Bellini: ''Die Puritaner''), Lady Harriet (Flotow: ''Martha''), Bertha (Meyerbeer: ''Der Prophet''), Margarethe von Valois (Meyerbeer: ''Die Hugenotten'').</p></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Ve StD, české a německé činoherní: '''1835: '''Liduška (Tyl: ''Fidlovačka''), Karolínka (něm., Kotze­bue: ''Epigram'', čes. ''Což si mne žádná nevezme''?), Franciska (Lessing: ''Minna von Barnhelm''); '''1836: '''Mulatka z Podola (Bäuerle–A. Bayer: ''Kacafírek Fe­rina ''[''Der Tausendsassa'']), Kamila (Nestroy, upr. Ště­pánek, h: Ad. Müller: ''Zlý duch Lumpacivagabundus''); '''1837: '''Pepička (Ph. Hafner, upr. Štěpánek, h: W. Müller: ''Dvě sestry z Jihlavy''), Rozinka (Raimund–W. Müller: ''Krakonoš a nevlídník''), Lidunka (Raimund–Drechsler: ''Dívka z čarovných krajů''), Ca­roline (J. B. Frey: ''Das Margarethen-Fest in Stern''). • Ve StD české a německé operní: '''1834: '''Menenio (Pacini: ''Pompeji’s Untergang''); '''1835: '''Gemmy (Ros­sini: ''Wilhelm Tell''), Elvira (Auber: ''Die Stumme von Portici'',čes. 1837), Libuše (F. Škroup: ''Libušin soud''), Růžena (F. Škroup: ''Dráteník''), Isoletta (Bellini: ''Die Unbekannte''), Jarmila (F. Škroup: ''Oldřich a Božena''), Zulma (Rossini: ''Die Italienerin in Algier''), Röschen (Th. Krones–Drechsler: ''Sylphide, das Seefräulein''), Albina (Rossini: ''Das Fräulein am See''), Mina (Auber: ''Die Braut''), Ismena (Rossini: ''Die Belage­rung von Corinth''), Florida, společnice (Marliani: ''Der Bandit''); '''1836: '''Zerlina (Mozart: ''Don Juan''), Lieschen, komorná (Paisiello: ''Die Müllerin''), Lorez­za (Boieldieu: ''Johann von Paris''), Therese (Bellini: ''Die Nachtwandlerin''), Puck (Weber: ''Oberon''), Dáma (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Marzellina (Beethoven: ''Fidelio''); '''1837: '''Louise (Ant. Fischer: ''Das Hausge­sinde''), Dáma (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Susanna (Hérold: ''Der Zweikampf''), Hamei (Meisl–Ad. Mül­ler: ''Die schwarze Frau''), Ludmilla (Spohr: ''Der Berg­geist''), Gretti (Meisl–Gläser: ''Peter Stieglitz''), Adele (Donizetti: ''Hugo, Graf von Paris''); '''1838: '''Bärbchen (Mozart: ''Figaros Hochzeit''), Palma (Meyerbeer: ''Kreuzritter in Egypten'', čes. v quodlibetu 2. 12. 1838), Elise (Bellini: ''Die Nachtwandlerin''), Jeanette (Donizetti: ''Der Liebestrank''), Servilia (Mozart: ''Titus''), Donna Elvira (Mozart: ''Don Juan''), Královna noci (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Fanny (Grétry: ''Richard Löwenherz''), Therese (Guolfinger von Steinsberg–Tuček: ''Hans Klachel''), Alice, venkovská dívka (Ros­sini: ''Graf Ory''); '''1839: '''Ládka (F. Škroup: ''Udalrich und Božena''), Víla Erlinda (Hensler–Kauer: ''Die Do­nauweibchen''), Slečna Mitzerl (Perinet–W. Müller: ''Die Schwestern von Prag''). Hostování: '''1844: '''Antoni­na (Donizetti: ''Belisar''), Elvira (Bellini: ''Die Purita­ner''), Norma (Bellini: ''Norma''), Amina (Bellini: ''Die Nachtwandlerin''), Julie (Bellini: ''Montecchi und Ca­puletti''), Královna noci (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Adina (Donizetti: ''Der Liebestrank''), Constanze (Mozart: ''Belmonte und Constanze ''= [''Die Entfüh­rung ''…]). • Štýrský