Šaršeová, Jožka: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Automatická aktualizace šablony)
m
 
Řádka 18: Řádka 18:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| fotodesc=<ee:imagedesc/>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 
| povolání=<ee:profession>tanečnice, choreografka, pedagožka,</ee:profession>
 
| povolání=<ee:profession>tanečnice, choreografka, pedagožka,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
 
</ee:perex><ee:content>
 
</ee:perex><ee:content>
Významná představitelka meziválečného novodobého tance. Studovala u J. Dalcroze v Hellerau u Drážďan, kde byla členkou skupiny V. Kratinové a J. Kröschlové, s níž se 1924 vrátila do Prahy (role čarodějnice Ho v ''Zelené flétně'', h. W. A. Mozart). Jako tanečnice, choreografka a herečka („tančící herečka“) spolupracovala s divadelní avantgardou, divadlem Dada (role chaplinovského Tuláka v Reverdyho ''Poutníkovi''), Moderním studiem, Osvobozeným divadlem, Divadlem na Vinohradech (Rohovín Čtverrohý a Veselohra na mostě V. K. Klicpery, 1937; Cid P. Corneille, 1937 aj.), Uranií, Pražským dětským divadlem M. Mellanové (pantomima ''Černoušek a opička'' N. Sacové, 1937), Divadélkem 99 (Jan Houslista J. Hory, 1940) a zejm. s režiséry J. Frejkou (Kolombinka ve Veselé smrti N. Jevrejnova, 1929), E. F. Burianem (Křest sv. Vladimíra K. H. Borovského, 1928) a K. Hilarem (Fidlovačka J. K. Tyla, ND Praha 1932). Jako tanečnice i choreografka měla smysl pro komiku, byla muzikální, spontánní a temperamentní. Ve svých sólových tancích preferovala společensko-kritická a levicově zaměřená politická témata (''Dvě variace mateřství'', ''Proč ?''). 1931 založila taneční skupinu, s níž uváděla samostatné večery z děl V. Nováka (''Slovácká suita'') a L. Janáčka (''Mládí'', ''V mlhách'', ''Po zarostlém chodníčku''; mj. na klavír interpretované J. Páleníčkem) i dalších současných skladatelů (F. Škvor: ''Tancovala a neznala'', 1931; A. Hába: ''Á la Marcio'', 1932; J. Ježek: ''Dětské bagately'', 1933; V. Kaprálová: ''Puberta'', 1934; E. Schulhoff: ''Don Quijote'', 1934). Již během okupace vyučovala pohybovou a hereckou výchovu na pražské konzervatoři; pedagogické vzdělání si doplňovala na moskevském GITIS. Autorka skladeb pro I. a II. celostátní spartakiádu (1955, 1960), za skladbu pro pracovní zálohy získala 1955 Státní cenu K. Gottwalda 1. stupně. Věnovala se i folkloru, připravovala folklorní festival v poválečné Makedonii. Stála při zrodu ČSSPT 1947 (byla zde i vedoucí metodického kabinetu).
+
Významná představitelka meziválečného novodobého tance. Studovala u J. Dalcroze v Hellerau u Drážďan, kde byla členkou skupiny V. Kratinové a J. Kröschlové, s níž se 1924 vrátila do Prahy (role čarodějnice Ho v ''Zelené flétně'', h. W. A. Mozart). Jako tanečnice, choreografka a herečka („tančící herečka“) spolupracovala s divadelní avantgardou, divadlem Dada (role chaplinovského Tuláka v Reverdyho ''Poutníkovi''), Moderním studiem, Osvobozeným divadlem, Divadlem na Vinohradech (Rohovín Čtverrohý a Veselohra na mostě V. K. Klicpery, 1937; Cid P. Corneille, 1937 aj.), Uranií, Pražským dětským divadlem M. Mellanové (pantomima ''Černoušek a opička'' N. Sacové, 1937), Divadélkem 99 (Jan Houslista J. Hory, 1940) a zejm. s režiséry J. Frejkou (Kolombinka ve Veselé smrti N. Jevrejnova, 1929), E. F. Burianem (Křest sv. Vladimíra K. H. Borovského, 1928) a K. Hilarem (Fidlovačka J. K. Tyla, ND Praha 1932). Jako tanečnice i choreografka měla smysl pro komiku, byla muzikální, spontánní a temperamentní. Ve svých sólových tancích preferovala společensko-kritická a levicově zaměřená politická témata (''Dvě variace mateřství'', ''Proč ?''). 1931 založila taneční skupinu, s níž uváděla samostatné večery z děl V. Nováka (''Slovácká suita'') a L. Janáčka (''Mládí'', ''V mlhách'', ''Po zarostlém chodníčku''; mj. na klavír interpretované J. Páleníčkem) i dalších současných skladatelů (F. Škvor: ''Tancovala a neznala'', 1931; A. Hába: ''Á la Marcio'', 1932; J. Ježek: ''Dětské bagately'', 1933; V. Kaprálová: ''Puberta'', 1934; E. Schulhoff: ''Don Quijote'', 1934). Již během okupace vyučovala pohybovou a hereckou výchovu na pražské konzervatoři; pedagogické vzdělání si doplňovala na moskevském GITIS. Autorka skladeb pro I. a II. celostátní spartakiádu (1955, 1960), za skladbu pro pracovní zálohy získala 1955 Státní cenu K. Gottwalda 1. stupně. Věnovala se i folkloru, připravovala folklorní festival v poválečné Makedonii. Stála při zrodu ČSSPT 1947 (byla zde i vedoucí metodického kabinetu).
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
Řádka 34: Řádka 34:
 
