Recitační skupina Vpřed: Porovnání verzí
(založení hesla) |
m |
||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/> | + | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Instituce |
− | {{Infobox Instituce | + | | název = <ee:label>Recitační skupina Vpřed</ee:label> |
− | | název = <ee:label>Recitační skupina Vpřed </ee:label> | + | | letopočet = <ee:era>Praha 1975 - dosud</ee:era> |
− | | letopočet = <ee:era>Praha 1975 - dosud </ee:era> | + | |
| alias = <ee:alias> | | alias = <ee:alias> | ||
Recitační skupina Vpřed 1975–89; Divadlo Vpřed 1990–96; Recyklovaná skupina Vpřed 1996–dosud | Recitační skupina Vpřed 1975–89; Divadlo Vpřed 1990–96; Recyklovaná skupina Vpřed 1996–dosud | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
+ | | fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc> | ||
| type = <ee:type></ee:type> | | type = <ee:type></ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
− | + | ||
</ee:address> | </ee:address> | ||
− | | zobrazit_adresu = <ee:address_filled> | + | | zobrazit_adresu = <ee:address_filled></ee:address_filled> |
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | </ee:perex><ee:content> | |
+ | Amatérskou recitační skupinu inicioval O''. ''Tuček, po jehož odchodu do zahraničí sestavil a vedl soubor jeho bratr Lumír, autor textů a herec (občanským povoláním architekt). RSV se rodila v polovině 70. let, inspirována nepoddajností folkové tvorby, zahraničním i domácím rockem a aktuálním rapem, které umožnily objevit originální rytmicko-pohybový jazyk, skandovaný a stylizovaný projev, zčásti analogický voicebandové recitaci E. F. Buriana. Soubor se dlouho realizoval takřka výhradně při společných vystoupeních s rockovými formacemi, často v symbióze s nimi. Na přelomu 70. a 80. let se v nerozsáhlém milieu pražského alternativního amatérského divadelnictví setkal Tuček s D''. ''Vávrou z divadla Sklep a od 1980 obě skupiny, zárodek generačního sdružení Pražská pětka, úzce spolupracovaly. Dařilo se především improvizacím a jednorázovým neopakovatelným akcím (''Recitační noviny''; ''A budeš hodný aneb Čtyři obrazy pro Jižní Město''; ''Paralýza''; ''Paralela''; ''Lážoplážo – ''1981; ''Vlk mezi beránky, ''1982 ad.). S vůdčí osobností L. Tučka působil sehraný a zaujatý tým (H''. ''Dočekalová, V''. ''Klimová-Víchová, J''. ''Klimová-Tučková, A''. ''Sedláková, A''. ''Shameti, L''. ''Vychodilová, R''. ''Dočekal, Z''. ''Marek, M''. ''Maruška) a hudební skupina M''. ''Vícha. | ||
− | Do 1987 působila skupina amatérsky pod hlavičkou ZO SSM Gymnázia Arabská a PKS, poté profesionálně na agenturní bázi. | + | Kromě účasti na společných akcích Pražské pětky (divadelní karneval ''Maskáč ''v žižkovském hotelu Tichý, 1983; divadelní bál ve vysočanském Lidovém domě, 1985; ''Bludiště aneb Mimotočskřed chmelový ''v Junior klubu Na Chmelnici; ''Divadelní Lucerna – ''1986; ''Kabaret u Staré party ''v Junior klubu, 1987 ad''.'') uvedla RSV v druhé polovině 80. let, svém nejplodnějším období, pět profilových inscenací (''Hledačovo dobrodružství, ''1983; ''Den s Tomášem Mácou, ''1984; ''Čtrnáctý kilometr, ''1985; ''Brody, ''1986; ''Milovník příběhů'', 1987), které se promítly do Vorlových filmů ''Pražská pětka ''(1988) a „rytmikálu totalitního věku“ ''Kouř ''(1990). Témata kancelářských banalit a dobového projektantsko-výrobního optimismu byla traktována s vážností a zaujetím, v nevídaném rytmu, expresi a voicebandovém frázování. Zdánlivě apolitický postoj se ukázal být účinným projevem kritičnosti k chřadnoucímu byrokratickému systému. |
+ | |||
+ | Do 1987 působila skupina amatérsky pod hlavičkou ZO SSM Gymnázia Arabská a PKS, poté profesionálně na agenturní bázi. | ||
