Ambros, August Wilhelm: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
m
 
(Není zobrazeno 9 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>August Wilhelm</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>August Wilhelm</ee:firstname> <ee:lastname>Ambros</ee:lastname>
+
| příjmení=<ee:lastname>Ambros</ee:lastname>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym>D., A–s, A, R. S., D. A. W. A., Erasmus Bitterlich, Eusebius, Faustinus, Flaminius, Fl–n, Flamming, FlmnDbdlr [Flamin, der letzte Davidsbündler], Florestan, Ortuinus, Ortwin, Physharmonikus, Pierre de la Rue</ee:pseudonym>
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
17. 11. 1816  
+
17. 11. 1816
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Mýto u Rokycan
 
Mýto u Rokycan
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
28. 6. 1876  
+
28. 6. 1876
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Vídeň
 
Vídeň
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>hudební historik, kritik, skladatel, </ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>hudební historik, kritik, skladatel,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
Syn poštovního úředníka. Byl vychován německy, dobře však ovládal češtinu (ač jí nepsal). Vystudoval v Praze práva (JUDr. 1839) a 1840 nastoupil do fiskálního úřadu. Hudbu studoval současně s univerzitou u ředitelů pražské konzervatoře F. D. Webera a J. F. Kittla. Základní znalosti o malířství získal od J. Führicha, který se 1829–34 zdržoval v Praze. Svůj zájem dělil po celý život mezi hudbu a výtvarné umění, jemuž se více věnoval v posledních letech.
<ee:content>
+
Syn poštovního úředníka. Byl vychován německy, dobře však ovládal češtinu (ač jí nepsal). Vystudoval v Praze práva (JUDr. 1839) a 1840 nastoupil do řskálního úřadu. Hudbu studoval současně s univerzitou u ředitelů pražské konzervatoře F. D. Webera a J. F. Kittla. Základní znalosti o malířství získal od J. Führicha, který se 1829–34 zdržoval v Praze. Svůj zájem dělil po celý život mezi hudbu a výtvarné umění, jemuž se více věnoval v posledních letech.
+
  
 
Od 1841 psal hudební kritiky pro pražský německý list ''Bohemia ''(o divadle až od 10. 2. 1846). Postupně přispíval do 17 časopisů a novin, z nichž 5 bylo českých. Asi 1845 se stal vůdčí osobností skupiny, jejímiž členy byli žáci V. J. Tomáška. Skupina se hlásila k ideám H. Berlioze a R. Schumanna, podle jehož vzoru založila spolek „Davidsbund“ [Davidovci]. Patřili k ní zvl. E. Hanslick, F. Ulm, J. A. Heller, pozdější majitel významné hudební školy v Praze J. E. Hock, pianista a skladatel H. Hampel a pozdější lékař F. Bach. Toto společenství sehrálo významnou roli při šíření romantismu v pražském prostředí. Jeho členové postupovali (i v žertovné formě) podle praktik tajných spolků: pod pseudonymy psali kritiky do pražských i zahraničních časopisů jako typické dopisy nebo „zpovědi“, jimiž vyjadřovali své názory na estetické i obecnější otázky. Společná studentská východiska nevyloučila pozdější spory; 1855 obhajoval '''A. '''ve své brožuře ''Die Gränzen der Poesie und Musik ''novoromantickou estetiku proti Hanslickovu spisu ''Vom musikalisch Schönen ''(1854).
 
Od 1841 psal hudební kritiky pro pražský německý list ''Bohemia ''(o divadle až od 10. 2. 1846). Postupně přispíval do 17 časopisů a novin, z nichž 5 bylo českých. Asi 1845 se stal vůdčí osobností skupiny, jejímiž členy byli žáci V. J. Tomáška. Skupina se hlásila k ideám H. Berlioze a R. Schumanna, podle jehož vzoru založila spolek „Davidsbund“ [Davidovci]. Patřili k ní zvl. E. Hanslick, F. Ulm, J. A. Heller, pozdější majitel významné hudební školy v Praze J. E. Hock, pianista a skladatel H. Hampel a pozdější lékař F. Bach. Toto společenství sehrálo významnou roli při šíření romantismu v pražském prostředí. Jeho členové postupovali (i v žertovné formě) podle praktik tajných spolků: pod pseudonymy psali kritiky do pražských i zahraničních časopisů jako typické dopisy nebo „zpovědi“, jimiž vyjadřovali své názory na estetické i obecnější otázky. Společná studentská východiska nevyloučila pozdější spory; 1855 obhajoval '''A. '''ve své brožuře ''Die Gränzen der Poesie und Musik ''novoromantickou estetiku proti Hanslickovu spisu ''Vom musikalisch Schönen ''(1854).
  
