Novinky: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(Založena nová stránka s textem „<news unique="unique" categories="Novinky"> '''{{{date}}}''' | '''[[{{{pagename}}}|{{{pagename}}}]]'''<br>{{{comment}}}... {{{pagename}}}|více informac…“)
 
m
 
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
<news unique="unique" categories="Novinky">
+
'''Wenzel Scholz (1787-1857), vídeňský komik v&nbsp;Praze[[File:Paraple.jpg|right|text-bottom|250px|Paraple.jpg]]<br/>Vlasta Reittererová'''
'''{{{date}}}''' | '''[[{{{pagename}}}|{{{pagename}}}]]'''<br>{{{comment}}}... [[{{{pagename}}}|více informací]]
+
 
<hr>
+
144 stran, obrazové dokumenty &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;&nbsp;<br/>Vydal Institut umění – Divadelní ústav<br/>Praha 2015
</news>
+
 
 +
Odchovanec rakouské herecké rodiny Wenzel Scholz byl v osmadvaceti letech členem vídeňské dvorní činohry, ale rozhodl se opustit toto postavení a stal se komikem lidových scén. Se svou mohutnou postavou, nehybnou tváří a s úsečným slovním humorem vytvořil v žánru vídeňské frašky originální typ. Měl stálé publikum i v&nbsp;Praze, kde v&nbsp;letech 1831 až 1857 absolvoval 119 vystoupení; pražský repertoár i vývoj kritických názorů ovlivnil víc než leckterý kmenový člen pražského souboru. Studie Vlasty Reittererové popisuje Scholzův život, přináší přehled jeho pražských hostování a komentář k&nbsp;nim a zabývá se vzestupem a pádem žánru vídeňské frašky na středoevropském jevišti. Je připojen obsáhlý výběr z&nbsp;pražských i vídeňských kritik a z&nbsp;Scholzových hereckých pamětí.&nbsp;&nbsp;
 +
 
 +
Z&nbsp;lektorského posudku Adolfa Scherla:<br/>''Studie vyplňuje závažnou mezeru ve výzkumu pražského německého divadla první a druhé třetiny 19. století. Dosavadní&nbsp; divadelně historické práce věnované tomuto období vycházely z&nbsp;podcenění žánru vídeňské lokální frašky a soustřeďovaly se – až na vzácné výjimky – přednostně na divadelní žánry opírající se o literárně hodnotné texty. Tak se stalo, že o vynikajících hereckých osobnostech celoevropského významu, které se frašce věnovaly, jako byli Wenzel Scholz nebo Alois Grois, vzniklo jen málo hodnotných monografických studií, kdežto o autorech dotyčných her, jako byli Adolf Bäuerle, Ferdinand Raimund nebo Johann Nepomuk Nestroy, existuje obsáhlá literatura.''
 +
 
 +
Dokument ke stažení&nbsp;[[Wenzel_Scholz_(1787-1857)_-_vídeňský_komik_v_Praze|ZDE]]&nbsp;
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[File:Caravoglia.jpg|left|text-bottom|250px|Caravoglia.jpg]]'''Historický repertoár Stavovského divadla.<br/>Období 16. 7. 1815 – 31. 12. 1826'''
 +
 
 +
'''Pavel Petráněk – Jitka Ludvová'''
 +
 
 +
Úvodní komentář<br/>Přehled denního repertoáru
 +
 
 +
Kabinet pro studium českého divadla Institutu umění – Divadelního ústavu započal práci na přehledu představení ve Stavovském divadle od jeho založení v&nbsp;roce 1783&nbsp;do nové doby. Velký rozsah tohoto úkolu, obtížná dostupnost pramenů v&nbsp;předchozích desetiletích a malý zájem o scénu se stoletým cizojazyčným provozem způsobily, že splnění této badatelské povinnosti se stále odkládalo. Po dalekosáhlém elektronickém zpřístupnění fondů v domácích i zahraničních institucích, s možností mezinárodní spolupráce, se pro toto téma otevřela reálná perspektiva. V&nbsp;Kabinetu pro studium českého divadla byl zpracován pilotní projekt přehledu denního repertoáru, jehož první část, období 1815–1826, je zde představena. Jde o dlouhodobý úkol, k&nbsp;jehož výsledkům bude třeba se neustále vracet, i s&nbsp;pomocí odborné veřejnosti jiných specializací.
 +
 
 +
Dokument ke stažení [[Historický_repertoár_Stavovského_divadla_16.7.1815–_31.12.1826|ZDE]]

Aktuální verze z 13. 1. 2016, 15:16

Wenzel Scholz (1787-1857), vídeňský komik v Praze
Paraple.jpg

Vlasta Reittererová

144 stran, obrazové dokumenty                                                                     
Vydal Institut umění – Divadelní ústav
Praha 2015

Odchovanec rakouské herecké rodiny Wenzel Scholz byl v osmadvaceti letech členem vídeňské dvorní činohry, ale rozhodl se opustit toto postavení a stal se komikem lidových scén. Se svou mohutnou postavou, nehybnou tváří a s úsečným slovním humorem vytvořil v žánru vídeňské frašky originální typ. Měl stálé publikum i v Praze, kde v letech 1831 až 1857 absolvoval 119 vystoupení; pražský repertoár i vývoj kritických názorů ovlivnil víc než leckterý kmenový člen pražského souboru. Studie Vlasty Reittererové popisuje Scholzův život, přináší přehled jeho pražských hostování a komentář k nim a zabývá se vzestupem a pádem žánru vídeňské frašky na středoevropském jevišti. Je připojen obsáhlý výběr z pražských i vídeňských kritik a z Scholzových hereckých pamětí.  

Z lektorského posudku Adolfa Scherla:
Studie vyplňuje závažnou mezeru ve výzkumu pražského německého divadla první a druhé třetiny 19. století. Dosavadní  divadelně historické práce věnované tomuto období vycházely z podcenění žánru vídeňské lokální frašky a soustřeďovaly se – až na vzácné výjimky – přednostně na divadelní žánry opírající se o literárně hodnotné texty. Tak se stalo, že o vynikajících hereckých osobnostech celoevropského významu, které se frašce věnovaly, jako byli Wenzel Scholz nebo Alois Grois, vzniklo jen málo hodnotných monografických studií, kdežto o autorech dotyčných her, jako byli Adolf Bäuerle, Ferdinand Raimund nebo Johann Nepomuk Nestroy, existuje obsáhlá literatura.

Dokument ke stažení ZDE 


Caravoglia.jpg
Historický repertoár Stavovského divadla.
Období 16. 7. 1815 – 31. 12. 1826

Pavel Petráněk – Jitka Ludvová

Úvodní komentář
Přehled denního repertoáru

Kabinet pro studium českého divadla Institutu umění – Divadelního ústavu započal práci na přehledu představení ve Stavovském divadle od jeho založení v roce 1783 do nové doby. Velký rozsah tohoto úkolu, obtížná dostupnost pramenů v předchozích desetiletích a malý zájem o scénu se stoletým cizojazyčným provozem způsobily, že splnění této badatelské povinnosti se stále odkládalo. Po dalekosáhlém elektronickém zpřístupnění fondů v domácích i zahraničních institucích, s možností mezinárodní spolupráce, se pro toto téma otevřela reálná perspektiva. V Kabinetu pro studium českého divadla byl zpracován pilotní projekt přehledu denního repertoáru, jehož první část, období 1815–1826, je zde představena. Jde o dlouhodobý úkol, k jehož výsledkům bude třeba se neustále vracet, i s pomocí odborné veřejnosti jiných specializací.

Dokument ke stažení ZDE