Vacín, Jindřich: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Založena nová stránka s textem „<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> <span id="PageFillProgress">2</span> </ee:progress>{{Infobox Osoba | jméno=<ee:firstname>Jindřich</ee:first…“)
 
m
 
(Není zobrazeno 17 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
<span id="PageFillProgress">2</span>
+
<span id="PageFillProgress">4</span>
 
</ee:progress>{{Infobox Osoba
 
</ee:progress>{{Infobox Osoba
 
| jméno=<ee:firstname>Jindřich</ee:firstname>  
 
| jméno=<ee:firstname>Jindřich</ee:firstname>  
Řádka 17: Řádka 17:
  
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage>vac.jpg</ee:titleimage>
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc>Jindřich Vacín, herec Osvobozeného divadla, fotograf neuveden. Knihovna Divadelního ústavu, B. Rádl: Osvobozené divadlo. Dokumentace. I. část: Od počátků do 30. června 1927, strojopis, 1961, negativ 69.</ee:imagedesc>
| povolání=<ee:profession>herec, </ee:profession>
+
| povolání=<ee:profession>herec,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
 
Představitel biomechanické metody herectví meziválečné divadelní avantgardy.
 
Představitel biomechanické metody herectví meziválečné divadelní avantgardy.
 
</ee:perex><ee:content>
 
</ee:perex><ee:content>
 +
Plným jménem Jindřich Ferdinand V., nejmladší syn podúředníka c. k. české techniky Jindřicha V. a Františky rozené Janákové. Měl čtyři sourozence – Bolemíra, Annu, Miroslava a Dobromila. Po ukončení základní školní docházky přešel k divadlu, v sezoně 1924/25 se stal elévem činohry Národního divadla, kde účinkoval v několika epizodních úlohách. V této době se seznámil s J. Frejkou a pomáhal mu organizačně vybudovat soubor, do kterého přivedl své přátele z elévské šatny Národního divadla (například F. Vnoučka). Koncem září 1925 s Frejkou zformovali skupinu s prozatímním názvem České studio, k zahájení činnosti však nedošlo. Podobně vypomáhal i při ustanovení Osvobozeného divadla; jako herec se podílel na raných Frejkových a Honzlových inscenacích, účinkoval v pořadech choreografky J. Kröschlové. 1926 vystoupil pohostinsky v Národním divadle v inscenaci Molièrova ''Bařtipána'' v režii K. Dostala. [[File:Vacdva.jpg|left|300px|Jindřich Vacín (v černém trikotu) jako Muž v kyvadle, dále zleva Lola Skrbková jako Colombina, za ní Bedřich Rádl jako Dandy, na houpačce Jarmila Svatá, za Vacínem Věra Hlavatá jako Hortensie, vpravo Saša Machov (V. Nezval: Madrigal, Osvobozené divadlo 1926), fotograf B. Rádl. Knihovna Divadelního ústavu, B. Rádl: Osvobozené divadlo. Dokumentace. I. část: Od počátků do 30. června 1927, strojopis, 1961, negativ 29.]]Koncem sezony 1926/27 z Osvobozeného divadla odešel; jako tenorista a zpívající herec působil v operetě Českého divadla v Olomouci (1927–28). Po celý 1929 byl velmi vytíženým členem Vinohradské zpěvohry, od listopadu 1929 a do června 1930 hrál i v divadle Uranie (obě scény v té době vedla M. Křečková-Skřivanová). Současně hostoval v operetě Českého divadla v Olomouci v titulní roli Lehárovy operety ''Paganini ''(1930). Pohostinsky zde hrál i v následující sezoně za ředitele S. Langra, pro další sezonu (1931/32) byl ředitelem A. Drašarem angažován jako člen souboru. Dále se jeho stopy v profesionálním divadle ztrácejí.
  