Intenzita '''A. '''kritické činnosti 1849 a 1851 nápadně klesla, zřejmě v souvislosti s jeho jmenováním zástupcem státního návladního (ve funkci do 1871). Od 1850 se věnoval pražské konzervatoři: psal dějiny ústavu, 1865 byl členem komise, která vybírala ředitele, 1867 členem komise pro reformu pěveckého studia, jež zrušila dělení na koncertní a operní zpěv, od 1868 přednášel dějiny hudby. 1869 byl jmenován mimořádným profesorem pražské univerzity (dějiny církevní hudby, instrumentální hudba 17. a 18. stol., nauka o hudebních formách, monografické přednášky o Gluckovi, Mozartovi a Beethovenovi). 1870 získal rytířský řád Františka Josefa I. V prosinci 1871 se stal úředníkem ministerstva justice ve Vídni. Současně byl pověřen vedením uměleckých a historických studií rakouského korunního prince Rudolfa a redakcí ořciálního vládního listu ''Wiener Zeitung'', kam psal články o hudbě a výtvarném umění. Vyučoval na vídeňské konzervatoři až do své náhlé smrti.
+
Intenzita '''A. '''kritické činnosti 1849 a 1851 nápadně klesla, zřejmě v souvislosti s jeho jmenováním zástupcem státního návladního (ve funkci do 1871). Od 1850 se věnoval pražské konzervatoři: psal dějiny ústavu, 1865 byl členem komise, která vybírala ředitele, 1867 členem komise pro reformu pěveckého studia, jež zrušila dělení na koncertní a operní zpěv, od 1868 přednášel dějiny hudby. 1869 byl jmenován mimořádným profesorem pražské univerzity (dějiny církevní hudby, instrumentální hudba 17. a 18. stol., nauka o hudebních formách, monografické přednášky o Gluckovi, Mozartovi a Beethovenovi). 1870 získal rytířský řád Františka Josefa I. V prosinci 1871 se stal úředníkem ministerstva justice ve Vídni. Současně byl pověřen vedením uměleckých a historických studií rakouského korunního prince Rudolfa a redakcí oficiálního vládního listu ''Wiener Zeitung'', kam psal články o hudbě a výtvarném umění. Vyučoval na vídeňské konzervatoři až do své náhlé smrti.
  
 
Své estetické názory formuloval '''A. '''zprvu s ohledem na koncertní tvorbu, jíž se jako kritik převážně věnoval. Divadelní kritiky jsou v menšině, přinášejí však reprezentativní generační pohled na dobovou produkci a repertoár pražského StD. '''A. '''kritické východisko tvořil jeho vztah k dílu W. A. Mozarta. V textu Mozart und seine Stellung zu unserer Zeit (''Österreichisches Theater- und Musik-Album'', Prag 1847, č. 99 až 104) zobrazuje '''A. '''společný „strom života operní a instrumentální hudby“, v němž Mozart slučuje přínos svých italských a německých předchůdců (Jommelli, Marcello, Pergolesi – J. S. Bach, Gluck, Händel, Haydn) a stává se zdrojem tvorby pro další staletí. Mozartiana tvoří též početnou skupinu '''A. '''kritik a esejů. Později '''A. '''začlenil do své hodnotové hierarchie i soudobé autory.
 
Své estetické názory formuloval '''A. '''zprvu s ohledem na koncertní tvorbu, jíž se jako kritik převážně věnoval. Divadelní kritiky jsou v menšině, přinášejí však reprezentativní generační pohled na dobovou produkci a repertoár pražského StD. '''A. '''kritické východisko tvořil jeho vztah k dílu W. A. Mozarta. V textu Mozart und seine Stellung zu unserer Zeit (''Österreichisches Theater- und Musik-Album'', Prag 1847, č. 99 až 104) zobrazuje '''A. '''společný „strom života operní a instrumentální hudby“, v němž Mozart slučuje přínos svých italských a německých předchůdců (Jommelli, Marcello, Pergolesi – J. S. Bach, Gluck, Händel, Haydn) a stává se zdrojem tvorby pro další staletí. Mozartiana tvoří též početnou skupinu '''A. '''kritik a esejů. Později '''A. '''začlenil do své hodnotové hierarchie i soudobé autory.
Řádka 36: Řádka 35:
 
Především pod vlivem pražských zážitků z ''Tannhäusera ''a ''Lohengrina ''přijímal '''A. '''osobnost R. Wagnera jako epochální zjev (otevření bayreuthského divadla 1876 se nedožil). O pražských provedeních psal do ''Bohemie ''(''Tannhäuser'', listopad 1854) a ''Prager Zeitung ''(''Lohengrin, ''mezi 26. 2. a 2. 3. 1856, ''Der fliegende Holländer'', září 1856). Vůči tzv. velké opeře byl kritický. Meyerbeerovi věnoval obšírné několikadílné recenze (''Die Hugenotten'', ''Bohemia ''17. a 18. 6. 1847, ''Der Prophet ''v ''Bohemii ''duben–květen 1849, v ''Prager Zeitung ''leden–únor 1851, ''Der Nordstern ''v ''Prager Zeitung ''říjen 1858). Jeho hudbu považoval za směs geniálních a zcela nezdařených momentů a kritizoval jeho libreta pro dramatickou nevěrohodnost. Zásadně odmítal operetu jako jev frivolní, nedůstojný jeviště. V české hudební publicistice otevřel diskusi o české hudební deklamaci svou kritikou libreta E. Krásnohorské k Bendlově opeře ''Břetislav ''(''Hudební listy ''1870). V rozsáhlé publicistické aktivitě pokračoval i po přestěhování z Prahy do Vídně 1871.
 
Především pod vlivem pražských zážitků z ''Tannhäusera ''a ''Lohengrina ''přijímal '''A. '''osobnost R. Wagnera jako epochální zjev (otevření bayreuthského divadla 1876 se nedožil). O pražských provedeních psal do ''Bohemie ''(''Tannhäuser'', listopad 1854) a ''Prager Zeitung ''(''Lohengrin, ''mezi 26. 2. a 2. 3. 1856, ''Der fliegende Holländer'', září 1856). Vůči tzv. velké opeře byl kritický. Meyerbeerovi věnoval obšírné několikadílné recenze (''Die Hugenotten'', ''Bohemia ''17. a 18. 6. 1847, ''Der Prophet ''v ''Bohemii ''duben–květen 1849, v ''Prager Zeitung ''leden–únor 1851, ''Der Nordstern ''v ''Prager Zeitung ''říjen 1858). Jeho hudbu považoval za směs geniálních a zcela nezdařených momentů a kritizoval jeho libreta pro dramatickou nevěrohodnost. Zásadně odmítal operetu jako jev frivolní, nedůstojný jeviště. V české hudební publicistice otevřel diskusi o české hudební deklamaci svou kritikou libreta E. Krásnohorské k Bendlově opeře ''Břetislav ''(''Hudební listy ''1870). V rozsáhlé publicistické aktivitě pokračoval i po přestěhování z Prahy do Vídně 1871.
  
