Divadlo práce: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
m
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od jednoho dalšího uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>
+
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Instituce
{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Divadlo práce</ee:label>
 
| název = <ee:label>Divadlo práce</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1943–1945</ee:era>
 
| letopočet = <ee:era>Praha 1943–1945</ee:era>
Řádka 7: Řádka 6:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 14: Řádka 14:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Divadelní společnost typu polostálého, polocestovního předměstského divadla. Na počátku si přisvojilo název, který pro svůj budoucí divadelní podnik razil za první republiky E. F. Burian; ještě za okupace se přezvalo na Pražské lidové divadlo. Ačkoli vzniklo přetvořením a rozšířením ansámblu společnosti ředitele F. Grabingera a svou činnost opíralo o jeho koncesi, nabylo rázu oficiálního divadelního podniku. Do života vstupovalo s podporou NOÚZ a hrálo v rámci jejích aktivit, uskutečňovaných pod názvem Radost a práce, jimiž NOÚZ zpřístupňovala divadelní představení širokým vrstvám pracujících (zakupovala a v průmyslových a obchodních závodech rozprodávala dvě třetiny všech vstupenek). NOÚZ toto divadlo de facto hospodářsky vydržovala. DP, které veřejnost přiřazovala k menším předměstským scénám (např. Divadlo pražských předměstí či Pražské okružní divadlo), představovalo na svou dobu grandiózní podnik. Ze skrovných počátků (pohostinské hry Grabingerovy společnosti v pořadech NOÚZ v Lesním divadle v Krči v létě 1943) vzrostlo v průběhu první sezony své existence v instituci s téměř 250 zaměstnanci. S početnými silami bylo divadlo schopno studovat 4–5 inscenací měsíčně a uvádět je na několika místech současně. V michelské Besedě, kde se usadilo na podzim 1943, pořádalo premiéry pro kritiku a významnější hosty. Odtud vyjíždělo do okrajových čtvrtí Prahy a do městeček a vsí příměstské oblasti (Modřany, Kobylisy, Říčany, Kbely aj.).
 
Divadelní společnost typu polostálého, polocestovního předměstského divadla. Na počátku si přisvojilo název, který pro svůj budoucí divadelní podnik razil za první republiky E. F. Burian; ještě za okupace se přezvalo na Pražské lidové divadlo. Ačkoli vzniklo přetvořením a rozšířením ansámblu společnosti ředitele F. Grabingera a svou činnost opíralo o jeho koncesi, nabylo rázu oficiálního divadelního podniku. Do života vstupovalo s podporou NOÚZ a hrálo v rámci jejích aktivit, uskutečňovaných pod názvem Radost a práce, jimiž NOÚZ zpřístupňovala divadelní představení širokým vrstvám pracujících (zakupovala a v průmyslových a obchodních závodech rozprodávala dvě třetiny všech vstupenek). NOÚZ toto divadlo de facto hospodářsky vydržovala. DP, které veřejnost přiřazovala k menším předměstským scénám (např. Divadlo pražských předměstí či Pražské okružní divadlo), představovalo na svou dobu grandiózní podnik. Ze skrovných počátků (pohostinské hry Grabingerovy společnosti v pořadech NOÚZ v Lesním divadle v Krči v létě 1943) vzrostlo v průběhu první sezony své existence v instituci s téměř 250 zaměstnanci. S početnými silami bylo divadlo schopno studovat 4–5 inscenací měsíčně a uvádět je na několika místech současně. V michelské Besedě, kde se usadilo na podzim 1943, pořádalo premiéry pro kritiku a významnější hosty. Odtud vyjíždělo do okrajových čtvrtí Prahy a do městeček a vsí příměstské oblasti (Modřany, Kobylisy, Říčany, Kbely aj.).
  
Řádka 43: Řádka 43:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2000{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů'', ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 132—134{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Bořivoj Srba]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
<ee:source></ee:source><br/>
+
'''Publikováno:''' <ee:published>2000</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Bořivoj Srba]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Česká divadla]]</ee:category>
  
Řádka 59: Řádka 51:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 3. 2. 2017, 14:49

Divadlo práce
Praha 1943–1945
Další názvy: Divadlo práce 1943; Pražské lidové divadlo 1943–45; Revoluční scéna 1945
divadlo


Divadelní společnost typu polostálého, polocestovního předměstského divadla. Na počátku si přisvojilo název, který pro svůj budoucí divadelní podnik razil za první republiky E. F. Burian; ještě za okupace se přezvalo na Pražské lidové divadlo. Ačkoli vzniklo přetvořením a rozšířením ansámblu společnosti ředitele F. Grabingera a svou činnost opíralo o jeho koncesi, nabylo rázu oficiálního divadelního podniku. Do života vstupovalo s podporou NOÚZ a hrálo v rámci jejích aktivit, uskutečňovaných pod názvem Radost a práce, jimiž NOÚZ zpřístupňovala divadelní představení širokým vrstvám pracujících (zakupovala a v průmyslových a obchodních závodech rozprodávala dvě třetiny všech vstupenek). NOÚZ toto divadlo de facto hospodářsky vydržovala. DP, které veřejnost přiřazovala k menším předměstským scénám (např. Divadlo pražských předměstí či Pražské okružní divadlo), představovalo na svou dobu grandiózní podnik. Ze skrovných počátků (pohostinské hry Grabingerovy společnosti v pořadech NOÚZ v Lesním divadle v Krči v létě 1943) vzrostlo v průběhu první sezony své existence v instituci s téměř 250 zaměstnanci. S početnými silami bylo divadlo schopno studovat 4–5 inscenací měsíčně a uvádět je na několika místech současně. V michelské Besedě, kde se usadilo na podzim 1943, pořádalo premiéry pro kritiku a významnější hosty. Odtud vyjíždělo do okrajových čtvrtí Prahy a do městeček a vsí příměstské oblasti (Modřany, Kobylisy, Říčany, Kbely aj.).

