Gag – Originální společnost němé filmové grotesky: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress | + | <ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Instituce |
− | + | ||
− | + | ||
| název = <ee:label>Gag – Originální společnost němé filmové grotesky</ee:label> | | název = <ee:label>Gag – Originální společnost němé filmové grotesky</ee:label> | ||
| letopočet = <ee:era></ee:era> | | letopočet = <ee:era></ee:era> | ||
Řádka 8: | Řádka 6: | ||
</ee:alias> | </ee:alias> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc = <ee:imagedesc/> | + | | fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| type = <ee:type>sdružení</ee:type> | | type = <ee:type>sdružení</ee:type> | ||
| adresa = <ee:address> | | adresa = <ee:address> | ||
Řádka 23: | Řádka 21: | ||
<ee:bibliography_content>Novotná A.: Studio Gag B. Hybnera (rozhovor), Taneční listy 1991, č. 4, str. 13</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Novotná A.: Studio Gag B. Hybnera (rozhovor), Taneční listy 1991, č. 4, str. 13</ee:bibliography_content> | ||
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
− | <div class="chronology"><ee:chronology | + | <div class="chronology"><ee:chronology/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 35: | Řádka 31: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 82{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]</ee:category> | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]</ee:category> | ||
Aktuální verze z 30. 1. 2017, 11:03
Pantomimický soubor založený Borisem Hybnerem 1978–95, zprvu bez stálého působiště (Atelier SDS, Divadlo Y, Palác kultury, Branické divadlo pantomimy), od 1990 v paláci Metro. Skupina byla inspirována herectvím a postupy němého filmu. Gag zahájil novým nastudováním I. části triptychu Na konci zahrady jménem Hollywood: Gagman (1978, v režii M. Hoffmeistera), na kterou volně navazovaly Hvězdy (1979) a Pentimento (1980). Personální sestava souboru se měnila (O. Jirák, J. Kanyza, I. Čosová, M. Čechová, J. Herz aj.). Stálým protagonistou byl B. Hybner v rolích Gagmana Alla, živořícího na okraji filmového průmyslu a přitroublého keystonského Strážníka. Pohybové herectví B. Hybnera se opíralo o přesně stavěné gagy a mimořádně bohatou a výraznou mimiku. Po Concerto grosso (1982), kombinujícím klasickou imaginární pantomimu s hranou groteskou, uvedl Gag další černé-slapstickové komedie, např. Někdo to rád Horror (1984). 1990 otevřel soukromé divadlo Studio Gag, ve kterém omlazený soubor uváděl starší přestudovaný repertoár včetně inscenace Mizz (Mim a jazz, 1983). Vzhledem k finančním problémům vytvořil Hybner v Gagu agenturu a paralelní soubor Laterna grotesca, s nímž uvedl ve vlastní režii (filmová část V. Tauš) Žil byl Hollywood (1995). Soubor zanikl spolu s divadlem 1996. B. Hybner natočil spolu s J. Herzem šestidílný seriál Gagman (1987; cena Stříbrná růže v Montreaux, 1987).
Literatura
Novotná A.: Studio Gag B. Hybnera (rozhovor), Taneční listy 1991, č. 4, str. 13
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 82