Po celý život si '''A. '''udržoval publicistický literární styl svých mladých let inspirovaný Jeanem Paulem, vyznačující se vtipem a břitkou ironií, ale i dlouhými a složitými větami, množstvím přirovnání, cizojazyčných citátů a historických paralel. Byla mu vytýkána rozvláčnost a nesoustředěná argumentace. Ještě po 1860 se vracel k referátům ve formě dopisu, typické pro někdejší „Davidovce“; patří mezi ně list, který napsal sám sobě (''Bohemia ''otiskla 15. 7. 1869 řktivní Meyerbeerův dopis adresovaný '''A.''', v němž jsou ironicky popsány interpretační nedokonalosti představení opery ''Die Hugenotten ''ve StD). Jeho kompoziční činnost měla podružný význam. Větší skladby jsou blízké mendelssohnovské romantice a neznamenají stylový přínos. Pozornost vzbudila ouvertura k Shakespearově hře ''Othello ''(1847), zejména svou instrumentací modelovanou podle Berliozova vzoru, uváděná s dramatem až do 60. let. Na koncertech se občas prováděly '''A. '''písně.
+
Po celý život si '''A. '''udržoval publicistický literární styl svých mladých let inspirovaný Jeanem Paulem, vyznačující se vtipem a břitkou ironií, ale i dlouhými a složitými větami, množstvím přirovnání, cizojazyčných citátů a historických paralel. Byla mu vytýkána rozvláčnost a nesoustředěná argumentace. Ještě po 1860 se vracel k referátům ve formě dopisu, typické pro někdejší „Davidovce“; patří mezi ně list, který napsal sám sobě (''Bohemia ''otiskla 15. 7. 1869 fiktivní Meyerbeerův dopis adresovaný '''A.''', v němž jsou ironicky popsány interpretační nedokonalosti představení opery ''Die Hugenotten ''ve StD).
 +
 