Po listopadu 1989 se ke klubovým jevištím, koncertním pódiím a nejčastějšímu působišti v Branickém divadle pantomimy (OKD Praha 4) přidružila vidina nové vlastní scény pro soubory Pražské pětky v rekonstruovaném Paláci Akropolis. Nová etapa, zahájená po Tučkově intermezzu v M-divadle v Č. Budějovicích (1992/93) hrou ''Čtyři esa české identity a žolík navrch ''(1993) tandemu Tuček-Vávra (známém z počátku 80. let pod společným jménem Luda Váček), signalizovala výraznou proměnu dosavadní poetiky a obrat k „činohernějšímu“ repertoáru. V novém domicilu (Akropolis) byly od 1996 uvedeny další premiéry: ''Hrabě Monte Christo ve světle tajných nauk ''(na motivy A. Dumase st.); L. Klíma: ''Boj o vše''; Tuček: ''U všech svatých'', tvořící cyklus ''Praha magická a jiné poudačky''. Nastoupená retrorealistická a retroexpresionistická poetika však u diváků selhala a nepomohlo ani hostování známých herců, ani atraktivní výpravnost. Poté byla obnovena úspěšná inscenace 80. let ''Hledačova dobrodružství – Den s Tomášem Mácou ''(1997). | Po listopadu 1989 se ke klubovým jevištím, koncertním pódiím a nejčastějšímu působišti v Branickém divadle pantomimy (OKD Praha 4) přidružila vidina nové vlastní scény pro soubory Pražské pětky v rekonstruovaném Paláci Akropolis. Nová etapa, zahájená po Tučkově intermezzu v M-divadle v Č. Budějovicích (1992/93) hrou ''Čtyři esa české identity a žolík navrch ''(1993) tandemu Tuček-Vávra (známém z počátku 80. let pod společným jménem Luda Váček), signalizovala výraznou proměnu dosavadní poetiky a obrat k „činohernějšímu“ repertoáru. V novém domicilu (Akropolis) byly od 1996 uvedeny další premiéry: ''Hrabě Monte Christo ve světle tajných nauk ''(na motivy A. Dumase st.); L. Klíma: ''Boj o vše''; Tuček: ''U všech svatých'', tvořící cyklus ''Praha magická a jiné poudačky''. Nastoupená retrorealistická a retroexpresionistická poetika však u diváků selhala a nepomohlo ani hostování známých herců, ani atraktivní výpravnost. Poté byla obnovena úspěšná inscenace 80. let ''Hledačova dobrodružství – Den s Tomášem Mácou ''(1997). | ||
Řádka 29: | Řádka 29: | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Významné události == | == Významné události == | ||
− | * <ee:chronology_date_from>1975</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type/> <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text>založení | + | * <ee:chronology_date_from>1975</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>:<ee:chronology_event_type/><ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text>založení recitační skupiny z popudu O. Tučka</ee:chronology_event_text><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
Řádka 40: | Řádka 40: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů'', ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 412—414{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Jan Dvořák]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | <ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category> | ||
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | <cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop"> | ||
<ee:documentation> | <ee:documentation> | ||
− | + | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | |||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 9. 2. 2017, 15:55
Amatérskou recitační skupinu inicioval O. Tuček, po jehož odchodu do zahraničí sestavil a vedl soubor jeho bratr Lumír, autor textů a herec (občanským povoláním architekt). RSV se rodila v polovině 70. let, inspirována nepoddajností folkové tvorby, zahraničním i domácím rockem a aktuálním rapem, které umožnily objevit originální rytmicko-pohybový jazyk, skandovaný a stylizovaný projev, zčásti analogický voicebandové recitaci E. F. Buriana. Soubor se dlouho realizoval takřka výhradně při společných vystoupeních s rockovými formacemi, často v symbióze s nimi. Na přelomu 70. a 80. let se v nerozsáhlém milieu pražského alternativního amatérského divadelnictví setkal Tuček s D. Vávrou z divadla Sklep a od 1980 obě skupiny, zárodek generačního sdružení Pražská pětka, úzce spolupracovaly. Dařilo se především improvizacím a jednorázovým neopakovatelným akcím (Recitační noviny; A budeš hodný aneb Čtyři obrazy pro Jižní Město; Paralýza; Paralela; Lážoplážo – 1981; Vlk mezi beránky, 1982 ad.). S vůdčí osobností L. Tučka působil sehraný a zaujatý tým (H. Dočekalová, V. Klimová-Víchová, J. Klimová-Tučková, A. Sedláková, A. Shameti, L. Vychodilová, R. Dočekal, Z. Marek, M. Maruška) a hudební skupina M. Vícha.