* <ee:chronology_date_from>19. 11. 1982</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>19. 11. 1982</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
<div class="names"><ee:names>
+
<div class="names"><ee:names/></div>
 
+
</ee:names></div>
+
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
Řádka 46: Řádka 44:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 312–313{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author>
  
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]

Aktuální verze z 17. 2. 2017, 13:48

Jožka Šaršeová
* 11. 11. 1901 Předlice, okr. Ústí nad Labem
19. 11. 1982 Praha
tanečnice, choreografka, pedagožka


Významná představitelka meziválečného novodobého tance. Studovala u J. Dalcroze v Hellerau u Drážďan, kde byla členkou skupiny V. Kratinové a J. Kröschlové, s níž se 1924 vrátila do Prahy (role čarodějnice Ho v Zelené flétně, h. W. A. Mozart). Jako tanečnice, choreografka a herečka („tančící herečka“) spolupracovala s divadelní avantgardou, divadlem Dada (role chaplinovského Tuláka v Reverdyho Poutníkovi), Moderním studiem, Osvobozeným divadlem, Divadlem na Vinohradech (Rohovín Čtverrohý a Veselohra na mostě V. K. Klicpery, 1937; Cid P. Corneille, 1937 aj.), Uranií, Pražským dětským divadlem M. Mellanové (pantomima Černoušek a opička N. Sacové, 1937), Divadélkem 99 (Jan Houslista J. Hory, 1940) a zejm. s režiséry J. Frejkou (Kolombinka ve Veselé smrti N. Jevrejnova, 1929), E. F. Burianem (Křest sv. Vladimíra K. H. Borovského, 1928) a K. Hilarem (Fidlovačka J. K. Tyla, ND Praha 1932). Jako tanečnice i choreografka měla smysl pro komiku, byla muzikální, spontánní a temperamentní. Ve svých sólových tancích preferovala společensko-kritická a levicově zaměřená politická témata (Dvě variace mateřství, Proč ?). 1931 založila taneční skupinu, s níž uváděla samostatné večery z děl V. Nováka (Slovácká suita) a L. Janáčka (Mládí, V mlhách, Po zarostlém chodníčku; mj. na klavír interpretované J. Páleníčkem) i dalších současných skladatelů (F. Škvor: Tancovala a neznala, 1931; A. Hába: Á la Marcio, 1932; J. Ježek: Dětské bagately, 1933; V. Kaprálová: Puberta, 1934; E. Schulhoff: Don Quijote, 1934). Již během okupace vyučovala pohybovou a hereckou výchovu na pražské konzervatoři; pedagogické vzdělání si doplňovala na moskevském GITIS. Autorka skladeb pro I. a II. celostátní spartakiádu (1955, 1960), za skladbu pro pracovní zálohy získala 1955 Státní cenu K. Gottwalda 1. stupně. Věnovala se i folkloru, připravovala folklorní festival v poválečné Makedonii. Stála při zrodu ČSSPT 1947 (byla zde i vedoucí metodického kabinetu).


Literatura

Kloubková, I.: Výrazový tanec v ČSR Praha–Brno: 1918–1945, SPN 1989 • Kröschlová, J.: Novodobý výrazový tanec v českých zemích in Výrazový tanec, Praha, Orbis 1964 • Šaršeová, J.: Tak to jsem já…, Praha, Mladá fronta 1981

Životní události

  • 11. 11. 1901: narození, Předlice, okr. Ústí nad Labem
  • 19. 11. 1982: úmrtí, Praha


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 312–313