 +
Jeho kompoziční činnost měla podružný význam. Větší skladby jsou blízké mendelssohnovské romantice a neznamenají stylový přínos. Pozornost vzbudila ouvertura k Shakespearově hře ''Othello ''(1847), zejména svou instrumentací modelovanou podle Berliozova vzoru, uváděná s dramatem až do 60. let. Na koncertech se občas prováděly '''A. '''písně.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Spisy</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Spisy</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Nejúplnější bibliografii A. textů uvádějí Bonnie a Erling Lomnäs a Dietmar Strauss: ''Auf der Suche nach einer Poetischen Zeit. Der Prager Davidsbund'', I–II, Saarbrücken 1999. Zde je obsažen soupis jeho spisů a příspěvků do novin, časopisů a sborníků v čes. zemích, Rakousku a Německu 1841–76 (sv. I, s. 362–383) a soupis kompozic (sv. I, s. 384–385), ve sv. II je přetištěno 39 kritik (s. 9–208). K soupisu spisů doplň A. zprávu o českých velikonočních hrách, přednesenou 8. 4. 1861 ve řlozořcké sekci Král. společnosti nauk a otištěnou v ''Sitzungsberichte der Königl. böhmischen Gesellschaft der Wissenschaften in Prag ''1861/I, s. 44–46. • Pseudonymy a šifry (podle Lomnäs–Strauss): D.; A–s; A; R. S.; D. A. W. A.; Erasmus Bitterlich; Eusebius; Faustinus; Flaminius; Fl–n; Flamming; FlmnDbdlr [Flamin, der letzte Davidsbündler]; Florestan; Ortuinus; Ortwin; Physharmonikus; Pierre de la Rue.  •  Knižně: ''Die Gränzen der Musik und Poesie, eine Studie zur Ästhetik der Tonkunst'', Leipzig 1856, 2. vyd. Leipzig 1872, reprint Hildesheim 1976; ''Das Conservatorium zu Prag'', 1858 [pojato do publikace ''Konservatoř v Praze, ''kterou vydal čes. a něm. J. Branberger, 1911]; ''Culturhistorische Bilder aus dem Musikleben der Gegenwart'', Leipzig 1860; ''Geschichte der Musik ''(I–1862, II–1864, III–1868, IV–1878, dokončili Notebohm a Becker); ''Bunte Blätter. Skizzen und Studien für Freunde der Musik und bildenden Kunst'', Leipzig 1872, reprint Hildesheim 1987; ''Bunte Blätter, Neue Folge'', Leipzig 1874.  •  V něm. časopisech: ''Bohemia ''1841–71; ''Ost und West ''1845; ''Wiener Allgemeine Musikzeitung ''1845; ''Österreichisches Theater- und Musik-Album ''1847 a 1848; ''Neue Zeitschrift für Musik ''1845, 1847, 1848, 1857; ''Prager Zeitung ''1846–71; ''Augsburger Allgemeine Zeitung ''1872; ''Österreichische Revue ''1863–67; ''Österreichisches Morgenblatt ''1858; ''Neue Berliner Musikzeitung ''1870–74; ''Neue freie Presse ''1868–71; ''Wiener Zeitung ''1872–76; ''Deutsche Rundschau ''1876.  •  V čes. časopisech: ''Slavoj ''1864; ''Lumír ''1855–56; ''Dalibor ''1859, 1862, 1869, 1874, 1905 [autobiografie]; ''Hudební listy ''1870; ''Národní listy ''(12 textů mezi 5.–18. 2. 1867, 6.–15. 3. 1867, 19. a 24. 4. 1867 o dějinách opery).</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Nejúplnější bibliografii A. textů uvádějí Bonnie a Erling Lomnäs a Dietmar Strauss: ''Auf der Suche nach einer Poetischen Zeit. Der Prager Davidsbund'', I–II, Saarbrücken 1999. Zde je obsažen soupis jeho spisů a příspěvků do novin, časopisů a sborníků v čes. zemích, Rakousku a Německu 1841–76 (sv. I, s. 362–383) a soupis kompozic (sv. I, s. 384–385), ve sv. II je přetištěno 39 kritik (s. 9–208). K soupisu spisů doplň A. zprávu o českých velikonočních hrách, přednesenou 8. 4. 1861 ve filozofické sekci Král. společnosti nauk a otištěnou v ''Sitzungsberichte der Königl. böhmischen Gesellschaft der Wissenschaften in Prag ''1861/I, s. 44–46. • Pseudonymy a šifry (podle Lomnäs–Strauss): D.; A–s; A; R. S.; D. A. W. A.; Erasmus Bitterlich; Eusebius; Faustinus; Flaminius; Fl–n; Flamming; FlmnDbdlr [Flamin, der letzte Davidsbündler]; Florestan; Ortuinus; Ortwin; Physharmonikus; Pierre de la Rue.  •  Knižně: ''Die Gränzen der Musik und Poesie, eine Studie zur Ästhetik der Tonkunst'', Leipzig 1856, 2. vyd. Leipzig 1872, reprint Hildesheim 1976; ''Das Conservatorium zu Prag'', 1858 [pojato do publikace ''Konservatoř v Praze, ''kterou vydal čes. a něm. J. Branberger, 1911]; ''Culturhistorische Bilder aus dem Musikleben der Gegenwart'', Leipzig 1860; ''Geschichte der Musik ''(I–1862, II–1864, III–1868, IV–1878, dokončili Notebohm a Becker); ''Bunte Blätter. Skizzen und Studien für Freunde der Musik und bildenden Kunst'', Leipzig 1872, reprint Hildesheim 1987; ''Bunte Blätter, Neue Folge'', Leipzig 1874.  •  V něm. časopisech: ''Bohemia ''1841–71; ''Ost und West ''1845; ''Wiener Allgemeine Musikzeitung ''1845; ''Österreichisches Theater- und Musik-Album ''1847 a 1848; ''Neue Zeitschrift für Musik ''1845, 1847, 1848, 1857; ''Prager Zeitung ''1846–71; ''Augsburger Allgemeine Zeitung ''1872; ''Österreichische Revue ''1863–67; ''Österreichisches Morgenblatt ''1858; ''Neue Berliner Musikzeitung ''1870–74; ''Neue freie Presse ''1868–71; ''Wiener Zeitung ''1872–76; ''Deutsche Rundschau ''1876.  •  V čes. časopisech: ''Slavoj ''1864; ''Lumír ''1855–56; ''Dalibor ''1859, 1862, 1869, 1874, 1905 [autobiografie]; ''Hudební listy ''1870; ''Národní listy ''(12 textů mezi 5.–18. 2. 1867, 6.–15. 3. 1867, 19. a 24. 4. 1867 o dějinách opery).</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Skladby pro divadlo</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Skladby pro divadlo</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>''Genovefa'', předehra k Tieckově hře, 25. 9. 1847 Konvikt v Praze, nedoch., píseň z této hry ''Dicht von Felsen eingeschlossen ''pro zpěv a kl. vyd. ve Vídni J. P. Gothard; ''Othello'', předehra k Shakespearově hře, 21. 12. 1847 Cecilská jednota v Praze, klav. výtah v ČMH; ''Das Kätchen von Heilbronn'', předehra ke Kleistově hře, 23. 11. 1848 Îofínská akademie, part. v ČMH; ''Libuša’s Prophezeihung'', scéna pro soprán, sbor a orch., t: Josef Bayer, 9. 4. 1850 Praha, part. v ČMH; ''Der wunderthätige Magnus'', předehra k Calderónově hře ''Magio prodigioso'', 25. 3. 1855 StD, 12. 12. 1869 řlharm. koncert na Îofíně, klav. výtah v ČMH; ''Břetislav a Jitka'', opera, libr. [česky] J. Wenzig, komp. 1868–70, patrně nedok., předehra 14. 12. 1868 na konc. Penzijního spolku prof. konzervatoře, part. v ČMH.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>''Genovefa'', předehra k Tieckově hře, 25. 9. 1847 Konvikt v Praze, nedoch., píseň z této hry ''Dicht von Felsen eingeschlossen ''pro zpěv a kl. vyd. ve Vídni J. P. Gothard; ''Othello'', předehra k Shakespearově hře, 21. 12. 1847 Cecilská jednota v Praze, klav. výtah v ČMH; ''Das Kätchen von Heilbronn'', předehra ke Kleistově hře, 23. 