 +
Dle B. Rádla i dobové kritiky byl '''V.''' nejschopnějším reprezentantem biomechanické herecké metody v raném období Osvobozeného divadla. Všestranně nadaný herec v souboru vynikal zejména akrobatickými schopnostmi. Na jevišti překvapoval pohybovými kreacemi, jež zvládal se suverénní lehkostí: v Nezvalově ''Depeši na kolečkách'' jako klaun metal salta, hvězdy a s jistotou balancoval na prkně, opřeném o nejvyšší příčky dvou žebříků. Nic z toho nebylo na úkor mluveného slova; kultivovaný, zřetelný a přirozený projev '''V.''' neztrácel ani zavěšen hlavou dolů v Honzlově inscenaci Dessaignesovy hry ''Němý kanár''. K jeho hereckému rejstříku patřily vedle pohybově náročných výstupů (mj. Muž v kyvadle, Nezval: ''Vězeň – Madrigal'') především postavy milenců (Clitandre, Molière: ''Cirkus Dandin'') a klaunů (Nezval: ''Depeše na kolečkách''). Nadějná kariéra jej čekala v operetním žánru. Do zpěvoherního repertoáru byl zařazován pro své univerzální schopnosti jako výtečný tenorista, herec a tanečník. Zejména ve Vinohradské zpěvohře mu byly svěřovány významné úlohy a benefice. K jeho nejvýznamnějším rolím zde patřily Niccolo Paganini a Carevič ve stejnojmenných operetách F. Lehára. V Uranii (od listopadu 1929) a v operetě Českého divadla v Olomouci zpíval obdobný repertoár. Jeho kariéra zřejmě podlehla neobjasněným problémům s úřady; důvody ani '''V.''' další životní kroky nejsou známé.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
<ee:bibliography/>
+
<ee:bibliography>
 +
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>'''Národní divadlo'''
 +
 
 +
První kavalír, první markýz (E. Rostand: ''Cyrano de Bergerac''), August (R. Fauchois: ''Mluvící opice''), III. mravenec-voják (K. a J. Čapkové: ''Ze života hmyzu''), Fráňa Čotr (S. Lom: ''Žižka'') – 1925; Krejčovský mistr (Molière: ''Bařtipán'') – 1926.
 +
 
 +
'''Volné sdružení posluchačů konservatoře'''
 +
 
 +
Clitandre (Molière: ''Jiří Dandin čili Ošálený manžel'', též s tit. ''Cirkus Dandin'', i OD 1926)''– ''1925.
 +
 
 +
'''Osvobozené divadlo'''
 +
 
 +
Němý kanár (G. Ribémont Dessaignes: ''Němý kanár''), Muž v kyvadle (V. Nezval: ''Vězeň – Madrigal''), Clown (V. Nezval: ''Depeše na kolečkách'', v rámci ''Večera Vítězslava Nezvala'') – 1926; mluva a pohyb (J. Kröschlová: ''Večer divadla v pohybu''. ''Veselá smrt'') – 1927.
 +
 
 +
'''Divadlo Vlasty Buriana'''
 +
 
 +
Kadet (E. E. Kisch: ''Piccaver v salonu Goldšmíd'') – 1926.
 +
 
 +
'''Vinohradská zpěvohra'''
 +
 
 +
René (L. Fall: ''Madame Pompadour''), Baron Schober (F. Schubert: ''Dům u tří děvčátek'', i Uranie 1930), Fred (J. Kubík: ''Jen jednou jsem se splet!''), J. Machy (J. Kubík – L. Kastner – A. Möller: ''Geniální chlapík''), R. Blochard (W. Kollo: ''Královna noci''), Noel de Joys (R. Friml: ''Král tuláků'', i Uranie), Hrabě Tassilo Endrödy-Wittembergm (E. Kálmán: ''Hraběnka Marica''), Toni Grissander (R. Stolz: ''Jejich noc''); Carevič (F. Lehár: ''Carevič''), Josef Hilmar (L. Ascher: ''Taneček panny Márinky''), Jonny (C. Emerich: ''Tajemný maharadža''), Student a zpěv (K. Moor: ''Vzhůru do pekel''), Princ Rudolf (R. Stolz: ''Půlnoční valčík'', i Uranie), J. Woddson (B. Vilím: ''Nevěstka revoluce''), Hrabě Selzthal (E. Eysler: ''Muž, který se směje''), R. Pavel (E. Kálmán: ''Holandská ženuška''), Ralph (R. Piskáček: ''Tulák'', i Uranie), N. Paganini (F. Lehár: ''Paganini''), César Christov (A. Szinmay: ''Alexandra''), De Champlareux (Hervé: ''Mamselle Nitouche''), Irving (B. Grün – H. Regina: ''Slepý pasažér. Olgo, mám tě rád!'', i Uranie), Kapitán Jan Horák (R. Stolz: ''Princezna Ti-Ti-Pa''), J. V. Tommy (R. Piskáček: ''Táta dlouhán''), Gymnasta Vojta (V. Werner: ''Choulostivá historie''), Pit Pit (R. Gilbert: ''Je Charlie Chaplin vinen?'') – 1929.
 +
 
