Šprlák-Puk, Jano: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
m
 
Řádka 18: Řádka 18:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 
| povolání=<ee:profession>tanečník,</ee:profession>
 
| povolání=<ee:profession>tanečník,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
Řádka 47: Řádka 47:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 322{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author>
  
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]

Aktuální verze z 17. 2. 2017, 15:03

Jano Šprlák-Puk
* 7. 6. 1943 Orava (Slovensko)
7. 8. 1992 Dijon (Francie)
tanečník


Vl. jménem Ján Šprlák. Mimořádný vrozený talent, již ve čtrnácti letech tanečník SĽUK 1957–60, kde se seznámil s klasickým tancem (pedagog P. Lukáč); Angažmá: SND Bratislava 1960/61, sólista Laterny magiky 1961/62, vojenská prezenční služba VUS Bratislava 1962–64, sólista Brno 1964–67, 1968–71, 1975–80; mezitím Marseille 1967/68 a Basilej 1970–73. Patřil k nejlepším tanečníkům 70. a 80. let, mj. svou suverénní jevištní prezentací. Měl sílu i lehkost, rtuťovité brio i noblesní adagiovou eleganci, jeho pohyb byl klidný, pružný i mužně agresivní; typově byl rozený Harlekýn (Karneval, Brno 1968). Vynikal v rolích lyrických, dramatických i komických, v tradičním i moderním repertoáru. Celkem vytvořil na 50 postav, např. Merkucia v Romeovi a Julii (1965 a 1978), Prince v Labutím jezeře (1969) a Popelce (1967), Alberta v Giselle (1968), Franze v Coppélii (1970), tit. roli v Donu Juanovi R. Strausse (1969) a Ch. W. Glucka (Basilej 1971), Šaška v Abraxasu (1966), Prince v Labutím jezeře (1976), Adama v Glagolské mši (1969), Pinocchia ve Fantazii o Pinocchiovi (1976), Alana v Marné opatrnosti L. Hérolda/J. Lanchberyho (1978); Otroka v Šeherezádě (Basilej 1972). Po odchodu ze scény 1980 žil trvale ve Švýcarsku. Manžel 1. Petry Vévodové, otec Davida Šprláka-Puka.


Literatura

VV: Šprlák-Puk Jáno in Postavy brněnského jeviště I., Státní divadlo v Brně 1984

Životní události

  • 7. 6. 1943: narození, Orava (Slovensko)
  • 7. 8. 1992: úmrtí, Dijon (Francie)

Další jména

Šprlák Ján


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 322