11. 1848 Žofínská akademie, part. v ČMH; ''Libuša’s Prophezeihung'', scéna pro soprán, sbor a orch., t: Josef Bayer, 9. 4. 1850 Praha, part. v ČMH; ''Der wunderthätige Magnus'', předehra k Calderónově hře ''Magio prodigioso'', 25. 3. 1855 StD, 12. 12. 1869 filharm. koncert na Žofíně, klav. výtah v ČMH; ''Břetislav a Jitka'', opera, libr. [česky] J. Wenzig, komp. 1868–70, patrně nedok., předehra 14. 12. 1868 na konc. Penzijního spolku prof. konzervatoře, part. v ČMH.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>''Österreichisches Theater- und Musikalbum'', 1848, s. 116 [Othello]; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1849, s. 27 [Othello]; ''Dalibor ''4, 1861, s. 50, 58; O. Hostinský: Dr. A. W. A. o vývinu dramatu hudebního, ''Dalibor ''8, 1869, s. 49, 59–60; O. Hostinský: Epos a drama, ''Květy ''1881, č. 8, s. 201–209; č. 12, s. 709–722, samostatně 1911 a 1930; E. Meliš: Dr. A. W. A., Nástin životopisný, ''Hudební listy ''1, 1870, 9 pokr. mezi s. 50 a 147; A. W. A., ''Prager Necrologe 1879–1882'', sb., 1883; Hanslick: Aus meinem Leben; E. Rychnovsky: Das Tannhäuser-Jubiläum in Prag, ''Deutsche Arbeit ''[Prag] 4, 1904/5, s. 127–135; J. Máchal: ''Staročeské skladby dramatické původu liturgického'', 1908, s. 2, 44; J. Branberger: ''Konservatoř hudby v Praze'', 1911; G. Adler: A. W. A., ''Neue Österreichische Biographie, ''VII, Wien 1931; S. Hippman: Hector Berlioz v Praze, ''Bertramka, Věstník Mozartovy obce v Čs. republice ''2, 1950, č. 7, s. 1–6; M. Očadlík: A. W. A. na pražské universitě, ''Acta Universitatis Carolinae, Phil. et hist. II'', 1958, s. 131–145; DČD I; P. Vít: A. W. A. und sein Kompositionsschaffen, ''Sborník prací řl. fak. brněnské univerzity ''24, řada hudebněvědná C 10, Brno 1975, s. 49–68; N. Tschulik: A. W. A. als Musikkritiker, ''Österreichische Musikzeitschrift ''31, 1976, s. 222–226; N. Tschulik: A. W. A. und das Wagner-Problem. Ein Beitrag, ''Studien zur Musikwissenschaft ''29, 1978, s. 155–169; P. Daněk–J. Vyšohlídová: Dokumenty k operní soutěži o cenu hraběte Harracha, ''Miscellanea musicologica ''30, 1983, s. 147–176; P. Vít: Pozadí českého wagnerovství v 50. letech 19. stol., ''Hudební věda ''22, 1985, s. 209–214; M. K. Černý: Ohlas díla R. Wagnera v české hudební kritice let 1847–1883, ''Hudební věda ''22, 1985, s. 216–235; P. Vít: ''Estetické myšlení v hudbě. České země 1760–1860'', Rozpravy Akademie věd, společ. vědy, 1987; J. Ludvová: Hankovy padělky v české hudbě, ''Hudební věda ''27, 1990, s. 299–319, zvl. 306n.; G. Payzant: ''E. Hanslick and Ritter Berlioz in Prague. A Documentary Narrative'', Univ. of Calgary Press 1991; E. Hanslick: ''Sämtliche Schriften. Historisch kritische Ausgabe'', vyd. D. Strauss, Wien ad., I/1–4, 1993–2002, ve sv. I/4 zvl. D. Strauss: Eduard Hanslick und die Diskussion um die Musik der Zukunft, s. 407–426; Lomnäs–Strauss; M. Ottlová–M. Pospíšil: Slovo prostředkující hudbu: k pražským fejetonům A. W. A., ''Komunikace a izolace v české kultuře 19. století'', sb., 2002, s. 421–429.  •  Rieger, I a XI; ADB sv. 45, dodatky; Pazdírek; ČHS; NDB 1971; Riemann 1972; Grove 1980, 2001; MGG 1999; Lexikon zur deutschen Musik.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>''Österreichisches Theater- und Musikalbum'', 1848, s. 116 [Othello]; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1849, s. 27 [Othello]; ''Dalibor ''4, 1861, s. 50, 58; O. Hostinský: Dr. A. W. A. o vývinu dramatu hudebního, ''Dalibor ''8, 1869, s. 49, 59–60; O. Hostinský: Epos a drama, ''Květy ''1881, č. 8, s. 201–209; č. 12, s. 709–722, samostatně 1911 a 1930; E. Meliš: Dr. A. W. A., Nástin životopisný, ''Hudební listy ''1, 1870, 9 pokr. mezi s. 50 a 147; A. W. A., ''Prager Necrologe 1879–1882'', sb., 1883; Hanslick: Aus meinem Leben; E. Rychnovsky: Das Tannhäuser-Jubiläum in Prag, ''Deutsche Arbeit ''[Prag] 4, 1904/5, s. 127–135; J. Máchal: ''Staročeské skladby dramatické původu liturgického'', 1908, s. 2, 44; J. Branberger: ''Konservatoř hudby v Praze'', 1911; G. Adler: A. W. A., ''Neue Österreichische Biographie, ''VII, Wien 1931; S. Hippman: Hector Berlioz v Praze, ''Bertramka, Věstník Mozartovy obce v Čs. republice ''2, 1950, č. 7, s. 1–6; M. Očadlík: A. W. A. na pražské universitě, ''Acta Universitatis Carolinae, Phil. et hist. II'', 1958, s. 131–145; DČD I; P. Vít: A. W. A. und sein Kompositionsschaffen, ''Sborník prací fil. fak. brněnské univerzity ''24, řada hudebněvědná C 10, Brno 1975, s. 49–68; N. Tschulik: A. W. A. als Musikkritiker, ''Österreichische Musikzeitschrift ''31, 1976, s. 222–226; N. Tschulik: A. W. A. und das Wagner-Problem. Ein Beitrag, ''Studien zur Musikwissenschaft ''29, 1978, s. 155–169; P. Daněk–J. Vyšohlídová: Dokumenty k operní soutěži o cenu hraběte Harracha, ''Miscellanea musicologica ''30, 1983, s. 147–176; P. Vít: Pozadí českého wagnerovství v 50. letech 19. stol., ''Hudební věda ''22, 1985, s. 209–214; M. K. Černý: Ohlas díla R. Wagnera v české hudební kritice let 1847–1883, ''Hudební věda ''22, 1985, s. 216–235; P. Vít: ''Estetické myšlení v hudbě. České země 1760–1860'', Rozpravy Akademie věd, společ. vědy, 1987; J. Ludvová: Hankovy padělky v české hudbě, ''Hudební věda ''27, 1990, s. 299–319, zvl. 306n.; G. Payzant: ''E. Hanslick and Ritter Berlioz in Prague. A Documentary Narrative'', Univ. of Calgary Press 1991; E. Hanslick: ''Sämtliche Schriften. Historisch kritische Ausgabe'', vyd. D. Strauss, Wien ad., I/1–4, 1993–2002, ve sv. I/4 zvl. D. Strauss: Eduard Hanslick und die Diskussion um die Musik der Zukunft, s. 407–426; Lomnäs–Strauss; M. Ottlová–M. Pospíšil: Slovo prostředkující hudbu: k pražským fejetonům A. W. A., ''Komunikace a izolace v české kultuře 19. století'', sb., 2002, s. 421–429.  •  Rieger, I a XI; ADB sv. 45, dodatky; Pazdírek; ČHS; NDB 1971; Riemann 1972; Grove 1980, 2001; MGG 1999; Lexikon zur deutschen Musik.</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from>17. 11. 1816 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Mýto u Rokycan</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>17. 11. 1816</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Mýto u Rokycan</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
* <ee:chronology_date_from>28. 6. 1876 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Vídeň</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>28. 6. 1876</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Vídeň</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
 