 +
'''Uranie'''
 +
 
 +
Renée Bronchard (K. Zelig – J. Edl: ''Mužíčku, dej se omladit!'') – 1929; Andrée (R. Gilbert: ''Svatojanská noc''), D’Artagnan (R. Kubín: ''Tři mušketýři''), Francois (R. Piskáček: ''Děvčátko, neříkej ne!'') – 1930.
 +
 
 +
'''České divadlo v Olomouci'''
 +
 
 +
Paganini (F. Lehár: ''Paganini'') – 1930. </ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>AMP: Sbírka matrik, ŠT N42, matrika narozených u sv. Štěpána, Praha II – Nové město, 1903–1908, s. 185, obr. 135; evidence obyvatel, poř. č. 108, krabice č. 311 (109080).
 +
 
 +
NMd: plakáty.</ee:bibliography_content>
 +
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> ==
 +
<ee:bibliography_content>A. Hoffmeister, ''Rozpravy Aventina'' 2, 1926/27, s. 79; Klo: ref. Cirkus Dandin, ''Národní osvobození'' 10. 2. 1926; Klo: ref. Němý kanár + Veselá smrt, ''Národní osvobození ''19. 3. 1926; Klo: ref. Scénický večer V. Nezvala, ''Národní osvobození'' 20. 4. 1926; J. Paulík: Večer divadla v pohybu v Umělecké besedě, ''Rozpravy Aventina'' 2, 1926/27, s. 210; ''Výroční zpráva družstva Českého divadla v Olomouci za dobu od 1. VII. 1928 do 30. VI. 1929'', Olomouc [1929]; ''Výroční zpráva družstva Českého divadla v Olomouci za sezonu 1932/1933'', Olomouc [1933]; L. Pacák, ''Opereta,'' Praha 1946, s. 192, 195, 328; V. Nezval: Osvobozené divadlo (k zítřejšímu představení), in ''Manifesty, eseje a kritické projevy z poetismu'' ''(1921–1930)'', Praha 1967, s. 480; V. Pecharová – H. Vraná: ''Divadlo Uranie v dokumentech'' I. a II. díl, Praha 1971, passim; B. Rádl: ''Osvobozené divadlo'', strojopis, 1961, DÚk; L. Boháč: ''Tisíc a jeden život'', Praha 1987, s. 32–33; M. Šulc: ''Česká operetní kronika 1963–1948'', Praha 2002, s. 216 a 310. 
 +
<p style="text-align: center;">[[File:Vactri5.jpg|x400px|Jindřich Vacín jako Klitandr, dále zleva Jarmila Horáková jako komorná Klaudina, Miroslava Holzbachová jako Anděla (Molière: Cirkus Dandin, Osvobozené divadlo 1926), fotograf neuveden. Knihovna Divadelního ústavu, B. Rádl: Osvobozené divadlo. Dokumentace. I. část: Od počátků do 30. června 1927, strojopis, 1961, negativ 25.]] [[File:Vacctyri.jpg|x400px|Jindřich Vacín, herec Osvobozeného divadla, fotograf Bedřich Rádl. Knihovna Divadelního ústavu, B. Rádl: Osvobozené divadlo. Dokumentace. I. část: Od počátků do 30. června 1927, strojopis, 1961, negativ 13.]]</p></ee:bibliography_content>
 +
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==

Aktuální verze z 14. 6. 2017, 10:29

Jindřich Vacín, herec Osvobozeného divadla, fotograf neuveden. Knihovna Divadelního ústavu, B. Rádl: Osvobozené divadlo. Dokumentace. I. část: Od počátků do 30. června 1927, strojopis, 1961, negativ 69.
Jindřich Vacín
* 5. 7. 1906 Praha (CZ)
 ?
herec

Představitel biomechanické metody herectví meziválečné divadelní avantgardy.

