Mikuláštík, Pavel: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
− | <span id="PageFillProgress"> | + | <span id="PageFillProgress">1</span> |
</ee:progress>{{Infobox Osoba | </ee:progress>{{Infobox Osoba | ||
| jméno=<ee:firstname>Pavel</ee:firstname> | | jméno=<ee:firstname>Pavel</ee:firstname> | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from" | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/> |
− | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/> | |
− | + | ||
− | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place" | + | |
− | + | ||
− | + | ||
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | fotodesc=<ee:imagedesc/> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
| povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, režisér,</ee:profession> | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, režisér,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 25: | Řádka 21: | ||
Učil se na artistické škole, studoval na TKP 1958–61. Angažmá: sólista v Kladně 1959–61, Ústí n. Labem 1964, poté v zahraničí v berlínském Metropol Theater 1964–66 a dále, vždy po sezóně, v Komické opeře v Berlíně, rakouském Štýrském Hradci, Amsterdamu, Choreografickém divadle H. Kresnika v Brémách 1969–72 a dále opět po sezóně v Basileji, Freiburku a Darmstadtu. Hbitý a pružný tanečník se smyslem pro komediální nadsázku. Z rolí např. Nurali v ''Bachčisarajské fontáně'' (1961), Tybalt v ''Romeovi a Julii'' (1965), Princ v ''Labutím jezeře A. G. ''(1971), tit. role v ''Petruškovi'' (Oldenburg 1972 j. h.). Po ukončení aktivní taneční dráhy působil jako činoherní, operní i muzikálový režisér a choreograf ve svobodném povolání 1975–80. Zakladatel a vedoucí divadla pro děti a mládež v Mannheimu 1980–85, režisér divadla v Esslingenu 1986–88. Od 1988 ve Freiburku, kde 1990 založil Choreografické divadlo, s nímž 1997 přesídlil do Bonnu. Těžiště jeho umělecké činnosti tkvělo v režii a choreografické práci, hostoval v mnoha německých a švýcarských divadlech (mj. Norimberk, Frankfurt, Dortmund, Kassel, Curych, Kolín n. R.), vytvořil přes 70 inscenací (mezi nimi např. Prodanou nevěstu, Kassel 1985; Ze života hmyzu, Freiburg 1991; Její pastorkyni, Freiburg 1993). Choreografické divadlo P. Mikuláštíka bylo osobitým příspěvkem do kategorie tzv. tanečního divadla, které se rozvíjelo na západoněmeckých jevištích od 60. let; mezi 15 interpretačními osobnostmi jeho souboru působila i řada českých interpretů: V. Kloubek, J. Sova, L. Rajn, E. Černá, K. Vaněk. Repertoár tvořila převážně díla na hudební koláže, vycházející z literární inspirace, využívající prvky klasických, moderních i orientálních bojových technik, akrobatiky, expresivního i civilního herectví (např. ''Ester'', 1992; ''Místo činu-Sedm smrtí Wolfganga G.'', 1994; ''La Strada'', 1995; na motivy románu P. Kohouta: Hodina tance a lásky, 1995; ''Les Artistes du Paradis'', 1997). Soubor hostoval v Praze s inscenací ''Gilgameš ''(1992) a ''La Strada ''(1998). | Učil se na artistické škole, studoval na TKP 1958–61. Angažmá: sólista v Kladně 1959–61, Ústí n. Labem 1964, poté v zahraničí v berlínském Metropol Theater 1964–66 a dále, vždy po sezóně, v Komické opeře v Berlíně, rakouském Štýrském Hradci, Amsterdamu, Choreografickém divadle H. Kresnika v Brémách 1969–72 a dále opět po sezóně v Basileji, Freiburku a Darmstadtu. Hbitý a pružný tanečník se smyslem pro komediální nadsázku. Z rolí např. Nurali v ''Bachčisarajské fontáně'' (1961), Tybalt v ''Romeovi a Julii'' (1965), Princ v ''Labutím jezeře A. G. ''(1971), tit. role v ''Petruškovi'' (Oldenburg 1972 j. h.). Po ukončení aktivní taneční dráhy působil jako činoherní, operní i muzikálový režisér a choreograf ve svobodném povolání 1975–80. Zakladatel a vedoucí divadla pro děti a mládež v Mannheimu 1980–85, režisér divadla v Esslingenu 1986–88. Od 1988 ve Freiburku, kde 1990 založil