Vedení divadla bylo jen zčásti v rukou koncesionáře a podnikatele Grabingera. Do velké míry je řídila NOÚZ prostřednictvím dramaturgického referátu akce Radost a práce, v němž působila řada známých divadelníků (mj. někdejší výtvarník Burianova Divadla D 34 M. Kouřil). Jeden z členů tohoto referátu, spisovatel a redaktor J. Tumlíř, byl dosazen do divadla jako dramaturg. Od 1944 byl uměleckým poradcem (ve skutečnosti šéfem) bývalý člen ND J. Hurt, který se věnoval také režii. Vedle Tumlíře a Hurta zde působili režiséři A. Kurš, J. Pleva, J. Schettina aj. V kvalitativně různorodém souboru byli vedle několika zkušených herců (např. A. Kovaříková, L. Želenská, R. Morávek a B. Prokoš) většinou mladí herci od venkovských společností, kteří se chtěli uchytit v Praze (např. R. Lysenková, F. Baťka, M. Hlavín). Převážná většina inscenací se opírala o hosty z velkých pražských scén (např. A. Nedošínská, L. Boháč, J. Steimar, B. Vrbský).

Umělecký program DP byl určen programovou devízou akce Radost a práce: „Chodit za těžce pracujícím člověkem až do blízkosti jeho domovů a poskytnout mu chvíle odpočinku a zábavy“. DP oslovovalo publikum především realistickými lidovými hrami, jejichž tematika i dramatická stylizace byly blízké životní zkušenosti prostého člověka. Základ repertoáru tvořila realistická či naturalistická dramata české a německé provenience (např. Jirásek: Vojnarka; Tyl: Paličova dcera – 1943; Halbe: Proud; Sudermann: Svatojanské ohně – 1944; Bahr: Děti, 1943; Vdávání a ženění, 1944). Z novějších her uvedlo např. Grmelovo naturalisticky pojaté Dědictví (1943) či komedii německého dramatika R. Nitze Maminka bez konkurence (1943). Odlehčení repertoáru, zatěžkaného realistickou tematikou i jevištní metodou, přinášely inscenace klasických i současných komedií a veseloher (např. Goldoni: Veselé městečko [Vějíř], 1944). Vůdčí inscenátoři dávali přednost tzv. herecké režii, projevující se rutinovaným aranžováním jevištních obrazů a důrazem na psychologicky přesvědčivé herecké výkony.

V DP, obdobně jako v holešovické Uranii, se do jisté míry ohlašovaly tendence poválečného divadelního vývoje (koncepce lidového divadla, uplatňování realistických inscenačních postupů, hegemonizace herecké tvorby).

Po osvobození se divadlo v květnu 1945 přejmenovalo na Revoluční scénu. Uměleckým vedoucím byl J. Hurt, dramaturgem J. Hais-Týnecký. Soubor zahájil 23. 6. 1945 Gorkého Měšťáky (r: S. Sedláček) v Komorním divadle. Před začátkem sez. 1945/46, kdy byli potvrzováni nebo nově jmenováni divadelní ředitelé a kdy v Praze také došlo k řadě místních přesunů divadel, byla Revoluční scéna nucena opustit Komorní divadlo a zůstala bez střechy nad hlavou. Hurta, pověřeného řízením Jihočeského národního divadla, vystřídal ve vedení režisér S. Sedláček. Uvažované sloučení s Divadlem kolektivní tvorby se neuskutečnilo. Revoluční scéna nepřijala ani nabídku nastoupit do mimopražských divadel. Setrvala v Praze, kde se jejím novým působištěm stal sál ve Vančurově domě v Klimentské ul. Ještě téhož roku zanikla.


Literatura

Nesign.: Divadlo práce zahajuje činnost, A-Zet 25. 9. 1943; ža: Divadlo práce na pražská předměstí, LN 5. 10. 1943; -a.: Divadlo práce zahájilo, Nár. střed 1. 10. 1943; -k: Přehled divadelní činnosti NOÚZ…, Praha v týdnu 4, 1943, č. 44, s. 6; J. Hlaváček: Pro kulturu lidu, tamtéž 5, 1944, č. 24, s. 1; nesign.: Toulky divadelní Prahou, Čes. dělník 6, 1944, č. 23, s. 5; J. Burda: Aby se nezapomnělo…, 1958, s. 542; K. Vaněk: Dramatikova kritika měšťáckého světa, RP 26. 6. 1945; nesign.: Revoluční scéna v Komorním divadle v Praze, SN 13. 7. 1945; kd: Revoluční scéna volá o pomoc, SN 9. 9. 1945; ÚRO o Revoluční scéně, SN 12. 9. 1945; sh: Svaz českého herectva o Revoluční scéně, SN 14. 9. 1945; od: Pražská Revoluční scéna opět pod střechou, SN 16. 10. 1945.

Významné události

  • 1943: vznik (založení), Praha
  • 1945: zrušení (ukončení činnosti), Praha


Vznik: 2000
Zdroj: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, ed. E. Šormová, Praha: Divadelní ústav 2000, s. 132—134
Autor: Bořivoj Srba