Plným jménem Jindřich Ferdinand V., nejmladší syn podúředníka c. k. české techniky Jindřicha V. a Františky rozené Janákové. Měl čtyři sourozence – Bolemíra, Annu, Miroslava a Dobromila. Po ukončení základní školní docházky přešel k divadlu, v sezoně 1924/25 se stal elévem činohry Národního divadla, kde účinkoval v několika epizodních úlohách. V této době se seznámil s J. Frejkou a pomáhal mu organizačně vybudovat soubor, do kterého přivedl své přátele z elévské šatny Národního divadla (například F. Vnoučka). Koncem září 1925 s Frejkou zformovali skupinu s prozatímním názvem České studio, k zahájení činnosti však nedošlo. Podobně vypomáhal i při ustanovení Osvobozeného divadla; jako herec se podílel na raných Frejkových a Honzlových inscenacích, účinkoval v pořadech choreografky J. Kröschlové. 1926 vystoupil pohostinsky v Národním divadle v inscenaci Molièrova Bařtipána v režii K. Dostala.
Jindřich Vacín (v černém trikotu) jako Muž v kyvadle, dále zleva Lola Skrbková jako Colombina, za ní Bedřich Rádl jako Dandy, na houpačce Jarmila Svatá, za Vacínem Věra Hlavatá jako Hortensie, vpravo Saša Machov (V. Nezval: Madrigal, Osvobozené divadlo 1926), fotograf B. Rádl. Knihovna Divadelního ústavu, B. Rádl: Osvobozené divadlo. Dokumentace. I. část: Od počátků do 30. června 1927, strojopis, 1961, negativ 29.
Koncem sezony 1926/27 z Osvobozeného divadla odešel; jako tenorista a zpívající herec působil v operetě Českého divadla v Olomouci (1927–28). Po celý 1929 byl velmi vytíženým členem Vinohradské zpěvohry, od listopadu 1929 a do června 1930 hrál i v divadle Uranie (obě scény v té době vedla M. Křečková-Skřivanová). Současně hostoval v operetě Českého divadla v Olomouci v titulní roli Lehárovy operety Paganini (1930). Pohostinsky zde hrál i v následující sezoně za ředitele S. Langra, pro další sezonu (1931/32) byl ředitelem A. Drašarem angažován jako člen souboru. Dále se jeho stopy v profesionálním divadle ztrácejí.

Dle B. Rádla i dobové kritiky byl V. nejschopnějším reprezentantem biomechanické herecké metody v raném období Osvobozeného divadla. Všestranně nadaný herec v souboru vynikal zejména akrobatickými schopnostmi. Na jevišti překvapoval pohybovými kreacemi, jež zvládal se suverénní lehkostí: v Nezvalově Depeši na kolečkách jako klaun metal salta, hvězdy a s jistotou balancoval na prkně, opřeném o nejvyšší příčky dvou žebříků. Nic z toho nebylo na úkor mluveného slova; kultivovaný, zřetelný a přirozený projev V. neztrácel ani zavěšen hlavou dolů v Honzlově inscenaci Dessaignesovy hry Němý kanár. K jeho hereckému rejstříku patřily vedle pohybově náročných výstupů (mj. Muž v kyvadle, Nezval: Vězeň – Madrigal) především postavy milenců (Clitandre, Molière: Cirkus Dandin) a klaunů (Nezval: Depeše na kolečkách). Nadějná kariéra jej čekala v operetním žánru. Do zpěvoherního repertoáru byl zařazován pro své univerzální schopnosti jako výtečný tenorista, herec a tanečník. Zejména ve Vinohradské zpěvohře mu byly svěřovány významné úlohy a benefice. K jeho nejvýznamnějším rolím zde patřily Niccolo Paganini a Carevič ve stejnojmenných operetách F. Lehára. V Uranii (od listopadu 1929) a v operetě Českého divadla v Olomouci zpíval obdobný repertoár. Jeho kariéra zřejmě podlehla neobjasněným problémům s úřady; důvody ani V. další životní kroky nejsou známé.


Role

Národní divadlo

První kavalír, první markýz (E. Rostand: Cyrano de Bergerac), August (R. Fauchois: Mluvící opice), III. mravenec-voják (K. a J. Čapkové: Ze života hmyzu), Fráňa Čotr (S. Lom: Žižka) – 1925; Krejčovský mistr (Molière: Bařtipán) – 1926.

Volné sdružení posluchačů konservatoře

Clitandre (Molière: Jiří Dandin čili Ošálený manžel, též s tit. Cirkus Dandin, i OD 1926)1925.

Osvobozené divadlo

Němý kanár (G. Ribémont Dessaignes: Němý kanár), Muž v kyvadle (V. Nezval: Vězeň – Madrigal), Clown (V. Nezval: Depeše na kolečkách, v rámci Večera Vítězslava Nezvala) – 1926; mluva a pohyb (J. Kröschlová: Večer divadla v pohybu. Veselá smrt) – 1927.

Divadlo Vlasty Buriana

Kadet (E. E. Kisch: Piccaver v salonu Goldšmíd) – 1926.