Hradec, výběr: '''1839–42: '''Lucia (Donizetti: ''Lucia von Lammermoor''), Elvira (Bellini: ''Die Puritaner''), Amina (Bellini: ''Die Nachtwandle­rin''), Adina (Donizetti: ''Der Liebestrank''), Agathe (Weber: ''Der Freischütz''), Norma (Bellini: ''Norma''), Violetta (Marsiani: ''Der Bravo''), Zerlina (Auber: ''Fra Diavolo''), Lucrezia (Donizetti: ''Lucrezia Borgia''). • Mnichov, výběr: '''1842–51: '''Eudoxia (Halévy: ''Die Jüdin''), Gretchen (Lortzing: ''Der Wildschütz''), Elektra (Mozart: ''Idomenäus''), Donna Anna (Mozart: ''Don Juan''), Královna noci (Mozart: ''Die Zauberflöte''), Linda (Donizetti: ''Linda von Chamounix''), Kunigun­da (Spohr: ''Faust''), Antonina (Donizetti: ''Belisar''), Adina (Donizetti: ''Der Liebestrank''), Elvira (Bellini: ''Die Puritaner''), Lady Harriet (Flotow: ''Martha''), Bertha (Meyerbeer: ''Der Prophet''), Margarethe von Valois (Meyerbeer: ''Die Hugenotten'').</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content><p style="text-align: justify;">Cedule StD 1836–38, 1844, NMd. • ''Česká včela ''2, 1834, s. 408 [Chme­lenský]; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1838, s. 5; 1845, s. 24 [hostování 1844]; d’Elvert: Theater, s. 128, 129, 132, 160; Teuber III, s. 259; J. Plavec: ''František Škroup'',1941 [lit.]; K. Engelmüller: Z ''leto­pisů českého divadelnictví ''I, 1946, s. 200; Vondráček II; A. Kittl: Činohra StD 1824–62; J. Kapusta: Hu­dební svět rodiny Rettigů. K otázkám společenské hudebnosti za obrození, ''Hudební věda ''18, 1981, s. 142–162 [lit. a pram.]; ''Münchner Theaterzettel 1807–1982'', vyd. K. Schultz, München ad. 1982; J. Frýzek: ''Henrietta Anna Joana Rettigová, primadona assoluta'', Rychnov n. Kn. 1995; J. Johanides: ''Magdalena Dobromila Rettigová'', Rychnov n. Kn. 1995. • Eisenberg; Otto [v hesle R. Magdalena Dob­romila]; ČHS; NDp.</p></ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1836–38, 1844, NMd. • ''Česká včela ''2, 1834, s. 408 [Chme­lenský]; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1838, s. 5; 1845, s. 24 [hostování 1844]; d’Elvert: Theater, s. 128, 129, 132, 160; Teuber III, s. 259; J. Plavec: ''František Škroup'',1941 [lit.]; K. Engelmüller: Z ''leto­pisů českého divadelnictví ''I, 1946, s. 200; Vondráček II; A. Kittl: Činohra StD 1824–62; J. Kapusta: Hudební svět rodiny Rettigů. K otázkám společenské hudebnosti za obrození, ''Hudební věda ''18, 1981, s. 142–162 [lit. a pram.]; ''Münchner Theaterzettel 1807–1982'', vyd. K. Schultz, München ad. 1982; J. Frýzek: ''Henrietta Anna Joana Rettigová, primadona assoluta'', Rychnov n. Kn. 1995; J. Johanides: ''Magdalena Dobromila Rettigová'', Rychnov n. Kn. 1995. • Eisenberg; Otto [v hesle R. Magdalena Dob­romila]; ČHS; NDp.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 50: Řádka 53:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 442–444{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Bajgarová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Publikováno:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Jitka Bajgarová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 63: Řádka 60:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 10. 2. 2017, 12:56