<div class="names"><ee:names/></div>
 
<div class="names"><ee:names/></div>
Řádka 61: Řádka 62:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 21–24{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Vlasta Reittererová]], [[Jitka Ludvová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
</cshow>
+
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
<cshow logged="1">
+
'''Publikováno:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Vlasta Reittererová]], [[Jitka Ludvová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]</ee:category>
+
  
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
Řádka 76: Řádka 72:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 8. 2. 2017, 11:09

August Wilhelm Ambros
* 17. 11. 1816 Mýto u Rokycan
28. 6. 1876 Vídeň
hudební historik, kritik, skladatel


Syn poštovního úředníka. Byl vychován německy, dobře však ovládal češtinu (ač jí nepsal). Vystudoval v Praze práva (JUDr. 1839) a 1840 nastoupil do fiskálního úřadu. Hudbu studoval současně s univerzitou u ředitelů pražské konzervatoře F. D. Webera a J. F. Kittla. Základní znalosti o malířství získal od J. Führicha, který se 1829–34 zdržoval v Praze. Svůj zájem dělil po celý život mezi hudbu a výtvarné umění, jemuž se více věnoval v posledních letech.

Od 1841 psal hudební kritiky pro pražský německý list Bohemia (o divadle až od 10. 2. 1846). Postupně přispíval do 17 časopisů a novin, z nichž 5 bylo českých. Asi 1845 se stal vůdčí osobností skupiny, jejímiž členy byli žáci V. J. Tomáška. Skupina se hlásila k ideám H. Berlioze a R. Schumanna, podle jehož vzoru založila spolek „Davidsbund“ [Davidovci]. Patřili k ní zvl. E. Hanslick, F. Ulm, J. A. Heller, pozdější majitel významné hudební školy v Praze J. E. Hock, pianista a skladatel H. Hampel a pozdější lékař F. Bach. Toto společenství sehrálo významnou roli při šíření romantismu v pražském prostředí. Jeho členové postupovali (i v žertovné formě) podle praktik tajných spolků: pod pseudonymy psali kritiky do pražských i zahraničních časopisů jako typické dopisy nebo „zpovědi“, jimiž vyjadřovali své názory na estetické i obecnější otázky. Společná studentská východiska nevyloučila pozdější spory; 1855 obhajoval A. ve své brožuře Die Gränzen der Poesie und Musik novoromantickou estetiku proti Hanslickovu spisu Vom musikalisch Schönen (1854).

Intenzita A. kritické činnosti 1849 a 1851 nápadně klesla, zřejmě v souvislosti s jeho jmenováním zástupcem státního návladního (ve funkci do 1871). Od 1850 se věnoval pražské konzervatoři: psal dějiny ústavu, 1865 byl členem komise, která vybírala ředitele, 1867 členem komise pro reformu pěveckého studia, jež zrušila dělení na koncertní a operní zpěv, od 1868 přednášel dějiny hudby. 1869 byl jmenován mimořádným profesorem pražské univerzity (dějiny církevní hudby, instrumentální hudba 17. a 18. stol., nauka o hudebních formách, monografické přednášky o Gluckovi, Mozartovi a Beethovenovi). 1870 získal rytířský řád Františka Josefa I. V prosinci 1871 se stal úředníkem ministerstva justice ve Vídni. Současně byl pověřen vedením uměleckých a historických studií rakouského korunního prince Rudolfa a redakcí oficiálního vládního listu Wiener Zeitung, kam psal články o hudbě a výtvarném umění. Vyučoval na vídeňské konzervatoři až do své náhlé smrti.