Choreografické divadlo, s nímž 1997 přesídlil do Bonnu. Těžiště jeho umělecké činnosti tkvělo v režii a choreografické práci, hostoval v mnoha německých a švýcarských divadlech (mj. Norimberk, Frankfurt, Dortmund, Kassel, Curych, Kolín n. R.), vytvořil přes 70 inscenací (mezi nimi např. Prodanou nevěstu, Kassel 1985; Ze života hmyzu, Freiburg 1991; Její pastorkyni, Freiburg 1993). Choreografické divadlo P. Mikuláštíka bylo osobitým příspěvkem do kategorie tzv. tanečního divadla, které se rozvíjelo na západoněmeckých jevištích od 60. let; mezi 15 interpretačními osobnostmi jeho souboru působila i řada českých interpretů: V. Kloubek, J. Sova, L. Rajn, E. Černá, K. Vaněk. Repertoár tvořila převážně díla na hudební koláže, vycházející z literární inspirace, využívající prvky klasických, moderních i orientálních bojových technik, akrobatiky, expresivního i civilního herectví (např. ''Ester'', 1992; ''Místo činu-Sedm smrtí Wolfganga G.'', 1994; ''La Strada'', 1995; na motivy románu P. Kohouta: Hodina tance a lásky, 1995; ''Les Artistes du Paradis'', 1997). Soubor hostoval v Praze s inscenací ''Gilgameš ''(1992) a ''La Strada ''(1998). | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
− | <ee:bibliography | + | <ee:bibliography/> |
− | + | ||
− | + | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
* <ee:chronology_date_from>4. 6. 1942</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>4. 6. 1942</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
− | |||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 45: | Řádka 36: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source/><ee:author></ee:author> | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 200{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] |
Aktuální verze z 1. 2. 2017, 13:39
Učil se na artistické škole, studoval na TKP 1958–61. Angažmá: sólista v Kladně 1959–61, Ústí n. Labem 1964, poté v zahraničí v berlínském Metropol Theater 1964–66 a dále, vždy po sezóně, v Komické opeře v Berlíně, rakouském Štýrském Hradci, Amsterdamu, Choreografickém divadle H. Kresnika v Brémách 1969–72 a dále opět po sezóně v Basileji, Freiburku a Darmstadtu. Hbitý a pružný tanečník se smyslem pro komediální nadsázku. Z rolí např. Nurali v Bachčisarajské fontáně (1961), Tybalt v Romeovi a Julii (1965), Princ v Labutím jezeře A. G. (1971), tit. role v Petruškovi (Oldenburg 1972 j. h.). Po ukončení aktivní taneční dráhy působil jako činoherní, operní i muzikálový režisér a choreograf ve svobodném povolání 1975–80. Zakladatel a vedoucí divadla pro děti a mládež v Mannheimu 1980–85, režisér divadla v Esslingenu 1986–88. Od 1988 ve Freiburku, kde 1990 založil Choreografické divadlo, s nímž 1997 přesídlil do Bonnu. Těžiště jeho umělecké činnosti tkvělo v režii a choreografické práci, hostoval v mnoha německých a švýcarských divadlech (mj. Norimberk, Frankfurt, Dortmund, Kassel, Curych, Kolín n. R.), vytvořil přes 70 inscenací (mezi nimi např. Prodanou nevěstu, Kassel 1985; Ze života hmyzu, Freiburg 1991; Její pastorkyni, Freiburg 1993). Choreografické divadlo P. Mikuláštíka bylo osobitým příspěvkem do kategorie tzv. tanečního divadla, které se rozvíjelo na západoněmeckých jevištích od 60. let; mezi 15 interpretačními osobnostmi jeho souboru působila i řada českých interpretů: V. Kloubek, J. Sova, L. Rajn, E. Černá, K. Vaněk. Repertoár tvořila převážně díla na hudební koláže, vycházející z literární inspirace, využívající prvky klasických, moderních i orientálních bojových technik, akrobatiky, expresivního i civilního herectví (např. Ester, 1992; Místo činu-Sedm smrtí Wolfganga G., 1994; La Strada, 1995; na motivy románu P. Kohouta: Hodina tance a lásky, 1995; Les Artistes du Paradis, 1997). Soubor hostoval v Praze s inscenací Gilgameš (1992) a La Strada (1998).
Životní události
- 4. 6. 1942: narození, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 200