Jindřiška Rettigová
* 10. 6. 1813 Přelouč
14. 9. 1854 Mnichov, Německo
zpěvačka


Psána též Henrietta Anna Joana, na divadelních cedulích Rittich, Rettich, Rettichová. Dcera spisovatelky Magdaleny Dobromily R. a práv­níka a spisovatele Jana Sudiprava R. Bývá za­měňována s herečkou Julií Rettich-Gley, která ve stejné době vícekrát hostovala ve StD.

Vyrostla v českém vlasteneckém prostředí. Od dětství se věnovala zpěvu a hře na klavír. Vystupovala v Ústí n. Orlicí, kam se rodina 1818 přestěhovala, v Rychnově nad Kněžnou, kde žila od 1824, a 1834 v Litomyšli. O jejím hudebním, zejm. pěveckém školení není nic bližšího známo; zřejmě se jí při návštěvách ro­diny příležitostně věnoval též pražský varhaník a skladatel K. Pitsch. Účinkovala v ochotnic­kých představeních v rodičovském domě (mj. ve hře své matky Hygea a Lindor neb Láska a ctnost vždy zvítězí) a při chrámových produk­cích v Rychnově a Litomyšli. 1834 se ucházela o angažmá ve StD v Praze (Menenio, Pacini: Pompeji’s Untergang) a od září t. r. byla přijata. Počínaje debutem hrála často chlapecké role. 21. 12. 1834 vystoupila jako Liduška při pre­miéře Tylovy a Škroupovy hry Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka a její výkon ocenil Tyl i Chmelenský. 1839 odešla do divadla ve Štýrském Hradci a během dvou let se stala jed­nou z předních členek souboru. V létě 1841 se úspěšně ucházela o angažmá v mnichovské dvorní opeře a 18. 3. 1842 se rozloučila s pub­likem ve Štýrském Hradci (Lucrezia, Donizet­ti: Lucrezia Borgia). Od května 1842 přesídlila do Mnichova, odkud zajížděla zpět do Štýrského Hradce (6 představení 1843), do Prahy (v srpnu 1844 ve StD) a do Vídně (1846 Thea­ter an der Wien). Zůstala neprovdána; 1840 po­rodila dceru Karolinu Josefu Henriettu. Zemře­la předčasně v Mnichově jako jedna z obětí při epidemii cholery.

Jako většina zpěváků–začátečníků vystupo­vala ve StD i v činohrách. Při zpěvu byl její projev „nenucený a lehký“ a hlas zpočátku „lí­bezný a sladký“, pro operu však poněkud slabý. 6. 11. 1835 zaskočila za nemocnou Podhorskou jako Libuše při prvním provedení neúplného třetího aktu z opery Libušin soud od F. Škrou­pa. Role přesahovala její možnosti, ale všeo­becně byla oceněna velká snaha, s níž zvládla part během jednoho dne. Zpočátku nebyla pří­liš často obsazována. Divadelní praxí a dalším školením se zbavila nejistoty v hereckém proje­vu a zdokonalila svoji pěveckou techniku. Se zvučnějším sopránem a zvonivou koloraturou (též Královna noci, Mozart: Die Zauberflöte) se v souboru dobře uplatnila, zvl. v českých představeních. Několikrát vystoupila v roli Růženy ve Škroupově Dráteníkovi a jako Jarmila v opeře Oldřich a Božena téhož autora (při své benefici 4. 1. 1839, v německé verzi jako Lád­ka). V sopránových rolích německých, fran­couzských a italských oper (zvl. Bellini a Doni­zetti), které zpívala ve StD německy, získala zkušenosti pro obor, který později v zahraničí tvořil jádro jejího repertoáru. 17. 4. 1836 zpíva­la též jako sólistka na dobročinném koncertě ve Spohrově oratoriu Des Heiland letzte Stunde (spolu s Lutzerovou, Pöckem, Emmingerem, Strakatým). Její umělecká dráha vyvrcholila posléze v Mnichově, kde získala titul královské bavorské dvorní pěvkyně a proslula zvl. výteč­nou interpretací Meyerbeerových koloraturních rolí.