Své estetické názory formuloval A. zprvu s ohledem na koncertní tvorbu, jíž se jako kritik převážně věnoval. Divadelní kritiky jsou v menšině, přinášejí však reprezentativní generační pohled na dobovou produkci a repertoár pražského StD. A. kritické východisko tvořil jeho vztah k dílu W. A. Mozarta. V textu Mozart und seine Stellung zu unserer Zeit (Österreichisches Theater- und Musik-Album, Prag 1847, č. 99 až 104) zobrazuje A. společný „strom života operní a instrumentální hudby“, v němž Mozart slučuje přínos svých italských a německých předchůdců (Jommelli, Marcello, Pergolesi – J. S. Bach, Gluck, Händel, Haydn) a stává se zdrojem tvorby pro další staletí. Mozartiana tvoří též početnou skupinu A. kritik a esejů. Později A. začlenil do své hodnotové hierarchie i soudobé autory.

Divadelní tematice se soustředěněji věnoval v souvislosti s přípravou spisu Geschichte der Musik. Studoval historické prameny (velikonoční hry z pražské Univerzitní [Národní] knihovny sign. XVII E 1, staročeská hra Mastičkář) a 1863 uskutečnil v pražském paláci Schönbornů pro posluchače ze šlechtických kruhů cyklus přednášek o vývoji opery s hudebními ukázkami. Cyklus opakoval v jedenácti večerech pro veřejnost od ledna 1867 v Umělecké besedě (na jaře byl otištěn v Národních listech).

Především pod vlivem pražských zážitků z Tannhäusera a Lohengrina přijímal A. osobnost R. Wagnera jako epochální zjev (otevření bayreuthského divadla 1876 se nedožil). O pražských provedeních psal do Bohemie (Tannhäuser, listopad 1854) a Prager Zeitung (Lohengrin, mezi 26. 2. a 2. 3. 1856, Der fliegende Holländer, září 1856). Vůči tzv. velké opeře byl kritický. Meyerbeerovi věnoval obšírné několikadílné recenze (Die Hugenotten, Bohemia 17. a 18. 6. 1847, Der Prophet v Bohemii duben–květen 1849, v Prager Zeitung leden–únor 1851, Der Nordstern v Prager Zeitung říjen 1858). Jeho hudbu považoval za směs geniálních a zcela nezdařených momentů a kritizoval jeho libreta pro dramatickou nevěrohodnost. Zásadně odmítal operetu jako jev frivolní, nedůstojný jeviště. V české hudební publicistice otevřel diskusi o české hudební deklamaci svou kritikou libreta E. Krásnohorské k Bendlově opeře Břetislav (Hudební listy 1870). V rozsáhlé publicistické aktivitě pokračoval i po přestěhování z Prahy do Vídně 1871.

Po celý život si A. udržoval publicistický literární styl svých mladých let inspirovaný Jeanem Paulem, vyznačující se vtipem a břitkou ironií, ale i dlouhými a složitými větami, množstvím přirovnání, cizojazyčných citátů a historických paralel. Byla mu vytýkána rozvláčnost a nesoustředěná argumentace. Ještě po 1860 se vracel k referátům ve formě dopisu, typické pro někdejší „Davidovce“; patří mezi ně list, který napsal sám sobě (Bohemia otiskla 15. 7. 1869 fiktivní Meyerbeerův dopis adresovaný A., v němž jsou ironicky popsány interpretační nedokonalosti představení opery Die Hugenotten ve StD).

Jeho kompoziční činnost měla podružný význam. Větší skladby jsou blízké mendelssohnovské romantice a neznamenají stylový přínos. Pozornost vzbudila ouvertura k Shakespearově hře Othello (1847), zejména svou instrumentací modelovanou podle Berliozova vzoru, uváděná s dramatem až do 60. let. Na koncertech se občas prováděly A. písně.


Spisy

Nejúplnější bibliografii A. textů uvádějí Bonnie a Erling Lomnäs a Dietmar Strauss: Auf der Suche nach einer Poetischen Zeit. Der Prager Davidsbund, I–II, Saarbrücken 1999. Zde je obsažen soupis jeho spisů a příspěvků do novin, časopisů a sborníků v čes. zemích, Rakousku a Německu 1841–76 (sv. I, s. 362–383) a soupis kompozic (sv. I, s. 384–385), ve sv. II je přetištěno 39 kritik (s. 9–208). K soupisu spisů doplň A. zprávu o českých velikonočních hrách, přednesenou 8. 4. 1861 ve filozofické sekci Král. společnosti nauk a otištěnou v Sitzungsberichte der Königl. böhmischen Gesellschaft der Wissenschaften in Prag 1861/I, s. 44–46. • Pseudonymy a šifry (podle Lomnäs–Strauss): D.; A–s; A; R. S.; D. A. W. A.; Erasmus Bitterlich; Eusebius; Faustinus; Flaminius; Fl–n; Flamming; FlmnDbdlr [Flamin, der letzte Davidsbündler]; Florestan; Ortuinus; Ortwin; Physharmonikus; Pierre de la Rue.  •  Knižně: Die Gränzen der Musik und Poesie, eine Studie zur Ästhetik der Tonkunst, Leipzig 1856, 2. vyd. Leipzig 1872, reprint Hildesheim 1976; Das Conservatorium zu Prag, 1858 [pojato do publikace Konservatoř v Praze, kterou vydal čes. a něm. J. Branberger, 1911]; Culturhistorische Bilder aus dem Musikleben der Gegenwart, Leipzig 1860; Geschichte der Musik (I–1862, II–1864, III–1868, IV–1878, dokončili Notebohm a Becker); Bunte Blätter. Skizzen und Studien für Freunde der Musik und bildenden Kunst, Leipzig 1872, reprint Hildesheim 1987; Bunte Blätter, Neue Folge, Leipzig 1874.  •  V něm. časopisech: Bohemia 1841–71; Ost und West 1845; Wiener Allgemeine Musikzeitung 1845; Österreichisches Theater- und Musik-Album 1847 a 1848; Neue Zeitschrift für Musik 1845, 1847, 1848, 1857; Prager Zeitung 1846–71; Augsburger Allgemeine Zeitung 1872; Österreichische Revue 1863–67; Österreichisches Morgenblatt 1858; Neue Berliner Musikzeitung 1870–74; Neue freie Presse 1868–71; Wiener Zeitung 1872–76; Deutsche Rundschau 1876.  •  V čes. časopisech: Slavoj 1864; Lumír 1855–56; Dalibor 1859, 1862, 1869, 1874, 1905 [autobiografie]; Hudební listy 1870; Národní listy (12 textů mezi 5.–18. 2. 1867, 6.–15. 3. 1867, 19. a 24. 4. 1867 o dějinách opery).