Kromě účasti na společných akcích Pražské pětky (divadelní karneval Maskáč v žižkovském hotelu Tichý, 1983; divadelní bál ve vysočanském Lidovém domě, 1985; Bludiště aneb Mimotočskřed chmelový v Junior klubu Na Chmelnici; Divadelní Lucerna – 1986; Kabaret u Staré party v Junior klubu, 1987 ad.) uvedla RSV v druhé polovině 80. let, svém nejplodnějším období, pět profilových inscenací (Hledačovo dobrodružství, 1983; Den s Tomášem Mácou, 1984; Čtrnáctý kilometr, 1985; Brody, 1986; Milovník příběhů, 1987), které se promítly do Vorlových filmů Pražská pětka (1988) a „rytmikálu totalitního věku“ Kouř (1990). Témata kancelářských banalit a dobového projektantsko-výrobního optimismu byla traktována s vážností a zaujetím, v nevídaném rytmu, expresi a voicebandovém frázování. Zdánlivě apolitický postoj se ukázal být účinným projevem kritičnosti k chřadnoucímu byrokratickému systému.
Do 1987 působila skupina amatérsky pod hlavičkou ZO SSM Gymnázia Arabská a PKS, poté profesionálně na agenturní bázi.
Po listopadu 1989 se ke klubovým jevištím, koncertním pódiím a nejčastějšímu působišti v Branickém divadle pantomimy (OKD Praha 4) přidružila vidina nové vlastní scény pro soubory Pražské pětky v rekonstruovaném Paláci Akropolis. Nová etapa, zahájená po Tučkově intermezzu v M-divadle v Č. Budějovicích (1992/93) hrou Čtyři esa české identity a žolík navrch (1993) tandemu Tuček-Vávra (známém z počátku 80. let pod společným jménem Luda Váček), signalizovala výraznou proměnu dosavadní poetiky a obrat k „činohernějšímu“ repertoáru. V novém domicilu (Akropolis) byly od 1996 uvedeny další premiéry: Hrabě Monte Christo ve světle tajných nauk (na motivy A. Dumase st.); L. Klíma: Boj o vše; Tuček: U všech svatých, tvořící cyklus Praha magická a jiné poudačky. Nastoupená retrorealistická a retroexpresionistická poetika však u diváků selhala a nepomohlo ani hostování známých herců, ani atraktivní výpravnost. Poté byla obnovena úspěšná inscenace 80. let Hledačova dobrodružství – Den s Tomášem Mácou (1997).
Literatura
J. Dvořák: Sklep, Vpřed, Křeč atd., Scéna 9, 1984, č. 21–22, s. 4 + Energie 2000, in: Marginálie o pantomimě, inter. materiál SČDU 1986, s. 53 + Divadlo v akci, 1988 + Hnutí Sklep aneb Silná pětka anebo Pražská pětka, in: Hledání výrazu, 1991, s. 48; L. Tuček: Nestává se mi to často, Scéna 10, 1985, č. 15, s. 2; L. Richter: Brody, Čs. loutkář 36, 1986, s. 222; K. Sedláková [J. Sloupová]: Mýtus „silné pětky“, in sb. O divadle III, listopad 1987, s. 125; A. Jilská [B. Mazáčová]:…já jsem Antonín a všichni si tu tykáme, tamtéž, s. 192; J. Brož: Generace bez názoru?, MS 30, 1988, č. 5, s. 22; A. Urbanová: Milovník příběhů, AmatSc 25, 1988, č. 4, s. 6; V. Just: Z dílny malých scén, 1989; R. Piroutková: Na scéně Lumír Tuček, Scéna 15, 1990, č. 23, s. 8; O. F. Chtiguel: Pražská pětka, DR 2, 1991, č. 1, s. 108; L. Tuček, D. Vávra, T. Vorel: Rozhovor s inženýry, RR 1991, č. 17, s. 125; T. Pokorná: Povadlá esa, DN 2, 1993, č. 8, s. 5; V. Hulec: …zaťatý pes Tuček, DN 5, 1996, č. 22, s. 5; Pražská pětka, 1999; J. Dvořák (ed.): Sklep 1971–1999, 1999.
Významné události
- 1975:
založení recitační skupiny z popudu O. Tučka
Vznik: 2000
Zdroj: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 412—414
Autor: Jan Dvořák