Role

Ve StD, české a německé činoherní: 1835: Liduška (Tyl: Fidlovačka), Karolínka (něm., Kotze­bue: Epigram, čes. Což si mne žádná nevezme?), Franciska (Lessing: Minna von Barnhelm); 1836: Mulatka z Podola (Bäuerle–A. Bayer: Kacafírek Fe­rina [Der Tausendsassa]), Kamila (Nestroy, upr. Ště­pánek, h: Ad. Müller: Zlý duch Lumpacivagabundus); 1837: Pepička (Ph. Hafner, upr. Štěpánek, h: W. Müller: Dvě sestry z Jihlavy), Rozinka (Raimund–W. Müller: Krakonoš a nevlídník), Lidunka (Raimund–Drechsler: Dívka z čarovných krajů), Ca­roline (J. B. Frey: Das Margarethen-Fest in Stern). • Ve StD české a německé operní: 1834: Menenio (Pacini: Pompeji’s Untergang); 1835: Gemmy (Ros­sini: Wilhelm Tell), Elvira (Auber: Die Stumme von Portici,čes. 1837), Libuše (F. Škroup: Libušin soud), Růžena (F. Škroup: Dráteník), Isoletta (Bellini: Die Unbekannte), Jarmila (F. Škroup: Oldřich a Božena), Zulma (Rossini: Die Italienerin in Algier), Röschen (Th. Krones–Drechsler: Sylphide, das Seefräulein), Albina (Rossini: Das Fräulein am See), Mina (Auber: Die Braut), Ismena (Rossini: Die Belage­rung von Corinth), Florida, společnice (Marliani: Der Bandit); 1836: Zerlina (Mozart: Don Juan), Lieschen, komorná (Paisiello: Die Müllerin), Lorez­za (Boieldieu: Johann von Paris), Therese (Bellini: Die Nachtwandlerin), Puck (Weber: Oberon), Dáma (Mozart: Die Zauberflöte), Marzellina (Beethoven: Fidelio); 1837: Louise (Ant. Fischer: Das Hausge­sinde), Dáma (Mozart: Die Zauberflöte), Susanna (Hérold: Der Zweikampf), Hamei (Meisl–Ad. Mül­ler: Die schwarze Frau), Ludmilla (Spohr: Der Berg­geist), Gretti (Meisl–Gläser: Peter Stieglitz), Adele (Donizetti: Hugo, Graf von Paris); 1838: Bärbchen (Mozart: Figaros Hochzeit), Palma (Meyerbeer: Kreuzritter in Egypten, čes. v quodlibetu 2. 12. 1838), Elise (Bellini: Die Nachtwandlerin), Jeanette (Donizetti: Der Liebestrank), Servilia (Mozart: Titus), Donna Elvira (Mozart: Don Juan), Královna noci (Mozart: Die Zauberflöte), Fanny (Grétry: Richard Löwenherz), Therese (Guolfinger von Steinsberg–Tuček: Hans Klachel), Alice, venkovská dívka (Ros­sini: Graf Ory); 1839: Ládka (F. Škroup: Udalrich und Božena), Víla Erlinda (Hensler–Kauer: Die Do­nauweibchen), Slečna Mitzerl (Perinet–W. Müller: Die Schwestern von Prag). Hostování: 1844: Antoni­na (Donizetti: Belisar), Elvira (Bellini: Die Purita­ner), Norma (Bellini: Norma), Amina (Bellini: Die Nachtwandlerin), Julie (Bellini: Montecchi und Ca­puletti), Královna noci (Mozart: Die Zauberflöte), Adina (Donizetti: Der Liebestrank), Constanze (Mozart: Belmonte und Constanze = [Die Entfüh­rung …]). • Štýrský Hradec, výběr: 1839–42: Lucia (Donizetti: Lucia von Lammermoor), Elvira (Bellini: Die Puritaner), Amina (Bellini: Die Nachtwandle­rin), Adina (Donizetti: Der Liebestrank), Agathe (Weber: Der Freischütz), Norma (Bellini: Norma), Violetta (Marsiani: Der Bravo), Zerlina (Auber: Fra Diavolo), Lucrezia (Donizetti: Lucrezia Borgia). • Mnichov, výběr: 1842–51: Eudoxia (Halévy: Die Jüdin), Gretchen (Lortzing: Der Wildschütz), Elektra (Mozart: Idomenäus), Donna Anna (Mozart: Don Juan), Královna noci (Mozart: Die Zauberflöte), Linda (Donizetti: Linda von Chamounix), Kunigun­da (Spohr: Faust), Antonina (Donizetti: Belisar), Adina (Donizetti: Der Liebestrank), Elvira (Bellini: Die Puritaner), Lady Harriet (Flotow: Martha), Bertha (Meyerbeer: Der Prophet), Margarethe von Valois (Meyerbeer: Die Hugenotten).

Prameny a literatura

Cedule StD 1836–38, 1844, NMd. • Česká včela 2, 1834, s. 408 [Chme­lenský]; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1838, s. 5; 1845, s. 24 [hostování 1844]; d’Elvert: Theater, s. 128, 129, 132, 160; Teuber III, s. 259; J. Plavec: František Škroup,1941 [lit.]; K. Engelmüller: Z leto­pisů českého divadelnictví I, 1946, s. 200; Vondráček II; A. Kittl: Činohra StD 1824–62; J. Kapusta: Hudební svět rodiny Rettigů. K otázkám společenské hudebnosti za obrození, Hudební věda 18, 1981, s. 142–162 [lit. a pram.]; Münchner Theaterzettel 1807–1982, vyd. K. Schultz, München ad. 1982; J. Frýzek: Henrietta Anna Joana Rettigová, primadona assoluta, Rychnov n. Kn. 1995; J. Johanides: Magdalena Dobromila Rettigová, Rychnov n. Kn. 1995. • Eisenberg; Otto [v hesle R. Magdalena Dob­romila]; ČHS; NDp.

Životní události

  • 10. 6. 1813: narození, Přelouč
  • 14. 9. 1854: úmrtí, Mnichov, Německo

Další jména

Henrietta Anna Joana, Rittich , Rettich , Rettichová 


Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 442–444
Autor: Jitka Bajgarová