Vinohradská zpěvohra

René (L. Fall: Madame Pompadour), Baron Schober (F. Schubert: Dům u tří děvčátek, i Uranie 1930), Fred (J. Kubík: Jen jednou jsem se splet!), J. Machy (J. Kubík – L. Kastner – A. Möller: Geniální chlapík), R. Blochard (W. Kollo: Královna noci), Noel de Joys (R. Friml: Král tuláků, i Uranie), Hrabě Tassilo Endrödy-Wittembergm (E. Kálmán: Hraběnka Marica), Toni Grissander (R. Stolz: Jejich noc); Carevič (F. Lehár: Carevič), Josef Hilmar (L. Ascher: Taneček panny Márinky), Jonny (C. Emerich: Tajemný maharadža), Student a zpěv (K. Moor: Vzhůru do pekel), Princ Rudolf (R. Stolz: Půlnoční valčík, i Uranie), J. Woddson (B. Vilím: Nevěstka revoluce), Hrabě Selzthal (E. Eysler: Muž, který se směje), R. Pavel (E. Kálmán: Holandská ženuška), Ralph (R. Piskáček: Tulák, i Uranie), N. Paganini (F. Lehár: Paganini), César Christov (A. Szinmay: Alexandra), De Champlareux (Hervé: Mamselle Nitouche), Irving (B. Grün – H. Regina: Slepý pasažér. Olgo, mám tě rád!, i Uranie), Kapitán Jan Horák (R. Stolz: Princezna Ti-Ti-Pa), J. V. Tommy (R. Piskáček: Táta dlouhán), Gymnasta Vojta (V. Werner: Choulostivá historie), Pit Pit (R. Gilbert: Je Charlie Chaplin vinen?) – 1929.

Uranie

Renée Bronchard (K. Zelig – J. Edl: Mužíčku, dej se omladit!) – 1929; Andrée (R. Gilbert: Svatojanská noc), D’Artagnan (R. Kubín: Tři mušketýři), Francois (R. Piskáček: Děvčátko, neříkej ne!) – 1930.

České divadlo v Olomouci

Paganini (F. Lehár: Paganini) – 1930. 

Prameny

AMP: Sbírka matrik, ŠT N42, matrika narozených u sv. Štěpána, Praha II – Nové město, 1903–1908, s. 185, obr. 135; evidence obyvatel, poř. č. 108, krabice č. 311 (109080).

NMd: plakáty.

Literatura

A. Hoffmeister, Rozpravy Aventina 2, 1926/27, s. 79; Klo: ref. Cirkus Dandin, Národní osvobození 10. 2. 1926; Klo: ref. Němý kanár + Veselá smrt, Národní osvobození 19. 3. 1926; Klo: ref. Scénický večer V. Nezvala, Národní osvobození 20. 4. 1926; J. Paulík: Večer divadla v pohybu v Umělecké besedě, Rozpravy Aventina 2, 1926/27, s. 210; Výroční zpráva družstva Českého divadla v Olomouci za dobu od 1. VII. 1928 do 30. VI. 1929, Olomouc [1929]; Výroční zpráva družstva Českého divadla v Olomouci za sezonu 1932/1933, Olomouc [1933]; L. Pacák, Opereta, Praha 1946, s. 192, 195, 328; V. Nezval: Osvobozené divadlo (k zítřejšímu představení), in Manifesty, eseje a kritické projevy z poetismu (1921–1930), Praha 1967, s. 480; V. Pecharová – H. Vraná: Divadlo Uranie v dokumentech I. a II. díl, Praha 1971, passim; B. Rádl: Osvobozené divadlo, strojopis, 1961, DÚk; L. Boháč: Tisíc a jeden život, Praha 1987, s. 32–33; M. Šulc: Česká operetní kronika 1963–1948, Praha 2002, s. 216 a 310. 

Jindřich Vacín jako Klitandr, dále zleva Jarmila Horáková jako komorná Klaudina, Miroslava Holzbachová jako Anděla (Molière: Cirkus Dandin, Osvobozené divadlo 1926), fotograf neuveden. Knihovna Divadelního ústavu, B. Rádl: Osvobozené divadlo. Dokumentace. I. část: Od počátků do 30. června 1927, strojopis, 1961, negativ 25. Jindřich Vacín, herec Osvobozeného divadla, fotograf Bedřich Rádl. Knihovna Divadelního ústavu, B. Rádl: Osvobozené divadlo. Dokumentace. I. část: Od počátků do 30. června 1927, strojopis, 1961, negativ 13.

Životní události

  • 5. 7. 1906: narození, Praha (CZ)
  •  ?: úmrtí

Vazby

H


Vznik: 2017
Autor: Ladislava Petišková