Skladby pro divadlo

Genovefa, předehra k Tieckově hře, 25. 9. 1847 Konvikt v Praze, nedoch., píseň z této hry Dicht von Felsen eingeschlossen pro zpěv a kl. vyd. ve Vídni J. P. Gothard; Othello, předehra k Shakespearově hře, 21. 12. 1847 Cecilská jednota v Praze, klav. výtah v ČMH; Das Kätchen von Heilbronn, předehra ke Kleistově hře, 23. 11. 1848 Žofínská akademie, part. v ČMH; Libuša’s Prophezeihung, scéna pro soprán, sbor a orch., t: Josef Bayer, 9. 4. 1850 Praha, part. v ČMH; Der wunderthätige Magnus, předehra k Calderónově hře Magio prodigioso, 25. 3. 1855 StD, 12. 12. 1869 filharm. koncert na Žofíně, klav. výtah v ČMH; Břetislav a Jitka, opera, libr. [česky] J. Wenzig, komp. 1868–70, patrně nedok., předehra 14. 12. 1868 na konc. Penzijního spolku prof. konzervatoře, part. v ČMH.

Prameny a literatura

Österreichisches Theater- und Musikalbum, 1848, s. 116 [Othello]; Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1849, s. 27 [Othello]; Dalibor 4, 1861, s. 50, 58; O. Hostinský: Dr. A. W. A. o vývinu dramatu hudebního, Dalibor 8, 1869, s. 49, 59–60; O. Hostinský: Epos a drama, Květy 1881, č. 8, s. 201–209; č. 12, s. 709–722, samostatně 1911 a 1930; E. Meliš: Dr. A. W. A., Nástin životopisný, Hudební listy 1, 1870, 9 pokr. mezi s. 50 a 147; A. W. A., Prager Necrologe 1879–1882, sb., 1883; Hanslick: Aus meinem Leben; E. Rychnovsky: Das Tannhäuser-Jubiläum in Prag, Deutsche Arbeit [Prag] 4, 1904/5, s. 127–135; J. Máchal: Staročeské skladby dramatické původu liturgického, 1908, s. 2, 44; J. Branberger: Konservatoř hudby v Praze, 1911; G. Adler: A. W. A., Neue Österreichische Biographie, VII, Wien 1931; S. Hippman: Hector Berlioz v Praze, Bertramka, Věstník Mozartovy obce v Čs. republice 2, 1950, č. 7, s. 1–6; M. Očadlík: A. W. A. na pražské universitě, Acta Universitatis Carolinae, Phil. et hist. II, 1958, s. 131–145; DČD I; P. Vít: A. W. A. und sein Kompositionsschaffen, Sborník prací fil. fak. brněnské univerzity 24, řada hudebněvědná C 10, Brno 1975, s. 49–68; N. Tschulik: A. W. A. als Musikkritiker, Österreichische Musikzeitschrift 31, 1976, s. 222–226; N. Tschulik: A. W. A. und das Wagner-Problem. Ein Beitrag, Studien zur Musikwissenschaft 29, 1978, s. 155–169; P. Daněk–J. Vyšohlídová: Dokumenty k operní soutěži o cenu hraběte Harracha, Miscellanea musicologica 30, 1983, s. 147–176; P. Vít: Pozadí českého wagnerovství v 50. letech 19. stol., Hudební věda 22, 1985, s. 209–214; M. K. Černý: Ohlas díla R. Wagnera v české hudební kritice let 1847–1883, Hudební věda 22, 1985, s. 216–235; P. Vít: Estetické myšlení v hudbě. České země 1760–1860, Rozpravy Akademie věd, společ. vědy, 1987; J. Ludvová: Hankovy padělky v české hudbě, Hudební věda 27, 1990, s. 299–319, zvl. 306n.; G. Payzant: E. Hanslick and Ritter Berlioz in Prague. A Documentary Narrative, Univ. of Calgary Press 1991; E. Hanslick: Sämtliche Schriften. Historisch kritische Ausgabe, vyd. D. Strauss, Wien ad., I/1–4, 1993–2002, ve sv. I/4 zvl. D. Strauss: Eduard Hanslick und die Diskussion um die Musik der Zukunft, s. 407–426; Lomnäs–Strauss; M. Ottlová–M. Pospíšil: Slovo prostředkující hudbu: k pražským fejetonům A. W. A., Komunikace a izolace v české kultuře 19. století, sb., 2002, s. 421–429.  •  Rieger, I a XI; ADB sv. 45, dodatky; Pazdírek; ČHS; NDB 1971; Riemann 1972; Grove 1980, 2001; MGG 1999; Lexikon zur deutschen Musik.

Životní události

  • 17. 11. 1816: narození, Mýto u Rokycan
  • 28. 6. 1876: úmrtí, Vídeň


Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 21–24
Autor: Vlasta Reittererová, Jitka Ludvová